SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Naprojektovaných je 16 ďalších tunelov

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy aj na správe ciest zvažujú, ako postaviť čo najviac diaľnic bez tunelov.

Najbližšie by mali stavbári na budúci rok odovzdať 605-metrový tunel Horelica. Je súčasťou obchvatu Čadce na projektovanej diaľnici D3 smerom do Poľska.

Čoskoro sa začne pracovať na jeden a polkilometrovom tuneli Sitina, ktorý je vBratislave, a dokončia ho o štyri roky. Má pomôcť odľahčiť dopravu najmä na bratislavskej Patrónke a prispieť k utvoreniu aspoň čiastočného diaľničného obchvatu mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Najdlhší projektovaný tunel Višňové, ktorý by mal mať 7480 metrov, možno napokon nebude. Prieskumná štôlňa je už síce vyrazená, ale výstavba je príliš drahá.

Prieskumná štôlňa je vyrazená aj na 2,3-kilometrovom tuneli Ovčiarsko. V najbližších rokoch sa však s výstavbou nepočíta, vchody do štôlní sú zasypané.

Stále nie je isté ani to, či bude stáť Korbeľka (5,7 kilometra).

Minulý týždeň vláda schválila aktualizáciu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. V nej sa uvažuje aj o výstavbe rýchlostnej cesty južnou trasou od Zvolena do Košíc, ale štát vynaloží na jej výstavbu len pätnásť percent z celkových výdavkov na diaľnice. Výstavbu by tu mali zaplatiť najmä zahraniční investori. Aj na tejto trase by sa pravdepodobne počítalo s tunelom popod sedlo Soroška, ktorý by mal asi na tri a pol kilometra.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by Slovensko malo byť preťaté ešte jednou trasou – smerom od Miškolca na sever, aj tam by sa museli stavať menšie tunely.

(rf)

Funkčné tunely u násCestné

Branisko – 4895 metrov. Diaľničný tunel, ale zatiaľ jednorúrový, v najbližšom čase sa s druhou rúrou ani nepočíta.

Stratená – 320 metrov. Tunel v údolí Hnilca je v porovnaní s inými tunelmi najmä vo vyspelých krajinách maličký.

Železničné

Najdlhší, 4692-metrový železničný tunel je na trase medzi Banskou Bystricou a Diviakmi. Má asi šesťdesiat rokov. Všetky naše železničné tunely sú zastarané. Na Slovensku je 41,5 kilometra železničných tunelov, ale najmladší razili v prvej polovici šesťdesiatych rokov. Máme aj najstarší prevádzkyschopný tunel z bývalého Rakúsko-Uhorska. Je to železničný tunel pri Hlavnej stanici v Bratislave, sprevádzkovali ho v roku 1848.

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
          2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
          3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
          4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
          5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
          6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
          7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
          8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
          1. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
          2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
          3. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
          4. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
          5. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
          6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
          7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
          8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
          1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 771
          2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 206
          3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 386
          4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 317
          5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 526
          6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 691
          7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 491
          8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 187
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
          2. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
          3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
          4. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
          5. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
          6. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
          7. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
          8. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
          1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 97 104
          2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 643
          3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 586
          4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 444
          5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 360
          6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 272
          7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 179
          8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 220
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
          2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
          3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
          4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
          5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
          6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
          7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
          SkryťZatvoriť reklamu