SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Vaňo: Dlhová brzda nám umožní vyhnúť sa bolestivým škrtom pri budúcej kríze

Dlhová kríza v eurozóne ukázala, že menšie krajiny zvyknú byť zraniteľnejšie na finančnom trhu v prípade turbulencie pri recesii.

Vladimír Vaňo. Vladimír Vaňo. (Zdroj: SME /Smadišová, Stanislava)

BRATISLAVA. Dlhová brzda v súčasnom nastavení umožní Slovensku, aby sa vyhlo bolestivým škrtom pri kríze, ktorá príde v budúcnosti. Miliardové investície do infraštruktúry potrebuje, no financie na ne môže získať úsporami v bežných výdavkoch.

V diskusnej relácii na TABLET.TV to povedal šéfekonóm Sberbank Europe Vladimír Vaňo.

"Potrebujeme viac investovať, no otázka je, či priestor nevieme nájsť v znížení bežných výdavkov štátneho rozpočtu. Napríklad výdavky v roku 2006 boli neporovnateľne nižšie, ako sú v roku 2017, no môžeme povedať, že štát zabezpečuje prakticky rovnaký diapazón verejných služieb," zdôraznil Vaňo.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto je zraniteľnejší

Dlhová kríza v eurozóne ukázala, že menšie krajiny zvyknú byť zraniteľnejšie na finančnom trhu v prípade turbulencie pri recesii. Podľa Vaňa je pre menšiu ekonomiku, ako má Slovensko, lepšie sa držať fiškálnej obozretnosti než rozšafnosti.

"Dlhová brzda je nastavená tak, že Slovensko nebude nútené v zlých časoch sa uchyľovať k extrémnym opatreniam, ktoré budú oveľa viac bolieť a nebude musieť byť závislé od externej pomoci. Dlhová brzda núti hospodáriť striedmo, aby nebolo nutné v zlých časoch robiť drakonické a boľavé škrty," uviedol Vaňo.

Pre slovenskú vládu prichádzajú postupné sankcie, keď zadlženie krajiny dosiahne viac ako 50 % z hrubého domáceho produktu (HDP). Hrubý dlh SR za minulý rok je na úrovni 52 % HDP. Hornou hranicou dlhu, pri ktorom už musí vláda požiadať parlament o hlasovanie o dôvere, je 60 % HDP.

Skryť Vypnúť reklamu

"Na tejto úrovni sa ešte dlhové bremeno považuje za udržateľné v dlhodobom horizonte bez toho, aby to krajine spôsobilo vážnejšie problémy," vysvetlil Vaňo s tým, že na Slovensku je dlhová brzda rozfázovaná tak, že dosiahnutie hornej hranice dlhu nie je veľmi reálne.

Odvrátenie toho najhoršieho

"Tieto opatrenia a sankcie sú dostatočné na to, aby vláda robila všetko možné a krajina sa vyhla najhoršiemu scenáru," dodal Vaňo.

Od marca 2012 platí ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý stanovuje limit pre výšku dlhu verejnej správy, takzvanú dlhovú brzdu. Jej cieľom je pomocou sankčných a korekčných mechanizmov zamedziť nárastu dlhu Slovenska na kritické úrovne.

Do konca rozpočtového roka 2017 platia sankcie pre pásmo 50 až 60 % HDP. Počnúc rozpočtovým rokom 2018 až do konca rozpočtového roka 2027 sa hranice posúvajú 1 percentuálny bod nadol k úrovni 40-50 % HDP.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
          2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
          3. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
          4. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
          5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
          6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
          7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
          8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
          9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
          10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
          1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
          2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
          3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
          4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
          5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
          6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
          7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
          8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
          9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
          10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
          1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 182
          2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 380
          3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 125
          4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 520
          5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 465
          6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 326
          7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 129
          8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 502
          9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 376
          10. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 5 560
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Vila Bellevue v Starom Smokovci.

          Mnohé zničené budovy môžu dostať druhú šancu.

          11. máj
          Egan Bernal (vpravo) vyhral 9. etapu na Giro d'Italia 2021.

          Sagan o popredné priečky nebojoval.

          54m
          Píše Eugen Gindl - Fórum

          Hnedá internacionála sa hlási

          Neonacisti v uliciach Berlína - ilustračná fotografia.

          Nacisti, rasisti a fašisti objavili magický obsah pojmu solidarita.

          12. máj

          Titul, zostup i postup na Slovensku.

          6 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.

          13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          30. máj