Prestavba Predstaničného námestia

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor...

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor, aj funkčnosť kľúčových priestranstiev - najmä v širšom centre mesta. Jedným z významných projektov blízkej budúcnosti je prestavba Predstaničného námestia. Jeho priestor ohraničujú sprava Žabotová a Šancová ulica a z ľavej strany budova prvej stanice parnej železnice a Pražská ulica.

Predstaničné námestie je už dlhšiu dobu nevyhovujúce najmä z hľadiska dopravy, ale nezanedbateľné sú aj jeho nedostatky z architektonicko-urbanistického a reprezentačného hľadiska. Preto Magistrát mesta v spolupráci so Železnicami a s investorskou spoločnosťou IPR Slovakia vyhlásil v roku 2000 verejnú súťaž, ktorá mala vyriešiť zmenu koncepcie tohto priestoru zároveň s prestavbou budovy hlavnej železničnej haly. Spomedzi najlepších zúčastnených projektov vybral investor návrh ateliéru MARKROP. Realizácia projektu by mala byť uskutočnená v rozmedzí rokov 2005 až 2007.
Mnohí súhlasia s tým, že Predstaničné námestie je dopravným problémom, pristavaná vstupná hala Hlavnej stanice je z hľadiska estetického vyslovene núdzovým riešením a že priestor v okolí najväčšieho železničného uzla v hlavnom meste neponúka ani zďaleka také služby, ako by mal ponúkať. Aj tak má však zvolené riešenie mnohých oponentov a kritikov.

Ochranári napríklad poukazujú na to, že stavbe padne za obeť všetka súčasná zeleň v tejto oblasti - koncept ráta s výrubom okolo 800 stromov a desiatok metrov štvorcových kríkov. Tvrdia tiež, že zeleň nebude môcť byť v terajšej kvalite a množstve obnovená, pretože projekt ráta s rozsiahlymi podzemnými stavbami. Prekáža im aj to, že do aj tak preťaženého dopravného uzla sa stavbou a jej ďalším využitím privedie ďalšie množstvo áut.
Podľa občianskeho združenia Hestia, ktoré sa už dlhšiu dobu angažuje v otázkach výstavby na území Bratislavy, je jedným z problémov fakt, že v projekte chýba štúdia širších dopravných vzťahov a preto nie je jasné, ako bude dopravná situácia v tomto priestore po realizácii stavby vyzerať. (Podľa normy mal byť v rámci prípravy uskutočnený dopravný prieskum vo všetkých okolitých križovatkách v okolí vo všetkých pruhoch počas trvania siedmich dní.)
Hestia tiež upozorňuje na nutnosť precíznej prípravy a dodržania technologických postupov, pretože pri zásahoch do podložia by inak mohla byť ohrozená statika okolitých budov.

Aj ďalší kritici upozorňujú na to, že ten kto chce riešiť problém dopravy v tomto území, musí súčasne riešiť aj prestavbu križovatky na Račianskom mýte, a zvýšenie priepustnosti križovatky na Trnavskom mýte a Hodžovom námestí.
Najväčší odporcovia tohto projektu však tvrdia, že bratislavská Hlavná stanica je na nevhodnom mieste, pretože je zle dostupná nielen z mnohých mestských častí, ale aj z iných dopravných uzlov ako je hlavná autobusová stanica, či letisko. A že teda investície do rekonštrukcie Hlavnej stanice, sú investíciami do provizória.


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          2. Talent - vzdelanie - úspech
          3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
          4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
          5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
          6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
          7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
          8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
          9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
          10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
          1. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
          2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
          3. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
          4. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
          5. Noc architektúry 2018
          6. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
          7. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
          8. Talent - vzdelanie - úspech
          9. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
          10. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
          1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 468
          2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 444
          3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 624
          4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 7 586
          5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 348
          6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 4 372
          7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 723
          8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 464
          9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 418
          10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 085

          Hlavné správy zo Sme.sk

          KULTÚRA

          Herečka z filmu o Breivikovi: Plakala som, každý deň, deň za dňom

          V Berlíne mal premiéru film o nórskej tragédii na ostrove Utoya.

          ŠPORT

          Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

          Slováci našli systém, disciplínu nie.

          KOMENTÁRE

          SNS miznú granáty, ale báť sa máme marihuany

          Kto sa niekedy dotkol kokaínu, stal sa zrejme zlom a patrí do trestnice.

          Neprehliadnite tiež

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

          V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

          Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

          Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

          Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.