SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Na nové hypermarkety ešte miesta dosť

Soravia sa po nástupe reťazcov vyľudnila

Prvé veľké obchodné centrum s názvom Soravia otvorili v roku 1998. Po vybudovaní ďalších obchodných stredísk návštevnosť klesla, ale konateľ spoločnosti Soravia Invest Thomas Seikmann to považuje za prirodzené: „Najnovšie znamená vždy aj najatraktívnejšie.“ Soravia dnes mení koncepciu. „Našou snahou je ponúknuť zákazníkovi niečo iné,“ vraví Seikmann. Má sa začať s výstavbou objektu Soravia Palace. Už dnes sa tu stavia hypermarket Tesco, ktorý by mal byť najväčším v strednej Európe.

Polus City Center si stále drží zákazníkov

V roku 2000 otvorili obchodné centrum Polus City Center. Marketingový riaditeľ Polusu Radovan Okrucký hovorí, že dôležitá je najmä skladba obchodov, aby mohli osloviť čo najširšiu skupinu zákazníkov. Na prilákanie ľudí do Polusu robia rôzne súťaže a marketingové akcie. Potom je však už len na predajcoch, ako sa dokážu postarať o zákazníka.

Okrucký nepovažuje polohu obchodu za podstatnú. „Obchodník si musí vedieť odpovedať na otázky, čo, komu a ako ponúknuť. Ak si to správne definuje, je jedno, kde obchod má.“

Obchody v centre Bratislavy čakajú na návrat ľudí

Riaditeľka Obchodných domov Dunaj Helena Turjanová si nemyslí, že by tradičné obchodné domy speli k zániku. Odlev zákazníkov z centra mesta považuje len za dočasný a potvrdzujú to aj skúsenosti v susedných štátov. „Zákazníci sa postupne vracajú, pretože obchodný dom v centre vždy zostane špecifickým miestom na nákupy a má aj svoju tradíciu,“ tvrdí. Zákazníkov sa usilujú získať späť výberom dobrých obchodných partnerov, zabehanými značkami, cenovou politikou, a najmä budovaním imidžu obchodného domu.

Carrefour: Máme svojich stálych zákazníkov

Hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková tvrdí, že odlev zákazníkov nepocítili ani po nedávnom otvorení nového hypermarketu Kaufland. Tam podľa nej chodí nakupovať iný typ ľudí. (pcs)

Košice

Obchodné reťazce musia v Košiciach tvrdo bojovať o každého zákazníka. Obyvatelia viac ako štvrťmiliónového mesta a okolia si môžu vybrať medzi hypermarketmi Tesco, Carrefour, Kaufland, Hypernova či Metro.

Prvý hypermarket v Košiciach otvorilo v novembri 1999 Tesco. Tržby vtedy lámali rekordy. V apríli 2001 pribudlo Metro Cash and Carry, v auguste otvorili obchodné centrum Cassovia, v ktorom je Carrefour, a v novembri veľkopredajňu Kaufland. V máji 2002 malo premiéru centrum Optima s Hypernovou.

„Otvorením nových centier sme zaznamenali jednoznačný pokles záujmu. Je to pochopiteľné, zákazníci sa rozptýlili, ľudia majú možnosť výberu. V poslednom čase sledujeme návrat zákazníkov. Je to dobré,“ povedala manažérka Hypermarketu Tesco, ktorá nechcela byť menovaná.

V Metre sme vedenie nezastihli a ostatní pracovníci majú mlčať. „Orientujeme sa na podnikateľov. Počet našich klientov stále stúpa,“ tvrdí manažér. Väčšinu dňa poloprázdne parkovisko tomu nenasvedčuje.

Pri otvorení Carrefouru v auguste 2001 bol v centre Cassovia obrovský záujem kupujúcich. Ako dlho to Košičanom vydržalo? „Obráťte sa, prosím, na našu hovorkyňu v Prahe. Ona vám poskytne všetky informácie,“ odkázali z vedenia firmy.

V Kauflande tiež môže o informáciách pre médiá rozhodovať jedine pražská centrála. Prísne embargo na informácie je aj v Optime: „Pani riaditeľka je mimo Košíc, len ona je oprávnená informovať novinárov.“ (sen)

Žilina

V Žiline začali rásť super a hypermarkety od leta 2001, keď postavili Kaufland. O pár mesiacov otvorili Tesco, na jar 2002 Carrefour. V apríli tohto roku otvorili elektrodom NAY a neskôr Metro Cash & Carry. Baumax stavajú.

Žilinčania sú spokojní s bohatým výberom. Istá skupina chodí do Kauflandu, ktorý je zrejme najlacnejší. Ďalší zasa uprednostnia vyšší komfort v Carrefoure, tu sú zasa príliš na seba natlačené parkovacie miesta. Tesco je podľa Žilinčanov niečo medzi tým.

O vplyve konkurencie na návštevnosť jednotlivé vedenia nechceli hovoriť. Riaditeľ Tesca nás odporučil na hovorkyňu v bratislavskej centrále, v Kauflande nám dali dokonca kontakt až do Prahy, rovnako ako Carrefour.

Ladislav Žember, riaditeľ Metro Cash & Carry Žilina si myslí, že k veľkému presunu zákazníkov nedochádza. „Našimi cieľovými zákazníkmi sú podnikatelia a firmy. V tom je najväčší rozdiel medzi nami a hypermarketmi, ktoré sú zamerané na koncového spotrebiteľa.“

Obchodné reťazce majú aj kritikov, ktorí hovoria o úpadku tradičných malých obchodíkov v meste.

Obyvatelia panelákov na sídlisku Solinky, ktoré sú len cez cestu od Metra, sa zasa obávajú vysokej hlučnosti a hustej premávky. Výstavba Carrefouru pred časom vyvolala vlnu nespokojnosti kvôli tomu, že pôvodne na tom mieste mal byť vybudovaný športový areál.

Tešia sa, naopak, realitní makléri, podľa ktorých sa príchod reťazcov prejavil aj vo zvýšenom dopyte po bytoch. (aha)

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
          2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
          3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
          4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
          5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
          6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
          7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
          8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
          9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
          10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
          1. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
          2. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
          3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
          4. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
          5. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
          6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
          7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
          8. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
          9. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
          10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
          1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 26 761
          2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 23 673
          3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 391
          4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 688
          5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 557
          6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 291
          7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 259
          8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 977
          9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 782
          10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 696

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Dobré ráno

          Dobré ráno: Okolo majetku Bašternáka sa dejú čudné veci

          Ako skončí majetok odsúdeného daňového podvodníka?

          Podcast Dobré Ráno
          Stĺpček Jakuba Fila

          Snáď si tie deti tú tvár Smeru nebudú pamätať

          Nahnevaný Fico sa snaží pôsobiť milo a vtipne, je však skôr trápny.

          Dobehne Johnsona osud Mayovej? Britské voľby rozhodnú o brexite

          Tri scenáre vývoja po britských voľbách.

          Premiér si v kampani vyskúšal aj prácu mliekara.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.