SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Múry trnavskej automobilky PSA už takmer stoja

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, .

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, je tesne pred dokončením a na jeseň by sa do nej mali začať montovať prvé stroje. Hrubé práce na zvarovni sú ukončené z dvoch tretín. Stojí už aj najväčšia hala - montážny komplex. Práce na jedinej dvojpodlažnej budove, lakovni, sa ešte nezačali. Súčasne sa stavia aj budova pre administratívu. Tá zatiaľ sídli len v provizórnych unimobunkách priamo na stavenisku. Prvé autá má trnavský závod začať vyrábať v roku 2006 a ročne ich má brány závodu opustiť 300-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

"Som rád, že všetky práce prebiehajú tak, ako sme naplánovali a bez problémov. Zastaviť nás môže už len prírodná katastrofa," zhodnotil generálny riaditeľ projektu PSA Alain Baldeyrou, ktorý sprevádzal novinárov po budúcom závode.

Aj keď práce pokračujú závratným tempom, a tam kde bolo pred rokom len pole, stojí dnes takmer kompletná hala, nepanuje na stavenisku taký ruch, ako by sa dalo čakať. Pri hrubých stavbách je skôr práca pre ťažké stroje, ako pre robotníkov. Jeden z najväčších budúcich závodov na Slovensku je dnes v podstate veľkou skladačkou. Haly sa montujú z ťažkých betónových stĺpov, ktoré na stavenisko prichádzajú už hotové. Pre sprašovitý základ, ktorý nie je pre stavbu najideálnejší, si vyžadujú mimoriadne hlboké upevnenia - v budúcnosti majú čeliť obrovskej záťaži. Jednotlivé haly majú byť poprepájané vzdušnými mostami, cez ktoré pôjdu súčiastky na ďalšie opracovanie do susedných hál. Hotové autá sa budú zo závodu odvážať železnicou.

SkryťVypnúť reklamu

Stavbu zatiaľ zabezpečujú z veľkej väčšiny slovenské stavebné firmy, výsledok však bude doslova mozaikou materiálov z rôznych krajín. Hrubé stavby sú väčšinou postavené zo slovenského betónu, žeriavy v lisovni sú české a plot, ktorým je obohnaný celý areál, pochádza z Belgicka. Väčšina výrobných technológií a strojov však bude západoeurópskych. Francúzi si slovenských dodávateľov zatiaľ chvália: "Stavba je organizovaná veľmi dobre, kvalita betónu vynikajúca a podľa plánu boli zvládnuté aj tie najnáročnejšie práce," hovorí spokojne Baldeyrou.

Celé stavenisko je prísne strážené a obohnané vysokým plotom. Bezpečnostné pravidlá platia pre všetkých rovnako, a bez prilby sa nepohne ani najvyšší šéf Alain Baldeyrou. Francúzski zamestnávatelia sa nechcú zbytočne zodpovedať za úraz. "Ak by nejaký robotník porušil pravidlá a vkročil do areálu bez prilby, automaticky by bol prepustený a prácu si u nás už nenašiel," tvrdí Baldeyrou. Návštevy v areáli nemajú čo hľadať. Novinárov aj na najmenšie vzdialenosti vozili autobusom. Nápisy na stavenisku dávajú tušiť, že tu stavajú Francúzi. Upozornenia a názvy hál sú v prvom rade po francúzsky, až potom po slovensky.

SkryťVypnúť reklamu

Hneď v tesnom susedstve automobilky bude priemyselný park, kde budú sústredení výrobcovia a dodávatelia súčastí automobilov. Tu sa však výstavba ešte nezačala.

Byty pre zamestnancov súčasťou areálu nebudú. Asi 150 bytov určených pre zamestnancov sa plánuje v neďalekej Trnave. "Tie dotuje vláda prostredníctvom mesta Trnava, ich počet však nepokrýva naše požiadavky. Otázku ubytovania ešte nemáme vyriešenú. Pripravujeme však projekty s viacerými súkromnými firmami," vysvetlil šéf projektu PSA na Slovensku.

Parametre závodu

kapacita: 300-tisíc áut ročne
výška investície: 28 miliárd korún
začiatok výstavby: jún 2003
začiatok výroby: rok 2006

Na stavbu sa zatiaľ použilo

463 stĺpov
9,3 km vodovodného potrubia
22-tisíc m3 betónu

Časti závodu aktuálny stav výstavby
lisovňa ukončené sú všetky hrubé stavebné práce, dokončenie v auguste 2004, začiatok montáže technológie
zvarovňa hrubá stavba je dokončená z dvoch tretín, inštalácia technológií je naplánovaná na január 2005
lakovňa - montážny komplex stavať sa ešte nezačalo hrubá stavba je dokončená, realizujú sa inžinierske stavby

PSA hľadá zamestnancov stále

Prvé auto opustí brány trnavského závodu až v januári 2006, ale nábor budúcich zamestnancov je už v plnom prúde. Doteraz automobilka prijala už 185 zamestnancov, niektorí z nich absolvujú odbornú stáž vo Francúzsku.

Tento rok chce PSA nájsť 400 ľudí v rôznych pozíciách od kvalifikovaných robotníkov až po manažérov. Šancu majú všetci - skúsení robotníci, ale aj čerství absolventi škôl. Francúzština pritom nie je podmienkou. "Menšie problémy máme zatiaľ s obsadzovaním pozícií na údržbu, kde nie je dosť kvalifikovaných ľudí," hovorí generálny riaditeľ projektu PSA pre Slovensko Alain Baldeyrou.

Najväčší nábor sa predpokladá na prelome rokov 2005 a 2006, keď sa naplno začína s výrobou v závode. "Do januára 2006 plánujeme prijať 3500 zamestnancov," dodal. (tc)


SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
          2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
          3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
          4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
          5. Dodajte vašej pokožke šťavu
          6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
          7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
          8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
          1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
          2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
          3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
          4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
          5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
          6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
          7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
          8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
          1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 851
          2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 514
          3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 884
          4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
          5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 091
          6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 762
          7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 033
          8. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 018
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
          2. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
          3. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
          4. Ivan Mlynár: Transformácia spoločnosti, akú nepredpokladal a nechcel ani volič Smeru
          5. Ján Valchár: AKo Rusi nedobyli Mesiac
          6. Peter Svoreň: Banka Intesa Sanpaolo zaujala výbornými výsledkami
          7. Anna Miľanová: Plač obetovaných... 2022
          8. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
          1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 119
          2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 986
          3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 942
          4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 726
          5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 701
          6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 211
          7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 048
          8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 778
          1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
          2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
          3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
          4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
          5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
          6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
          7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
          8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
          SkryťZatvoriť reklamu