Bratislava 1. júna (TASR) - Rezort výstavby a regionálneho rozvoja SR pristúpi k vypracovaniu návrhu zákona o nájomnom za byty až po schválení novely Občianskeho zákonníka z dielne rezortu spravodlivosti.
Občiansky zákonník totiž obsahuje dlhšie platný spôsob výpočtu nájomného, úhrady za plnenia poskytované s užívaním bytu, spôsob ich platenia a prípady, v ktorých je prenajímateľ oprávnený jednostranne zvýšiť nájomné alebo zmeniť ďalšie podmienky nájomnej zmluvy. Tieto ustanovenia zákonníka by mali odrážať realitu, ale nie je tomu tak. "Od nadobudnutia účinnosti Občianskeho zákonníka až doteraz nebol spôsob riešenia týchto záležitostí a vzťahov právnymi predpismi komplexne upravený," pripomína rezort výstavby. Z tohto dôvodu počká pri novom zákone o nájomnom za byty do novelizácie Občianskeho zákonníka.
Tento postup rezortu výstavby znamená, že jeho materiál Prieskum možnosti prípravy zákona, ktorým by sa problematika nájomného v bytoch riešila v budúcom období, je v legislatívnom procese pozastavený. Stane sa tak napriek tomu, že prieskumný materiál už prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním 16 subjektov. Jeho predkladateľ si však osvojil zásadnú pripomienku rezortu financií a navrhuje relevantnú úlohu pre vládu SR, stanovenú v pláne práce na jún 2004, zrušiť.
Na margo budúceho zákona predkladateľ uvádza, že v Českej republike v rokoch 2001 až 2003 bol už vypracovaný zákon o nájomnom za byty a o cenách služieb poskytovaných s užívaním bytov. Materiál v roku 2003 vládny kabinet ČR schválil a v súčasnosti je predmetom schvaľovania zákonodarných orgánov.
Predkladateľ prieskumného materiálu podčiarkuje fakt, že "všetky krajiny vrátane transformovaných postupne obmedzujú regulačné opatrenia v oblasti nájomného a aj výška regulovaného nájomného sa stále viac približuje k výške nájomného dosiahnutého dohodou zmluvných strán." Nový právny predpis pre nájomné za byty v SR by mal vymedziť práva a povinnosti prenajímateľov bytov a nájomcov bytov vo verejnom a súkromnom bytovom sektore súvisiacim s cenami nájomného, postupne obmedzovať regulačné opatrenia a prechod na nájomné určené dohodou zmluvných strán. Mal by pri výške nájomného riešiť aj prípadné spory a určiť kompetencie vo veci cien nájomného.