Hypermarkety sa začnú zmenšovať

Priestor pre obrovské hypermarkety sa pomaly vyčerpal. Známe spoločnosti teda obsadzujú aj menšie mestá a stavajú menšie obchody


Pred najväčším slovenským hypermarketom, ktorý včera otvorili v Bratislave, bolo rušno. Ľudí zlákali uvádzacie ceny a vybrali sa na nákupy už v prvý deň jeho otvorenia. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

Priestor pre obrovské hypermarkety sa pomaly vyčerpal. Známe spoločnosti teda obsadzujú aj menšie mestá a stavajú menšie obchody

BRATISLAVA – Blesková výstavba veľkoplošných hypermarketov sa pomaly končí. Zahraničné obchodné reťazce sa začínajú orientovať na menšie mestá a menšie obchody.

Doteraz sa hypermarkety stavali predovšetkým vo veľkých spádových oblastiach, teda vo veľkých mestách. Ich predajná plocha dosahovala od sedem– do desaťtisíc metrov štvorcových. „Veľké mestá sú už teraz viac-menej obsadené a presúvame sa do menších, kde budujeme menšie prevádzky,“ povedala hovorkyňa Tesco Stores Oľga Hrnčiarová.

Podobne sa správa aj Hypernova. Táto maloobchodná sieť patriaca pod nadnárodný koncern Ahold čoraz častejšie buduje menšie hypermarkety v okresných mestách s tretinovou predajnou plochou. Naposledy otvorila svoju pätnástu prevádzku v Liptovskom Mikuláši.

Trend zmenšovania hypermarketov je u nás síce nový, v zahraničí však nie je nijako neobvyklý. „Práve so sieťou menších obchodov slávi Tesco úspechy v Británii,“ povedala ČTK hovorkyňa českého Tesca Martina Čermáková. Tam pod značku nadnárodného reťazca patria dokonca malé obchody, na Slovensku známe pod všeobecným označením večierka.

Nová stratégia bude onedlho viditeľná v menších okresných mestách. Tesco otvorí tento rok hypermarkety v Nových Zámkoch, Leviciach a Michalovciach. Predajnou plochou päťtisíc metrov štvorcových budú v porovnaní s Bratislavou sotva polovičné. Ešte menšie – trojtisícové prevádzky sú pred dokončením v Šali a Dubnici nad Váhom.

Stavať menšie obchody príde na Slovensko aj nemecká sieť Lidl. Cez inzeráty začala zháňať pozemky aj ľudí. Lidl prevádzkuje svoje predajne v niekoľkých európskych krajinách, obchody s touto značkou majú polovicu plochy veľkých hypermarketov.

Nová stratégia môže ďalej zamiešať karty na trhu veľkých obchodných sietí. Uvedomuje si to aj Adrián Ďurček, riaditeľ COOP Jednota, ktorá má po Slovensku 2250 malých predajní a v mnohých mestečkách a obciach má rozhodujúci vplyv. „Určite to náš biznis ovplyvní. Budeme na to reagovať napríklad sofistikovanejšou komunikáciou alebo vyšším stupňom integrácie, aby sme mohli vysokú početnosť našej predajnej siete využiť,“ povedal Ďurček.

A podľa čoho sa hypermarkety rozhodujú, kde stavať? „Zaujíma ich veľkosť a nasýtenosť trhu, demografická štruktúra a kúpyschopnosť ľudí. Potrebujú základnú infraštruktúru so všetkými inžinierskymi sieťami,“ hovorí docentka Elena Žárska z Katedry verejnej správy a regionálneho rozvoja Ekonomickej univerzity.

Nové prístupové cesty alebo diaľničné pripojenia bývajú často dôvodom obľúbenosti hypermarketov u starostov. Časť investícií totiž obchodné siete použijú na zlepšenie dopravy k svojmu hypermarketu.

Hypermarkety
BIGBilla 8
Carrefour 4
Hypernova 15
Metro 4
Tesco *14
*Číslo zahŕňa aj obchodné domy

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
          2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
          3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
          4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
          5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
          6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
          7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
          8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
          9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
          10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
          1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
          2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
          3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
          4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
          5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
          6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
          7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
          8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
          9. Rozprávkové tankovanie
          10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
          1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 958
          2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
          3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
          4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 328
          5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 650
          6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
          7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 608
          8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
          9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 706
          10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 757

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Komentár Zuzany Kepplovej

          Jeden chodí v noci len, druhý na svitaní

          Tandem Pellegrini - Fico nešliape jedným smerom.

          ŠPORT

          Kozák hovoril o tlaku manažérov zo Žiliny. Bol som nepohodlný, tvrdí

          Bolo to nedôstojné, reagoval šéf Žiliny.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov