SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Prestavba Predstaničného námestia

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor...

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor, aj funkčnosť kľúčových priestranstiev - najmä v širšom centre mesta. Jedným z významných projektov blízkej budúcnosti je prestavba Predstaničného námestia. Jeho priestor ohraničujú sprava Žabotová a Šancová ulica a z ľavej strany budova prvej stanice parnej železnice a Pražská ulica.

Predstaničné námestie je už dlhšiu dobu nevyhovujúce najmä z hľadiska dopravy, ale nezanedbateľné sú aj jeho nedostatky z architektonicko-urbanistického a reprezentačného hľadiska. Preto Magistrát mesta v spolupráci so Železnicami a s investorskou spoločnosťou IPR Slovakia vyhlásil v roku 2000 verejnú súťaž, ktorá mala vyriešiť zmenu koncepcie tohto priestoru zároveň s prestavbou budovy hlavnej železničnej haly. Spomedzi najlepších zúčastnených projektov vybral investor návrh ateliéru MARKROP. Realizácia projektu by mala byť uskutočnená v rozmedzí rokov 2005 až 2007.
Mnohí súhlasia s tým, že Predstaničné námestie je dopravným problémom, pristavaná vstupná hala Hlavnej stanice je z hľadiska estetického vyslovene núdzovým riešením a že priestor v okolí najväčšieho železničného uzla v hlavnom meste neponúka ani zďaleka také služby, ako by mal ponúkať. Aj tak má však zvolené riešenie mnohých oponentov a kritikov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ochranári napríklad poukazujú na to, že stavbe padne za obeť všetka súčasná zeleň v tejto oblasti - koncept ráta s výrubom okolo 800 stromov a desiatok metrov štvorcových kríkov. Tvrdia tiež, že zeleň nebude môcť byť v terajšej kvalite a množstve obnovená, pretože projekt ráta s rozsiahlymi podzemnými stavbami. Prekáža im aj to, že do aj tak preťaženého dopravného uzla sa stavbou a jej ďalším využitím privedie ďalšie množstvo áut.
Podľa občianskeho združenia Hestia, ktoré sa už dlhšiu dobu angažuje v otázkach výstavby na území Bratislavy, je jedným z problémov fakt, že v projekte chýba štúdia širších dopravných vzťahov a preto nie je jasné, ako bude dopravná situácia v tomto priestore po realizácii stavby vyzerať. (Podľa normy mal byť v rámci prípravy uskutočnený dopravný prieskum vo všetkých okolitých križovatkách v okolí vo všetkých pruhoch počas trvania siedmich dní.)
Hestia tiež upozorňuje na nutnosť precíznej prípravy a dodržania technologických postupov, pretože pri zásahoch do podložia by inak mohla byť ohrozená statika okolitých budov.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj ďalší kritici upozorňujú na to, že ten kto chce riešiť problém dopravy v tomto území, musí súčasne riešiť aj prestavbu križovatky na Račianskom mýte, a zvýšenie priepustnosti križovatky na Trnavskom mýte a Hodžovom námestí.
Najväčší odporcovia tohto projektu však tvrdia, že bratislavská Hlavná stanica je na nevhodnom mieste, pretože je zle dostupná nielen z mnohých mestských častí, ale aj z iných dopravných uzlov ako je hlavná autobusová stanica, či letisko. A že teda investície do rekonštrukcie Hlavnej stanice, sú investíciami do provizória.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
          2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
          3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
          4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
          5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
          6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
          7. Pomáhajte čítaním
          8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
          9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
          10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
          1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
          2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
          3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
          4. Pomáhajte čítaním
          5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
          6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
          7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
          8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
          9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
          10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
          1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 467
          2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 350
          3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 260
          4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 873
          5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 369
          6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 869
          7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 792
          8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 006
          9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 800
          10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 945
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

          Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

          Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
          Podcast Dobré Ráno.
          KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

          Čo vám zabudli povedať o testovaní

          Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

          Peter Tkačenko

          Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

          Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

          Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.