SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Sklady majú budúcnosť

Slovensko a predovšetkým bratislavský región práve prechádzajú obdobím dynamického hospodárskeho a priemyselného rozvoja. Nové automobilové priemyselné odvetvie je len jednou z rastúcich oblastí a ostatné ho budú nasledovať. Dopyt po logistických centrách

v ďalších mestách na Slovensku závisí výrazne od udomácňovania sa nových výrobných odvetví a aj od vývoja v susedných krajinách.

Množstvo zahraničných spoločností v oblasti obchodu a výroby, ktoré sa u nás udomácňujú, vyhľadáva nové skladovacie a distribučné priestory. Keďže o budúcom sklade majú vlastné a náročné predstavy, staršie objekty, ktoré zostali z čias socializmu im nevyhovujú. Tento dopyt sa stal motorom, ktorý rozhýbal výstavbu veľkých a moderných logistických centier.

Okolie hlavného mesta Slovenska sa v ostatných dvoch- troch rokoch začalo významne meniť. Na voľných pozemkoch popri hlavných dopravných ťahoch z Bratislavy von rýchlo vyrastajú nové budovy. Dôvod je jednoduchý. Logistické firmy vyhľadávajú kvalitné skladové priestory na hlavných európskych koridoroch. Zo Slovenska je blízko k ďalším veľkým trhom v Poľsku, Maďarsku, či Českej republike. Slovensko je aj dobrou štartovacou pozíciou pre expanziu mimo Európskej únie na Ukrajinu.

SkryťVypnúť reklamu

Sústo pre veľkých hráčov

Projektovanie a výstavba logistických centier a parkov je predovšetkým parketou pre veľké investorské a developerské spoločnosti. K tým najväčším, ktorí majú veľa čo do realitného biznisu priemyselných a logistických centier povedať, patria napríklad HB Reavis Group, IPEC, J&T Global, Karimpol Group, Profinex Holding či Parkridge. Podľa realitnej konzultačnej agentúry DTZ, ponuka priestorov na priemyselné využitie na západe Slovenska predstavovala na začiatku uplynulého roka zhruba 320-tisíc štvorcových metrov, pričom ďalších vyše 200-tisíc metrov štvorcových čakalo alebo čaká na dokončenie počas vlaňajška a tohto roka. Podľa Ľubomíra Drahovského z agentúry pre prieskum trhu Terno celková rozloha logistických parkov môže do roku 2010 v porovnaní so situáciou v roku 2006 vzrásť o polovicu.

SkryťVypnúť reklamu

Konkurencia tlačí

Ponuka nových kvalitných priestorov viedla už v roku 2004 k miernemu poklesu cien. Ceny a vývoj trhu v tomto segmente nehnuteľností sleduje a podrobné analýzy uverejňuje spoločnosť J&T Global. Kým v roku 2003 sa podľa tohto zdroja v závislosti od polohy a ponúkaného štandardu pohybovali v rozpätí od päť do šesť eur mesačne za štvorcový meter, predvlani boli približne o jedno euro nižšie. Vlani sa podľa niektorých štúdií ceny pohybovali od troch do niečo viac ako štyroch euro za meter štvorcový a mesiac. Ako potvrdila firma Wincanton aktuálne ceny v Senci sa pohybujú od troch do štyroch euro za meter štvorcový a mesiac.

Ceny stláča nadol aj výstavba takzvaných špekulatívnych priestorov. Označenie špekulatívny v tomto prípade neznamená nič pejoratívne - ide len o to, že ich nájomca nie je vopred známy. Týmto spôsobom vybudované priestory sa potom dostávajú na voľný trh.

SkryťVypnúť reklamu

Zvýšenie ponuky nových priestorov sa neprejavuje len na cenách. Môže to viesť aj ku skracovaniu dĺžky nájomných zmlúv. O úspechu na trhu s narastajúcou konkurenciou rozhodne nielen cena, ale aj poloha, flexibilita, rýchlosť výstavby a schopnosť prispôsobiť sa budúcim potrebám klienta.

Autá, autá...

Projekty logistických centier a parkov sa nachádzajú vždy tam, kde je blízko výroba, alebo je na ňu dobré dopravné napojenie, či už cez diaľnicu alebo železničnú trať. Najvychytenejším územím na výstavbu logistických parkov sa okrem Bratislavy a jej okolia stal diaľničný ťah Bratislava - Žilina.

Pri diaľnici D1 v blízkosti Trnavy stoja haly pre priemyselných zákazníkov a subdodávateľov automobilky PSA Peugeot Citroen. Logistický park je postavený na ploche pol milióna štvorcových metrov a celková užitočná plocha skladovacích priestorov predstavuje 180 000 m2. Jeho developerom je spoločnosť J&T Global.

Ďalšou lokalitou výstavby nových priemyselných objektov je západný ťah diaľnice smerom na Brno.

V tejto oblasti je Devínska Nová Ves Logistic park, a to v blízkosti automobilového závodu Volkswagen Slovakia, pre ktorý je primárne určený. Na pozemku s celkovou rozlohou vyše 20 hektárov by mal ponúknuť celkovo 80 000 štvorcových metrov skladovacích priestorov. Obdobne je najmä pre subdodávateľov Volkswagenu určený i AutoLogisticPark Slovakia pri Lozorne. V tomto logistickom parku by malo byť k dispozícii viac ako 90 000 m2 skladovacích priestorov.

Projekt za projektom

Mestečko Lozorno na Záhorí si pre výstavbu logistického areálu Westpoint D2 Distribution Park vybrala aj investorská spoločnosť Merrill Lynch a developer Pinnacle. Po celkovej dostavbe bude mať areál v roku 2009 okolo 85 000 štvorcových metrov skladových a kancelárskych plôch.

Ďalším veľkým projektom na Slovensku by malo byť Senec Cargo Center, ktoré buduje firma Ipec spolu s rakúskou firmou UBM. Predpokladaná investícia je takmer desať miliárd korún.

Centrum - Bratislava Logistics Park plánuje v Senci dokončiť rakúska spoločnosť Karimpol. Dve úvodné fázy budú zahŕňať 65 000 metrov štvorcových špičkových skladových priestorov v dvoch halách po 32 500 metrov štvorcových. Na pozemku s celkovou rozlohou 300-tisíc metrov štvorcových sa predpokladá ďalší rozvoj zahŕňajúci i individuálne budovy podľa požiadaviek klienta. Skupina HB Reavis ukončila realizáciu svojho prvého 15 hektárového logistického centra priamo v slovenskej metropole Bratislavy už v roku 2005. V oblasti industriálneho a logistického developmentu ako informuje na svojich webovských stránkach, je jej cieľom v najbližšom období vybudovať centrá na niekoľko sto hektárov pozemkov sústredených aj v okolí Bratislavy. Iba šesť kilometrov od hlavného mesta Slovenska HB Reavis umiestnila svoj Logistický park Svätý Jur. Celková plocha areálu má desať hektárov, na prenájom je k dispozícii 36-tisíc metrov štvorcových.

V Ivanke pri Dunaji sa rozhodla postaviť skladový a výrobný areál spoločnosť Profinal.

Stavajú aj reťazce

V rámci rôznych lokalít na Slovensku si vybudovali svoje logistické centrá i obchodné reťazce pôsobiace na slovenskom trhu. Pre blízkosť hlavného mesta sa rozhodla obchodná sieť Billa, ktorá si svoje logistické centrum postavila v oblasti Senca, v lokalite, kde v poslednom období pribudlo najviac skladov. V Senci len koncom uplynulého roka sprevádzkovalo nový distribučný sklad textilu a obuvi pre celú strednú Európu Tesco. Obchodný reťazec investoval do celkového vybavenia skladu a IT systémov viac ako sto miliónov korún. Prenajíma si ho od developerskej spoločnosti Parkridge, ktorá sklad postavila.

Efektívnosť regiónu

Ako jeden z dôvodov, prečo práve Senec, predstavitelia Tesco uviedli efektivitu regiónu. Nachádza sa totiž v strede oblasti záujmu, kam tovar budú distribuovať. Tou sú krajiny Višegrádskej štvorky. Tesco už má logistické centrum v katastri obce Beckov, v okrese Nové Mesto nad Váhom. Ide o najväčšie a najmodernejšie logistické centrum tejto spoločnosti v strednej Európe. Centrum má dve časti - tzv. suchý sklad s celkovou plochou 38 000 štvorcových metrov na uskladnenie trvanlivých potravín a priemyselného tovaru, a sklad pre čerstvé potraviny, s plochou 10 000 štvorcových metrov. Z týchto skladov Tesco zásobuje všetky svoje predajné jednotky na celom Slovensku.

Bude stačiť infraštruktúra?

Počet logistických parkov na Slovensku bude naďalej rásť. Okrem vychyteného západného Slovenska si zrejme zo skladovacieho koláča odkroja aj ostatné regióny. Odborníci však začínajú vystríhať, že tento rast je príliš rýchly a nezodpovedá mu stav infraštruktúry. Cesty sú preplnené a logistické areály sú napojené iba na jeden druh prepravy.

Pozitívny vývoj v tomto sektore nehnuteľností potrvá z hľadiska developerov ešte najbližšie dva až tri roky. Potom už predpokladajú, že dôjde k poklesu. Dôvodom by malo byť najmä to, že investície nadnárodných gigantov sa začnú presúvať ďalej na východ Európy.

 

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
          2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
          3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
          5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
          7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
          8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
          1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
          2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
          3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
          6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
          7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
          8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
          1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 469
          2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 923
          3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 846
          4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 522
          5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 860
          6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 757
          7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 325
          8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 491
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
          2. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
          3. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
          4. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
          5. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
          6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
          7. Štefan Vidlár: Hmm...
          8. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
          1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 867
          2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 716
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 099
          4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 5 946
          5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 663
          6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 836
          7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
          8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 869
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťZatvoriť reklamu