Bratislava 23. októbra (TASR) - Jednoznačnou požiadavkou kórejského Hyundai na využitie lokality pri Žiline na výstavbu novej automobilky je zabezpečenie prístupu k diaľnici v krátkom čase.
"Mysleli sme si, že budú hovoriť o železnici, v rámci ktorej sa v lokalite pripravuje zriaďovacia stanica pre 100 koľají," konštatoval dnes poslanec a podpredseda Ľudovej únie (ĽÚ) Ján Mikolaj, ktorý sa zúčastnil na nedávnych rokovaniach so zástupcami automobilky Hyundai. Diaľnica podľa neho zrejme zapadá do logistiky kórejského investora. Vláda SR by preto podľa J. Mikolaja mala zrýchliť tempo výstavby diaľnic smerom na Žilinu a Košice a tiež uprednostniť čerpanie prostriedkov z Kohézneho fondu na túto trasu. Problémom je podľa J. Mikolaja malý objem prostriedkov na diaľnice v štátnom rozpočte na rok 2004, rozdelenie zdrojov z rozpočtu na diaľnice aj pre takzvaný južný ťah a iné cestné prepojenia, ako aj nízke využitie zdrojov z fondov EÚ.
Štátny rozpočet SR na rok 2004 ráta s podporou výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií v sume 8,5 miliardy Sk. "Ide o rovnakú sumu ako v tomto roku, kvôli inflácii je to však medziročne asi o 9 % menej," upozornil J. Mikolaj. Vo vzťahu k rastu cien za posledné roky je suma na diaľnice v porovnaní s rokmi 1998 a 1999 len asi polovičná. Za neúspech považuje J. Mikolaj dohodnuté čerpanie zdrojov z európskych fondov v najbližších troch rokoch v ročnom objeme okolo 2,5 miliardy Sk, keď existoval priestor na prísun 5 až 6 miliárd Sk.
Vyčlenením 15 % z rozpočtu na diaľnice na južný ťah sa podľa neho predĺži čas na spojenie Bratislavy a Košíc. Za neefektívnu považuje podpredseda ĽÚ tiež výstavbu cestného prepojenia len pre osobné vozidlá medzi Oravou a Kysucami, na ktoré má ísť z rozpočtu 600 miliónov Sk. Stavba má pritom celkovo stáť až 1,8 miliardy Sk. "Ide o megalomanskú stavbu so 700 metrami mostov, ktorá nemá ekonomické opodstatnenie," zdôraznil J. Mikolaj. Podľa neho by bolo efektívne dané zdroje využiť napríklad na dostavbu diaľničného úseku smerom na Žilinu pri Sverepci.