ČR a Poľsko sa k slovenským návrhom na prepojenie Váhu a Odry ešte nevyslovili

Bratislava 1.júla (TASR) - Vlády Českej republiky a Poľska sa k slovenským návrhom na prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty umelým prieplavom vyslovia ...

Bratislava 1.júla (TASR) - Vlády Českej republiky a Poľska sa k slovenským návrhom na prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty umelým prieplavom vyslovia až po detailnom posúdení celého projektu na úrovni expertných rokovaní.

Vyplýva to zo správy Ministerstva pôdohospodárstva (MP) SR, ktorá pre slovenský vládny kabinet hodnotí doterajšie výsledky rokovaní o tomto projekte so západným i severným susedom. Vláda SR pritom návrh zámeru zlepšenia plavebných podmienok na Váhu i s jeho následným prepojením na Oderskú vodnú cestu zobrala na vedomie už začiatkom minulého roka. Záujem Slovenska o tento projekt vychádza z toho, že zatiaľ je za určitých obmedzujúcich podmienok splavný iba dolný úsek Váhu od Serede po Komárno.

Základom slovenských návrhov je vybudovanie 98-kilometrového prieplavného prepojenie medzi Žilinou a Bohumínom. Prieplav by sa mal od Žiliny po Čadcu viesť cez koryto rieky Kysuca. Za Čadcou má jeho trasa prechádzať do umelého kanála, smerujúceho do Jablunkovského priesmyku a do údolia rieky Olše už na území ČR s finálnym vyústením do rieky Odra pri Bohumíne.

Zástupca vodohospodárskej sekcie MP Gabriel Jenčík upresnil, že po vzájomnej medzivládnej korešpondencii medzi všetkými troma zainteresovanými krajinami sa prvé reálne rokovania exportov uskutočnili iba medzi ČR a Slovenskom koncom predchádzajúceho mesiaca. Okrem výmeny základných informácií o rozvoji vodnej dopravy v oboch krajinách českí experti podľa neho nadniesli aj možnosť posúdenia ich vlastného plánu prepojenia břeclavského prístavu na Dunaj. "Okrem nášho prieplavu cez Kysuce teda česká strana prichádza aj s novými návrhmi na ďalšie prepojenie. Posudzovať budeme obidva zámery. Opäť sa stretneme asi v septembri," informoval G. Jenčík s tým, že Poľsko sa do rokovaní o prepojení Odry a Váhu chce pripojiť až po vyrokovaní hlavných otázok medzi ČR a SR. Poľsko ale projekt tiež považuje za zaujímavý a perspektívny.

Ak sa vlády všetkých troch krajín napokon dohodnú na spoločnom postupe, bude podľa G. Jenčíka potrebné vytvoriť vhodné legislatívno-hospodárske podmienky pre vstup nadnárodných investorov. S priamym zapojením štátu do financovania výstavby tejto vodnej cesty sa pri jeho terajších finančných možnostiach totiž nepočíta.

"Potrebujeme len vládne odobrenia. Silní zahraniční investori by o projekt určite mali záujem. Z hľadiska možných tovarových tokov by totiž stavba bola ekonomicky návratná," domnieva sa G. Jenčík s tým, že MP SR zatiaľ eviduje jedného záujemcu - žilinskú firmu SAVAS, ktorá ale nepreukázala aj patričné finančné zázemie.

Marketingový prieskum využiteľnosti nových investícií na Váhu z roku 2001 poukázal na to, že Vážskou vodnou cestou by slovenské subjekty mohli v rokoch 2001 až 2010 realizovať prepravu tovarov v objeme 2,3 až 2,7 milióna ton ročne. Jeho prepojením na Odru by táto cesta nadobudla medzinárodný význam. Celý projekt je rozdelený na 4 úseky. Ide o úseky Komárno-Sereď s dĺžkou 98 km, Sereď-Púchov (120 km), Púchov-Žilina (41 km) a samotné už spomenuté 98-kilometrové prieplavné prepojenie medzi Žilinou a Bohumínom. Na slovenskej strane by išlo celkovo o 16 stavieb, na českom území rovnako o 16 stavieb a 9 stavieb by sa muselo zrealizovať aj v Poľsku.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 742
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 952
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 5 972
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 457
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 977
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 933
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 335
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 732
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 482
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 289

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

SVET

Asad necháva státisíce ľudí umierať od hladu

Vojna proti Islamskému štátu sa skončila.

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí.

Neprehliadnite tiež

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.