Bratislava 26. augusta (TASR) - Expresný prepravca DHL International by privítal, pokiaľ by pre budúci rozvoj nákladnej prepravy na bratislavskom letisku došlo k výstavbe nového cargo-terminálu. Pre významnejší rozmach nákladnej prepravy totiž takýto terminál Bratislave chýba a samotné DHL by malo záujem o prenajímanie jeho časti.
Informoval o tom generálny riaditeľ slovenského DHL International Laurenc Svitok, podľa ktorého do výstavby terminálu nemusí nutne investovať len prípadný nový majiteľ bratislavského letiska M. R. Štefánika, ale svoju úlohu tu môžu zohrať aj expresní prepravcovia pôsobiaci v jeho areáli. Zo strany DHL by však podľa neho nešlo o priamy kapitálový vstup do výstavba nového terminálu, ale ich firma by to mohla iba spolufinancovať ako nájomca. "Okrem toho len vlani sme na bratislavskom letisku otvorili vlastný terminál, ktorý by nám mohol stačiť na najbližších desať rokov," pokračoval L. Svitok.
Riaditeľ ďalej naznačil, že Slovensko by mohlo v budúcnosti získať inú významnejšiu investíciu DHL, konkretizoval ju však nechcel. "V súčasnosti prebiehajú v rámci skupiny DHL rokovania o budúcom usporiadaní našej prepravnej siete. Vyhodnotením reálnych i potenciálnych prepravných tokov dostaneme odpoveď na otázku opodstatnenosti ďalších investícií DHL v regióne strednej Európy," informoval L. Svitok.
Výstavbou samotného nového terminálu môže podľa neho objem prepravovaného tovaru cez bratislavské letisko niekoľkonásobne vzrásť.
Prevádzkový riaditeľ letiska Juraj Mitka pritom hovorí, že tento rok prejde letiskom približne 10 000 ton tovaru a v roku 2006 by mohlo ísť už o 13 až 14 000 ton. Tendencie rastu sú podľa neho zjavné. Významnejší rast výkonov v oblasti nákladnej prepravy môže priniesť transformácia letiska. Ak budúci súkromný vlastník investuje do výstavby veľkokapacitného cargo-terminálu, v Bratislave budú môcť pristávať aj veľké nákladné lietadlá. O spoluprácu s bratislavským letiskom prejavilo záujem viedenské letisko i Austrian Airlines, spoločnosť Glenealy International z USA, ako aj Aeropuertos z Argentíny.
V súčasnosti spracúva letisko prepravovaný tovar podľa J. Mitku takpovediac "na kolene", kým expresní prepravcovia finalizujú svoju nakládku a vykládku vo vlastných termináloch. Podiel expresných prepravcov na cargo výkonoch letiska dosahuje 10 až 15 %.
Celosvetový expresný prepravca DHL, ovládaný Deutsche Post World Net, zamestnáva vyše 170 000 pracovníkov. Jeho medzinárodná prepravná sieť spája viac ako 220 krajín a teritórií sveta.