Vlastníkov chránených lesov treba odškodniť

V priebehu dvojročnej prípravy návrhu Programu starostlivosti o Tatranský národný park sa objavilo množstvo problémov a konfliktov, ale pri takom veľkom chránenom území to nebolo nič nezvyčajné.

Väčšina bola typická pre väčšinu národných parkov na celom svete. Nedoriešený a nefunkčný systém náhrad za obmedzenie užívacích a vlastníckych práv je jedným z kľúčových problémov, ktorý v podstate znemožňuje dosiahnuť schválenie programu starostlivosti o národný park na princípe participácie, dohody a konsenzu s vlastníkmi a užívateľmi pôdy.

Ochranári sa stretli najmä s negatívnymi reakciami neštátnych vlastníkov a užívateľov pôdy na obmedzenia hospodárenia a nefunkčný systém náhrad, predovšetkým na lesnej pôde. Problém sa netýka len TANAPu - stretnú sa s ním všetky správy chránených území. Riešenie nie je v silách jednotlivých správ - musí byť zapojená vláda aj ministerstvá. Podstata spočíva v zákonnom definovaní systému riešenia obmedzení obhospodarovania pôdy a vo vlastnom fungovaní systému.

Základy na riešenie obmedzenia vlastníckeho práva určuje článok 20 ods. 4 Ústavy, ktorý uvádza podmienky, za ktorých možno vlastníka obmedziť "v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona za primeranú náhradu". V tom istom článku ods. 3 však stanovuje Ústava všeobecné obmedzenie pre výkon vlastníckeho práva, ktoré "nesmie poškodzovať prírodu a životné prostredie nad mieru ustanovenú zákonom". Zákon č. 543/2002 o ochrane prírody a krajiny v paragrafe 61 ods. 1 uvádza, že "vlastník pozemku je povinný strpieť obmedzenia a opatrenia, vyplývajúce zo zákazov a iných podmienok ochrany prírody a krajiny, a ak dochádza v dôsledku týchto obmedzení a opatrení k obmedzeniu bežného obhospodarovania pozemkov, patrí mu náhrada vo výške, zodpovedajúcej tomuto obmedzeniu...".

Nárok na náhradu prvýkrát definoval zákon o ochrane prírody a krajiny už v roku 1994, ale spôsob výpočtu majetkovej ujmy upravilo až nariadenie vlády v roku 2002. Nasledujúci rok nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane prírody a krajiny aj nariadenie vlády, ktoré definuje obsah žiadosti a spôsob výpočtu náhrady. Posledné zmeny vniesol tento rok zákon o vodách, ktorý novelizoval niektoré ustanovenia zákona o ochrane prírody a krajiny a na ich základe sa pripravuje nové nariadenie vlády o spôsobe výpočtu. Je teda smutné, že hoci od prvého ustanovenia nároku na náhradu za obmedzenie (ujmu) v zákone o ochrane prírody uplynulo už desať rokov, bola doteraz vyplatená ujma len v dvoch prípadoch, prvé nariadenie vlády, upravujúce spôsob výpočtu náhrady, vyšlo až v roku 2002 a tento rok sa pripravuje už jeho tretia verzia!

Príčinu treba vidieť v tom, že výpočet náhrady je mimoriadne zložitý a musí ho uskutočniť znalec, pričom po určení úradnej ceny porastov musí nasledovať ešte ďalšia úprava. Žiadosti posudzuje orgán štátnej správy ochrany prírody, príslušný na povoľovanie výnimky. Zarážajúci je však fakt, že ministerstvo životného prostredia po svojich zlých skúsenostiach presunulo túto kompetenciu radšej na plecia krajských úradov. Chybou tiež je, že na príprave riešenia sa nepodieľali vlastníci lesných pozemkov, ktorých sa obmedzenie predovšetkým týka.

Spôsob výpočtu náhrad nebol overený na modelových príkladoch a na nedostatky sa len postupne prichádzalo. Vlastníci, znalci a štátna správa neboli pripravení, čo viedlo k rôznym interpretáciám zákona a spôsobov výpočtu. Súčasný systém riešenia náhrad za obmedzenia je teda mimoriadne zložitý, nejasný, nefunkčný pre niektoré typy obmedzení, administratívne náročný, a teda nedostatočný.

Aké je východisko? Náhrada za obmedzenie vlastníckych práv je len jedným z nástrojov, naviac často nevýhodným nielen pre štátnu ochranu prírody, ale aj pre vlastníka a občanov, a neefektívnym z pohľadu využívania verejných zdrojov. Preto sa ako nevyhnutné javí vypracovanie nového systému, ktorý musí mať štyri základné princípy: v prvom rade je to spoluúčasť vlastníkov pôdy. Druhým princípom je komplexnosť nástrojov a ich použitie na všetky druhy obmedzení vlastníckych práv podľa konkrétnych prípadov (výmena, kúpa, prenájom pozemkov, resp. vlastníckych práv) a dobrovoľné zmluvy s vlastníkmi. Tretím princípom je zaistenie uskutočniteľnosti systému - teda vytvorenie dostatočných finančných, ale aj administratívnych kapacít. Posledným je efektívnosť a transparentnosť využitia verejných zdrojov.

Všetkým, ktorí stále pochybujú a podceňujú túto oblasť, treba pripomenúť, že uspokojivé vyriešenie problémov obmedzení vlastníckych práv pre ochranu prírody je kľúčovou otázkou, bez vyriešenia ktorej nie je možné reálne plánovať ďalšie smerovanie a rozvoj ochrany prírody na Slovensku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
          2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
          3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
          4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
          5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
          6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
          7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
          8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
          9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
          10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
          1. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
          2. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
          3. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
          4. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
          5. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
          6. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
          7. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
          8. Slovensko spieva koledy
          9. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
          10. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
          1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 56 782
          2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 742
          3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 221
          4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 952
          5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 688
          6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 777
          7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 939
          8. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 4 733
          9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 221
          10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 953

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Majiteľ Slotovej vily robí pre Siekela

          Siekel býva v byte Nosáľa, ktorý mu predtým sám predal.

          Dobré ráno

          Dobré ráno: Slovensko príde o 100 miliónov eur, prečo sa tak stalo

          Ministerstvo školstva čelí obvineniu.

          DOMOV

          Kočnerovi navrhnú sprísniť väzbu, vraj ovplyvňuje vyšetrovanie

          Utajený svedok predložil dôkazy proti Kočnerovi.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov