SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Hviezdičky na hoteloch nehovoria o všetkom

BRATISLAVA - Ak ste si vybrali hotel so štyrmi hviezdičkami a myslíte si, že lepšie ste si už nemohli vybrať, môžete byť nemilo prekvapený. Hoci v jeho kúpeľni nájdete elektrický sušič vlasov, čo ho odlišuje od hotela nižšej kategórie, to ešte nezaručuje,


Kvalitu hotela neovplyvňuje len jeho vybavenie, ale aj poskytované služby. Naši hotelieri sa hodnoteniu služieb v podobe nezávislého ratingu ešte len začínajú učiť, hoci vo svete je bežnou záležitosťou.

ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

že recepčná s úsmevom vybaví vaše požiadavky a posteľná bielizeň bude čistá.

Známa klasifikácia hotelov podľa hviezdičiek síce stanovuje počet štvorcových metrov hotelovej kúpeľne, ale nehovorí nič o kvalite služieb. „Hviezdičky sú jedna vec, ale záleží aj na atmosfére v hoteli, kvalite služieb, čistote a správaní sa personálu. Dôležité je, aby sa hosť v hoteli dobre cítil,“ myslí si Ivana Ballová, majiteľka spoločnosti Innsider-Profesionálny hosť.

Skutočnú kvalitu služieb môže určiť skôr nezávislý rating, ktorý vo svete bežne vykonávajú súkromné spoločnosti na objednávku samotných hotelov. Existujú mnohé európske katalógy hotelov, ktoré posielajú svojich ľudí do hotelov a nezávisle od toho, koľko majú oficiálne hviezdičiek, mu prideľujú vlastný rating. Jedným z nich je aj katalóg Red Guide, po ktorom pri plánovaní svojej dovolenky siahne nejeden európsky turista.

Hotely na Slovensku takéto služby príliš nevyužívajú, hoci sa to stáva bežným už aj v Česku alebo Poľsku. Problémom podľa Ballovej je to, že slovenské hotely sa uspokoja s oficiálnym alebo vlastným hodnotením a nesledujú pri riadení kvality nezávislé ratingy. „Často tak prídu o pohľad hosťa,“ hovorí Ballová.

Marketingové oddelenie hotela Danube v Bratislave nepovažuje za potrebné využívať pri tvorbe svojich stratégií hodnotenia odborníkov v oblasti hotelierstva. Za dostatočnú považujú hviezdičkovú klasifikáciu. Vnútorný audit služieb si robia sami. Iný názor má riaditeľ hotela Kamila v Čiernej vode Ján Svoboda: „Viem, že existujú takéto spoločnosti aj na Slovensku, už nás oslovujú a určite plánujeme tento spôsob vnútorného auditu využiť.“ Na hviezdičkovú klasifikáciu z dielne ministerstva sa príliš nespoliehajú: „Väčšinou si overujeme náš personál tak, že pozveme klienta, alebo obchodného partnera, ktorý nám tlmočí svoj názor na naše služby,“ povedal Ján Svoboda.

Nezávislý rating hotelov

Hoci je nezávislý rating bez ohľadu na oficiálny počet hviezdičiek vo svete bežnou záležitosťou, na Slovensku sa iba rozbieha. Podľa našich informácií už existuje jedna spoločnosť, ktorá takéto služby poskytuje. „V slovenských hoteloch pribúdajú zahraniční hostia, pre ktorých už zďaleka nie je jediným lákadlom nízka cena. Dôležitá je aj úroveň služieb, ktorú vyžadujú. Naše hotelierstvo sa chtiac-nechtiac musí tomuto faktu prispôsobiť,“ hovorí jej majiteľka Ivana Ballová. „My môžeme pomôcť zistiť nedostatky skôr, ako ich odhalí hosť, ktorý sa už nemusí vrátiť, ale zároveň nachádzame tie pozitíva a výhody, na ktorých môže hotel či reštaurácia stavať,“ pokračuje.

Pri svojich výskumoch využívajú tzv. metódu mystery shoppingu. Ide o dobrý spôsob, ako zistiť, čo si zákazník naozaj myslí o službách, ktoré dostáva. Hodnotiaci vystupuje ako inkognito hosť, všímajúci a zaznamenávajúci si všetky reakcie a služby personálu. Vo svojej správe podáva teda objektívny pohľad na daný stav a zároveň vyjadruje aj svoj osobný, subjektívny uhol pohľadu.

Čo povedia hviezdičky?

Klasifikáciu ubytovacích zariadení vydáva ministerstvo hospodárstva formou vyhlášky. Na jej základe si jednotlivé hotely prideľujú počet hviezdičiek. V každej triede treba splniť isté podmienky - zvlášť na vstupné priestory, ubytovacie priestory a hygienické zariadenia. Napríklad, aby hotel získal najvyšší možný počet hviezdičiek, päť, musí mať okrem iných predpokladov oddelenú kúpeľňu od WC.

Okrem toho, aby sa hotely dostali do vyššej kategórie, môžu to dosiahnuť aj zbieraním bodov za niektoré doplnkové zariadenia alebo služby. To znamená, že ak spĺňa potenciálny päťhviezdičkový hotel povinné náležitosti, musí ešte dosiahnuť 270 fakultatívnych bodov. Napríklad za krytý bazén 30 bodov, za golfové ihrisko 10. Kasíno alebo jazdecká hala v areáli hotela zvýšia jeho kredit o 20 bodov.

V súčasnosti na Slovensku nemáme ani jeden hotel v najvyššej kategórii, čo je päť hviezdičiek.

Kategórie

* v každej izbe bez vlastného hygienického zariadenia musí byť umývadlo s tečúcou teplou a studenou vodou, na každom podlaží na 10 lôžok musí byť 1 kúpeľňa a samostatné WC pre ženy a pre mužov, posteľná bielizeň sa vymieňa raz za týždeň

* * aspoň 50 % izieb má vlastné hygienické zariadenie, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 4 dni, telefón na izbe, aspoň polovica izieb má televízor, hotelový trezor v recepcii

* * * všetky izby a apartmány s vlastným hygienickým zariadením, okrem recepcie s nepretržitou prevádzkou musí mať aj hotelovú halu, aspoň 1 apartmán, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 3 dni, salón

* * * * minimálne 70 % izieb má kúpeľňu s vaňou, na každých 30 izieb má pripadať 1 apartmán, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 2 dni, okrem salónu musí mať hotel aj klubové priestory, izby musia mať vlastné trezory,

* * * * * všetky izby a apartmány majú vlastnú kúpeľňu oddelenú od WC s vaňou, ručnou sprchou a umývadlom s pultom, posteľná bielizeň sa vymieňa každý deň, izby musia byť klimatizované

Čo dokáže rozčúliť hostí?Najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú hotelové zariadenia:

- snobské vystupovanie pracovníka recepcie,

- špinavá alebo poškodená posteľná bielizeň,

- špinavé a nedbanlivo zavesené záclony a závesy,

- chýbajúci rezervný kotúč toaletného papiera,

- zvyšky prachu pod posteľami alebo v rohoch izby,

- vŕzganie dverí, vŕzganie postele,

- informácie, ktoré prikazujú hosťom bez zdvorilého slova „prosím“,

- personál, ktorý sa poďakuje len vtedy, ak dostane prepitné

Zdroj: www.tours.sk

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
          2. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
          3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
          4. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
          5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
          6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
          7. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
          8. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
          9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
          10. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
          1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
          2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
          3. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
          4. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
          5. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
          6. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
          7. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
          8. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
          9. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
          10. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
          1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 8 757
          2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 567
          3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 081
          4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 263
          5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 301
          6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 970
          7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 620
          8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 319
          9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 038
          10. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 979
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Odpočúvania sú podľa súdov nelegálne.


          14 h
          Testovanie. Ilustračná fotografia.

          PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 606 obetí.


          a 5 ďalší 10 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Blogy SME

          1. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako som zvládol akademický rok v online prostredí?
          2. Inštitút strategických politík: Nová obranná dohoda medzi USA, Veľkou Britániou a Austráliou vyvoláva napätie nielen s Čínou, ale aj Francúzskom
          3. Roman Vavro: Exkluzívne: O využití 5G sietí ľudskou rečou
          4. Roman Brandšteter: Najväčší exportér ľavicových myšlienok do Česka
          5. Jozef Sitko: AD: "Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fi Pfizer, Johnson a iné" (25.9.))
          6. Elena Antalová: Sú naši politici rozšafní alebo "rozšafní"?
          7. Martin Greguš: GDPR akadémia pre laika - každý deň tento týždeň jeden krok. Dnes: Postup zavádzania a nevyhnutné dokumenty pre súlad s Nariadením GDPR
          8. Věra Tepličková: Zatiaľ môžem písať lebo chválim
          1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 845
          2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 411
          3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 421
          4. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 163
          5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 666
          6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 975
          7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 509
          8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 984
          1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
          2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
          3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
          4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
          5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
          6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
          7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
          8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
          Skryť Zatvoriť reklamu