Právna norma bude účinná od 1. októbra 2005. Predkladateľom materiálu bolo Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Hlavnou myšlienkou novely bolo odstrániť zbytočné procedúry, duplicity a neodôvodnené prieťahy v administratívnej agende orgánov verejnej správy, ktoré stavby povoľujú. Novelou sa dosiahol aj súlad s ustanoveniami tých zákonov, ktoré súvisia s povoľovacím konaním podľa stavebného zákona a týkajú sa spoplatňovania správnych poplatkov. Ide o zákon o pozemných komunikáciách, o ochrane zdravia ľudí a o odpadoch. Racionalizáciou výkonu štátnej správy pri povoľovaní stavieb sa sleduje znižovanie nákladov zo štátneho rozpočtu na jej výkon. Zrýchlením konaní podľa stavebného zákona by sa malo dosiahnuť lepšie podnikateľské prostredie a skoršie rozbehnutie výstavby potom, čo ju stavebný úrad povolil.
Podkladom na zdynamizovanie postupov pri obstarávaní územnoplánovacej dokumentácie a pri povoľovaní stavieb boli pripomienky viacerých rezortov. Tie identifikovali a navrhli úpravy predpisov vo vlastnej pôsobnosti za účelom zhody platných zákonov zainteresovaného rezortu so stavebným zákonom.
Očakáva sa, že uplatnením novely sa nabúra vo verejnosti vytvorený názor, že príprava a povoľovanie stavieb sú z časového hľadiska náročnejšie ako samotná výstavba. Tento fakt má tiež negatívne dôsledky na disciplínu a ovplyvňuje konanie stavebníkov, začínajúcich realizáciu stavby bez predpísaných povolení.
V procedurálnej oblasti ide o to, aby v zmysle stavebného zákona dostali kompetencie tie orgány, ktorým prináležia. Pôvodné členenie stavebné úrady a obce už zaniklo. Po prechode pôsobnosti stavebného úradu na obce napríklad štátny stavebný dohľad vykonávajú poverení zamestnanci stavebného úradu. Osobitné vymedzenie právomoci zamestnancov obce ako orgánu dohľadu tým stratilo opodstatnenie. Spresňuje sa tiež aktualizácia územnoplánovacej dokumentácie pre rozhodovací proces pri povoľovaní stavby. Obec musí dokumentáciu najmenej raz za 4 roky preskúmať a buď podľa skutkového stavu územný plán doplniť alebo pripraviť jeho novú verziu.
Dopĺňa sa text novely zákona o stavebnom zákone aj pri nepovolených stavbách podliehajúcich ohláseniu, čo v praxi stavebných úradov spôsobovalo problémy. Nemala by byť povolená stavba, ak je postavená na mieste, ktoré územný plán alebo územné rozhodnutie zo zástavby vylučuje. Osobitne sa upravuje postup pre konanie o stavbách, pri ktorých bolo zrušené právoplatné stavebné povolenie z dôvodu porušenia zákona. Novela menuje, kto môže s vedomím vlastníka vstúpiť na cudzí pozemok. Okrem znalca, ako tomu bolo doteraz, to bude aj projektant a geodet.
Návrh zavádza i sankcie pre prípady neohlásených jednoduchých stavieb, ktorých stavebníkmi sú fyzické osoby. Rieši i právoplatnosť uloženia pokuty právnickým a fyzickým osobám, ktoré majú oprávnenie na podnikanie, čo v minulosti stavebné úrady ťažko vykonávali.