SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

ČR a Poľsko sa k slovenským návrhom na prepojenie Váhu a Odry ešte nevyslovili

Bratislava 1.júla (TASR) - Vlády Českej republiky a Poľska sa k slovenským návrhom na prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty umelým prieplavom vyslovia ...

Bratislava 1.júla (TASR) - Vlády Českej republiky a Poľska sa k slovenským návrhom na prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty umelým prieplavom vyslovia až po detailnom posúdení celého projektu na úrovni expertných rokovaní.

Vyplýva to zo správy Ministerstva pôdohospodárstva (MP) SR, ktorá pre slovenský vládny kabinet hodnotí doterajšie výsledky rokovaní o tomto projekte so západným i severným susedom. Vláda SR pritom návrh zámeru zlepšenia plavebných podmienok na Váhu i s jeho následným prepojením na Oderskú vodnú cestu zobrala na vedomie už začiatkom minulého roka. Záujem Slovenska o tento projekt vychádza z toho, že zatiaľ je za určitých obmedzujúcich podmienok splavný iba dolný úsek Váhu od Serede po Komárno.

Skryť Vypnúť reklamu

Základom slovenských návrhov je vybudovanie 98-kilometrového prieplavného prepojenie medzi Žilinou a Bohumínom. Prieplav by sa mal od Žiliny po Čadcu viesť cez koryto rieky Kysuca. Za Čadcou má jeho trasa prechádzať do umelého kanála, smerujúceho do Jablunkovského priesmyku a do údolia rieky Olše už na území ČR s finálnym vyústením do rieky Odra pri Bohumíne.

Zástupca vodohospodárskej sekcie MP Gabriel Jenčík upresnil, že po vzájomnej medzivládnej korešpondencii medzi všetkými troma zainteresovanými krajinami sa prvé reálne rokovania exportov uskutočnili iba medzi ČR a Slovenskom koncom predchádzajúceho mesiaca. Okrem výmeny základných informácií o rozvoji vodnej dopravy v oboch krajinách českí experti podľa neho nadniesli aj možnosť posúdenia ich vlastného plánu prepojenia břeclavského prístavu na Dunaj. "Okrem nášho prieplavu cez Kysuce teda česká strana prichádza aj s novými návrhmi na ďalšie prepojenie. Posudzovať budeme obidva zámery. Opäť sa stretneme asi v septembri," informoval G. Jenčík s tým, že Poľsko sa do rokovaní o prepojení Odry a Váhu chce pripojiť až po vyrokovaní hlavných otázok medzi ČR a SR. Poľsko ale projekt tiež považuje za zaujímavý a perspektívny.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa vlády všetkých troch krajín napokon dohodnú na spoločnom postupe, bude podľa G. Jenčíka potrebné vytvoriť vhodné legislatívno-hospodárske podmienky pre vstup nadnárodných investorov. S priamym zapojením štátu do financovania výstavby tejto vodnej cesty sa pri jeho terajších finančných možnostiach totiž nepočíta.

"Potrebujeme len vládne odobrenia. Silní zahraniční investori by o projekt určite mali záujem. Z hľadiska možných tovarových tokov by totiž stavba bola ekonomicky návratná," domnieva sa G. Jenčík s tým, že MP SR zatiaľ eviduje jedného záujemcu - žilinskú firmu SAVAS, ktorá ale nepreukázala aj patričné finančné zázemie.

Marketingový prieskum využiteľnosti nových investícií na Váhu z roku 2001 poukázal na to, že Vážskou vodnou cestou by slovenské subjekty mohli v rokoch 2001 až 2010 realizovať prepravu tovarov v objeme 2,3 až 2,7 milióna ton ročne. Jeho prepojením na Odru by táto cesta nadobudla medzinárodný význam. Celý projekt je rozdelený na 4 úseky. Ide o úseky Komárno-Sereď s dĺžkou 98 km, Sereď-Púchov (120 km), Púchov-Žilina (41 km) a samotné už spomenuté 98-kilometrové prieplavné prepojenie medzi Žilinou a Bohumínom. Na slovenskej strane by išlo celkovo o 16 stavieb, na českom území rovnako o 16 stavieb a 9 stavieb by sa muselo zrealizovať aj v Poľsku.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
          2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
          3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
          4. Päť chýb pri zateplení strechy
          5. Vitajte v postapokalyptickom svete
          6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
          7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
          8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
          9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
          10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
          1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
          2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
          3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
          4. Úprava osobného motorového vozidla
          5. Important information for Brazilians living in Slovakia
          6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
          7. Vitajte v postapokalyptickom svete
          8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
          9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
          10. Päť chýb pri zateplení strechy
          1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 955
          2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 672
          3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 458
          4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 547
          5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 817
          6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 722
          7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 609
          8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 378
          9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 178
          10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 163
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.