Problémom diaľnice pre Kia nie je financovanie, ale výkup pozemkov a premostenie

Bratislava 18. mája (TASR) - Žilinský primátor Ján Slota sa síce aktivizuje pri hľadaní súkromných investorov pre diaľnicu Ladce-Žilina, ale rezort dopravy ...

Bratislava 18. mája (TASR) - Žilinský primátor Ján Slota sa síce aktivizuje pri hľadaní súkromných investorov pre diaľnicu Ladce-Žilina, ale rezort dopravy by skôr privítal, keby pomohol pri výkupoch pozemkov pod týmto úsekom. Financovanie už totiž má štát doriešené tak, aby túto diaľnicu dokázal pre novú automobilku juhokórejskej Kia dostavať podľa prísľubu do jesene roku 2006, ale problémom sú práve pozemky.

Informuje o tom hovorca Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR Tomáš Šarluška s tým, že najvážnejším problémom pre celý úsek nie je financovanie, ale premostenie pri Považskej Bystrici. Hovorí totiž, že mesto pod tlakom občianskych iniciatív nevydá stavebné povolenie, a potom štát bude musieť prijať iné, náhradné riešenia, ktoré však nezabezpečia plynulú diaľničnú prepravu na celom prisľúbenom úseku.

Ak mesto Považská Bystrica nevydá povolenie, bude podľa Šarlušku diaľnica na tomto krátkom úseku chýbať a kamióny budú prechádzať cez mesto. "Tunel by bol totiž veľmi drahý a na vyriešenie tohto problému by sa v budúcnosti mohlo uvažovať aj o obídení Považskej Bystrice diaľničným úsekom vedeným k Púchovu," hovorí Šarluška.

Plány primátora Slotu, ktorý rokoval s americkým investorom Sovereign Financial Group, podľa Šarlušku narážajú na to, že svoje zdroje by táto firma z Atlanty poskytla iba v prípade udelenia štátnych záruk. To by viedlo k zvýšeniu štátneho dlhu, čo nechce ani Ministerstvo financií SR. "Takýchto ponúk na diaľnice s vyžadovanými štátnymi zárukami máme niekoľko aj od Slovenskej sporiteľne, VÚB či zahraničných bánk. My však nechceme, aby súkromní investori do diaľnic zaťažovali štátny dlh a navyše, chceme ich hľadať v pripravovaných verejných tendroch," hovorí Šarluška.

Problém poskytnutia štátnych záruk pre uvedeného amerického investora potvrdzuje aj hovorca MF Peter Papanek. "Podrobnosti nevieme, ale vo všeobecnosti sa bránime poskytovaniu štátnych záruk na úvery a pôžičky. Vlaňajší i tento rok sme neposkytli už ani jednu," hovorí Papanek. Podľa neho si momentálne už Slovensko vie požičať v zahraničí veľmi výhodne, ale je otázne, čo je naozaj najlepšie z toho, čo sa ponúka.

Rozdiel pri EIB je podľa Šarlušku práve v tom, že tá je svoje úvery ochotná na slovenské diaľnice poskytnúť aj v prípade, ak ich bude garantovať iba štátna Diaľničná spoločnosť so svojimi príjmami z diaľničných poplatkov či z výberu spotrebnej dane z pohonných látok. Na úsek Ladce-Žilina sa podľa Šarlušku dá od EIB hneď teraz čerpať zhruba 900 miliónov Sk z už dávnejšie poskytnutých pôžičiek a ďalších 19 miliárd Sk by mohlo na Slovensko prísť začiatkom budúceho roku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 27 144
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 060
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 369
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 451
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 6 833
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 6 134
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 691
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 807
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 695
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 973

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan ukázal silu. Po dlhom sóle je šiesty raz majstrom Slovenska

Sagan ušiel súperom a po dlhom úniku s prehľadom zvíťazil.

ŠPORT

Peter Sagan nedal nikomu šancu. Pozrite si jeho triumf

Slovák suverénne vyhral spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska.

Píše Seán Hanley - Fórum

Čakali sme od strednej Európy príliš?

Havlove očakávania od strednej Európy sa sčasti naplnili nečakaným spôsobom.

ŽENA

Linz je plný kontrastov: Toto je jeho šesť jedinečností

V treťom najväčšom rakúskom meste sa prejdete po strechách domov.

Neprehliadnite tiež

Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.