SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Výťah môže urobiť škrt cez rozpočet

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto .

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto je lepšie sa na ne vopred pripraviť.

Momentálne neexistuje zákonom stanovená lehota, ktorá by nútila vlastníkov bytových domov vymeniť výťah, ktorý v dome používajú za nový. A to aj napriek tomu, že sa v tejto súvislosti často spomína Európska smernica o výťahoch, ktorú SR zapracovala do svojho právneho systému cez nariadenie vlády ešte v roku 2001 "Smernica sa týka len nových výťahov. Teda takých, ktoré sa ešte len uvádzajú do prevádzky," hovorí Ľudovít Zeman z Technickej inšpekcie a. s., pracovisko Bratislava. Všetky nové výťahy podľa nej musia spĺňať stanovené bezpečnostno-technické požiadavky. Napríklad musia mať kabínové dvere, signalizáciu núdzového stavu, obojsmerné dorozumievacie zariadenie medzi kabínou výťahu a servisnou firmou, núdzové osvetlenie kabíny a ostatné dôležité vybavenie. Prísne požiadavky na bezpečnosť nových výťahov sa na Slovensku zavádzali postupne. Časť z nich už zahŕňala aj technická norma od roku 1993.

SkryťVypnúť reklamu

Stav zodpovedá veku i údržbeInak je to u výťahov, ktoré v budovách fungujú zo staršieho obdobia ako je rok 1993. Ich prevádzka sa riadi národnými predpismi. Tech-

nický stav takýchto výťahov zodpovedá dĺžke a náročnosti prevádzky a kvalite údržby. "V Bratislave majú mnohé výťahy v bytových domoch za sebou dvadsať, ale aj štyridsať či päťdesiat rokov prevádzky," vysvetľuje odborný pracovník Ján Zelený z firmy Rovex Slovakia. A je to na nich aj vidieť. Hoci prechádzajú povinnými technickými skúškami, riziko ohrozenia bezpečnosti prevádzky sa s pribúdajúcim rokmi zvyšuje.

Limitom sú peniaze

Ruku v ruke s narastajúcou poruchovosťou však ide o morálne a fyzické opotrebenie, vrátane neefektívnej dopravnej výkonnosti starších výťahov a ich značnej energetickej náročnosti. Mnohí obyvatelia bytových domov si preto kladú otázku, či si majú dať výťah zrekonštruovať alebo dokonca ho vymeniť za nový. Je v ich záujme, aby ich výťahy zodpovedali spomínanej smernici Európskej únie. Pokiaľ však stávajúce zariadenie spĺňa požiadavky bezpečnosti podľa platných predpisov v čase zhotovenia

SkryťVypnúť reklamu

a ak správy z odborných prehliadok a skúšok ich potvrdia, je prístup vlastníkov bytov k výmenám a rekonštrukciám veľmi opatrný. Dôvodom sú hlavne vysoké náklady. Uprednostňujú preto lacnejšie inovácie za účelom zvýšenia spoľahlivosti výťahu a zdokonalenia jeho technického stavu, ako je napríklad výmena elektrovýzbroje (rozvádzače, ovládače), úprava interiérových častí výťahu a podobne. Je to finančne menej náročné, ale aj vďaka takýmto čiastkovým výmenám sa výťahy približujú normám platným pre nové výťahy.

Čo stoja opravy?

Napriek tomu, že sa vždy nájde, čo z fondu opráv akútne treba zaplatiť, odborníci vystríhajú: Ak máte starý výťah, pripravte sa, že jeho technický stav čoskoro nedovolí jeho prevádzku. Celková rekonštrukcia panelákového výťahu sa môže vyšplhať na sumu od 600 tisíc korún vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo zo starého výťahu môže a čo nemôže zostať, musí navrhnúť odborná firma. Najčastejšie to býva základné vybavenie šachty a vo-

didlá kabíny. Vymení sa kabína, pohon, elektrovýzbroj a ostatné bezpečnostné zariadenia sa doplňujú za tie, ktoré sú v súlade

s novou normou. Do úvahy prichádzajú napríklad obojsmerné zachytávače, výmena šachtových dverí, dopĺňajú sa kabínové dvere, osvetlenie šachty, či pevné vodidlá protiváhy. Všetky bezpečnostné prvky výzbroje musia mať osobitný certifikát, rekonštrukcia musí obsahovať autorizovanú projektovú dokumentáciu.

Menej finančne náročné sú čiastkové opravy. Keď výťah nespoľahlivo jazdí, môžu sa vymeniť napr. ovládače v kabíne a na poschodiach, rozvádzač a iné. Výmena elektrovýz-

broje môže orientačne vyjsť na sumu okolo 100 tisíc korún, táto čiastka je však veľmi orientačná, pretože závisí od nosnosti výťahu, počtu poschodí a pod. Výmena šachtových dverí môže stáť 15 tisíc až 20 tisíc korún za každý kus. Suma sa líši, opäť, od požadovaného štandardu. Osobitnou kapitolou je výmena interiéru kabíny. Podľa náročnosti zadávateľa môže stáť od 50 do 60 tisíc ale aj mnohonásobne viac.

Kvetoslava Kirchnerová , Halka Tytykalová

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
          2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
          3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
          4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
          5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
          6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
          7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
          8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
          1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
          2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
          3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
          4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
          5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
          6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
          7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
          8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
          1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 480
          2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 347
          3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 840
          4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 445
          5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 264
          6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 300
          7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 751
          8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 594
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Za Slovensko. Za Rusko. Brat za brata. Za slobodu. Za mier. (Protest strán Smer a Republika pred Prezidentským palácom 20. septembra 2022.)

          Rusko vraždí a Ukrajina sa bráni. Stred neexistuje


          25. sep

          Z určitého uhla pohľadu je to kamikadze misia.


          a 1 ďalší 2 h
          Generálny riaditeľ Dôvery Martin Kultan. Syn Heleny Lukáčovej Juraj tvrdí, že vďaka kontaktu naňho sa mu podarilo vybaviť preplácanie lieku Ofev pre mamu.

          Ministerstvo chcelo preplácať nové lieky, no vyhlášku vydalo neskoro.


          21 h
          Ruskí žoldnieri bojovali aj na východe Ukrajiny.

          Vojna na Ukrajine pokračuje.


          a 5 ďalší 19 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
          2. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
          3. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
          4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
          5. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
          6. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
          7. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
          8. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
          1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 204
          2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 487
          3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 264
          4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 398
          5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 205
          6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
          7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 179
          8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťZatvoriť reklamu