SME
Piatok, 28. január, 2022 | Meniny má Alfonz

Múry trnavskej automobilky PSA už takmer stoja

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, .

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, je tesne pred dokončením a na jeseň by sa do nej mali začať montovať prvé stroje. Hrubé práce na zvarovni sú ukončené z dvoch tretín. Stojí už aj najväčšia hala - montážny komplex. Práce na jedinej dvojpodlažnej budove, lakovni, sa ešte nezačali. Súčasne sa stavia aj budova pre administratívu. Tá zatiaľ sídli len v provizórnych unimobunkách priamo na stavenisku. Prvé autá má trnavský závod začať vyrábať v roku 2006 a ročne ich má brány závodu opustiť 300-tisíc.

Skryť Vypnúť reklamu

"Som rád, že všetky práce prebiehajú tak, ako sme naplánovali a bez problémov. Zastaviť nás môže už len prírodná katastrofa," zhodnotil generálny riaditeľ projektu PSA Alain Baldeyrou, ktorý sprevádzal novinárov po budúcom závode.

Aj keď práce pokračujú závratným tempom, a tam kde bolo pred rokom len pole, stojí dnes takmer kompletná hala, nepanuje na stavenisku taký ruch, ako by sa dalo čakať. Pri hrubých stavbách je skôr práca pre ťažké stroje, ako pre robotníkov. Jeden z najväčších budúcich závodov na Slovensku je dnes v podstate veľkou skladačkou. Haly sa montujú z ťažkých betónových stĺpov, ktoré na stavenisko prichádzajú už hotové. Pre sprašovitý základ, ktorý nie je pre stavbu najideálnejší, si vyžadujú mimoriadne hlboké upevnenia - v budúcnosti majú čeliť obrovskej záťaži. Jednotlivé haly majú byť poprepájané vzdušnými mostami, cez ktoré pôjdu súčiastky na ďalšie opracovanie do susedných hál. Hotové autá sa budú zo závodu odvážať železnicou.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavbu zatiaľ zabezpečujú z veľkej väčšiny slovenské stavebné firmy, výsledok však bude doslova mozaikou materiálov z rôznych krajín. Hrubé stavby sú väčšinou postavené zo slovenského betónu, žeriavy v lisovni sú české a plot, ktorým je obohnaný celý areál, pochádza z Belgicka. Väčšina výrobných technológií a strojov však bude západoeurópskych. Francúzi si slovenských dodávateľov zatiaľ chvália: "Stavba je organizovaná veľmi dobre, kvalita betónu vynikajúca a podľa plánu boli zvládnuté aj tie najnáročnejšie práce," hovorí spokojne Baldeyrou.

Celé stavenisko je prísne strážené a obohnané vysokým plotom. Bezpečnostné pravidlá platia pre všetkých rovnako, a bez prilby sa nepohne ani najvyšší šéf Alain Baldeyrou. Francúzski zamestnávatelia sa nechcú zbytočne zodpovedať za úraz. "Ak by nejaký robotník porušil pravidlá a vkročil do areálu bez prilby, automaticky by bol prepustený a prácu si u nás už nenašiel," tvrdí Baldeyrou. Návštevy v areáli nemajú čo hľadať. Novinárov aj na najmenšie vzdialenosti vozili autobusom. Nápisy na stavenisku dávajú tušiť, že tu stavajú Francúzi. Upozornenia a názvy hál sú v prvom rade po francúzsky, až potom po slovensky.

Skryť Vypnúť reklamu

Hneď v tesnom susedstve automobilky bude priemyselný park, kde budú sústredení výrobcovia a dodávatelia súčastí automobilov. Tu sa však výstavba ešte nezačala.

Byty pre zamestnancov súčasťou areálu nebudú. Asi 150 bytov určených pre zamestnancov sa plánuje v neďalekej Trnave. "Tie dotuje vláda prostredníctvom mesta Trnava, ich počet však nepokrýva naše požiadavky. Otázku ubytovania ešte nemáme vyriešenú. Pripravujeme však projekty s viacerými súkromnými firmami," vysvetlil šéf projektu PSA na Slovensku.

Parametre závodu

kapacita: 300-tisíc áut ročne
výška investície: 28 miliárd korún
začiatok výstavby: jún 2003
začiatok výroby: rok 2006

Na stavbu sa zatiaľ použilo

463 stĺpov
9,3 km vodovodného potrubia
22-tisíc m3 betónu

Časti závodu aktuálny stav výstavby
lisovňa ukončené sú všetky hrubé stavebné práce, dokončenie v auguste 2004, začiatok montáže technológie
zvarovňa hrubá stavba je dokončená z dvoch tretín, inštalácia technológií je naplánovaná na január 2005
lakovňa - montážny komplex stavať sa ešte nezačalo hrubá stavba je dokončená, realizujú sa inžinierske stavby

PSA hľadá zamestnancov stále

Prvé auto opustí brány trnavského závodu až v januári 2006, ale nábor budúcich zamestnancov je už v plnom prúde. Doteraz automobilka prijala už 185 zamestnancov, niektorí z nich absolvujú odbornú stáž vo Francúzsku.

Tento rok chce PSA nájsť 400 ľudí v rôznych pozíciách od kvalifikovaných robotníkov až po manažérov. Šancu majú všetci - skúsení robotníci, ale aj čerství absolventi škôl. Francúzština pritom nie je podmienkou. "Menšie problémy máme zatiaľ s obsadzovaním pozícií na údržbu, kde nie je dosť kvalifikovaných ľudí," hovorí generálny riaditeľ projektu PSA pre Slovensko Alain Baldeyrou.

Najväčší nábor sa predpokladá na prelome rokov 2005 a 2006, keď sa naplno začína s výrobou v závode. "Do januára 2006 plánujeme prijať 3500 zamestnancov," dodal. (tc)


Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
          2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
          3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
          4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
          5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
          6. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
          7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
          8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
          9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
          10. Mecom ide na zelenú
          1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
          2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
          3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
          4. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
          5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
          6. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
          7. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
          8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
          9. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
          10. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
          1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 10 200
          2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 497
          3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 618
          4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 409
          5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 289
          6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 3 118
          7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 724
          8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 329
          9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 201
          10. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 1 706
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Bytovka na Drotárskej ceste v Bratislave, v ktorej si kúpil byt aj Michal Fico, syn Roberta Fica.

          Šéf Smeru býva v prenájme u Muňka.


          a 1 ďalší 12 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Blogy SME

          1. Anna Milanová: Jeseň...
          2. Michal Šustek: Riešenia udržateľnosti dôchodkového systému (zvýšenie zodpovednosti jednotlivca 7-9/12) - 8. časť
          3. Martina Kotúčová: Schovávaná na jistotu
          4. Lórant Kulík: URBEX-Časť 2: V tajných izbách chátrajúceho domu na kpt.Nálepku v Košiciach bezdomovci (ne)ukrývajú starožitný nábytok
          5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (28.1. - 3.2.1922)
          6. Radúz Burčák: Peking a olympiáda ─ politika a šport
          7. Vlasta Žampová: Majského chalupa (07) Ako bol Žilinka zariaďovať veci pre Steinhubela
          8. Martin Greguš: 20 rokov - 22 cieľov - ani jeden splnený...aj takto sa riadi na Slovensku...
          1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 12 748
          2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 8 548
          3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 772
          4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 697
          5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 301
          6. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 4 450
          7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 083
          8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 023
          1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
          2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
          3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
          4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
          5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
          6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
          7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
          8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
          Skryť Zatvoriť reklamu