Na nové hypermarkety ešte miesta dosť

Soravia sa po nástupe reťazcov vyľudnila

Prvé veľké obchodné centrum s názvom Soravia otvorili v roku 1998. Po vybudovaní ďalších obchodných stredísk návštevnosť klesla, ale konateľ spoločnosti Soravia Invest Thomas Seikmann to považuje za prirodzené: „Najnovšie znamená vždy aj najatraktívnejšie.“ Soravia dnes mení koncepciu. „Našou snahou je ponúknuť zákazníkovi niečo iné,“ vraví Seikmann. Má sa začať s výstavbou objektu Soravia Palace. Už dnes sa tu stavia hypermarket Tesco, ktorý by mal byť najväčším v strednej Európe.

Polus City Center si stále drží zákazníkov

V roku 2000 otvorili obchodné centrum Polus City Center. Marketingový riaditeľ Polusu Radovan Okrucký hovorí, že dôležitá je najmä skladba obchodov, aby mohli osloviť čo najširšiu skupinu zákazníkov. Na prilákanie ľudí do Polusu robia rôzne súťaže a marketingové akcie. Potom je však už len na predajcoch, ako sa dokážu postarať o zákazníka.

Okrucký nepovažuje polohu obchodu za podstatnú. „Obchodník si musí vedieť odpovedať na otázky, čo, komu a ako ponúknuť. Ak si to správne definuje, je jedno, kde obchod má.“

Obchody v centre Bratislavy čakajú na návrat ľudí

Riaditeľka Obchodných domov Dunaj Helena Turjanová si nemyslí, že by tradičné obchodné domy speli k zániku. Odlev zákazníkov z centra mesta považuje len za dočasný a potvrdzujú to aj skúsenosti v susedných štátov. „Zákazníci sa postupne vracajú, pretože obchodný dom v centre vždy zostane špecifickým miestom na nákupy a má aj svoju tradíciu,“ tvrdí. Zákazníkov sa usilujú získať späť výberom dobrých obchodných partnerov, zabehanými značkami, cenovou politikou, a najmä budovaním imidžu obchodného domu.

Carrefour: Máme svojich stálych zákazníkov

Hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková tvrdí, že odlev zákazníkov nepocítili ani po nedávnom otvorení nového hypermarketu Kaufland. Tam podľa nej chodí nakupovať iný typ ľudí. (pcs)

Košice

Obchodné reťazce musia v Košiciach tvrdo bojovať o každého zákazníka. Obyvatelia viac ako štvrťmiliónového mesta a okolia si môžu vybrať medzi hypermarketmi Tesco, Carrefour, Kaufland, Hypernova či Metro.

Prvý hypermarket v Košiciach otvorilo v novembri 1999 Tesco. Tržby vtedy lámali rekordy. V apríli 2001 pribudlo Metro Cash and Carry, v auguste otvorili obchodné centrum Cassovia, v ktorom je Carrefour, a v novembri veľkopredajňu Kaufland. V máji 2002 malo premiéru centrum Optima s Hypernovou.

„Otvorením nových centier sme zaznamenali jednoznačný pokles záujmu. Je to pochopiteľné, zákazníci sa rozptýlili, ľudia majú možnosť výberu. V poslednom čase sledujeme návrat zákazníkov. Je to dobré,“ povedala manažérka Hypermarketu Tesco, ktorá nechcela byť menovaná.

V Metre sme vedenie nezastihli a ostatní pracovníci majú mlčať. „Orientujeme sa na podnikateľov. Počet našich klientov stále stúpa,“ tvrdí manažér. Väčšinu dňa poloprázdne parkovisko tomu nenasvedčuje.

Pri otvorení Carrefouru v auguste 2001 bol v centre Cassovia obrovský záujem kupujúcich. Ako dlho to Košičanom vydržalo? „Obráťte sa, prosím, na našu hovorkyňu v Prahe. Ona vám poskytne všetky informácie,“ odkázali z vedenia firmy.

V Kauflande tiež môže o informáciách pre médiá rozhodovať jedine pražská centrála. Prísne embargo na informácie je aj v Optime: „Pani riaditeľka je mimo Košíc, len ona je oprávnená informovať novinárov.“ (sen)

Žilina

V Žiline začali rásť super a hypermarkety od leta 2001, keď postavili Kaufland. O pár mesiacov otvorili Tesco, na jar 2002 Carrefour. V apríli tohto roku otvorili elektrodom NAY a neskôr Metro Cash & Carry. Baumax stavajú.

Žilinčania sú spokojní s bohatým výberom. Istá skupina chodí do Kauflandu, ktorý je zrejme najlacnejší. Ďalší zasa uprednostnia vyšší komfort v Carrefoure, tu sú zasa príliš na seba natlačené parkovacie miesta. Tesco je podľa Žilinčanov niečo medzi tým.

O vplyve konkurencie na návštevnosť jednotlivé vedenia nechceli hovoriť. Riaditeľ Tesca nás odporučil na hovorkyňu v bratislavskej centrále, v Kauflande nám dali dokonca kontakt až do Prahy, rovnako ako Carrefour.

Ladislav Žember, riaditeľ Metro Cash & Carry Žilina si myslí, že k veľkému presunu zákazníkov nedochádza. „Našimi cieľovými zákazníkmi sú podnikatelia a firmy. V tom je najväčší rozdiel medzi nami a hypermarketmi, ktoré sú zamerané na koncového spotrebiteľa.“

Obchodné reťazce majú aj kritikov, ktorí hovoria o úpadku tradičných malých obchodíkov v meste.

Obyvatelia panelákov na sídlisku Solinky, ktoré sú len cez cestu od Metra, sa zasa obávajú vysokej hlučnosti a hustej premávky. Výstavba Carrefouru pred časom vyvolala vlnu nespokojnosti kvôli tomu, že pôvodne na tom mieste mal byť vybudovaný športový areál.

Tešia sa, naopak, realitní makléri, podľa ktorých sa príchod reťazcov prejavil aj vo zvýšenom dopyte po bytoch. (aha)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
          3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
          4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
          5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
          6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
          7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
          8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
          9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
          10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
          1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
          3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
          4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
          5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
          6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
          7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
          8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
          9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
          10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
          1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 124
          2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 327
          3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 484
          4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 321
          5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 732
          6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 393
          7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 009
          8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 509
          9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
          10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 674

          Hlavné správy zo Sme.sk

          PLUS

          Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

          So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

          SVET

          Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

          Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

          PLUS

          Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

          Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov