sti i napriek tomu, že sa nepozdával predstaviteľom obchodných zoskupení, ktorí ho dokonca dali preskúmať Európskej komisii, či nie je v rozpore s európskym právom. Od septembra tak musia dodržiavať ustanovenia uvedené v zákone.
Európska komisia vyjadrila nad prijatím zákona znepokojenie. Podľa hlavného vyjednávača Európskej únie so Slovenskom Dirka Megancka, predstavuje tento zákon bariéru v slobodnom pohybe tovaru a práva etablovania sa. Ministerstvo hospodárstva preto navrhlo je- ho zrušenie. Predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Ivan Oravec však so zrušením celého zákona nesúhlasí. Podobne argumentujú aj ďalší zástupcovia dodávateľov. Zrušiť by sa podľa nich mali len konkrétne ustanovenia, ktoré sú v rozpore s právom únie. Dodávatelia požadujú, aby v zákone zostal zachovaný minimálne zákaz vyberania rôznych poplatkov obchodnými reťazcami.
Zákon o obchodných reťazcoch schválil parlament už minulý rok. Ihneď však k nemu vzniesla námietky Európska komisia. Prezident preto zákon vrátil späť do parlamentu, kde sa však už nenašiel dostatočný počet poslancov, ktorí by za zákon zdvihli ruku. Únia vtedy kritizovala predovšetkým, že zákon ustanovoval povinné zastúpenie slovenských výrobkov na pultoch predajní. Zákon mal pôvodne obmedziť aj výstavbu nových hypermarketov. Tento rok obidve sporné ustanovenia boli zo zákona vypustené.
Stav pred prijatím zákona
Zákon má podľa predkladateľov zabrániť zneužívaniu ekonomickej sily obchodných reťazcov, teda predovšetkým hypermarketov a supermarketov, ktoré síce vytvárajú väčšie priestory pre odbyt tovarov pre dodávateľov, ich podmienky však boli pre mnohé podniky priam likvidačné.
Dodávatelia argumentovali tým, že obchodné reťazce doteraz často vo vzájomných vzťahoch používali nátlak a nekalé praktiky a týmto spôsobom sa na dodávateľoch obohacovali. Išlo napríklad o presadzovanie dlhších, až 90-dňových lehôt splatnosti faktúr, čo najmä menším výrobcom mohlo spôsobiť finančné problémy. Na druhej strane však dodávatelia nemali veľa možností na výber, pretože pri nepristúpení na požiadavky hyper či supermarketu by museli počítať s odbytovými ťažkosťami. Pri väčšine akciového tovaru boli nižšie ceny v predajniach podmienené nižšími nákupnými cenami, na čom opäť prerábali výrobcovia a dodávatelia. Za zaradenie potravinárskych výrobkov do predaja si hypermarkety vynucovali rôzne propagačné poplatky a zľavy. Vymáhali taktiež príspevky na vydanie propagačných letákov, dokonca na výstavbu nových obchodných domov. Dodávateľov rýchloobrátkového tovaru (s kratšou lehotou minimálnej trvanlivosti) nútili, aby si nepredanú časť svojich dodávok odviezli späť na svoje vlastné náklady. Ak na často drsné podmienky obchodných reťazcov dodávatelia odmietali pristúpiť, jednoducho ich tovar nebol zaradený do predaja.
Čo ustanovuje zákon
Zákon o obchodných reťazcoch nie je namierený proti veľkým podnikateľským zoskupeniam, upravuje iba podmienky ich vzťahov s dodávateľmi a výrobcami, aby tí neboli hypermarketmi a supermarketmi utláčaní.
- Zákon zakazuje obchodným reťazcom vymáhať poplatky od dodávateľov alebo výrobcov za zavedenie výrobku do predaja alebo za umiestnenie alebo neumiestnenie tovaru na určitom mieste v predajni.
- Prevádzkovatelia obchodných reťazcov takisto podľa nového zákona nesmú od dodávateľov vyžadovať príspevky na reklamu hypermarketu alebo supermarketu, ak nesúvisia výlučne s tovarom dodávateľa. Rovnako nemôžu od dodávateľov požadovať bezdôvodnú výmenu dodaného tovaru.
- Ak obchodný reťazec predáva tovar pod svojou značkou, na obale výrobku musí byť uvedený aj originálny výrobca.
- Výrobok nesmie byť predávaný za cenu nižšiu ako je výrobná alebo predajná cena plus náklady na dopravu. Výnimku tvorí iba tovar, ktorý je poškodený alebo pred skončením doby minimálnej trvanlivosti.
- Obchodné reťazce taktiež nemôžu od dodávateľov požadovať osobitné zľavy pri špeciálnych udalostiach, ako je napríklad otvorenie novej prevádzky alebo organizovanie reklamných súťaží a iných akcií.
- Ak dodávateľ poskytne reťazcu zľavu pri nákupe tovaru, obchodný reťazec je povinný do konečnej predajnej ceny výrobku premietnuť minimálne 90 % tejto zľavy.
- Obchodné reťazce nemôžu prenášať sankcie, ktoré im uloží kontrolný orgán, na dodávateľov tovaru.
- Lehota splatnosti dodávateľských faktúr nesmie prekročiť 45 dní. Všetky zmluvy v rozpore s týmto zákonom sa považujú za neplatné.
- Za nedodržanie zákona môže ministerstvo hospodárstva, ktoré vykonáva dozor nad ustanoveniami tohto právneho predpisu, uložiť prevádzkovateľovi hypermarketu alebo supermarketu pokutu vo výške od 1 milióna do 10 miliónov korún. Príjmy z pokút poputujú do štátneho rozpočtu.
Radka Cirbesová