Výťah môže urobiť škrt cez rozpočet

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto .

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto je lepšie sa na ne vopred pripraviť.

Momentálne neexistuje zákonom stanovená lehota, ktorá by nútila vlastníkov bytových domov vymeniť výťah, ktorý v dome používajú za nový. A to aj napriek tomu, že sa v tejto súvislosti často spomína Európska smernica o výťahoch, ktorú SR zapracovala do svojho právneho systému cez nariadenie vlády ešte v roku 2001 "Smernica sa týka len nových výťahov. Teda takých, ktoré sa ešte len uvádzajú do prevádzky," hovorí Ľudovít Zeman z Technickej inšpekcie a. s., pracovisko Bratislava. Všetky nové výťahy podľa nej musia spĺňať stanovené bezpečnostno-technické požiadavky. Napríklad musia mať kabínové dvere, signalizáciu núdzového stavu, obojsmerné dorozumievacie zariadenie medzi kabínou výťahu a servisnou firmou, núdzové osvetlenie kabíny a ostatné dôležité vybavenie. Prísne požiadavky na bezpečnosť nových výťahov sa na Slovensku zavádzali postupne. Časť z nich už zahŕňala aj technická norma od roku 1993.

Stav zodpovedá veku i údržbeInak je to u výťahov, ktoré v budovách fungujú zo staršieho obdobia ako je rok 1993. Ich prevádzka sa riadi národnými predpismi. Tech-

nický stav takýchto výťahov zodpovedá dĺžke a náročnosti prevádzky a kvalite údržby. "V Bratislave majú mnohé výťahy v bytových domoch za sebou dvadsať, ale aj štyridsať či päťdesiat rokov prevádzky," vysvetľuje odborný pracovník Ján Zelený z firmy Rovex Slovakia. A je to na nich aj vidieť. Hoci prechádzajú povinnými technickými skúškami, riziko ohrozenia bezpečnosti prevádzky sa s pribúdajúcim rokmi zvyšuje.

Limitom sú peniaze

Ruku v ruke s narastajúcou poruchovosťou však ide o morálne a fyzické opotrebenie, vrátane neefektívnej dopravnej výkonnosti starších výťahov a ich značnej energetickej náročnosti. Mnohí obyvatelia bytových domov si preto kladú otázku, či si majú dať výťah zrekonštruovať alebo dokonca ho vymeniť za nový. Je v ich záujme, aby ich výťahy zodpovedali spomínanej smernici Európskej únie. Pokiaľ však stávajúce zariadenie spĺňa požiadavky bezpečnosti podľa platných predpisov v čase zhotovenia

a ak správy z odborných prehliadok a skúšok ich potvrdia, je prístup vlastníkov bytov k výmenám a rekonštrukciám veľmi opatrný. Dôvodom sú hlavne vysoké náklady. Uprednostňujú preto lacnejšie inovácie za účelom zvýšenia spoľahlivosti výťahu a zdokonalenia jeho technického stavu, ako je napríklad výmena elektrovýzbroje (rozvádzače, ovládače), úprava interiérových častí výťahu a podobne. Je to finančne menej náročné, ale aj vďaka takýmto čiastkovým výmenám sa výťahy približujú normám platným pre nové výťahy.

Čo stoja opravy?

Napriek tomu, že sa vždy nájde, čo z fondu opráv akútne treba zaplatiť, odborníci vystríhajú: Ak máte starý výťah, pripravte sa, že jeho technický stav čoskoro nedovolí jeho prevádzku. Celková rekonštrukcia panelákového výťahu sa môže vyšplhať na sumu od 600 tisíc korún vyššie.

Čo zo starého výťahu môže a čo nemôže zostať, musí navrhnúť odborná firma. Najčastejšie to býva základné vybavenie šachty a vo-

didlá kabíny. Vymení sa kabína, pohon, elektrovýzbroj a ostatné bezpečnostné zariadenia sa doplňujú za tie, ktoré sú v súlade

s novou normou. Do úvahy prichádzajú napríklad obojsmerné zachytávače, výmena šachtových dverí, dopĺňajú sa kabínové dvere, osvetlenie šachty, či pevné vodidlá protiváhy. Všetky bezpečnostné prvky výzbroje musia mať osobitný certifikát, rekonštrukcia musí obsahovať autorizovanú projektovú dokumentáciu.

Menej finančne náročné sú čiastkové opravy. Keď výťah nespoľahlivo jazdí, môžu sa vymeniť napr. ovládače v kabíne a na poschodiach, rozvádzač a iné. Výmena elektrovýz-

broje môže orientačne vyjsť na sumu okolo 100 tisíc korún, táto čiastka je však veľmi orientačná, pretože závisí od nosnosti výťahu, počtu poschodí a pod. Výmena šachtových dverí môže stáť 15 tisíc až 20 tisíc korún za každý kus. Suma sa líši, opäť, od požadovaného štandardu. Osobitnou kapitolou je výmena interiéru kabíny. Podľa náročnosti zadávateľa môže stáť od 50 do 60 tisíc ale aj mnohonásobne viac.

Kvetoslava Kirchnerová , Halka Tytykalová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
          3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          4. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
          5. Všetko, čo rodiny milujú
          6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          8. Keď Slováci krotia morský vietor
          9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
          2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
          3. Všetko, čo rodiny milujú
          4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
          5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
          6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
          7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          8. Keď Slováci krotia morský vietor
          9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
          1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 444
          2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 488
          3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 11 875
          4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 452
          5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 757
          6. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 3 374
          7. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 3 372
          8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 094
          9. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 007
          10. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 2 177

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Sulík: Ak by Kiska založil stranu, stane sa len ďalším rozbíjačom pravice

          Ficova hviezda padá a teraz by sa ešte vedel zachrániť na jedno volebné obdobie, hovorí pre SME predseda SaS RICHARD SULÍK o tom, komu by vyhovovali predčasné voľby.

          DOBRÉ RÁNO

          Dobré ráno: Fašisti oklamali konzervatívcov, o potraty im nejde

          Rozpútala sa ďalšia časť kulturkampfu.

          EKONOMIKA

          Rakúska pošta potrebuje ľudí, hľadá ich aj na Slovensku

          Priemerný plat zamestnanca Slovenskej pošty je 727 eur.

          EKONOMIKA

          Pondelok bola veľká katastrofa. Problémy s STK pokračujú

          Ministerstvo dopravy zmenilo pravidlá pre stanice technickej kontroly.

          Neprehliadnite tiež

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

          V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

          Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

          Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

          Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.