SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Vlastníkov chránených lesov treba odškodniť

V priebehu dvojročnej prípravy návrhu Programu starostlivosti o Tatranský národný park sa objavilo množstvo problémov a konfliktov, ale pri takom veľkom chránenom území to nebolo nič nezvyčajné.

Väčšina bola typická pre väčšinu národných parkov na celom svete. Nedoriešený a nefunkčný systém náhrad za obmedzenie užívacích a vlastníckych práv je jedným z kľúčových problémov, ktorý v podstate znemožňuje dosiahnuť schválenie programu starostlivosti o národný park na princípe participácie, dohody a konsenzu s vlastníkmi a užívateľmi pôdy.

Ochranári sa stretli najmä s negatívnymi reakciami neštátnych vlastníkov a užívateľov pôdy na obmedzenia hospodárenia a nefunkčný systém náhrad, predovšetkým na lesnej pôde. Problém sa netýka len TANAPu - stretnú sa s ním všetky správy chránených území. Riešenie nie je v silách jednotlivých správ - musí byť zapojená vláda aj ministerstvá. Podstata spočíva v zákonnom definovaní systému riešenia obmedzení obhospodarovania pôdy a vo vlastnom fungovaní systému.

Základy na riešenie obmedzenia vlastníckeho práva určuje článok 20 ods. 4 Ústavy, ktorý uvádza podmienky, za ktorých možno vlastníka obmedziť "v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona za primeranú náhradu". V tom istom článku ods. 3 však stanovuje Ústava všeobecné obmedzenie pre výkon vlastníckeho práva, ktoré "nesmie poškodzovať prírodu a životné prostredie nad mieru ustanovenú zákonom". Zákon č. 543/2002 o ochrane prírody a krajiny v paragrafe 61 ods. 1 uvádza, že "vlastník pozemku je povinný strpieť obmedzenia a opatrenia, vyplývajúce zo zákazov a iných podmienok ochrany prírody a krajiny, a ak dochádza v dôsledku týchto obmedzení a opatrení k obmedzeniu bežného obhospodarovania pozemkov, patrí mu náhrada vo výške, zodpovedajúcej tomuto obmedzeniu...".

Nárok na náhradu prvýkrát definoval zákon o ochrane prírody a krajiny už v roku 1994, ale spôsob výpočtu majetkovej ujmy upravilo až nariadenie vlády v roku 2002. Nasledujúci rok nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane prírody a krajiny aj nariadenie vlády, ktoré definuje obsah žiadosti a spôsob výpočtu náhrady. Posledné zmeny vniesol tento rok zákon o vodách, ktorý novelizoval niektoré ustanovenia zákona o ochrane prírody a krajiny a na ich základe sa pripravuje nové nariadenie vlády o spôsobe výpočtu. Je teda smutné, že hoci od prvého ustanovenia nároku na náhradu za obmedzenie (ujmu) v zákone o ochrane prírody uplynulo už desať rokov, bola doteraz vyplatená ujma len v dvoch prípadoch, prvé nariadenie vlády, upravujúce spôsob výpočtu náhrady, vyšlo až v roku 2002 a tento rok sa pripravuje už jeho tretia verzia!

Príčinu treba vidieť v tom, že výpočet náhrady je mimoriadne zložitý a musí ho uskutočniť znalec, pričom po určení úradnej ceny porastov musí nasledovať ešte ďalšia úprava. Žiadosti posudzuje orgán štátnej správy ochrany prírody, príslušný na povoľovanie výnimky. Zarážajúci je však fakt, že ministerstvo životného prostredia po svojich zlých skúsenostiach presunulo túto kompetenciu radšej na plecia krajských úradov. Chybou tiež je, že na príprave riešenia sa nepodieľali vlastníci lesných pozemkov, ktorých sa obmedzenie predovšetkým týka.

Spôsob výpočtu náhrad nebol overený na modelových príkladoch a na nedostatky sa len postupne prichádzalo. Vlastníci, znalci a štátna správa neboli pripravení, čo viedlo k rôznym interpretáciám zákona a spôsobov výpočtu. Súčasný systém riešenia náhrad za obmedzenia je teda mimoriadne zložitý, nejasný, nefunkčný pre niektoré typy obmedzení, administratívne náročný, a teda nedostatočný.

Aké je východisko? Náhrada za obmedzenie vlastníckych práv je len jedným z nástrojov, naviac často nevýhodným nielen pre štátnu ochranu prírody, ale aj pre vlastníka a občanov, a neefektívnym z pohľadu využívania verejných zdrojov. Preto sa ako nevyhnutné javí vypracovanie nového systému, ktorý musí mať štyri základné princípy: v prvom rade je to spoluúčasť vlastníkov pôdy. Druhým princípom je komplexnosť nástrojov a ich použitie na všetky druhy obmedzení vlastníckych práv podľa konkrétnych prípadov (výmena, kúpa, prenájom pozemkov, resp. vlastníckych práv) a dobrovoľné zmluvy s vlastníkmi. Tretím princípom je zaistenie uskutočniteľnosti systému - teda vytvorenie dostatočných finančných, ale aj administratívnych kapacít. Posledným je efektívnosť a transparentnosť využitia verejných zdrojov.

Všetkým, ktorí stále pochybujú a podceňujú túto oblasť, treba pripomenúť, že uspokojivé vyriešenie problémov obmedzení vlastníckych práv pre ochranu prírody je kľúčovou otázkou, bez vyriešenia ktorej nie je možné reálne plánovať ďalšie smerovanie a rozvoj ochrany prírody na Slovensku.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
          2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
          3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
          4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
          5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
          6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
          7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
          8. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
          9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
          10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
          1. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
          2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
          3. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
          4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
          5. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
          6. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
          7. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
          8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
          9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
          10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
          1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 984
          2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 674
          3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 765
          4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 739
          5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 569
          6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 026
          7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 782
          8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 428
          9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 359
          10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 107

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.