Vyvlastňovaniu pre Kia už nič nestojí v ceste

BRATISLAVA - Vláda v stredu v tichosti rozhodla, že stavba automobilky Hyundai/Kia je vo verejnom záujme. Vyvlastňovaniu pozemkov pri Žiline tak už nič nebráni.

BRATISLAVA - Vláda v stredu v tichosti rozhodla, že stavba automobilky Hyundai/Kia je vo verejnom záujme. Vyvlastňovaniu pozemkov pri Žiline tak už nič nebráni.

Generálny manažér projektu Stanislav Vinc tvrdí, že vyvlastňovať sa mohlo aj bez nového uznesenia vlády, lebo už existuje certifikát o "významnej investícii", ktorý to umožňuje. "Toto je zrejme len taký podporný materiál, aby sa aj na verejnosti deklarovalo, že je to tak," myslí si Vinc. Hoci vyvlastňovaniu už nič nebráni, dáva Vinc stále prednosť dohode s vlastníkmi pozemkov. Za problematických označil iba 9 hektárov z 220. Viac ako 70 percent pozemkov je už vraj "vyjednaných".

Minister hospodárstva Rusko ako posledný termín na dohodu označil koniec augusta. Potom štát začne pozemky vyvlastňovať. Zatiaľ vraj všetko ide cestou presviedčania.

"Minister Rusko dosiaľ neurobil nič, aby sme sa dohodli," vyhlásil predseda petičného výboru nespokojných vlastníkov pôdy Dušan Mikulík. Vo štvrtok ministrovi poslali list, v ktorom ho vyzvali na rokovania a oznámili mu, že s ponúkanou cenou 146 korún za m2 nesúhlasia. Mikulík hovorí, že vykúpených je zatiaľ iba 35 percent pozemkov. (rp)

Ako by vyzeralo vyvlastňovanie

* Ak by chcel štát pozemky pri Žiline skutočne vyvlastňovať, musela by spoločnosť Žilina Invest najskôr rozoslať majiteľom pôdy návrhy kúpnych zmlúv. V nich by bolo upozornenie, že občania majú 15 dní na to, aby ich podpísali. Ak by to neurobili, môže Žilina Invest podať stavebnému úradu návrh na začatie "vyvlastňovacieho konania".

* Úrad potom musí nariadiť ústne prerokovanie veci medzi investorom a majiteľmi. Majiteľov zväčša pozýva hromadne. Ak ani tam nedôjde k dohode, má stavebný úrad 30 dní na vydanie rozhodnutia o vyvlastnení.

* Majitelia ho musia dostať poštou a potom majú 15 dní na odvolanie. O ňom rozhoduje do 30 dní krajský stavebný úrad a jeho rozhodnutie je už definitívne. Napadnúť sa dá jedine na súde, ale aj to až vtedy, keď je rozhodnutie o vyvlastnení právoplatné a investor na pozemku začne pracovať. Možnosťou, ako tomu zabrániť, je požiadať súd, aby odložil vykonateľnosť vyvlastňovacieho rozhodnutia. Podmienkou však je, že výkonom vyvlastnenia musí hroziť "závažná ujma". (r)

Včera sa malo vyvlastňovať aj v Malom Šariši

Búrlivá atmosféra vládla včera ráno v Malom Šariši. Na obecnom úrade sa malo začať vyvlastňovacie konanie pozemkov na výstavbu diaľničného úseku medzi Prešovom obcou Svinia.

Pätnásti z 250 majiteľov nesúhlasia, aby diaľnica viedla cez ich pozemky. Schválené územné rozhodnutie považujú za porušenie ich občianskych, ľudských a vlastníckych práv. Ôsmi z nich dali žalobu na Okresný súd v Prešove. Jeden z nich, Peter Kohút, hovorí: "Nie sme proti výstavbe diaľnice, ale žiadame zmenu územného rozhodnutia a posun trasy mimo intravilánu obce. Naše odvolania, námietky a pripomienky doteraz nikto neakceptoval. Preto sme včera zároveň so žalobou požiadali súd o vydanie predbežného opatrenia na prerušenie konania dovtedy, kým jeho rozhodnutie nadobudne právoplatnosť."

Nespokojní občania, ktorí považujú vyvlastňovacie konanie za protizákonné, trvali na prítomnosti súdneho znalca, ktorý včera do Malého Šariša neprišiel. "Cena, ktorú určil, je podhodnotená," tvrdí Kohút.

Dušan Faktor, zástupca investora, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest, trval na pokračovaní vyvlastňovacieho konania, čím ešte viac popudil obyvateľov obce. Tí odmietli podpísať zápisnicu a opustili obecný úrad.

Návrh na prerušenie konania podporil aj starosta obce Imrich Semančík. "Je to veľmi citlivý problém. Cítim s nimi, čiastočne majú pravdu. Na druhej strane výstavba diaľnice by nám veľmi pomohla a ľudia vedeli, kadiaľ diaľnica povedie. Dvaja z tých, ktorí žiadajú o zmenu územného rozhodnutia, boli v čase, keď sa rozhodovalo o trase, poslancami obecného zastupiteľstva."

Diaľnicu cez Malý Šariš mali začať budovať už tento rok, ale bez vyrovnania pozemkov nie je možné vydať stavebné rozhodnutie.

"Právo je na našej strane. Investor presadzuje najnevýhodnejšie riešenie, ktoré evidentne porušuje naše práva. Odmietol predložiť akúkoľvek odbornú analýzu variantného riešenia s vyhodnotením technických, ekonomických a ekologických dosahov. My sme rozhodnutí domáhať sa práva všetkými dostupnými prostriedkami. Keď neuspejeme doma, tak to skúsime v zahraničí," tvrdí Kohút.

MIKULÁŠ JESENSKÝ


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
          2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
          3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
          4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
          5. Investment Advisory Guide for Slovakia
          6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
          7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
          8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
          9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
          10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
          1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
          2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
          3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
          4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
          5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
          6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
          7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
          8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
          9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
          10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
          1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 030
          2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 451
          3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 249
          4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 18 129
          5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 14 578
          6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 10 772
          7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 9 634
          8. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 8 267
          9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 692
          10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 479

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

          Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

          KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

          Toto by Čaputová nemala zahodiť

          Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

          AUTO

          Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

          Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.