SME
Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

Prestavba Predstaničného námestia

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor...

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor, aj funkčnosť kľúčových priestranstiev - najmä v širšom centre mesta. Jedným z významných projektov blízkej budúcnosti je prestavba Predstaničného námestia. Jeho priestor ohraničujú sprava Žabotová a Šancová ulica a z ľavej strany budova prvej stanice parnej železnice a Pražská ulica.

Predstaničné námestie je už dlhšiu dobu nevyhovujúce najmä z hľadiska dopravy, ale nezanedbateľné sú aj jeho nedostatky z architektonicko-urbanistického a reprezentačného hľadiska. Preto Magistrát mesta v spolupráci so Železnicami a s investorskou spoločnosťou IPR Slovakia vyhlásil v roku 2000 verejnú súťaž, ktorá mala vyriešiť zmenu koncepcie tohto priestoru zároveň s prestavbou budovy hlavnej železničnej haly. Spomedzi najlepších zúčastnených projektov vybral investor návrh ateliéru MARKROP. Realizácia projektu by mala byť uskutočnená v rozmedzí rokov 2005 až 2007.
Mnohí súhlasia s tým, že Predstaničné námestie je dopravným problémom, pristavaná vstupná hala Hlavnej stanice je z hľadiska estetického vyslovene núdzovým riešením a že priestor v okolí najväčšieho železničného uzla v hlavnom meste neponúka ani zďaleka také služby, ako by mal ponúkať. Aj tak má však zvolené riešenie mnohých oponentov a kritikov.

Ochranári napríklad poukazujú na to, že stavbe padne za obeť všetka súčasná zeleň v tejto oblasti - koncept ráta s výrubom okolo 800 stromov a desiatok metrov štvorcových kríkov. Tvrdia tiež, že zeleň nebude môcť byť v terajšej kvalite a množstve obnovená, pretože projekt ráta s rozsiahlymi podzemnými stavbami. Prekáža im aj to, že do aj tak preťaženého dopravného uzla sa stavbou a jej ďalším využitím privedie ďalšie množstvo áut.
Podľa občianskeho združenia Hestia, ktoré sa už dlhšiu dobu angažuje v otázkach výstavby na území Bratislavy, je jedným z problémov fakt, že v projekte chýba štúdia širších dopravných vzťahov a preto nie je jasné, ako bude dopravná situácia v tomto priestore po realizácii stavby vyzerať. (Podľa normy mal byť v rámci prípravy uskutočnený dopravný prieskum vo všetkých okolitých križovatkách v okolí vo všetkých pruhoch počas trvania siedmich dní.)
Hestia tiež upozorňuje na nutnosť precíznej prípravy a dodržania technologických postupov, pretože pri zásahoch do podložia by inak mohla byť ohrozená statika okolitých budov.

Aj ďalší kritici upozorňujú na to, že ten kto chce riešiť problém dopravy v tomto území, musí súčasne riešiť aj prestavbu križovatky na Račianskom mýte, a zvýšenie priepustnosti križovatky na Trnavskom mýte a Hodžovom námestí.
Najväčší odporcovia tohto projektu však tvrdia, že bratislavská Hlavná stanica je na nevhodnom mieste, pretože je zle dostupná nielen z mnohých mestských častí, ale aj z iných dopravných uzlov ako je hlavná autobusová stanica, či letisko. A že teda investície do rekonštrukcie Hlavnej stanice, sú investíciami do provizória.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
          2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
          3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
          4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
          5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
          6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
          7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
          8. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
          9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
          10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
          1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
          2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
          3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
          4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
          5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
          6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
          7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
          8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
          9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
          10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
          1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 475
          2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 226
          3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 365
          4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 883
          5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 176
          6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
          7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 711
          8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 575
          9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 567
          10. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 3 928

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Galavečer k novembru ‘89 bol dvakrát drahší ako v kauze Evka

          Podujatie v SND vyšlo štát na pol milióna eur.

          Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
          Dobré ráno

          Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

          KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

          Podcast Dobré Ráno
          Stĺpček Petra Schutza

          Ak sa spolieha na časový stres, opozícia pri hľadaní koalície hazarduje

          Sulíkovi sa dá iba zaželať šťastie.

          Peter Schutz
          Martin Valihora je ambasádorom iniciatívy Národné kultúrne a spoločenské centrum

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.