SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

Naprojektovaných je 16 ďalších tunelov

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy

BRATISLAVA – V slovenskej diaľničnej sieti je naprojektovaných šestnásť tunelov. V prevádzke je jeden, na druhom sa pracuje, tretí začnú budovať o niekoľko týždňov. Ostatné sú v nedohľadne – vzhľadom na vysokú cenu výstavby na ministerstve dopravy aj na správe ciest zvažujú, ako postaviť čo najviac diaľnic bez tunelov.

Najbližšie by mali stavbári na budúci rok odovzdať 605-metrový tunel Horelica. Je súčasťou obchvatu Čadce na projektovanej diaľnici D3 smerom do Poľska.

Čoskoro sa začne pracovať na jeden a polkilometrovom tuneli Sitina, ktorý je vBratislave, a dokončia ho o štyri roky. Má pomôcť odľahčiť dopravu najmä na bratislavskej Patrónke a prispieť k utvoreniu aspoň čiastočného diaľničného obchvatu mesta.

Najdlhší projektovaný tunel Višňové, ktorý by mal mať 7480 metrov, možno napokon nebude. Prieskumná štôlňa je už síce vyrazená, ale výstavba je príliš drahá.

Prieskumná štôlňa je vyrazená aj na 2,3-kilometrovom tuneli Ovčiarsko. V najbližších rokoch sa však s výstavbou nepočíta, vchody do štôlní sú zasypané.

Stále nie je isté ani to, či bude stáť Korbeľka (5,7 kilometra).

Minulý týždeň vláda schválila aktualizáciu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. V nej sa uvažuje aj o výstavbe rýchlostnej cesty južnou trasou od Zvolena do Košíc, ale štát vynaloží na jej výstavbu len pätnásť percent z celkových výdavkov na diaľnice. Výstavbu by tu mali zaplatiť najmä zahraniční investori. Aj na tejto trase by sa pravdepodobne počítalo s tunelom popod sedlo Soroška, ktorý by mal asi na tri a pol kilometra.

Ak by Slovensko malo byť preťaté ešte jednou trasou – smerom od Miškolca na sever, aj tam by sa museli stavať menšie tunely.

(rf)

Funkčné tunely u násCestné

Branisko – 4895 metrov. Diaľničný tunel, ale zatiaľ jednorúrový, v najbližšom čase sa s druhou rúrou ani nepočíta.

Stratená – 320 metrov. Tunel v údolí Hnilca je v porovnaní s inými tunelmi najmä vo vyspelých krajinách maličký.

Železničné

Najdlhší, 4692-metrový železničný tunel je na trase medzi Banskou Bystricou a Diviakmi. Má asi šesťdesiat rokov. Všetky naše železničné tunely sú zastarané. Na Slovensku je 41,5 kilometra železničných tunelov, ale najmladší razili v prvej polovici šesťdesiatych rokov. Máme aj najstarší prevádzkyschopný tunel z bývalého Rakúsko-Uhorska. Je to železničný tunel pri Hlavnej stanici v Bratislave, sprevádzkovali ho v roku 1848.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
          2. Kam na výlet so svojimi známymi
          3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
          4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
          5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
          6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
          7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
          8. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
          9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
          10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
          1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
          2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
          3. Kam na výlet so svojimi známymi
          4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
          5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
          6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
          7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
          8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
          9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
          10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
          1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 34 937
          2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 32 064
          3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 25 569
          4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 866
          5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 12 587
          6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 318
          7. Kam na výlet so svojimi známymi 11 159
          8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 506
          9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 386
          10. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 317

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Ilustračné foto.
          Minister financií Ladislav Kamenický.
          AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

          Do Česka sa sťahuje ruská stredná trieda

          Rusi u nás boli aj budú, ide o to, kto a prečo

          Prahu mnohí označujú za hlavné mesto ruských špiónov v regióne. Väčšinou majú diplomatické krytie.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.