SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Naprojektovaných je 16 ďalších tunelov

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy aj na správe ciest zvažujú, ako postaviť čo najviac diaľnic bez tunelov.

Najbližšie by mali stavbári na budúci rok odovzdať 605-metrový tunel Horelica. Je súčasťou obchvatu Čadce na projektovanej diaľnici D3 smerom do Poľska.

Čoskoro sa začne pracovať na jeden a polkilometrovom tuneli Sitina, ktorý je vBratislave, a dokončia ho o štyri roky. Má pomôcť odľahčiť dopravu najmä na bratislavskej Patrónke a prispieť k utvoreniu aspoň čiastočného diaľničného obchvatu mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najdlhší projektovaný tunel Višňové, ktorý by mal mať 7480 metrov, možno napokon nebude. Prieskumná štôlňa je už síce vyrazená, ale výstavba je príliš drahá.

Prieskumná štôlňa je vyrazená aj na 2,3-kilometrovom tuneli Ovčiarsko. V najbližších rokoch sa však s výstavbou nepočíta, vchody do štôlní sú zasypané.

Stále nie je isté ani to, či bude stáť Korbeľka (5,7 kilometra).

Minulý týždeň vláda schválila aktualizáciu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. V nej sa uvažuje aj o výstavbe rýchlostnej cesty južnou trasou od Zvolena do Košíc, ale štát vynaloží na jej výstavbu len pätnásť percent z celkových výdavkov na diaľnice. Výstavbu by tu mali zaplatiť najmä zahraniční investori. Aj na tejto trase by sa pravdepodobne počítalo s tunelom popod sedlo Soroška, ktorý by mal asi na tri a pol kilometra.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak by Slovensko malo byť preťaté ešte jednou trasou – smerom od Miškolca na sever, aj tam by sa museli stavať menšie tunely.

(rf)

Funkčné tunely u násCestné

Branisko – 4895 metrov. Diaľničný tunel, ale zatiaľ jednorúrový, v najbližšom čase sa s druhou rúrou ani nepočíta.

Stratená – 320 metrov. Tunel v údolí Hnilca je v porovnaní s inými tunelmi najmä vo vyspelých krajinách maličký.

Železničné

Najdlhší, 4692-metrový železničný tunel je na trase medzi Banskou Bystricou a Diviakmi. Má asi šesťdesiat rokov. Všetky naše železničné tunely sú zastarané. Na Slovensku je 41,5 kilometra železničných tunelov, ale najmladší razili v prvej polovici šesťdesiatych rokov. Máme aj najstarší prevádzkyschopný tunel z bývalého Rakúsko-Uhorska. Je to železničný tunel pri Hlavnej stanici v Bratislave, sprevádzkovali ho v roku 1848.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
          2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
          6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
          7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
          8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
          9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
          10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
          1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
          3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
          6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
          7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
          8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
          9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
          10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
          1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 775
          2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 246
          3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 569
          4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 098
          5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 999
          6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 257
          7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 470
          8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 572
          9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 277
          10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 989
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
          Dobré ráno

          Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

          Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

          NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

          Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

          Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

          Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
          KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

          Kotlebovci sa bijú o peniaze

          Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

          Peter Tkačenko

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.