SME

Výťah môže urobiť škrt cez rozpočet

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto .

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto je lepšie sa na ne vopred pripraviť.

Momentálne neexistuje zákonom stanovená lehota, ktorá by nútila vlastníkov bytových domov vymeniť výťah, ktorý v dome používajú za nový. A to aj napriek tomu, že sa v tejto súvislosti často spomína Európska smernica o výťahoch, ktorú SR zapracovala do svojho právneho systému cez nariadenie vlády ešte v roku 2001 "Smernica sa týka len nových výťahov. Teda takých, ktoré sa ešte len uvádzajú do prevádzky," hovorí Ľudovít Zeman z Technickej inšpekcie a. s., pracovisko Bratislava. Všetky nové výťahy podľa nej musia spĺňať stanovené bezpečnostno-technické požiadavky. Napríklad musia mať kabínové dvere, signalizáciu núdzového stavu, obojsmerné dorozumievacie zariadenie medzi kabínou výťahu a servisnou firmou, núdzové osvetlenie kabíny a ostatné dôležité vybavenie. Prísne požiadavky na bezpečnosť nových výťahov sa na Slovensku zavádzali postupne. Časť z nich už zahŕňala aj technická norma od roku 1993.

SkryťVypnúť reklamu

Stav zodpovedá veku i údržbeInak je to u výťahov, ktoré v budovách fungujú zo staršieho obdobia ako je rok 1993. Ich prevádzka sa riadi národnými predpismi. Tech-

nický stav takýchto výťahov zodpovedá dĺžke a náročnosti prevádzky a kvalite údržby. "V Bratislave majú mnohé výťahy v bytových domoch za sebou dvadsať, ale aj štyridsať či päťdesiat rokov prevádzky," vysvetľuje odborný pracovník Ján Zelený z firmy Rovex Slovakia. A je to na nich aj vidieť. Hoci prechádzajú povinnými technickými skúškami, riziko ohrozenia bezpečnosti prevádzky sa s pribúdajúcim rokmi zvyšuje.

Limitom sú peniaze

Ruku v ruke s narastajúcou poruchovosťou však ide o morálne a fyzické opotrebenie, vrátane neefektívnej dopravnej výkonnosti starších výťahov a ich značnej energetickej náročnosti. Mnohí obyvatelia bytových domov si preto kladú otázku, či si majú dať výťah zrekonštruovať alebo dokonca ho vymeniť za nový. Je v ich záujme, aby ich výťahy zodpovedali spomínanej smernici Európskej únie. Pokiaľ však stávajúce zariadenie spĺňa požiadavky bezpečnosti podľa platných predpisov v čase zhotovenia

SkryťVypnúť reklamu

a ak správy z odborných prehliadok a skúšok ich potvrdia, je prístup vlastníkov bytov k výmenám a rekonštrukciám veľmi opatrný. Dôvodom sú hlavne vysoké náklady. Uprednostňujú preto lacnejšie inovácie za účelom zvýšenia spoľahlivosti výťahu a zdokonalenia jeho technického stavu, ako je napríklad výmena elektrovýzbroje (rozvádzače, ovládače), úprava interiérových častí výťahu a podobne. Je to finančne menej náročné, ale aj vďaka takýmto čiastkovým výmenám sa výťahy približujú normám platným pre nové výťahy.

Čo stoja opravy?

Napriek tomu, že sa vždy nájde, čo z fondu opráv akútne treba zaplatiť, odborníci vystríhajú: Ak máte starý výťah, pripravte sa, že jeho technický stav čoskoro nedovolí jeho prevádzku. Celková rekonštrukcia panelákového výťahu sa môže vyšplhať na sumu od 600 tisíc korún vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo zo starého výťahu môže a čo nemôže zostať, musí navrhnúť odborná firma. Najčastejšie to býva základné vybavenie šachty a vo-

didlá kabíny. Vymení sa kabína, pohon, elektrovýzbroj a ostatné bezpečnostné zariadenia sa doplňujú za tie, ktoré sú v súlade

s novou normou. Do úvahy prichádzajú napríklad obojsmerné zachytávače, výmena šachtových dverí, dopĺňajú sa kabínové dvere, osvetlenie šachty, či pevné vodidlá protiváhy. Všetky bezpečnostné prvky výzbroje musia mať osobitný certifikát, rekonštrukcia musí obsahovať autorizovanú projektovú dokumentáciu.

Menej finančne náročné sú čiastkové opravy. Keď výťah nespoľahlivo jazdí, môžu sa vymeniť napr. ovládače v kabíne a na poschodiach, rozvádzač a iné. Výmena elektrovýz-

broje môže orientačne vyjsť na sumu okolo 100 tisíc korún, táto čiastka je však veľmi orientačná, pretože závisí od nosnosti výťahu, počtu poschodí a pod. Výmena šachtových dverí môže stáť 15 tisíc až 20 tisíc korún za každý kus. Suma sa líši, opäť, od požadovaného štandardu. Osobitnou kapitolou je výmena interiéru kabíny. Podľa náročnosti zadávateľa môže stáť od 50 do 60 tisíc ale aj mnohonásobne viac.

SkryťVypnúť reklamu

Kvetoslava Kirchnerová , Halka Tytykalová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 068
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 003
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 987
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 557
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 474
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 975
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 426
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu