kych výrobkov určených pre štátne intervenčné nákupy, cien za nájom bytov by sa mali zvýšiť, zruší sa spôsob regulácie cien vecným a časovým usmerňovaním. Rovnako sa zvýšia ceny cestovného a ceny za používanie železničnej dopravnej cesty. V roku 2005 sa pristúpi k deregulácii cien nájmu nebytových priestorov. Zároveň v nadväznosti na zrušenie okresných úradov sa prenesie kompetencia v regulácii cien a kontrole cien z okresných úradov na vyššie územné celky. Zmena kompetencií v oblasti cien a vytvorenie podmienok pre dereguláciu cien sa vykoná novelou zákona o cenách.
Ďalej sa prenesie kompetencia v regulácii a kontrole cien zdravotníckych výrobkov a výkonov z Ministerstva financií SR (MF) na Ministerstvo zdravotníctva SR (MZ) a kompetencia v regulácii a kontroly cien nájmu bytov na Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR. Regulácia cien nájmu nebytových priestorov zostane naďalej v kompetencii MF, pričom s ich dereguláciou cien sa uvažuje od roku 2005. MZ navrhuje do tohto termínu pre zdravotnícke a lekárenské zariadenia podstatne zvýšiť maximálnu cenu za prenájom nebytových priestorov v dvoch etapách, a to k 1. septembru 2003 a k 1. marcu 2004.
V oblasti cien nájmu bytov sa predpokladá do prijatia zákona o nájomnom s realizáciou úpravy maximálnych cien v roku 2004 o 60 %, čo sa prejaví v indexe spotrebiteľských cien nárastom pod 0,3 percentuálneho bodu. Zvýšenie cien za nájom bytov sa môže prejaviť len u približne 2 % domácností. Navrhovaná deregulácia cien nájmu nebytových priestorov od roku 2005 nemá priamy dopad na spotrebiteľské ceny. Toto opatrenie ovplyvní náklady subjektov, ktoré sú hradené úplne alebo čiastočne z verejných zdrojov. Jedná sa najmä o niektoré školské, kultúrne, osvetové a zdravotnícke zariadenia, ktoré užívajú nebytové priestory na základe zmlúv o nájme.
Premietnutie dopadov zmien cien vstupov (najmä pohonných hmôt a energií) a zmeny sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) do regulovaných cien železničnej osobnej dopravy, prímestskej a mestskej hromadnej dopravy a do cien za použitie železničnej dopravnej cesty sa prejaví nárastom cien cestovného v priemere o 15 %, čo sa prejaví nárastom spotrebiteľských cien pod 0,2 percentuálneho bodu.