Čím chce byť Bratislava v 3. tisícročí?

Viedeň, Bratislava, Budapešť. Všetky tri mestá ležia na Dunaji, všetky sú hlavnými mestami svojej krajiny. Na viedenskom alebo budapeštianskom nábreží pulzuje život, na bratislavskom kraľuje väčšinou vietor. Bratislavské podhradie je jednoducho mŕtve.

Pustá zóna sa začína naľavo od Nového mosta - od domu s reklamným sloganom „Bratislava - mesto mieru“ až po vyústenie tunela nie je takmer nič, čo by prilákalo turistu.

Nebolo to vždy tak - hradný kopec bol ešte v prvej polovici 20. storočia pomerne husto zastavaný. Vtedy mala ešte Bratislava pre človeka prichádzajúceho od rieky Dunaj siluetu podobnú ako napríklad Budapešť. Až masívne búranie v 60-tych rokoch minulého storočia a dotvorenie tejto časti mesta siluetou Nového mosta rozbilo nábrežie Dunaja na niekoľko hlúčikov domov. Vtedy tu bolo zbúraných okolo 300 domov, s ktorých mnohé boli cennými pamiatkami dobovej meštianskej architektúry.

Dnes je centrum mesta malé. Páni mesta ho plánujú trochu natiahnuť. Veľké developerske spoločnosti skúpili pozemky na nábreží od PKO až po Zimný prístav a chystajú sa stavať - zväčša moderné polyfunkčné objekty. „Centrum sa rozšíri smerom k Dunaju. Okolo rieky sa vytvorí jeden veľký bulvár, kde bude pulzovať život a obchod,“ hovorí Ivan Macko, riaditeľ sekcie územného plánovania bratislavského Magistrátu. Mesto preto vyhlásilo pred časom verejnú súťaž, ktorej cieľom bolo získať návrhy na riešenie týchto oblastí.

Plány však vyvolávajú búrlivú diskusiu, hoci o oživení Podradia sa začalo hovoriť už dávno - v osemdesiatych rokoch a potom po páde socializmu. Podľa architekta Alexandra Németha bola v tom čase verejnosť nastavená na obnovenie tejto časti mesta takým spôsobom ako v iných európskych mestách - obnovením zástavby v pôvodných pôdorysoch a rozmeroch. Už odvtedy sa tiahne diskusia, kde na jednej strane sú zástancovia zastavania Podhradia replikami historických domov, na druhej zas tí, ktorí volajú po odvážnom, modernom riešení.

Pamiatkári spolu s občianskou iniciatívou "Obnovme podhradie!", však upozorňujú, že táto oblasť je pamiatkovou rezerváciou a že tento fakt nerešpektovala ani verejná súťaž, ani iné odvážne predstavy. Víťazné návrhy preto nielenže nemajú s historický vzhľad, ale sú vyššie a rozsiahlejšie ako je v danej oblasti prípustné. Zástancovia modernejšieho riešenia však tvrdia, že pamiatkári sú zbytočne rigorózni a nedá sa s nimi dohodnúť a že Bratislava už nie je (a nemala by byť) ospalým mestečkom z dobových fotografií - mesto potrebuje nové možnosti, novú architektúru, nový život.

Zmeny a rekonštrukcie sa plánujú aj v centrálnej časti mesta. Najznámejším projektom na bratislavskom nábreží je rozporne prijímaný presklenný komplex River Park pri terajšom PKO, ktorý má stáť štyri miliardy korún. Nasleduje výstavba v Podhradí (predpokladané náklady približne päť miliárd), rekonštrukcia Presscentra a dobudovanie priľahlej oblasti. Ak sa projektantom a investorom podarí plány zrealizovať, promenáda bude pravdepodobne spájať jednotlivé projekty - z Karlovej Vsi bude možné popri Dunaji prejsť až do zóny v okolí Pribinovej ulice.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
          3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
          4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
          5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
          6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
          7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
          8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
          9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
          10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
          1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
          2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
          3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
          4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
          5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
          6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
          7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
          8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
          9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
          10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
          1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 267
          2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 063
          3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 533
          4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 160
          5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 296
          6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 942
          7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 868
          8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 618
          9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 761
          10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 311

          Hlavné správy zo Sme.sk

          SVET

          Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

          Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

          PRIMÁR

          Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

          Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

          ŠPORT

          Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

          Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov