Na celkových príjmoch by sa mali prostriedky z rozpočtu Európskej únie (EÚ) podieľať sumou 14,235 mld. Sk. a na výdavkovej strane ŠR by výdavky na odvody do rozpočtu únie mali dosiahnuť 9,012 mld. Sk a výdavky na spolufinancovanie spoločných projektov 11,295 mld. Sk. Ako vyplýva z návrhu budúcoročného ŠR, deficit verejných financií rozpočtuje Ministerstvo financií SR (MF) v budúcom roku na úrovni 3,9 % predpokladanej tvorby hrubého domáceho produktu (HDP).
Minister financií Ivan Mikloš predkladá na stredajšie rokovanie vládneho kabinetu informáciu o deblokácii ruského dlhu. Podľa tejto správy vysporiadala Slovenská republika koncom júla formou finančnej operácie časť pohľadávky voči Ruskej federácii (RF) v objeme 130 mil. USD a získala tak do štátnej pokladnice peňažné prostriedky vo výške 1,6 mld. Sk. Vnešekonombanka uhradila na účet Národnej banky Slovenska 33,5 % hodnoty odstupovanej pohľadávky, čo predstavuje 43,55 mil. USD. Tieto prostriedky sa použijú výlučne pre potreby Ministerstva obrany SR. Z dielne ministerstva financií je aj návrh štatútu a návrh na odvolanie a vymenovanie členov Úverového a záručného výboru vlády SR. Ministri by mali odvolať bývalého generálneho riaditeľa Slovenskej záručnej a rozvojovej banky Ľudovíta Vitáriusa a bývalého guvernéra Eximbanky SR Ľudomíra Šlahora. Novými členmi výboru by sa mali stať štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR Peter Stank a predseda Úradu pre štátnu pomoc Anton Vavro.
Najdôležitejším záverom výsledkov verejných financií v prvom polroku tohto roka a predpokladaného vývoja do konca roku 2003 je fakt, že ministerstvo financií v súčasnosti považuje dosiahnutie deficitu verejných financií vykazovaný metodikou ESA 95 menej ako 5% z HDP za splniteľný aj bez prijímania dodatočných opatrení. Rizikom zároveň stále zostáva naplnenie štátneho rozpočtu na hotovostnej báze, ktoré spôsobil najmä jednorazový výpadok dane z pridanej hodnoty (DPH) vyplývajúci zo zmeny systému pri uplatňovaní dane na vstupe. Existujú tri základné možnosti eliminovania tohto rizika, ktoré predstavuje približne 10 mld. Sk. Optimálnym riešením sa javí využitie príjmov z privatizácie niektorého zo štátnych podielov, pri ktorých už má štát zmluvne zabezpečenú výhodnú predajnú cenu. Druhou možnosťou je využiť štátne finančné aktíva a treťou novela zákona o štátnom rozpočte, na základe ktorej by si vláda mohla chýbajúce zdroje požičať na finančnom trhu.
Z predvstupových fondov Európskeho spoločenstva (ES) - ISPA, SAPARD a PHARE by sme mali v rokoch 2004 až 2006 získať podľa prepočtov MF prostriedky v objeme 13,736 mld. Sk. V budúcom roku očakáva rezort financií z týchto zdrojov 7,35 mld. Sk, v roku 2005 sumu 4,077 mld. Sk a v ďalšom roku zvyšných 2,309 mld. Sk. Z fondov ISPA a PHARE by sme mali za tri roky čerpať vyše 5 mld. Sk a prostredníctvom programu SAPARD približne 3 mld. Sk. Vyplýva to z koncepcie MF o financovaní predvstupových fondov, štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu na roky 2004 až 2006, ktorú by mala v stredu schváliť vláda.
Kabinet by mal prerokovať aj poslanecký návrh novely zákona o zamestnanosti. Novelou by sa mali zrušiť krajské úrady práce, čím by sa súčasný trojstupňový systém riadenia v rámci Národného úradu práce zmenil na dvojstupňový. Navrhovaný predpis tiež rozširuje dôvody nespolupráce s evidovaného nezamestnaného s úradom práce. Nezamestnaného by tak úrad práce vyradil z evidencie aj v prípade, ak počas trvania práceneschopnosti nedodržiava liečebný režim. Legislatívna rada vlády odporučila vláde s navrhovanou novelou nesúhlasiť.
Cieľom navrhovanej novely zákona o poštových službách, ktorú predkladá minister dopravy, pôšt a telekomunikácií, je dosiahnutie úplnej kompatibility s právom Európskej únie (EÚ) upravujúcim oblasť poštových služieb a postupná liberalizácia trhu. Monopol na poskytovanie univerzálnej poštovej služby bude mať Slovenská pošta od 1. januára 2004 do konca roka 2005 na zásielky s obsahom korešpondencie do hmotnosti 100 gramov a od roku 2006 do roku 2008 do 50 gramov. Tzv. poštová výhrada na vyberanie a distribúciu zásielok s obsahom korešpondencie tak podľa smernice Európskej únie (EÚ) zanikne vo všetkých štátoch EÚ najskôr od 1. januára 2009. Z dielne rezortu dopravy je aj návrh na uzavretie dohody medzi vládou SR a vládou Indonézskej republiky o leteckej doprave.
Dôvodom zrušenia uznesenia vlády k návrhu manuálu pre poskytovanie podpory na zriaďovanie priemyselných parkov je novela zákona o priemyselných parkoch, nové nariadenia, ako aj nový spôsob úhrady za vyňatie pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Vláda má totiž v programovom vyhlásení zámer zrušiť poplatky za vyňatie pôdy. Od mája sa už zrušili poplatky pre pozemky, ktoré sú súčasťou priemyselných parkov. Od začiatku budúceho roka by sa tieto poplatky mali zrušiť úplne. Návrh štátneho rozpočtu na budúci rok už s týmito príjmami nepočíta. Uľahčiť by sa tým mala investičná výstavba, rozvoj území a regionálny rozvoj.
Návrhom zákona o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie sa vymedzuje pôsobnosť orgánov štátnej správy na úsekoch územného plánovania, stavebného poriadku a bývania a to na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja SR, krajských úradoch územného plánovania, stavebného poriadku a bývania a na obciach v rámci preneseného výkonu štátnej správy. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. januára 2004.
Agentúra SITA vydá podrobný prehľad ekonomických bodov 45. rokovania vládneho kabinetu v osobitnej správe.