SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

ČR a Poľsko sa k slovenským návrhom na prepojenie Váhu a Odry ešte nevyslovili

Bratislava 1.júla (TASR) - Vlády Českej republiky a Poľska sa k slovenským návrhom na prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty umelým prieplavom vyslovia ...

Bratislava 1.júla (TASR) - Vlády Českej republiky a Poľska sa k slovenským návrhom na prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty umelým prieplavom vyslovia až po detailnom posúdení celého projektu na úrovni expertných rokovaní.

Vyplýva to zo správy Ministerstva pôdohospodárstva (MP) SR, ktorá pre slovenský vládny kabinet hodnotí doterajšie výsledky rokovaní o tomto projekte so západným i severným susedom. Vláda SR pritom návrh zámeru zlepšenia plavebných podmienok na Váhu i s jeho následným prepojením na Oderskú vodnú cestu zobrala na vedomie už začiatkom minulého roka. Záujem Slovenska o tento projekt vychádza z toho, že zatiaľ je za určitých obmedzujúcich podmienok splavný iba dolný úsek Váhu od Serede po Komárno.

SkryťVypnúť reklamu

Základom slovenských návrhov je vybudovanie 98-kilometrového prieplavného prepojenie medzi Žilinou a Bohumínom. Prieplav by sa mal od Žiliny po Čadcu viesť cez koryto rieky Kysuca. Za Čadcou má jeho trasa prechádzať do umelého kanála, smerujúceho do Jablunkovského priesmyku a do údolia rieky Olše už na území ČR s finálnym vyústením do rieky Odra pri Bohumíne.

Zástupca vodohospodárskej sekcie MP Gabriel Jenčík upresnil, že po vzájomnej medzivládnej korešpondencii medzi všetkými troma zainteresovanými krajinami sa prvé reálne rokovania exportov uskutočnili iba medzi ČR a Slovenskom koncom predchádzajúceho mesiaca. Okrem výmeny základných informácií o rozvoji vodnej dopravy v oboch krajinách českí experti podľa neho nadniesli aj možnosť posúdenia ich vlastného plánu prepojenia břeclavského prístavu na Dunaj. "Okrem nášho prieplavu cez Kysuce teda česká strana prichádza aj s novými návrhmi na ďalšie prepojenie. Posudzovať budeme obidva zámery. Opäť sa stretneme asi v septembri," informoval G. Jenčík s tým, že Poľsko sa do rokovaní o prepojení Odry a Váhu chce pripojiť až po vyrokovaní hlavných otázok medzi ČR a SR. Poľsko ale projekt tiež považuje za zaujímavý a perspektívny.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa vlády všetkých troch krajín napokon dohodnú na spoločnom postupe, bude podľa G. Jenčíka potrebné vytvoriť vhodné legislatívno-hospodárske podmienky pre vstup nadnárodných investorov. S priamym zapojením štátu do financovania výstavby tejto vodnej cesty sa pri jeho terajších finančných možnostiach totiž nepočíta.

"Potrebujeme len vládne odobrenia. Silní zahraniční investori by o projekt určite mali záujem. Z hľadiska možných tovarových tokov by totiž stavba bola ekonomicky návratná," domnieva sa G. Jenčík s tým, že MP SR zatiaľ eviduje jedného záujemcu - žilinskú firmu SAVAS, ktorá ale nepreukázala aj patričné finančné zázemie.

Marketingový prieskum využiteľnosti nových investícií na Váhu z roku 2001 poukázal na to, že Vážskou vodnou cestou by slovenské subjekty mohli v rokoch 2001 až 2010 realizovať prepravu tovarov v objeme 2,3 až 2,7 milióna ton ročne. Jeho prepojením na Odru by táto cesta nadobudla medzinárodný význam. Celý projekt je rozdelený na 4 úseky. Ide o úseky Komárno-Sereď s dĺžkou 98 km, Sereď-Púchov (120 km), Púchov-Žilina (41 km) a samotné už spomenuté 98-kilometrové prieplavné prepojenie medzi Žilinou a Bohumínom. Na slovenskej strane by išlo celkovo o 16 stavieb, na českom území rovnako o 16 stavieb a 9 stavieb by sa muselo zrealizovať aj v Poľsku.

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
          2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
          3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
          4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
          5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
          6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
          7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
          8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
          1. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
          2. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
          3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
          4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
          5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
          6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
          7. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
          8. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
          1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 749
          2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 450
          3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 632
          4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 12 139
          5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 843
          6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 015
          7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 438
          8. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 2 113
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
          2. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
          3. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
          4. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
          5. Petronela Čellárová: Manželstvo
          6. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
          7. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
          8. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
          1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 777
          2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 372
          3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 373
          4. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 6 093
          5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 518
          6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 156
          7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 039
          8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 784
          1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
          2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
          3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
          4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
          5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
          6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
          7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
          8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
          SkryťZatvoriť reklamu