BRATISLAVA Slovensko sa dostalo do finále v boji o obriu investíciu automobilky Hyundai Motor. Včera to oznámil minister hospodárstva Pavol Rusko s tým, že podľa jeho informácií sú okrem nás v hre ešte Poliaci. Potvrdil to aj slovenský obchodný radca v juhokórejskom Soule Miloš Drienko.
Česká investičná agentúra CzechInvest dostala už od kórejskej automobilky list, v ktorom jej vedenie koncernu oznámilo, že s investíciou v českom priemyselnom parku Žatec nepočíta. Mimo plánovaného investičného pásma sú podľa predbežných správ aj Maďari. Kórejčania sa teda rozhodujú už iba medzi Žilinou a poľským Radomskom.
Vedenie kórejskej automobilky informáciu o zúžení kandidátov na nový montážny závod včera nepotvrdilo. Podľa oficiálneho vyhlásenia rozhodne Hyundai o dvoch postupujúcich krajinách najskôr o týždeň. Odmietnutie českého priemyselného parku, ktoré deklaruje Praha, však vedenie automobilky nevyvrátilo.
Nový stredoeurópsky montážny závod koncernu Hyundai Motor by mal vyrábať tristotisíc áut ročne, čo je približne rovnaké množstvo, s akým počíta v Trnave automobilka PSA Peugeot-Citroen. Pri Bratislave okrem toho už niekoľko rokov expanduje najväčšia európska automobilka Volkswagen.
Hyundai počíta so začatím výstavby závodu v strednej Európe začiatkom roku 2005. Kórejčania by v ňom mali podľa dostupných informácií preinvestovať najmenej 1,1 miliardy dolárov. Prácu v novej továrni by malo nájsť okolo 3000 ľudí, ďalšie tisíce zamestnajú dodávateľské firmy, ktorých výroba je na Hyundai naviazaná.
Pre svoj prvý projekt v Európe si dal Hyundai Motor vypracovať štúdiu, ktorá zohľadňuje všetky plusy aj mínusy každej z možných lokalít. Kritériá nie sú rovnocenné a každá situácia má alternatívy. Napríklad zásobovanie z Kórey možno zabezpečiť zo severu, čo by bolo výhodou pre Poľsko, ale aj z juhu, čo zasa môže uprednostniť Slovensko. Štúdiu si dali Kórejčania vypracovať aj v prípade nedávnej stavby montážneho závodu v americkej Alabame.
Slovensko Žilina
Severoslovenská metropola ponúka na výstavbu závodu Hyundai nový priemyselný park v rozlohe 270 hektárov, ktorého výstavba sa ešte len pripravuje. Bude na pravom brehu Váhu s priamym železničným a cestným spojením. Podľa projektu bude potrebné vyvlastniť pozemky občanov priľahlých obcí, ktoré by sa mali vykupovať podobným spôsobom, ako sa to uskutočnilo pri Trnave v prípade automobilky PSA Peugeot-Citroen. V priemyselnom komplexe by malo nájsť zamestnanie celkovo okolo 4-tisíc ľudí.
Poľsko Radomsko
Poľsko ponúklo územie Radomska v Lodžskom vojvodstve, kde už vykúpili časť pozemkov z 280 hektárov a pripravujú terén podľa požiadaviek investora. Mesto už ukončilo aj prípravu dokumentácie na budovanie koľajovej vlečky a prípojky k miestu budúcej fabriky. Pripravuje aj výstavbu 200-metrovej prípojky pre rýchlostné komunikácie Gdansk-Cieszyn a Vroclav-Kielce. Poliaci pripomínajú, že práve autostráda bola jedným z rozhodujúcich argumentov, pre ktoré stratili investíciu koncernu PSA Peugeot Citroen, keď si francúzska firma vybrala slovenskú Trnavu.
Fakty o plánovanej investícii
požadovaná plocha 250 hektárov
výška investície 1,1 až 1,7 mld USD
začatie stavby rok 2005
spustenie výroby rok 2006
pracovné miesta 3000
ročná výroba 300-tisíc áut