Vláda SR pre Hyundai/Kia odobrila viac ústupkov ako pre PSA

Bratislava 19. júla (TASR) - Slovensko bolo v záujme získania novej automobilky juhokórejského Hyundai/Kia ochotné začiatkom tohto roku pristúpiť na významne ...

Bratislava 19. júla (TASR) - Slovensko bolo v záujme získania novej automobilky juhokórejského Hyundai/Kia ochotné začiatkom tohto roku pristúpiť na významne širšie požiadavky ako si vyjednal ešte na prelome rokov 2002 a 2003 francúzsky PSA Peugeot-Citro‰n. Juhokórejskej firme sa vláda SR dokonca zaviazala, že do konca roku 2007 nebude zvyšovať 19-% daň z príjmu právnických osôb. Rovnako Slovensko musí Hyundai/Kia zabezpečiť, že v jeho pracovnom práve nepríde k takým zmenám, ktoré by viedli k viac ako 20-% nárastu nákladov na pracovnú silu.

Vyplýva to zo zverejnených investičných zmlúv s tým, že pokiaľ by Slovensko predsa len spomenutú daň zdvihlo, alebo by výraznejšie zmenilo svoje pracovné právo, musí investorovi zaplatiť náhradu škody, a ten môže dokonca z celého projektu odstúpiť bez vyvodenia akejkoľvek zodpovednosti voči SR. Hlavne Nemecko, ako najsilnejšia ekonomika Európskej únie, pritom dosť ostro vystupuje voči nižším daniam východoeurópskych krajín. V únii sa začína rozbiehať diskusia o určitom zjednotení dane z príjmu podnikov aj keď SR ostro protestuje a chce zachovať doterajšiu voľnosť členských krajín.

Tak juhokórejskej ako aj francúzskej automobilke bude pritom vláda SR investičnými stimulmi vykrývať ich investície do výšky 15 %, tak ako to maximálne povoľuje EÚ. PSA však v Trnave zainvestuje až 700 miliónov EUR, zatiaľ čo juhokórejské firmy Kia Motors a Hyundai Mobis v súhrne len minimálne 550 miliónov EUR. Okrem bežných 15-% stimulov má Kia v SR tiež presadené, že krajina za viac ako 20 miliárd Sk dokončí ešte do záveru roka 2006 diaľnicu medzi Bratislavou a Žilinou.

Rozdiel je ale nielen vo výške investície ale dokonca aj v prísnosti vynucovania záväzkov zo strany investora. Verejnosti je už totiž dávnejšie známe, že vláda juhokórejských investorov ani vyslovene nezaviazala k potrebe dokončenia investície, nakoľko za to nie sú stanovené žiadne sankcie. Vo zverejnenej zmluve s PSA sa ale uvádza, že investor sa v prípade získania stimulov zaväzuje svoju investíciu dokončiť. Ak by sa projekt nezrealizoval, Slovensko od investora tiež ihneď dostane späť trnavský pozemok aj s už zrealizovanými stavebnými prácami.

Spoločné výhody pre investorov napríklad spočívajú v tom, že v 100-kilometrovom okruhu okolo ich fabrík nebudú môcť byť postavené iné závody podobného zamerania. Spoločné v oboch zmluvách je aj vytvorenie priestoru na riešenie sporov v zahraničí. Všetky spory s PSA majú byť totiž posunuté na Londýnsky rozhodcovský súd a v prípade Hyundai/Kia to má byť podobná inštitúcia vo Viedni.

Obe nové fabriky zahraničných investorov majú spustiť výrobu po roku 2006 s obdobne vysokou produkciou asi 300 000 automobilov ročne. Celkové stimuly vrátané balíčkov, ktoré mohli byť poskytnuté aj nad rámec 15-% pomoci povolenej z EÚ, predstavujú pre juhokórejské firmy 7,2 miliardy Sk a pre PSA to ma byť 6,3 miliardy Sk.

(1 EUR = 39,868 SKK)


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 369
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 180
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 141
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 023
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 019
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 984
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 978
  8. Používate make-up? Potom spozornite 969
  9. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 965
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 899

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Róbert Bezák: Za pápežmi som bol trikrát, chodil som aj za kardinálmi

Diskusia SME NAŽIVO s Róbertom Bezákom a Marie Vrabcovou.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.