Odpovedá súdna znalkyňa Ing. Ivana Debrecká, realitná kancelária Atyp Real Bratislava
Do konca roka bola platným cenovým predpisom na stanovenie úradnej ceny nehnuteľností Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 465/1991 Zb. o cenách stavieb, pozemkov, trvalých porastov v znení neskorších predpisov. Podľa tejto vyhlášky znalci z odboru stavebníctva, odvetvia oceňovanie nehnuteľností, zisťovali cenu nehnuteľností, ktorá bola potom najnižším základom dane z prevodu, prechodu a darovania nehnuteľností a kataster z nej percentuálne stanovoval správny poplatok za návrh na začatie konania o povolení vkladu práva k nehnuteľnosti. Preto bolo potrebné k návrhu na vklad práva k nehnuteľnosti do katastra doložiť dve vyhotovenia znaleckého posudku o cene nehnuteľnosti – pre účely katastrálneho úradu a daňového úradu. Cena zistená podľa tejto vyhlášky však neodrážala skutočnú hodnotu nehnuteľností a pri určitých druhoch nehnuteľností a v určitých lokalitách, bola len jej zlomkom. Všeobecnú hodnotu nehnuteľností mali znalci možnosť stanoviť podľa Vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 86/2002 Z.z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku. Takto zistená hodnota nehnuteľnosti je najpravdepodobnejším, znaleckým odhadom ceny, za ktorú možno nehnuteľnosť v danom mieste a čase predať. Znalecké posudky o všeobecnej hodnote nehnuteľnosti sa využívali najmä pre potreby bánk ako odhad hodnoty nehnuteľnosti, ktorou bol zabezpečený úver.
Od 1. januára 2004 bola pôvodná Vyhláška č. 465/1991 Zb. zrušená a platným cenovým predpisom sa stala novelizovaná Vyhláška č. 86/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov. Všeobecná hodnota nehnuteľnosti stanovená touto vyhláškou je dnes najnižším daňovým základom pre daň z prevodu nehnuteľností. Ak je kúpna cena nehnuteľnosti dohodnutá medzi kupujúcim a predávajúcim nižšia ako všeobecná hodnota vypočítaná znalcom, základom 3%-tnej dane z prevodu je práve všeobecná hodnota stanovená znaleckým posudkom. K návrhu na vklad vlastníckeho práva do katastra je preto potrebné doložiť jedno vyhotovenie znaleckého posudku, a to pre účely daňového úradu.
Pretože sa už neplatí daň z dedičstva a darovania, znalecký posudok v týchto prípadoch nie je potrebný. V praxi sa však stretávame s požiadavkou na ohodnotenie dedičstva znaleckým posudkom pre účely vyporiadania sa medzi dedičmi a ohodnotenia daru pre výpočet daňového základu prípadnej dane z príjmu.