SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Na nové hypermarkety ešte miesta dosť

Soravia sa po nástupe reťazcov vyľudnila

Prvé veľké obchodné centrum s názvom Soravia otvorili v roku 1998. Po vybudovaní ďalších obchodných stredísk návštevnosť klesla, ale konateľ spoločnosti Soravia Invest Thomas Seikmann to považuje za prirodzené: „Najnovšie znamená vždy aj najatraktívnejšie.“ Soravia dnes mení koncepciu. „Našou snahou je ponúknuť zákazníkovi niečo iné,“ vraví Seikmann. Má sa začať s výstavbou objektu Soravia Palace. Už dnes sa tu stavia hypermarket Tesco, ktorý by mal byť najväčším v strednej Európe.

Polus City Center si stále drží zákazníkov

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2000 otvorili obchodné centrum Polus City Center. Marketingový riaditeľ Polusu Radovan Okrucký hovorí, že dôležitá je najmä skladba obchodov, aby mohli osloviť čo najširšiu skupinu zákazníkov. Na prilákanie ľudí do Polusu robia rôzne súťaže a marketingové akcie. Potom je však už len na predajcoch, ako sa dokážu postarať o zákazníka.

Okrucký nepovažuje polohu obchodu za podstatnú. „Obchodník si musí vedieť odpovedať na otázky, čo, komu a ako ponúknuť. Ak si to správne definuje, je jedno, kde obchod má.“

Obchody v centre Bratislavy čakajú na návrat ľudí

Riaditeľka Obchodných domov Dunaj Helena Turjanová si nemyslí, že by tradičné obchodné domy speli k zániku. Odlev zákazníkov z centra mesta považuje len za dočasný a potvrdzujú to aj skúsenosti v susedných štátov. „Zákazníci sa postupne vracajú, pretože obchodný dom v centre vždy zostane špecifickým miestom na nákupy a má aj svoju tradíciu,“ tvrdí. Zákazníkov sa usilujú získať späť výberom dobrých obchodných partnerov, zabehanými značkami, cenovou politikou, a najmä budovaním imidžu obchodného domu.

Skryť Vypnúť reklamu

Carrefour: Máme svojich stálych zákazníkov

Hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková tvrdí, že odlev zákazníkov nepocítili ani po nedávnom otvorení nového hypermarketu Kaufland. Tam podľa nej chodí nakupovať iný typ ľudí. (pcs)

Košice

Obchodné reťazce musia v Košiciach tvrdo bojovať o každého zákazníka. Obyvatelia viac ako štvrťmiliónového mesta a okolia si môžu vybrať medzi hypermarketmi Tesco, Carrefour, Kaufland, Hypernova či Metro.

Prvý hypermarket v Košiciach otvorilo v novembri 1999 Tesco. Tržby vtedy lámali rekordy. V apríli 2001 pribudlo Metro Cash and Carry, v auguste otvorili obchodné centrum Cassovia, v ktorom je Carrefour, a v novembri veľkopredajňu Kaufland. V máji 2002 malo premiéru centrum Optima s Hypernovou.

„Otvorením nových centier sme zaznamenali jednoznačný pokles záujmu. Je to pochopiteľné, zákazníci sa rozptýlili, ľudia majú možnosť výberu. V poslednom čase sledujeme návrat zákazníkov. Je to dobré,“ povedala manažérka Hypermarketu Tesco, ktorá nechcela byť menovaná.

Skryť Vypnúť reklamu

V Metre sme vedenie nezastihli a ostatní pracovníci majú mlčať. „Orientujeme sa na podnikateľov. Počet našich klientov stále stúpa,“ tvrdí manažér. Väčšinu dňa poloprázdne parkovisko tomu nenasvedčuje.

Pri otvorení Carrefouru v auguste 2001 bol v centre Cassovia obrovský záujem kupujúcich. Ako dlho to Košičanom vydržalo? „Obráťte sa, prosím, na našu hovorkyňu v Prahe. Ona vám poskytne všetky informácie,“ odkázali z vedenia firmy.

V Kauflande tiež môže o informáciách pre médiá rozhodovať jedine pražská centrála. Prísne embargo na informácie je aj v Optime: „Pani riaditeľka je mimo Košíc, len ona je oprávnená informovať novinárov.“ (sen)

Žilina

V Žiline začali rásť super a hypermarkety od leta 2001, keď postavili Kaufland. O pár mesiacov otvorili Tesco, na jar 2002 Carrefour. V apríli tohto roku otvorili elektrodom NAY a neskôr Metro Cash & Carry. Baumax stavajú.

Žilinčania sú spokojní s bohatým výberom. Istá skupina chodí do Kauflandu, ktorý je zrejme najlacnejší. Ďalší zasa uprednostnia vyšší komfort v Carrefoure, tu sú zasa príliš na seba natlačené parkovacie miesta. Tesco je podľa Žilinčanov niečo medzi tým.

O vplyve konkurencie na návštevnosť jednotlivé vedenia nechceli hovoriť. Riaditeľ Tesca nás odporučil na hovorkyňu v bratislavskej centrále, v Kauflande nám dali dokonca kontakt až do Prahy, rovnako ako Carrefour.

Ladislav Žember, riaditeľ Metro Cash & Carry Žilina si myslí, že k veľkému presunu zákazníkov nedochádza. „Našimi cieľovými zákazníkmi sú podnikatelia a firmy. V tom je najväčší rozdiel medzi nami a hypermarketmi, ktoré sú zamerané na koncového spotrebiteľa.“

Obchodné reťazce majú aj kritikov, ktorí hovoria o úpadku tradičných malých obchodíkov v meste.

Obyvatelia panelákov na sídlisku Solinky, ktoré sú len cez cestu od Metra, sa zasa obávajú vysokej hlučnosti a hustej premávky. Výstavba Carrefouru pred časom vyvolala vlnu nespokojnosti kvôli tomu, že pôvodne na tom mieste mal byť vybudovaný športový areál.

Tešia sa, naopak, realitní makléri, podľa ktorých sa príchod reťazcov prejavil aj vo zvýšenom dopyte po bytoch. (aha)

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
          3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
          5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
          6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
          7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
          1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
          2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
          3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
          4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
          5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          7. Hygge ako životný štýl
          8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
          9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
          1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
          2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
          3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
          4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
          5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
          6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
          7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
          8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
          9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
          10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

          Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

          21 h

          Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

          10 h

          Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

          22. jan

          OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.

          13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          30. máj