SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Prestavba Predstaničného námestia

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor...

Mnoho bratislavských častí za posledné desaťročie zmenilo svoju tvár. Stavia sa prakticky všade, kam sa v hlavnom meste pohnete. Vznikli a stále vznikajú nové projekty, ktorých cieľom je zlepšiť výzor, aj funkčnosť kľúčových priestranstiev - najmä v širšom centre mesta. Jedným z významných projektov blízkej budúcnosti je prestavba Predstaničného námestia. Jeho priestor ohraničujú sprava Žabotová a Šancová ulica a z ľavej strany budova prvej stanice parnej železnice a Pražská ulica.

Predstaničné námestie je už dlhšiu dobu nevyhovujúce najmä z hľadiska dopravy, ale nezanedbateľné sú aj jeho nedostatky z architektonicko-urbanistického a reprezentačného hľadiska. Preto Magistrát mesta v spolupráci so Železnicami a s investorskou spoločnosťou IPR Slovakia vyhlásil v roku 2000 verejnú súťaž, ktorá mala vyriešiť zmenu koncepcie tohto priestoru zároveň s prestavbou budovy hlavnej železničnej haly. Spomedzi najlepších zúčastnených projektov vybral investor návrh ateliéru MARKROP. Realizácia projektu by mala byť uskutočnená v rozmedzí rokov 2005 až 2007.
Mnohí súhlasia s tým, že Predstaničné námestie je dopravným problémom, pristavaná vstupná hala Hlavnej stanice je z hľadiska estetického vyslovene núdzovým riešením a že priestor v okolí najväčšieho železničného uzla v hlavnom meste neponúka ani zďaleka také služby, ako by mal ponúkať. Aj tak má však zvolené riešenie mnohých oponentov a kritikov.

Ochranári napríklad poukazujú na to, že stavbe padne za obeť všetka súčasná zeleň v tejto oblasti - koncept ráta s výrubom okolo 800 stromov a desiatok metrov štvorcových kríkov. Tvrdia tiež, že zeleň nebude môcť byť v terajšej kvalite a množstve obnovená, pretože projekt ráta s rozsiahlymi podzemnými stavbami. Prekáža im aj to, že do aj tak preťaženého dopravného uzla sa stavbou a jej ďalším využitím privedie ďalšie množstvo áut.
Podľa občianskeho združenia Hestia, ktoré sa už dlhšiu dobu angažuje v otázkach výstavby na území Bratislavy, je jedným z problémov fakt, že v projekte chýba štúdia širších dopravných vzťahov a preto nie je jasné, ako bude dopravná situácia v tomto priestore po realizácii stavby vyzerať. (Podľa normy mal byť v rámci prípravy uskutočnený dopravný prieskum vo všetkých okolitých križovatkách v okolí vo všetkých pruhoch počas trvania siedmich dní.)
Hestia tiež upozorňuje na nutnosť precíznej prípravy a dodržania technologických postupov, pretože pri zásahoch do podložia by inak mohla byť ohrozená statika okolitých budov.

Aj ďalší kritici upozorňujú na to, že ten kto chce riešiť problém dopravy v tomto území, musí súčasne riešiť aj prestavbu križovatky na Račianskom mýte, a zvýšenie priepustnosti križovatky na Trnavskom mýte a Hodžovom námestí.
Najväčší odporcovia tohto projektu však tvrdia, že bratislavská Hlavná stanica je na nevhodnom mieste, pretože je zle dostupná nielen z mnohých mestských častí, ale aj z iných dopravných uzlov ako je hlavná autobusová stanica, či letisko. A že teda investície do rekonštrukcie Hlavnej stanice, sú investíciami do provizória.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
          2. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
          3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
          4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
          5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
          6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
          7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
          8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
          9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
          10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
          1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
          2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
          3. Women in business
          4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
          5. Bim Challenge 2019
          6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
          7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
          8. Grilovacia sezóna je zahájená!
          9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
          10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
          1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 304
          2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 535
          3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 758
          4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 187
          5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 903
          6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 334
          7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 927
          8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 198
          9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 935
          10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 721

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Ficova ochranka stála už desaťtisíce eur

          O predĺženú ochranu žiadal expremiér aj v roku 2010 po nástupe vlády Ivety Radičovej.

          Robert Fico.
          Podcast Dobré Ráno
          STĹPČEK PETRA SCHUTZA

          Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

          Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

          Peter Schutz
          Sépia v laboratóriu. Sú vyberavé čo sa jedľa týka, ale aj náročné na podmienky.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.