SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Prestavba Predstaničného námestia

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor...

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor, aj funkčnosť kľúčových priestranstiev - najmä v širšom centre mesta. Jedným z významných projektov blízkej budúcnosti je prestavba Predstaničného námestia. Jeho priestor ohraničujú sprava Žabotová a Šancová ulica a z ľavej strany budova prvej stanice parnej železnice a Pražská ulica.

Predstaničné námestie je už dlhšiu dobu nevyhovujúce najmä z hľadiska dopravy, ale nezanedbateľné sú aj jeho nedostatky z architektonicko-urbanistického a reprezentačného hľadiska. Preto Magistrát mesta v spolupráci so Železnicami a s investorskou spoločnosťou IPR Slovakia vyhlásil v roku 2000 verejnú súťaž, ktorá mala vyriešiť zmenu koncepcie tohto priestoru zároveň s prestavbou budovy hlavnej železničnej haly. Spomedzi najlepších zúčastnených projektov vybral investor návrh ateliéru MARKROP. Realizácia projektu by mala byť uskutočnená v rozmedzí rokov 2005 až 2007.
Mnohí súhlasia s tým, že Predstaničné námestie je dopravným problémom, pristavaná vstupná hala Hlavnej stanice je z hľadiska estetického vyslovene núdzovým riešením a že priestor v okolí najväčšieho železničného uzla v hlavnom meste neponúka ani zďaleka také služby, ako by mal ponúkať. Aj tak má však zvolené riešenie mnohých oponentov a kritikov.

SkryťVypnúť reklamu

Ochranári napríklad poukazujú na to, že stavbe padne za obeť všetka súčasná zeleň v tejto oblasti - koncept ráta s výrubom okolo 800 stromov a desiatok metrov štvorcových kríkov. Tvrdia tiež, že zeleň nebude môcť byť v terajšej kvalite a množstve obnovená, pretože projekt ráta s rozsiahlymi podzemnými stavbami. Prekáža im aj to, že do aj tak preťaženého dopravného uzla sa stavbou a jej ďalším využitím privedie ďalšie množstvo áut.
Podľa občianskeho združenia Hestia, ktoré sa už dlhšiu dobu angažuje v otázkach výstavby na území Bratislavy, je jedným z problémov fakt, že v projekte chýba štúdia širších dopravných vzťahov a preto nie je jasné, ako bude dopravná situácia v tomto priestore po realizácii stavby vyzerať. (Podľa normy mal byť v rámci prípravy uskutočnený dopravný prieskum vo všetkých okolitých križovatkách v okolí vo všetkých pruhoch počas trvania siedmich dní.)
Hestia tiež upozorňuje na nutnosť precíznej prípravy a dodržania technologických postupov, pretože pri zásahoch do podložia by inak mohla byť ohrozená statika okolitých budov.

SkryťVypnúť reklamu

Aj ďalší kritici upozorňujú na to, že ten kto chce riešiť problém dopravy v tomto území, musí súčasne riešiť aj prestavbu križovatky na Račianskom mýte, a zvýšenie priepustnosti križovatky na Trnavskom mýte a Hodžovom námestí.
Najväčší odporcovia tohto projektu však tvrdia, že bratislavská Hlavná stanica je na nevhodnom mieste, pretože je zle dostupná nielen z mnohých mestských častí, ale aj z iných dopravných uzlov ako je hlavná autobusová stanica, či letisko. A že teda investície do rekonštrukcie Hlavnej stanice, sú investíciami do provizória.

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
          2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
          3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
          4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
          5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
          6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
          7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
          8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
          1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
          2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
          3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
          4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
          5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
          6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
          7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
          8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
          1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 207
          2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 133
          3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 665
          4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 594
          5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 730
          6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 567
          7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
          8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 333
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
          2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
          3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
          4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
          5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
          6. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
          7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
          8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
          1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 450
          2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 898
          3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 442
          4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 528
          5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 080
          6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 427
          7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 791
          8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 788
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťZatvoriť reklamu