SME
Streda, 24. apríl , 2019

Vyvlastnenie môže byť precedens

Advokát TOMÁŠ KAMENEC tvrdí, že stavebný úrad musí skúmať každú parcelu jednotlivo a nemusí rozhodnúť, že všetky budú vyvlastnené.

Môže sa dnes začať proces vyvlastňovania, ak nie je územné rozhodnutie?

"To, že sa dáva návrh na vyvlastnenie, bez územného rozhodnutia je sporné. Samozrejme, že je možné územné rozhodnutie doplniť v rámci konania, avšak bez neho nie je podľa mňa možné identifikovať, čo skutočne bude predmetom vyvlastnenia, teda či je navrhnuté vyvlastnenie skutočne v nevyhnutnom rozsahu."

Stavebný úrad tvrdí, že s vyvlastnením bude súhlasiť. Podľa neho stačí, že vláda rozhodla, že je to významná investícia a oni to ďalej skúmať nebudú.

"Vláda nie je príslušný orgán, ktorý môže rozhodnúť, že na vyvlastnení konkrétneho pozemku je v rámci vyvlastňovacieho konania verejný záujem. Stavebný úrad musí podľa stavebného zákona skúmať, či existuje verejný záujem na vyvlastnení tej veci, ktorej sa týka návrh, o ktorom sa koná."

Stavebný úrad môže mať teda iný názor ako vláda a môže rozhodnúť, že vyvlastňovanie nepovolí?

"Teoreticky áno. Rozhodnutie o vyvlastnení nemôže závisieť výlučne od rozhodnutia vlády. Stavebný úrad rozhoduje o konkrétnych nehnuteľnostiach konkrétnych vlastníkov, pričom v každom vedenom konaní môžu byť okolnosti trocha iné."

Môže sa stať, že niektorí vlastníci budú vyvlastnení a iní nie?

"Áno, vždy sa treba baviť o konkrétnej parcele, o tej, čo je na kraji plánovaného areálu, a o tej, čo je v strede. Treba hovoriť o tom, ako bude vyzerať areál, prečo nebude položený inak, kade má viesť prístupová cesta a podobne. Argument, že určité riešenie je pre štát finančne výhodnejšie, možno nebude stačiť. Stavebný úrad a prípadne aj súd budú musieť zdôvodniť, prečo konkrétne táto parcela musí byť vyvlastnená."

Môže sa začať stavať, aj keď bude prebiehať prípadný súdny spor?

"Musí byť vydané stavebné povolenie, to vydá stavebný úrad len tomu, kto má list vlastníctva alebo preukáže iné právo na danom pozemku stavať. Stavať sa môže, aj keď bude prebiehať súdny spor, či bolo rozhodnutie stavebného úradu o vyvlastní zákonné. Je riziko, že ak súd povie, že vyvlastnenie bolo nezákonné, môže sa pôvodný vlastník domáhať náhrady škody. Je na stavebníkovi, ako zváži možné riziká s týmto súvisiace. Je totiž otázka, komu vznikne väčšia škoda, či štátu, ak nezačne konať, alebo vlastníkom tým, že investor prípadne niečo postaví na ich pozemkoch."

Vlastníci pozemkov asi spochybnia, že táto investícia je verejným záujmom, keďže ide o súkromnú spoločnosť a v zmluve nie je ani to, koľko slovenských občanov tam bude pracovať, koľko rokov tu bude fabrika fungovať alebo prečo im nemohla byť ponúknutá iná lokalita, ktorá by nezasahovala do práv súkromných vlastníkov.

"To sú legitímne otázky, s ktorými sa musí stavebný úrad prípadne súd vyrovnať. Zákon hovorí, že vyvlastniť sa môže iba v nevyhnutnom rozsahu, teda ak cieľ vyvlastnenia nie je možné dosiahnuť inak. Ak sledujem vyjadrenia zainteresovaných strán, je pravdepodobné, že spor nakoniec skončí na Ústavnom súde a toto rozhodnutie bude pre danú oblasť precedensom. Pokiaľ viem, Ústavný súd ešte nikdy nerozhodoval, či súkromná investícia môže byť vo verejnom záujme."

Ako to podľa vás dopadne?

"Nemožno vylúčiť, že sa dá vyvlastniť aj pre súkromnú investíciu, ale stále ostáva otázka preukázania existencie verejného záujmu. Napríklad vo Francúzsku sú diaľnice ako verejnoprospešné stavby stavané súkromnými spoločnosťami, ktorým sa náklady na stavbu diaľnice vracajú formou vyberania mýta."

Podmienky vyvlastnenia na základe zákona

  • len v nevyhnutnej miere,
  • ak cieľ vyvlastnenia nie je možné dosiahnuť iným spôsobom,
  • existencia verejného záujmu musí byť preukázaná vo vyvlastňovacom konaní,
  • vyvlastniť možno len za poskytnutia primeranej náhrady,
  • musí existovať zákon upravujúci proces vyvlastnenia.

Opaterný navrhuje nevyvlastňovať pre automobilky

BRATISLAVA - Poslenec Slobodného fóra Branislav Opaterný predložil do parlamentu novelu stavebného zákona. Podľa nej by už nemalo byť možné vyvlastňovať vo verejnom záujme pre významné investície.

"Zostane zachované, že vyvlastňovať bude možné pre stavby ako diaľnice, infraštruktúra, verejnoprospešné stavby, ale nie pre automobilky a podobne," povedal Opaterný.

V prípade, že táto novela vstúpi do platnosti, pravdepodobne sa už nebude týkať súčastných právnych sporov ohľadom sporov okolo pozemkov na výstavbu automobilky Hyundai/Kia pri Žiline. (rk)


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
          2. Od mája sa mení definícia kilogramu
          3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
          4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
          5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
          6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
          7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
          8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
          9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
          10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
          1. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
          2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
          3. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
          4. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
          5. Od mája sa mení definícia kilogramu
          6. Spready a poplatky pri obchodovaní
          7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
          8. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
          9. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
          10. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
          1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 151
          2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 213
          3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 8 517
          4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 449
          5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 172
          6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 566
          7. Od mája sa mení definícia kilogramu 4 355
          8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 221
          9. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 2 797
          10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 525

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Súd sa postavil Kmotríkovcom. Zverejnil, prečo tak urobil

          Vyšetrovanie, kto naozaj profituje z podnikania vodárenskej firmy Infra Services, pokračuje.

          Ivan Kmotrík
          Komentár Petra Schutza

          Presne toto sa zvykne nazývať mafianizácia štátu

          Na Kočnerovi je príznačné práve presvedčenie, že spravodlivých niet.

          Peter Schutz.
          Ján Kuciak.

          Vodohospodári ukázali pokazené vnútornosti vzácneho jazera

          Zistili sme, prečo zostal tajch pod Štiavnicou bez vody.

          Dolnohodrušské jazero musia pre poškodené potrubia úplne vypustiť.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.