podnikateľov, ako tieto možnosti rozvoja využijú. Povedal to dnes premiér Mikuláš Dzurinda, ktorý sa zúčastnil na slávnostnom otvorení rekonštruovaného úseku cesty II/575 od slovenskej obce Palota po štátnu hranicu s Poľskom a hraničného priechodu.
Výstavba cesty a hraničného priechodu je výsledkom medzivládnej dohody, ktorú Slovensko s Poľskom podpísalo v roku 1993. Slovenská i poľská strana na realizáciu spoločného projektu získali z fondu Phare CBC približne po dva milióny eur. Rekonštrukcia takmer šiestich kilometrov cestnej komunikácie na slovenskej strane stála dvesto miliónov korún, poľská strana budovala cestu k hraničnému priechodu v dĺžke 5,1 kilometra. Súčasťou projektu mala byť aj stavba spoločnej colnice a pasového odbavenia, ktorú malo postaviť podľa zmluvy Slovensko. Colnica však zatiaľ nestojí.
Ako pre agentúru SITA uviedol prednosta Okresného úradu v Medzilaborciach Dušan Vočko, očakáva oživenie celého medzilaboreckého regiónu. "Doteraz sme museli do Poľska chodiť cez Duklu, čo predlžovalo cestu o 80 kilometrov. Hraničný priechod bude zatiaľ slúžiť len na malý pohraničný styk, lebo tu nie je colnica. Prečo nebola postavená je otázka pre ministra financií. Hraničná polícia zatiaľ sídli v maringotke, takže nejakú budovu pre pasovákov a colníkov postaviť treba, lebo ešte aj po vstupe do únie až do roku 2007 tu hraničiari majú byť,“ povedal D. Vočko. Cesta je totiž budovaná tak, aby po nej premávali osobné ale i nákladné autá do hmotnosti 7,5 tony.
Vedúci regionálneho odboru okresného mesta Sanok Zenon Stryjak pre agentúru SITA uviedol, že pre nich má tento priechod veľký význam. "Chodíme na slovenskú stranu v zime lyžovať do Danovej a v lete na Domašu, no naši turisti navštevujú celý horný Zemplín. Po otvorení priechodu Palota-Radoszyce verím, že záujem poľských turistov podstatne vzrastie,“ povedal Z. Stryjak.