V prvej fáze prevedie SSC k 1. januáru budúceho roka cesty II. a III. triedy do vlastníctva samosprávnych krajov. V druhej etape datovanej k 1. januára 2005 respektíve 2006 vznikne diaľničná spoločnosť, ktorá na seba preberie správu, údržbu a rozvoj diaľnic a rýchlostných ciest.
Po 1. januári 2004 ostane v gescii SSC správa diaľnic (302 km), rýchlostných ciest (130 km) a ciest I. triedy (3 271 km). SSC stratí dosah nad cestnou infraštruktúrou II. a III. triedy v rozsahu 14 008 km. V kompetencii SSC a jej štyroch vnútorných organizačných jednotiek ostane naďalej aj investorská príprava a výstavba.
Druhá fáza transformácie štátnej príspevkovej organizácie predpokladá založenie diaľničnej spoločnosti. Okrem správy a rozvoja diaľnic a rýchlostných ciest bude mať na starosti výber a správu poplatkov za používanie infraštruktúry. Založenie diaľničnej spoločnosti súvisí s pripravovaným jednotným systémom spoplatňovania a financovania dopravnej infraštruktúry v rámci Európskej únie (EÚ). Vznikne vyňatím majetku SSC. Druhá etapa transformácie tak zúži pôsobnosť SSC len na cesty I. triedy. V predmete jej činnosti ostane naďalej zabezpečenie cestnej databanky na celú cestnú sieť SR.
Kým prvá etapa transformácie prinesie len prerozdelenie výdavkov na správu ciest medzi kapitolami ministerstva dopravy a samosprávnych krajov, druhá etapa zníži príjmy štátneho rozpočtu o príjmy z predaja diaľničných známok.
Činnosti spojené s údržbou ciest vykonáva v SR v súčasnosti 36 stredísk správy a údržby ciest. Z nich vo vlastníctve štátu a správe SSC ostane po I. i II. etape transformácie 6, ktoré zabezpečia údržbu rýchlostných ciest. V prípade ostatných "je možné akceptovať také riešenie, že strediská respektíve ich výkonná časť v údržbe prejdú ucelene do vlastníctva samosprávnych krajov a tieto budú udržiavať na komerčnej báze aj cesty I. triedy," uvádza sa v zmienenom materiály.
Transformácia SSC vyplynula zo zákona o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a VÚC. Jej cieľom je racionalizácia štruktúry SSC, zefektívnenie správy ciest a ich rozvoj na princípe spoplatnenia užívateľov v súlade so systémom EÚ.