SME
Utorok, 10. december, 2019 | Meniny má Radúz

Hyundai: Slovensko či Poľsko?

BRATISLAVA ­ Slovensko sa dostalo do finále v boji o obriu investíciu automobilky Hyundai Motor. Včera to oznámil minister hospodárstva Pavol Rusko s tým, že podľa jeho informácií sú okrem nás v hre ešte Poliaci. Potvrdil to aj slovenský obchodný radca ..

BRATISLAVA ­ Slovensko sa dostalo do finále v boji o obriu investíciu automobilky Hyundai Motor. Včera to oznámil minister hospodárstva Pavol Rusko s tým, že podľa jeho informácií sú okrem nás v hre ešte Poliaci. Potvrdil to aj slovenský obchodný radca v juhokórejskom Soule Miloš Drienko.

Česká investičná agentúra CzechInvest dostala už od kórejskej automobilky list, v ktorom jej vedenie koncernu oznámilo, že s investíciou v českom priemyselnom parku Žatec nepočíta. Mimo plánovaného investičného pásma sú podľa predbežných správ aj Maďari. Kórejčania sa teda rozhodujú už iba medzi Žilinou a poľským Radomskom.

Vedenie kórejskej automobilky informáciu o zúžení kandidátov na nový montážny závod včera nepotvrdilo. Podľa oficiálneho vyhlásenia rozhodne Hyundai o dvoch postupujúcich krajinách najskôr o týždeň. Odmietnutie českého priemyselného parku, ktoré deklaruje Praha, však vedenie automobilky nevyvrátilo.

Nový stredoeurópsky montážny závod koncernu Hyundai Motor by mal vyrábať tristotisíc áut ročne, čo je približne rovnaké množstvo, s akým počíta v Trnave automobilka PSA Peugeot-Citroen. Pri Bratislave okrem toho už niekoľko rokov expanduje najväčšia európska automobilka Volkswagen.

Hyundai počíta so začatím výstavby závodu v strednej Európe začiatkom roku 2005. Kórejčania by v ňom mali podľa dostupných informácií preinvestovať najmenej 1,1 miliardy dolárov. Prácu v novej továrni by malo nájsť okolo 3000 ľudí, ďalšie tisíce zamestnajú dodávateľské firmy, ktorých výroba je na Hyundai naviazaná.

Pre svoj prvý projekt v Európe si dal Hyundai Motor vypracovať štúdiu, ktorá zohľadňuje všetky plusy aj mínusy každej z možných lokalít. Kritériá nie sú rovnocenné a každá situácia má alternatívy. Napríklad zásobovanie z Kórey možno zabezpečiť zo severu, čo by bolo výhodou pre Poľsko, ale aj z juhu, čo zasa môže uprednostniť Slovensko. Štúdiu si dali Kórejčania vypracovať aj v prípade nedávnej stavby montážneho závodu v americkej Alabame.

Slovensko ­ Žilina

Severoslovenská metropola ponúka na výstavbu závodu Hyundai nový priemyselný park v rozlohe 270 hektárov, ktorého výstavba sa ešte len pripravuje. Bude na pravom brehu Váhu s priamym železničným a cestným spojením. Podľa projektu bude potrebné vyvlastniť pozemky občanov priľahlých obcí, ktoré by sa mali vykupovať podobným spôsobom, ako sa to uskutočnilo pri Trnave v prípade automobilky PSA Peugeot-Citroen. V priemyselnom komplexe by malo nájsť zamestnanie celkovo okolo 4-tisíc ľudí.

Poľsko ­ Radomsko

Poľsko ponúklo územie Radomska v Lodžskom vojvodstve, kde už vykúpili časť pozemkov z 280 hektárov a pripravujú terén podľa požiadaviek investora. Mesto už ukončilo aj prípravu dokumentácie na budovanie koľajovej vlečky a prípojky k miestu budúcej fabriky. Pripravuje aj výstavbu 200-metrovej prípojky pre rýchlostné komunikácie Gdansk-Cieszyn a Vroclav-Kielce. Poliaci pripomínajú, že práve autostráda bola jedným z rozhodujúcich argumentov, pre ktoré stratili investíciu koncernu PSA Peugeot Citroen, keď si francúzska firma vybrala slovenskú Trnavu.

Fakty o plánovanej investícii

požadovaná plocha 250 hektárov

výška investície 1,1 až 1,7 mld USD

začatie stavby rok 2005

spustenie výroby rok 2006

pracovné miesta 3000

ročná výroba 300-tisíc áut

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
          2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
          3. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
          4. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
          5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
          6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
          7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
          8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
          9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
          10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
          1. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
          2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
          3. Prohibition of competition after employment termination
          4. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
          5. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
          6. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
          7. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
          8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
          9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
          10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
          1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 13 988
          2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 12 857
          3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 647
          4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 334
          5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 110
          6. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 985
          7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 8 252
          8. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 182
          9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 902
          10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 7 725

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.