SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Naprojektovaných je 16 ďalších tunelov

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy aj na správe ciest zvažujú, ako postaviť čo najviac diaľnic bez tunelov.

Najbližšie by mali stavbári na budúci rok odovzdať 605-metrový tunel Horelica. Je súčasťou obchvatu Čadce na projektovanej diaľnici D3 smerom do Poľska.

Čoskoro sa začne pracovať na jeden a polkilometrovom tuneli Sitina, ktorý je vBratislave, a dokončia ho o štyri roky. Má pomôcť odľahčiť dopravu najmä na bratislavskej Patrónke a prispieť k utvoreniu aspoň čiastočného diaľničného obchvatu mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najdlhší projektovaný tunel Višňové, ktorý by mal mať 7480 metrov, možno napokon nebude. Prieskumná štôlňa je už síce vyrazená, ale výstavba je príliš drahá.

Prieskumná štôlňa je vyrazená aj na 2,3-kilometrovom tuneli Ovčiarsko. V najbližších rokoch sa však s výstavbou nepočíta, vchody do štôlní sú zasypané.

Stále nie je isté ani to, či bude stáť Korbeľka (5,7 kilometra).

Minulý týždeň vláda schválila aktualizáciu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. V nej sa uvažuje aj o výstavbe rýchlostnej cesty južnou trasou od Zvolena do Košíc, ale štát vynaloží na jej výstavbu len pätnásť percent z celkových výdavkov na diaľnice. Výstavbu by tu mali zaplatiť najmä zahraniční investori. Aj na tejto trase by sa pravdepodobne počítalo s tunelom popod sedlo Soroška, ktorý by mal asi na tri a pol kilometra.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak by Slovensko malo byť preťaté ešte jednou trasou – smerom od Miškolca na sever, aj tam by sa museli stavať menšie tunely.

(rf)

Funkčné tunely u násCestné

Branisko – 4895 metrov. Diaľničný tunel, ale zatiaľ jednorúrový, v najbližšom čase sa s druhou rúrou ani nepočíta.

Stratená – 320 metrov. Tunel v údolí Hnilca je v porovnaní s inými tunelmi najmä vo vyspelých krajinách maličký.

Železničné

Najdlhší, 4692-metrový železničný tunel je na trase medzi Banskou Bystricou a Diviakmi. Má asi šesťdesiat rokov. Všetky naše železničné tunely sú zastarané. Na Slovensku je 41,5 kilometra železničných tunelov, ale najmladší razili v prvej polovici šesťdesiatych rokov. Máme aj najstarší prevádzkyschopný tunel z bývalého Rakúsko-Uhorska. Je to železničný tunel pri Hlavnej stanici v Bratislave, sprevádzkovali ho v roku 1848.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
          2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
          3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
          4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
          5. Päť chýb pri zateplení strechy
          6. Vitajte v postapokalyptickom svete
          7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
          8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
          9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
          10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
          1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
          2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
          3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
          4. Úprava osobného motorového vozidla
          5. Important information for Brazilians living in Slovakia
          6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
          7. Vitajte v postapokalyptickom svete
          8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
          9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
          10. Päť chýb pri zateplení strechy
          1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 059
          2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 601
          3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 384
          4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 546
          5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 816
          6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 719
          7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 616
          8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 374
          9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 177
          10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 164
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.