DVA POHĽADY NA PREDAJ NOVEJ BUDOVY SND

Vykúpenie z národnej hanby?Royal National Theatre na londýnskom South Banku je tá budova, ktorá dosť nešťastne inšpirovala architektov nášho národného divadla. Tento kus pohľadového betónu v znamení 70. rokov žije paradoxne celkom útulným vnútorným životo


Monštrum alebo kultúrny stánok pre 21. storočie? Vláda na prehliadke novej budovy SND v marci t. r. FOTO TASR - VLADIMÍR BENKO

Vykúpenie z národnej hanby?

Royal National Theatre na londýnskom South Banku je tá budova, ktorá dosť nešťastne inšpirovala architektov nášho národného divadla. Tento kus pohľadového betónu v znamení 70. rokov žije paradoxne celkom útulným vnútorným životom. Návštevníci si vo foyeri čítajú, pijú čaj, počúvajú džez, aby sa po siedmej hodine začali postupne presúvať do jednej z troch sál s kapacitou spoločne 2340 miest.

Prirodzene, to je Londýn, kde ročne navštívi divadlá takmer 12 miliónov divákov. Nepodľahnime však predstave, že štátne dotácie na chod inštitúcie ako Royal National Theatre nie sú enormné. V sezóne 2003/2004 dostane toto divadlo z Arts Council takmer 15 miliónov libier, Royal Opera House takmer 22 miliónov libier. A to aj napriek tomu, že lístok do Covent Garden môže stáť aj 170 libier. Na porovnanie, menšie divadlo dostane desiatky, niekedy stovky tisíc, úplne výnimočne viac než jeden milión libier.

Rozdiel je len v tom, že pragmatickí Briti začali dotáciám do kultúry hovoriť „investície“. Vracajú sa totiž v oblasti cestovného ruchu, sociálnej sféry či vzdelávania. Hoci je predpoklad „kdo čte, nezlobí“ len ťažko štatistiky a sociologicky vyhodnotiteľný, to ešte neznamená, že neplatí. Aj Británia sa však už popálila. Projekt Millenium Dome fatálne skrachoval.

Doterajšia diskusia o novostavbe národného divadla bola prekvapujúco vlažná. Ale nerozhovorili sme sa priveľmi ani na iné vážne spoločenské témy. Treba si priznať, že sme – my kultúrna obec i oni politici – nevyužili čas na serióznu prípravu argumentov. Prekvapujúce na celej kauze je to, že pri takej obrovskej investícii sa neinvestovalo do nezávislej analýzy využitia priestorov, možnosti združenia štátnych, samosprávnych a privátnych prostriedkov, nepreverili sa varianty právneho statusu správcu budovy, ktorý by zodpovedal náročnosti prevádzky.

Hovoríme o predaji bez toho, aby sa zadefinovali podmienky. Rozhodujeme o miliardách a pritom argumentujeme len vágne – ľudia ho nebudú mať radi. Spýtal sa ich niekto? Urobil sa seriózny prieskum? Viem, že argument, že v Bratislave nie je sála, ktorá by vybavením a zázemím mohla hostiť technicky náročnú produkciu, osloví len tých, ktorí do divadla - nielen na Slovensku - chodia a vedia, čo všetko dokáže.

Je to celé megalománia? Nuž, menej by bolo v tomto prípade istotne viac, ale divadlá bývajú z definície megalomanské, zbytočne luxusné, honosné. Aj katedrály sa stavali nad pomery. Je smutné, že ak má naša generácia nutkanie postaviť niečo veľké, postaví si banku. Divadlo je verejným priestorom, priestorom na diskusiu, pozitívnu synergiu davu, očarenie, nadšenie. Sme takýchto emócií ešte vôbec schopní? Išli by sme sa my do nového divadla pozrieť aspoň zo zvedavosti či snobizmu? Ak by sa nové SND marketingovo dobre zabalilo, prefarbilo na fialovo, dostalo sa do nového urbanistického kontextu, dostalo manažéra s medzinárodnými skúsenosťami, ktorý by si zadefinoval spádové územie nie po Pezinok, ale prinajmenšom po Brno, Györ či Viedeň, potom to nie je to celkom vylúčené.

Keď sa v roku 1868 kládol základný kameň pražského Národného divadla, dvestotisíc Čechov kráčalo zo Řípu do Prahy mávajúc zástavami s nápisom „Osvetou k slobode“. Časy sa menia. Je riziko, že si slogan Národ sobě niekto zaktualizoval na Národ mne. Skutočne stojí pocit, že sa fiktívne zbavíme našej národnej hanby, za toľké stratené miliardy?

ZUZANA ULIČIANSKA, divadelná kritička

Je to zbabraná stavba

Túžba všetkých doterajších ministrov kultúry čo najskôr odovzdať do užívania novostavbu SND sa asi nesplní ani Rudolfovi Chmelovi.

Potrebné je preinvestovať ešte takmer 900 mil. korún. Vláda i verejnosť už niekoľko rokov počúvajú optimistické ubezpečenia, že stavba si žiada poslednú finančnú injekciu. Peniaze sa vždy našli. Minister financií ich však nevytiahol z čarovného mešca. Opasok si uťahovala celá kultúra. Uťahovať by si ich musela naďalej, na prevádzkovanie budovy by bolo potrebných ročne 300 až 400 miliónov korún. Rozvoj kultúry stagnuje, naša prezentácia v zahraničí je pritom na úrovni chudobných afrických krajín, rozpočty kultúrnych inštitúcií boli a sú krátené. To všetko v záujme dobudovania „chrámu divadelného umenia“. Divadlo je roky prioritou. Dokedy ešte?

Rozhodnutie predať považujem za reálne zhodnotenie situácie. Deň otvorených dverí na stavbe by bol užitočný. Občan by zaraz pochopil sám.

Táto stavba národným divadlom nikdy nebola a sotva kedy by sa ňou v pravom zmysle slova i stala. Je to zbabraná stavba, ktorá stála priveľa. Ak by sa aj dokončila, bola by desaťročia neúnosným bremenom slovenskej kultúry - neadekvátnym a proporčne neprimeraným hltačom peňazí.

Divadelná sála je dimenzovaná pre sedemsto a operná pre tisícku divákov. Kto bol na akomkoľvek predstavení v Istropolise, vie, ako neosobne taký veľký priestor pôsobí. Naplniť ho predstaveniami Ukrajinskej národnej opery a rakúskymi divákmi mi pripadá málo zmysluplné. Divadlo poézie by situáciu tiež nezachránilo. Monštruóznosť stavby sa prejavuje okrem naddimenzovaných sál aj bludiskom širokých chodieb a nevyužiteľných priestorov, náročných na vykurovanie a osvetlenie.

Túto stavbu možno predať na naše pomery netradične - transparentne, verejnosťou kontrolovanou verejnou súťažou. Nemá zmysel ju zaťažovať vecným bremenom podmieneným účelom využitia. Zníži to jej predajnú cenu. Investor si ju zrejme neodnesie, využitie v prospech kongresovej turistiky je vzhľadom na zámery s budovaním v tejto lokalite vysoko pravdepodobné. Z výťažku predaja bude možné komplexne zrekonštruovať a zmodernizovať divadlo P. O. Hviezdoslava i historickú budovu SND. Podľa odhadu je na to potrebná asi miliarda korún. Aj po prípadnom dobudovaní novostavby by sa manažment SND skromne „za žiadnu cenu nevzdal doterajších priestorov“ a požaduje ich rekonštrukciu, dodám, že oprávnene.

Slovenskú kultúru „veľká reforma“ ešte len čaká. Je reálne vytvárať optimálne podmienky na rozvoj jedného druhu umenia, keď zvyšok kultúry živorí? Odkladanie konečného vyriešenia problému neúmerne zaťažuje predovšetkým rezort kultúry. Na okraj záujmu sa dostali iné inštitúcie, ktorých priestory chátrajú, nezostávajú sily ani prostriedky. Ich budovy sú v žalostne zahanbujúcom stave. Do priestorov Slovenskej národnej galérie zateká, do Reduty, sídla Slovenskej filharmónie, tiež, prioritu dostala len vďaka chystanému zasadnutiu NATO.

Výstavba úplne novej, modernej a primeranej budovy SND, akú by sme si všetci želali, by bola reálnejšia po roku 2010, až bude Slovensko pevnou súčasťou Európskej únie. Moderné divadlo sa dá postaviť za dva roky, ako to urobili vlani naši južní susedia. Divadelná kultúrna obec by mala zvážiť, či s maximalistickými požiadavkami prichádza v správnom čase a či tým kultúre prospieva.

VLADIMÍR ČERVENÁK, analytik kultúry


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 084
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 185
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 302
  4. Legendárna Transsibírska magistrála 3 823
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 407
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 033
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 941
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 743
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 636
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 320

Hlavné správy zo Sme.sk

TRNAVA

Trnavskí policajti zastrelili muža, ktorý mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby v obci Opoj je 42-ročný Ján Golis.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Neprehliadnite tiež

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.