Vyvlastnenie môže byť precedens

Advokát TOMÁŠ KAMENEC tvrdí, že stavebný úrad musí skúmať každú parcelu jednotlivo a nemusí rozhodnúť, že všetky budú vyvlastnené.

Môže sa dnes začať proces vyvlastňovania, ak nie je územné rozhodnutie?

"To, že sa dáva návrh na vyvlastnenie, bez územného rozhodnutia je sporné. Samozrejme, že je možné územné rozhodnutie doplniť v rámci konania, avšak bez neho nie je podľa mňa možné identifikovať, čo skutočne bude predmetom vyvlastnenia, teda či je navrhnuté vyvlastnenie skutočne v nevyhnutnom rozsahu."

Stavebný úrad tvrdí, že s vyvlastnením bude súhlasiť. Podľa neho stačí, že vláda rozhodla, že je to významná investícia a oni to ďalej skúmať nebudú.

"Vláda nie je príslušný orgán, ktorý môže rozhodnúť, že na vyvlastnení konkrétneho pozemku je v rámci vyvlastňovacieho konania verejný záujem. Stavebný úrad musí podľa stavebného zákona skúmať, či existuje verejný záujem na vyvlastnení tej veci, ktorej sa týka návrh, o ktorom sa koná."

Stavebný úrad môže mať teda iný názor ako vláda a môže rozhodnúť, že vyvlastňovanie nepovolí?

"Teoreticky áno. Rozhodnutie o vyvlastnení nemôže závisieť výlučne od rozhodnutia vlády. Stavebný úrad rozhoduje o konkrétnych nehnuteľnostiach konkrétnych vlastníkov, pričom v každom vedenom konaní môžu byť okolnosti trocha iné."

Môže sa stať, že niektorí vlastníci budú vyvlastnení a iní nie?

"Áno, vždy sa treba baviť o konkrétnej parcele, o tej, čo je na kraji plánovaného areálu, a o tej, čo je v strede. Treba hovoriť o tom, ako bude vyzerať areál, prečo nebude položený inak, kade má viesť prístupová cesta a podobne. Argument, že určité riešenie je pre štát finančne výhodnejšie, možno nebude stačiť. Stavebný úrad a prípadne aj súd budú musieť zdôvodniť, prečo konkrétne táto parcela musí byť vyvlastnená."

Môže sa začať stavať, aj keď bude prebiehať prípadný súdny spor?

"Musí byť vydané stavebné povolenie, to vydá stavebný úrad len tomu, kto má list vlastníctva alebo preukáže iné právo na danom pozemku stavať. Stavať sa môže, aj keď bude prebiehať súdny spor, či bolo rozhodnutie stavebného úradu o vyvlastní zákonné. Je riziko, že ak súd povie, že vyvlastnenie bolo nezákonné, môže sa pôvodný vlastník domáhať náhrady škody. Je na stavebníkovi, ako zváži možné riziká s týmto súvisiace. Je totiž otázka, komu vznikne väčšia škoda, či štátu, ak nezačne konať, alebo vlastníkom tým, že investor prípadne niečo postaví na ich pozemkoch."

Vlastníci pozemkov asi spochybnia, že táto investícia je verejným záujmom, keďže ide o súkromnú spoločnosť a v zmluve nie je ani to, koľko slovenských občanov tam bude pracovať, koľko rokov tu bude fabrika fungovať alebo prečo im nemohla byť ponúknutá iná lokalita, ktorá by nezasahovala do práv súkromných vlastníkov.

"To sú legitímne otázky, s ktorými sa musí stavebný úrad prípadne súd vyrovnať. Zákon hovorí, že vyvlastniť sa môže iba v nevyhnutnom rozsahu, teda ak cieľ vyvlastnenia nie je možné dosiahnuť inak. Ak sledujem vyjadrenia zainteresovaných strán, je pravdepodobné, že spor nakoniec skončí na Ústavnom súde a toto rozhodnutie bude pre danú oblasť precedensom. Pokiaľ viem, Ústavný súd ešte nikdy nerozhodoval, či súkromná investícia môže byť vo verejnom záujme."

Ako to podľa vás dopadne?

"Nemožno vylúčiť, že sa dá vyvlastniť aj pre súkromnú investíciu, ale stále ostáva otázka preukázania existencie verejného záujmu. Napríklad vo Francúzsku sú diaľnice ako verejnoprospešné stavby stavané súkromnými spoločnosťami, ktorým sa náklady na stavbu diaľnice vracajú formou vyberania mýta."

Podmienky vyvlastnenia na základe zákona

  • len v nevyhnutnej miere,
  • ak cieľ vyvlastnenia nie je možné dosiahnuť iným spôsobom,
  • existencia verejného záujmu musí byť preukázaná vo vyvlastňovacom konaní,
  • vyvlastniť možno len za poskytnutia primeranej náhrady,
  • musí existovať zákon upravujúci proces vyvlastnenia.

Opaterný navrhuje nevyvlastňovať pre automobilky

BRATISLAVA - Poslenec Slobodného fóra Branislav Opaterný predložil do parlamentu novelu stavebného zákona. Podľa nej by už nemalo byť možné vyvlastňovať vo verejnom záujme pre významné investície.

"Zostane zachované, že vyvlastňovať bude možné pre stavby ako diaľnice, infraštruktúra, verejnoprospešné stavby, ale nie pre automobilky a podobne," povedal Opaterný.

V prípade, že táto novela vstúpi do platnosti, pravdepodobne sa už nebude týkať súčastných právnych sporov ohľadom sporov okolo pozemkov na výstavbu automobilky Hyundai/Kia pri Žiline. (rk)


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. S dobrým pivom leto chutí
          2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
          3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
          4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
          5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
          6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
          7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
          8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
          10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
          1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
          2. Create your own map in a new museum
          3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
          4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
          5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
          6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
          7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
          8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
          9. S dobrým pivom leto chutí
          10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 207
          2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 406
          3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 364
          4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 703
          5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 158
          6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 565
          7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 998
          8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 264
          9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 990
          10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 949

          Hlavné správy zo Sme.sk

          AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

          Tri mýty o brexite

          Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

          Píše Vladimír Bednár

          Potrebujeme 14 strojov. Ale najmä kvalitnú diskusiu

          Vôbec nejde o počet stíhačiek. Ale o to, či obranu riadia kompetentní ľudia.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov