SME
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Múry trnavskej automobilky PSA už takmer stoja

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, .

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, je tesne pred dokončením a na jeseň by sa do nej mali začať montovať prvé stroje. Hrubé práce na zvarovni sú ukončené z dvoch tretín. Stojí už aj najväčšia hala - montážny komplex. Práce na jedinej dvojpodlažnej budove, lakovni, sa ešte nezačali. Súčasne sa stavia aj budova pre administratívu. Tá zatiaľ sídli len v provizórnych unimobunkách priamo na stavenisku. Prvé autá má trnavský závod začať vyrábať v roku 2006 a ročne ich má brány závodu opustiť 300-tisíc.

Skryť Vypnúť reklamu

"Som rád, že všetky práce prebiehajú tak, ako sme naplánovali a bez problémov. Zastaviť nás môže už len prírodná katastrofa," zhodnotil generálny riaditeľ projektu PSA Alain Baldeyrou, ktorý sprevádzal novinárov po budúcom závode.

Aj keď práce pokračujú závratným tempom, a tam kde bolo pred rokom len pole, stojí dnes takmer kompletná hala, nepanuje na stavenisku taký ruch, ako by sa dalo čakať. Pri hrubých stavbách je skôr práca pre ťažké stroje, ako pre robotníkov. Jeden z najväčších budúcich závodov na Slovensku je dnes v podstate veľkou skladačkou. Haly sa montujú z ťažkých betónových stĺpov, ktoré na stavenisko prichádzajú už hotové. Pre sprašovitý základ, ktorý nie je pre stavbu najideálnejší, si vyžadujú mimoriadne hlboké upevnenia - v budúcnosti majú čeliť obrovskej záťaži. Jednotlivé haly majú byť poprepájané vzdušnými mostami, cez ktoré pôjdu súčiastky na ďalšie opracovanie do susedných hál. Hotové autá sa budú zo závodu odvážať železnicou.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavbu zatiaľ zabezpečujú z veľkej väčšiny slovenské stavebné firmy, výsledok však bude doslova mozaikou materiálov z rôznych krajín. Hrubé stavby sú väčšinou postavené zo slovenského betónu, žeriavy v lisovni sú české a plot, ktorým je obohnaný celý areál, pochádza z Belgicka. Väčšina výrobných technológií a strojov však bude západoeurópskych. Francúzi si slovenských dodávateľov zatiaľ chvália: "Stavba je organizovaná veľmi dobre, kvalita betónu vynikajúca a podľa plánu boli zvládnuté aj tie najnáročnejšie práce," hovorí spokojne Baldeyrou.

Celé stavenisko je prísne strážené a obohnané vysokým plotom. Bezpečnostné pravidlá platia pre všetkých rovnako, a bez prilby sa nepohne ani najvyšší šéf Alain Baldeyrou. Francúzski zamestnávatelia sa nechcú zbytočne zodpovedať za úraz. "Ak by nejaký robotník porušil pravidlá a vkročil do areálu bez prilby, automaticky by bol prepustený a prácu si u nás už nenašiel," tvrdí Baldeyrou. Návštevy v areáli nemajú čo hľadať. Novinárov aj na najmenšie vzdialenosti vozili autobusom. Nápisy na stavenisku dávajú tušiť, že tu stavajú Francúzi. Upozornenia a názvy hál sú v prvom rade po francúzsky, až potom po slovensky.

Skryť Vypnúť reklamu

Hneď v tesnom susedstve automobilky bude priemyselný park, kde budú sústredení výrobcovia a dodávatelia súčastí automobilov. Tu sa však výstavba ešte nezačala.

Byty pre zamestnancov súčasťou areálu nebudú. Asi 150 bytov určených pre zamestnancov sa plánuje v neďalekej Trnave. "Tie dotuje vláda prostredníctvom mesta Trnava, ich počet však nepokrýva naše požiadavky. Otázku ubytovania ešte nemáme vyriešenú. Pripravujeme však projekty s viacerými súkromnými firmami," vysvetlil šéf projektu PSA na Slovensku.

Parametre závodu

kapacita: 300-tisíc áut ročne
výška investície: 28 miliárd korún
začiatok výstavby: jún 2003
začiatok výroby: rok 2006

Na stavbu sa zatiaľ použilo

463 stĺpov
9,3 km vodovodného potrubia
22-tisíc m3 betónu

Časti závodu aktuálny stav výstavby
lisovňa ukončené sú všetky hrubé stavebné práce, dokončenie v auguste 2004, začiatok montáže technológie
zvarovňa hrubá stavba je dokončená z dvoch tretín, inštalácia technológií je naplánovaná na január 2005
lakovňa - montážny komplex stavať sa ešte nezačalo hrubá stavba je dokončená, realizujú sa inžinierske stavby

PSA hľadá zamestnancov stále

Prvé auto opustí brány trnavského závodu až v januári 2006, ale nábor budúcich zamestnancov je už v plnom prúde. Doteraz automobilka prijala už 185 zamestnancov, niektorí z nich absolvujú odbornú stáž vo Francúzsku.

Tento rok chce PSA nájsť 400 ľudí v rôznych pozíciách od kvalifikovaných robotníkov až po manažérov. Šancu majú všetci - skúsení robotníci, ale aj čerství absolventi škôl. Francúzština pritom nie je podmienkou. "Menšie problémy máme zatiaľ s obsadzovaním pozícií na údržbu, kde nie je dosť kvalifikovaných ľudí," hovorí generálny riaditeľ projektu PSA pre Slovensko Alain Baldeyrou.

Najväčší nábor sa predpokladá na prelome rokov 2005 a 2006, keď sa naplno začína s výrobou v závode. "Do januára 2006 plánujeme prijať 3500 zamestnancov," dodal. (tc)


Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
          2. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
          3. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
          4. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
          5. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
          6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
          7. Aká je pravda o francúzskych autách?
          8. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
          9. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
          10. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
          1. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
          2. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
          3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
          4. Bakalárske študijné programy na FVT
          5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
          6. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
          7. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
          8. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
          9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
          10. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
          1. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 753
          2. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 10 891
          3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 9 769
          4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 154
          5. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 8 699
          6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 196
          7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 143
          8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 453
          9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 710
          10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 609
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Ešte stále ide o pandémiu, hovorí matematik.

          2 h
          Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 10. etapa LIVE cez online prenos.

          Sledujte online prenos s nami.

          8 h
          Dole vodou so Samom Marcom

          Boris Kollár nemá hanbu. Veď je Boris Kollár.

          16. máj

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.

          13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          30. máj