Múry trnavskej automobilky PSA už takmer stoja

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, .

Hoci základný kameň trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen bol položený iba pred rokom, väčšina z jej múrov dnes už stojí. Obrovský komplex na rozlohe 190 hektárov, ktorý vidno už zďaleka, majú tvoriť štyri veľké závodné haly. Jedna z nich, lisovňa, je tesne pred dokončením a na jeseň by sa do nej mali začať montovať prvé stroje. Hrubé práce na zvarovni sú ukončené z dvoch tretín. Stojí už aj najväčšia hala - montážny komplex. Práce na jedinej dvojpodlažnej budove, lakovni, sa ešte nezačali. Súčasne sa stavia aj budova pre administratívu. Tá zatiaľ sídli len v provizórnych unimobunkách priamo na stavenisku. Prvé autá má trnavský závod začať vyrábať v roku 2006 a ročne ich má brány závodu opustiť 300-tisíc.

"Som rád, že všetky práce prebiehajú tak, ako sme naplánovali a bez problémov. Zastaviť nás môže už len prírodná katastrofa," zhodnotil generálny riaditeľ projektu PSA Alain Baldeyrou, ktorý sprevádzal novinárov po budúcom závode.

Aj keď práce pokračujú závratným tempom, a tam kde bolo pred rokom len pole, stojí dnes takmer kompletná hala, nepanuje na stavenisku taký ruch, ako by sa dalo čakať. Pri hrubých stavbách je skôr práca pre ťažké stroje, ako pre robotníkov. Jeden z najväčších budúcich závodov na Slovensku je dnes v podstate veľkou skladačkou. Haly sa montujú z ťažkých betónových stĺpov, ktoré na stavenisko prichádzajú už hotové. Pre sprašovitý základ, ktorý nie je pre stavbu najideálnejší, si vyžadujú mimoriadne hlboké upevnenia - v budúcnosti majú čeliť obrovskej záťaži. Jednotlivé haly majú byť poprepájané vzdušnými mostami, cez ktoré pôjdu súčiastky na ďalšie opracovanie do susedných hál. Hotové autá sa budú zo závodu odvážať železnicou.

Stavbu zatiaľ zabezpečujú z veľkej väčšiny slovenské stavebné firmy, výsledok však bude doslova mozaikou materiálov z rôznych krajín. Hrubé stavby sú väčšinou postavené zo slovenského betónu, žeriavy v lisovni sú české a plot, ktorým je obohnaný celý areál, pochádza z Belgicka. Väčšina výrobných technológií a strojov však bude západoeurópskych. Francúzi si slovenských dodávateľov zatiaľ chvália: "Stavba je organizovaná veľmi dobre, kvalita betónu vynikajúca a podľa plánu boli zvládnuté aj tie najnáročnejšie práce," hovorí spokojne Baldeyrou.

Celé stavenisko je prísne strážené a obohnané vysokým plotom. Bezpečnostné pravidlá platia pre všetkých rovnako, a bez prilby sa nepohne ani najvyšší šéf Alain Baldeyrou. Francúzski zamestnávatelia sa nechcú zbytočne zodpovedať za úraz. "Ak by nejaký robotník porušil pravidlá a vkročil do areálu bez prilby, automaticky by bol prepustený a prácu si u nás už nenašiel," tvrdí Baldeyrou. Návštevy v areáli nemajú čo hľadať. Novinárov aj na najmenšie vzdialenosti vozili autobusom. Nápisy na stavenisku dávajú tušiť, že tu stavajú Francúzi. Upozornenia a názvy hál sú v prvom rade po francúzsky, až potom po slovensky.

Hneď v tesnom susedstve automobilky bude priemyselný park, kde budú sústredení výrobcovia a dodávatelia súčastí automobilov. Tu sa však výstavba ešte nezačala.

Byty pre zamestnancov súčasťou areálu nebudú. Asi 150 bytov určených pre zamestnancov sa plánuje v neďalekej Trnave. "Tie dotuje vláda prostredníctvom mesta Trnava, ich počet však nepokrýva naše požiadavky. Otázku ubytovania ešte nemáme vyriešenú. Pripravujeme však projekty s viacerými súkromnými firmami," vysvetlil šéf projektu PSA na Slovensku.

Parametre závodu

kapacita: 300-tisíc áut ročne
výška investície: 28 miliárd korún
začiatok výstavby: jún 2003
začiatok výroby: rok 2006

Na stavbu sa zatiaľ použilo

463 stĺpov
9,3 km vodovodného potrubia
22-tisíc m3 betónu

Časti závodu aktuálny stav výstavby
lisovňa ukončené sú všetky hrubé stavebné práce, dokončenie v auguste 2004, začiatok montáže technológie
zvarovňa hrubá stavba je dokončená z dvoch tretín, inštalácia technológií je naplánovaná na január 2005
lakovňa - montážny komplex stavať sa ešte nezačalo hrubá stavba je dokončená, realizujú sa inžinierske stavby

PSA hľadá zamestnancov stále

Prvé auto opustí brány trnavského závodu až v januári 2006, ale nábor budúcich zamestnancov je už v plnom prúde. Doteraz automobilka prijala už 185 zamestnancov, niektorí z nich absolvujú odbornú stáž vo Francúzsku.

Tento rok chce PSA nájsť 400 ľudí v rôznych pozíciách od kvalifikovaných robotníkov až po manažérov. Šancu majú všetci - skúsení robotníci, ale aj čerství absolventi škôl. Francúzština pritom nie je podmienkou. "Menšie problémy máme zatiaľ s obsadzovaním pozícií na údržbu, kde nie je dosť kvalifikovaných ľudí," hovorí generálny riaditeľ projektu PSA pre Slovensko Alain Baldeyrou.

Najväčší nábor sa predpokladá na prelome rokov 2005 a 2006, keď sa naplno začína s výrobou v závode. "Do januára 2006 plánujeme prijať 3500 zamestnancov," dodal. (tc)



          Inzercia - Tlačové správy


          1. Moskva alebo Petrohrad?
          2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
          3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
          4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
          5. Nový Jaguar XF Sportbrake
          6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
          7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
          8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
          9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
          10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
          1. Moskva alebo Petrohrad?
          2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
          3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
          4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
          5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
          6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
          7. Nový Jaguar XF Sportbrake
          8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
          9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
          10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
          1. Moskva alebo Petrohrad? 11 170
          2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 260
          3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 140
          4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 047
          5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 802
          6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 559
          7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 353
          8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 149
          9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
          10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 605

          Hlavné správy zo Sme.sk

          SPIŠ KORZÁR

          Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

          Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

          TECH

          Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

          Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

          ŠPORT

          Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

          Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

          Neprehliadnite tiež

          V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

          Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

          Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

          Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.

          Stavebná produkcia medziročne klesla

          Oproti februáru 2016 sa celková stavebná produkcia znížila o 10,7 percenta.

          Príspevok na zateplenie domu bude možné opäť získať v druhej polovici roka

          Maximálna dotácia má stúpnuť zo 6500 na 8500 eur.