SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Štát chcel stavať a vyvlastniť majetok čo najskôr

Už päť rokov sa rodina Drutarovských z Prešova snaží uchrániť svoj majetok pred vyvlastnením. Najvyšší súd tento týždeň zverejnil rozsudok, v ktorom dal Drutarovským a ďalším deviatim rodinám za pravdu, zrušil stavebné rozhodnutie o výstavbe diaľničného


Nábrežnej komunikácii v Prešove už rodinné domy museli ustúpiť, hoci občania sa už päť rokov dovolávajú svojich práv na spravodlivú náhradu za majetok a bránia sa vyvlastneniu. FOTO - vyvlastnenie.sk



Už päť rokov sa rodina Drutarovských z Prešova snaží uchrániť svoj majetok pred vyvlastnením. Najvyšší súd tento týždeň zverejnil rozsudok, v ktorom dal Drutarovským a ďalším deviatim rodinám za pravdu, zrušil stavebné rozhodnutie o výstavbe diaľničného privádzača a potvrdil, že krajský úrad a ministerstvo dopravy porušili zákony.

Rodinný dom Drutarovských stál spolu s deviatimi ďalšími na mieste, kadiaľ mala viesť štvorprúdová cesta. Po piatich rokoch bojov s investorom tam zostali len dva domy, Slovenská správa ciest ostatné hneď, ako mohla, zbúrala, a začala s výstavbou cesty, ktorá zatiaľ nevedie nikam - končí pred domami.

"Niektorí majitelia bývajú v bytovke, piati zomreli, jeden starší pán je v domove dôchodcov. Ľuďom zobrali len nevyhnutné časti pozemkov, za domami mali záhradky, na tie sa sem vracajú," hovorí Richard Drutarovský. "V bytovke sa necítia dobre, čudujú sa, prečo sa museli pred troma rokmi vysťahovať, ich domy zbúrali, ale cesta stále nestojí."

Dom jeho rodičov je jedným z tých, čo stále stoja. Rodina nesúhlasila s ponukou investora na 677-tisíc korún za dom s garážou a pozemkom. Opustiť ho mala do troch mesiacov. Sumu investor určil podľa starej vyhlášky z roku 1991, trhovú sumu či náhradný dom odmietol ponúknuť. Namiesto toho poslal zmluvu, v ktorej stálo, že ak nebude rodina súhlasiť s ponukou, štát ju vyvlastní. Rozhodnúť sa mala do 15 dní, keď ponuku neprijala, okresný úrad vyvlastnenie potvrdil.

Drutarovskí a ďalší majitelia sa obrátili na krajský úrad, ktorý však ich sťažnosť neuznal. Podobne aj ministerstvo. Za pravdu im dal až Najvyšší súd. Ministerstvo po jeho rozhodnutí zaplatí poškodeným aj takmer 47-tisíc za súdne náklady.

Stavba podľa súdu nebola v súlade s územným rozhodnutím, krajský úrad ľudí neinformoval a nevyzval ich, aby sa vyjadrili k rozhodnutiu. Zákon porušilo aj ministerstvo, keď zamietlo odvolanie občanov "v záujme včasnej realizácie stavby", no vôbec sa nezaoberalo zisťovaním skutočnosti.

Slovenská správa ciest tvrdí, že oficiálne rozhodnutie súdu ešte nepozná a zatiaľ nevie povedať, či bude žiadať nové stavebné povolenie. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška potvrdil, že sa budú snažiť diaľničný privádzač dokončiť. "Krajský úrad sa bude snažiť získať nové stavebné povolenie."

Prípadom sa zaoberá aj Ústavný súd. O výklad ústavy ho požiadal Krajský súd. Ústava hovorí, že vyvlastňovať možno v nevyhnutných prípadoch a za primeranú náhradu. Nie je jasné, či takou náhradou je cena podľa vyhlášky spred trinástich rokov.

Problémom sa minulý rok zaoberalo aj ministerstvo financií. Navrhlo novelu stavebného zákona, ktorý dnes hovorí, že vyvlastňovať sa dá len za trhovú cenu.

Ďalšia investícia vo verejnom záujme

BRATISLAVA - Ako investíciu vo verejnom záujme včera schválila vláda výstavbu nových výrobných prevádzok spoločnosti INA Kysuce.

Minister financií Ivan Mikloš povedal, že vláda nerozhodla s úmyslom poskytnúť investorovi štátnu pomoc, ale v snahe "urýchliť výkup pozemkov". Ak sa investícia považuje za významnú, zákon aj ústava umožňuje obmedzenie vlastníckych práv a v prípade potreby aj vyvlastnenie pozemkov.

Akciová spoločnosť INA Kysuce vyrába ložiská, tento rok má záujem zvýšiť výrobnú kapacitu a investovať do výstavby tretieho závodu na Kysuciach 1,5 miliardy korún. V závode má vytvoriť 400 nových pracovných miest.

Spoločnosť mala za vlaňajšok obrat v objeme 3,4 miliardy, do roku 2007 chce dosiahnuť ročnú produkciu 9 miliárd a zamestnávať 3000 ľudí. V súčasnosti má 1500 pracovníkov a patrí k najväčším zamestnávateľom na Kysuciach. Spoločnosť patrí do medzinárodného koncernu INA - Schaeffler a bola postavená v Kysuckom Novom meste ako podnik "na zelenej lúke".

(tasr, haj)


SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
          2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
          3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
          4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
          5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
          6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
          7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
          8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
          1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
          2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
          3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
          4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
          5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
          6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
          7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
          8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
          1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 478
          2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 355
          3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 320
          4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
          5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 186
          6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 823
          7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 406
          8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 664
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
          2. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
          3. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
          4. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
          5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
          6. Imunoblog: Nástup do kolektívu
          7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
          8. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
          1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 356
          2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 9 971
          3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 108
          4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 073
          5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 891
          6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 801
          7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 163
          8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 751
          1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
          2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
          3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
          4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
          5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
          6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
          7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
          8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
          SkryťZatvoriť reklamu