Hyundai: Slovensko či Poľsko?

BRATISLAVA ­ Slovensko sa dostalo do finále v boji o obriu investíciu automobilky Hyundai Motor. Včera to oznámil minister hospodárstva Pavol Rusko s tým, že podľa jeho informácií sú okrem nás v hre ešte Poliaci. Potvrdil to aj slovenský obchodný radca ..

BRATISLAVA ­ Slovensko sa dostalo do finále v boji o obriu investíciu automobilky Hyundai Motor. Včera to oznámil minister hospodárstva Pavol Rusko s tým, že podľa jeho informácií sú okrem nás v hre ešte Poliaci. Potvrdil to aj slovenský obchodný radca v juhokórejskom Soule Miloš Drienko.

Česká investičná agentúra CzechInvest dostala už od kórejskej automobilky list, v ktorom jej vedenie koncernu oznámilo, že s investíciou v českom priemyselnom parku Žatec nepočíta. Mimo plánovaného investičného pásma sú podľa predbežných správ aj Maďari. Kórejčania sa teda rozhodujú už iba medzi Žilinou a poľským Radomskom.

Vedenie kórejskej automobilky informáciu o zúžení kandidátov na nový montážny závod včera nepotvrdilo. Podľa oficiálneho vyhlásenia rozhodne Hyundai o dvoch postupujúcich krajinách najskôr o týždeň. Odmietnutie českého priemyselného parku, ktoré deklaruje Praha, však vedenie automobilky nevyvrátilo.

Nový stredoeurópsky montážny závod koncernu Hyundai Motor by mal vyrábať tristotisíc áut ročne, čo je približne rovnaké množstvo, s akým počíta v Trnave automobilka PSA Peugeot-Citroen. Pri Bratislave okrem toho už niekoľko rokov expanduje najväčšia európska automobilka Volkswagen.

Hyundai počíta so začatím výstavby závodu v strednej Európe začiatkom roku 2005. Kórejčania by v ňom mali podľa dostupných informácií preinvestovať najmenej 1,1 miliardy dolárov. Prácu v novej továrni by malo nájsť okolo 3000 ľudí, ďalšie tisíce zamestnajú dodávateľské firmy, ktorých výroba je na Hyundai naviazaná.

Pre svoj prvý projekt v Európe si dal Hyundai Motor vypracovať štúdiu, ktorá zohľadňuje všetky plusy aj mínusy každej z možných lokalít. Kritériá nie sú rovnocenné a každá situácia má alternatívy. Napríklad zásobovanie z Kórey možno zabezpečiť zo severu, čo by bolo výhodou pre Poľsko, ale aj z juhu, čo zasa môže uprednostniť Slovensko. Štúdiu si dali Kórejčania vypracovať aj v prípade nedávnej stavby montážneho závodu v americkej Alabame.

Slovensko ­ Žilina

Severoslovenská metropola ponúka na výstavbu závodu Hyundai nový priemyselný park v rozlohe 270 hektárov, ktorého výstavba sa ešte len pripravuje. Bude na pravom brehu Váhu s priamym železničným a cestným spojením. Podľa projektu bude potrebné vyvlastniť pozemky občanov priľahlých obcí, ktoré by sa mali vykupovať podobným spôsobom, ako sa to uskutočnilo pri Trnave v prípade automobilky PSA Peugeot-Citroen. V priemyselnom komplexe by malo nájsť zamestnanie celkovo okolo 4-tisíc ľudí.

Poľsko ­ Radomsko

Poľsko ponúklo územie Radomska v Lodžskom vojvodstve, kde už vykúpili časť pozemkov z 280 hektárov a pripravujú terén podľa požiadaviek investora. Mesto už ukončilo aj prípravu dokumentácie na budovanie koľajovej vlečky a prípojky k miestu budúcej fabriky. Pripravuje aj výstavbu 200-metrovej prípojky pre rýchlostné komunikácie Gdansk-Cieszyn a Vroclav-Kielce. Poliaci pripomínajú, že práve autostráda bola jedným z rozhodujúcich argumentov, pre ktoré stratili investíciu koncernu PSA Peugeot Citroen, keď si francúzska firma vybrala slovenskú Trnavu.

Fakty o plánovanej investícii

požadovaná plocha 250 hektárov

výška investície 1,1 až 1,7 mld USD

začatie stavby rok 2005

spustenie výroby rok 2006

pracovné miesta 3000

ročná výroba 300-tisíc áut


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 978
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 017
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 746
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 089
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 507

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.

Stavebná produkcia medziročne klesla

Oproti februáru 2016 sa celková stavebná produkcia znížila o 10,7 percenta.