SME
Streda, 24. apríl , 2019

Múry trnavskej automobilky PSA už takmer stoja

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, .

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, je tesne pred dokončením a na jeseň by sa do nej mali začať montovať prvé stroje. Hrubé práce na zvarovni sú ukončené z dvoch tretín. Stojí už aj najväčšia hala - montážny komplex. Práce na jedinej dvojpodlažnej budove, lakovni, sa ešte nezačali. Súčasne sa stavia aj budova pre administratívu. Tá zatiaľ sídli len v provizórnych unimobunkách priamo na stavenisku. Prvé autá má trnavský závod začať vyrábať v roku 2006 a ročne ich má brány závodu opustiť 300-tisíc.

"Som rád, že všetky práce prebiehajú tak, ako sme naplánovali a bez problémov. Zastaviť nás môže už len prírodná katastrofa," zhodnotil generálny riaditeľ projektu PSA Alain Baldeyrou, ktorý sprevádzal novinárov po budúcom závode.

Aj keď práce pokračujú závratným tempom, a tam kde bolo pred rokom len pole, stojí dnes takmer kompletná hala, nepanuje na stavenisku taký ruch, ako by sa dalo čakať. Pri hrubých stavbách je skôr práca pre ťažké stroje, ako pre robotníkov. Jeden z najväčších budúcich závodov na Slovensku je dnes v podstate veľkou skladačkou. Haly sa montujú z ťažkých betónových stĺpov, ktoré na stavenisko prichádzajú už hotové. Pre sprašovitý základ, ktorý nie je pre stavbu najideálnejší, si vyžadujú mimoriadne hlboké upevnenia - v budúcnosti majú čeliť obrovskej záťaži. Jednotlivé haly majú byť poprepájané vzdušnými mostami, cez ktoré pôjdu súčiastky na ďalšie opracovanie do susedných hál. Hotové autá sa budú zo závodu odvážať železnicou.

Stavbu zatiaľ zabezpečujú z veľkej väčšiny slovenské stavebné firmy, výsledok však bude doslova mozaikou materiálov z rôznych krajín. Hrubé stavby sú väčšinou postavené zo slovenského betónu, žeriavy v lisovni sú české a plot, ktorým je obohnaný celý areál, pochádza z Belgicka. Väčšina výrobných technológií a strojov však bude západoeurópskych. Francúzi si slovenských dodávateľov zatiaľ chvália: "Stavba je organizovaná veľmi dobre, kvalita betónu vynikajúca a podľa plánu boli zvládnuté aj tie najnáročnejšie práce," hovorí spokojne Baldeyrou.

Celé stavenisko je prísne strážené a obohnané vysokým plotom. Bezpečnostné pravidlá platia pre všetkých rovnako, a bez prilby sa nepohne ani najvyšší šéf Alain Baldeyrou. Francúzski zamestnávatelia sa nechcú zbytočne zodpovedať za úraz. "Ak by nejaký robotník porušil pravidlá a vkročil do areálu bez prilby, automaticky by bol prepustený a prácu si u nás už nenašiel," tvrdí Baldeyrou. Návštevy v areáli nemajú čo hľadať. Novinárov aj na najmenšie vzdialenosti vozili autobusom. Nápisy na stavenisku dávajú tušiť, že tu stavajú Francúzi. Upozornenia a názvy hál sú v prvom rade po francúzsky, až potom po slovensky.

Hneď v tesnom susedstve automobilky bude priemyselný park, kde budú sústredení výrobcovia a dodávatelia súčastí automobilov. Tu sa však výstavba ešte nezačala.

Byty pre zamestnancov súčasťou areálu nebudú. Asi 150 bytov určených pre zamestnancov sa plánuje v neďalekej Trnave. "Tie dotuje vláda prostredníctvom mesta Trnava, ich počet však nepokrýva naše požiadavky. Otázku ubytovania ešte nemáme vyriešenú. Pripravujeme však projekty s viacerými súkromnými firmami," vysvetlil šéf projektu PSA na Slovensku.

Parametre závodu

kapacita: 300-tisíc áut ročne
výška investície: 28 miliárd korún
začiatok výstavby: jún 2003
začiatok výroby: rok 2006

Na stavbu sa zatiaľ použilo

463 stĺpov
9,3 km vodovodného potrubia
22-tisíc m3 betónu

Časti závodu aktuálny stav výstavby
lisovňa ukončené sú všetky hrubé stavebné práce, dokončenie v auguste 2004, začiatok montáže technológie
zvarovňa hrubá stavba je dokončená z dvoch tretín, inštalácia technológií je naplánovaná na január 2005
lakovňa - montážny komplex stavať sa ešte nezačalo hrubá stavba je dokončená, realizujú sa inžinierske stavby

PSA hľadá zamestnancov stále

Prvé auto opustí brány trnavského závodu až v januári 2006, ale nábor budúcich zamestnancov je už v plnom prúde. Doteraz automobilka prijala už 185 zamestnancov, niektorí z nich absolvujú odbornú stáž vo Francúzsku.

Tento rok chce PSA nájsť 400 ľudí v rôznych pozíciách od kvalifikovaných robotníkov až po manažérov. Šancu majú všetci - skúsení robotníci, ale aj čerství absolventi škôl. Francúzština pritom nie je podmienkou. "Menšie problémy máme zatiaľ s obsadzovaním pozícií na údržbu, kde nie je dosť kvalifikovaných ľudí," hovorí generálny riaditeľ projektu PSA pre Slovensko Alain Baldeyrou.

Najväčší nábor sa predpokladá na prelome rokov 2005 a 2006, keď sa naplno začína s výrobou v závode. "Do januára 2006 plánujeme prijať 3500 zamestnancov," dodal. (tc)


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Od mája sa mení definícia kilogramu
          2. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
          3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
          4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
          5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
          6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
          7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
          8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
          9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
          10. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
          1. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
          2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
          3. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
          4. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
          5. Od mája sa mení definícia kilogramu
          6. Spready a poplatky pri obchodovaní
          7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
          8. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
          9. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
          10. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
          1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 708
          2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 232
          3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 9 143
          4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 973
          5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 4 564
          6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 524
          7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 222
          8. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 4 108
          9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 680
          10. Od mája sa mení definícia kilogramu 2 455

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

          Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

          Volodymyr Zelenskyj.

          Vodohospodári ukázali pokazené vnútornosti vzácneho jazera

          Zistili sme, prečo zostal tajch pod Štiavnicou bez vody.

          Dolnohodrušské jazero musia pre poškodené potrubia úplne vypustiť.
          Peter Sagan.
          DNES PÍŠE MATIA LENICKÁ

          Veľká noc ako sviatky sadizmu

          Už len obliecť ženy do latexu.

          Matia Lenická

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.