SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Hviezdičky na hoteloch nehovoria o všetkom

BRATISLAVA - Ak ste si vybrali hotel so štyrmi hviezdičkami a myslíte si, že lepšie ste si už nemohli vybrať, môžete byť nemilo prekvapený. Hoci v jeho kúpeľni nájdete elektrický sušič vlasov, čo ho odlišuje od hotela nižšej kategórie, to ešte nezaručuje,


Kvalitu hotela neovplyvňuje len jeho vybavenie, ale aj poskytované služby. Naši hotelieri sa hodnoteniu služieb v podobe nezávislého ratingu ešte len začínajú učiť, hoci vo svete je bežnou záležitosťou.

ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

že recepčná s úsmevom vybaví vaše požiadavky a posteľná bielizeň bude čistá.

Známa klasifikácia hotelov podľa hviezdičiek síce stanovuje počet štvorcových metrov hotelovej kúpeľne, ale nehovorí nič o kvalite služieb. „Hviezdičky sú jedna vec, ale záleží aj na atmosfére v hoteli, kvalite služieb, čistote a správaní sa personálu. Dôležité je, aby sa hosť v hoteli dobre cítil,“ myslí si Ivana Ballová, majiteľka spoločnosti Innsider-Profesionálny hosť.

Skutočnú kvalitu služieb môže určiť skôr nezávislý rating, ktorý vo svete bežne vykonávajú súkromné spoločnosti na objednávku samotných hotelov. Existujú mnohé európske katalógy hotelov, ktoré posielajú svojich ľudí do hotelov a nezávisle od toho, koľko majú oficiálne hviezdičiek, mu prideľujú vlastný rating. Jedným z nich je aj katalóg Red Guide, po ktorom pri plánovaní svojej dovolenky siahne nejeden európsky turista.

Hotely na Slovensku takéto služby príliš nevyužívajú, hoci sa to stáva bežným už aj v Česku alebo Poľsku. Problémom podľa Ballovej je to, že slovenské hotely sa uspokoja s oficiálnym alebo vlastným hodnotením a nesledujú pri riadení kvality nezávislé ratingy. „Často tak prídu o pohľad hosťa,“ hovorí Ballová.

Marketingové oddelenie hotela Danube v Bratislave nepovažuje za potrebné využívať pri tvorbe svojich stratégií hodnotenia odborníkov v oblasti hotelierstva. Za dostatočnú považujú hviezdičkovú klasifikáciu. Vnútorný audit služieb si robia sami. Iný názor má riaditeľ hotela Kamila v Čiernej vode Ján Svoboda: „Viem, že existujú takéto spoločnosti aj na Slovensku, už nás oslovujú a určite plánujeme tento spôsob vnútorného auditu využiť.“ Na hviezdičkovú klasifikáciu z dielne ministerstva sa príliš nespoliehajú: „Väčšinou si overujeme náš personál tak, že pozveme klienta, alebo obchodného partnera, ktorý nám tlmočí svoj názor na naše služby,“ povedal Ján Svoboda.

Nezávislý rating hotelov

Hoci je nezávislý rating bez ohľadu na oficiálny počet hviezdičiek vo svete bežnou záležitosťou, na Slovensku sa iba rozbieha. Podľa našich informácií už existuje jedna spoločnosť, ktorá takéto služby poskytuje. „V slovenských hoteloch pribúdajú zahraniční hostia, pre ktorých už zďaleka nie je jediným lákadlom nízka cena. Dôležitá je aj úroveň služieb, ktorú vyžadujú. Naše hotelierstvo sa chtiac-nechtiac musí tomuto faktu prispôsobiť,“ hovorí jej majiteľka Ivana Ballová. „My môžeme pomôcť zistiť nedostatky skôr, ako ich odhalí hosť, ktorý sa už nemusí vrátiť, ale zároveň nachádzame tie pozitíva a výhody, na ktorých môže hotel či reštaurácia stavať,“ pokračuje.

Pri svojich výskumoch využívajú tzv. metódu mystery shoppingu. Ide o dobrý spôsob, ako zistiť, čo si zákazník naozaj myslí o službách, ktoré dostáva. Hodnotiaci vystupuje ako inkognito hosť, všímajúci a zaznamenávajúci si všetky reakcie a služby personálu. Vo svojej správe podáva teda objektívny pohľad na daný stav a zároveň vyjadruje aj svoj osobný, subjektívny uhol pohľadu.

Čo povedia hviezdičky?

Klasifikáciu ubytovacích zariadení vydáva ministerstvo hospodárstva formou vyhlášky. Na jej základe si jednotlivé hotely prideľujú počet hviezdičiek. V každej triede treba splniť isté podmienky - zvlášť na vstupné priestory, ubytovacie priestory a hygienické zariadenia. Napríklad, aby hotel získal najvyšší možný počet hviezdičiek, päť, musí mať okrem iných predpokladov oddelenú kúpeľňu od WC.

Okrem toho, aby sa hotely dostali do vyššej kategórie, môžu to dosiahnuť aj zbieraním bodov za niektoré doplnkové zariadenia alebo služby. To znamená, že ak spĺňa potenciálny päťhviezdičkový hotel povinné náležitosti, musí ešte dosiahnuť 270 fakultatívnych bodov. Napríklad za krytý bazén 30 bodov, za golfové ihrisko 10. Kasíno alebo jazdecká hala v areáli hotela zvýšia jeho kredit o 20 bodov.

V súčasnosti na Slovensku nemáme ani jeden hotel v najvyššej kategórii, čo je päť hviezdičiek.

Kategórie

* v každej izbe bez vlastného hygienického zariadenia musí byť umývadlo s tečúcou teplou a studenou vodou, na každom podlaží na 10 lôžok musí byť 1 kúpeľňa a samostatné WC pre ženy a pre mužov, posteľná bielizeň sa vymieňa raz za týždeň

* * aspoň 50 % izieb má vlastné hygienické zariadenie, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 4 dni, telefón na izbe, aspoň polovica izieb má televízor, hotelový trezor v recepcii

* * * všetky izby a apartmány s vlastným hygienickým zariadením, okrem recepcie s nepretržitou prevádzkou musí mať aj hotelovú halu, aspoň 1 apartmán, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 3 dni, salón

* * * * minimálne 70 % izieb má kúpeľňu s vaňou, na každých 30 izieb má pripadať 1 apartmán, posteľná bielizeň sa vymieňa každé 2 dni, okrem salónu musí mať hotel aj klubové priestory, izby musia mať vlastné trezory,

* * * * * všetky izby a apartmány majú vlastnú kúpeľňu oddelenú od WC s vaňou, ručnou sprchou a umývadlom s pultom, posteľná bielizeň sa vymieňa každý deň, izby musia byť klimatizované

Čo dokáže rozčúliť hostí?Najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú hotelové zariadenia:

- snobské vystupovanie pracovníka recepcie,

- špinavá alebo poškodená posteľná bielizeň,

- špinavé a nedbanlivo zavesené záclony a závesy,

- chýbajúci rezervný kotúč toaletného papiera,

- zvyšky prachu pod posteľami alebo v rohoch izby,

- vŕzganie dverí, vŕzganie postele,

- informácie, ktoré prikazujú hosťom bez zdvorilého slova „prosím“,

- personál, ktorý sa poďakuje len vtedy, ak dostane prepitné

Zdroj: www.tours.sk

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
          2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
          3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
          4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
          5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
          6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
          7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
          8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
          1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
          2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
          3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
          4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
          5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
          6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
          7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
          8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
          1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 419
          2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 000
          3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 822
          4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
          5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
          6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 647
          7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 192
          8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
          2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
          3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
          4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
          5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
          6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
          7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
          8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
          1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 719
          2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 131
          3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
          4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 115
          5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 094
          6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 662
          7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
          8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťZatvoriť reklamu