SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Výťah môže urobiť škrt cez rozpočet

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto .

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto je lepšie sa na ne vopred pripraviť.

Momentálne neexistuje zákonom stanovená lehota, ktorá by nútila vlastníkov bytových domov vymeniť výťah, ktorý v dome používajú za nový. A to aj napriek tomu, že sa v tejto súvislosti často spomína Európska smernica o výťahoch, ktorú SR zapracovala do svojho právneho systému cez nariadenie vlády ešte v roku 2001 "Smernica sa týka len nových výťahov. Teda takých, ktoré sa ešte len uvádzajú do prevádzky," hovorí Ľudovít Zeman z Technickej inšpekcie a. s., pracovisko Bratislava. Všetky nové výťahy podľa nej musia spĺňať stanovené bezpečnostno-technické požiadavky. Napríklad musia mať kabínové dvere, signalizáciu núdzového stavu, obojsmerné dorozumievacie zariadenie medzi kabínou výťahu a servisnou firmou, núdzové osvetlenie kabíny a ostatné dôležité vybavenie. Prísne požiadavky na bezpečnosť nových výťahov sa na Slovensku zavádzali postupne. Časť z nich už zahŕňala aj technická norma od roku 1993.

Skryť Vypnúť reklamu

Stav zodpovedá veku i údržbeInak je to u výťahov, ktoré v budovách fungujú zo staršieho obdobia ako je rok 1993. Ich prevádzka sa riadi národnými predpismi. Tech-

nický stav takýchto výťahov zodpovedá dĺžke a náročnosti prevádzky a kvalite údržby. "V Bratislave majú mnohé výťahy v bytových domoch za sebou dvadsať, ale aj štyridsať či päťdesiat rokov prevádzky," vysvetľuje odborný pracovník Ján Zelený z firmy Rovex Slovakia. A je to na nich aj vidieť. Hoci prechádzajú povinnými technickými skúškami, riziko ohrozenia bezpečnosti prevádzky sa s pribúdajúcim rokmi zvyšuje.

Limitom sú peniaze

Ruku v ruke s narastajúcou poruchovosťou však ide o morálne a fyzické opotrebenie, vrátane neefektívnej dopravnej výkonnosti starších výťahov a ich značnej energetickej náročnosti. Mnohí obyvatelia bytových domov si preto kladú otázku, či si majú dať výťah zrekonštruovať alebo dokonca ho vymeniť za nový. Je v ich záujme, aby ich výťahy zodpovedali spomínanej smernici Európskej únie. Pokiaľ však stávajúce zariadenie spĺňa požiadavky bezpečnosti podľa platných predpisov v čase zhotovenia

Skryť Vypnúť reklamu

a ak správy z odborných prehliadok a skúšok ich potvrdia, je prístup vlastníkov bytov k výmenám a rekonštrukciám veľmi opatrný. Dôvodom sú hlavne vysoké náklady. Uprednostňujú preto lacnejšie inovácie za účelom zvýšenia spoľahlivosti výťahu a zdokonalenia jeho technického stavu, ako je napríklad výmena elektrovýzbroje (rozvádzače, ovládače), úprava interiérových častí výťahu a podobne. Je to finančne menej náročné, ale aj vďaka takýmto čiastkovým výmenám sa výťahy približujú normám platným pre nové výťahy.

Čo stoja opravy?

Napriek tomu, že sa vždy nájde, čo z fondu opráv akútne treba zaplatiť, odborníci vystríhajú: Ak máte starý výťah, pripravte sa, že jeho technický stav čoskoro nedovolí jeho prevádzku. Celková rekonštrukcia panelákového výťahu sa môže vyšplhať na sumu od 600 tisíc korún vyššie.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo zo starého výťahu môže a čo nemôže zostať, musí navrhnúť odborná firma. Najčastejšie to býva základné vybavenie šachty a vo-

didlá kabíny. Vymení sa kabína, pohon, elektrovýzbroj a ostatné bezpečnostné zariadenia sa doplňujú za tie, ktoré sú v súlade

s novou normou. Do úvahy prichádzajú napríklad obojsmerné zachytávače, výmena šachtových dverí, dopĺňajú sa kabínové dvere, osvetlenie šachty, či pevné vodidlá protiváhy. Všetky bezpečnostné prvky výzbroje musia mať osobitný certifikát, rekonštrukcia musí obsahovať autorizovanú projektovú dokumentáciu.

Menej finančne náročné sú čiastkové opravy. Keď výťah nespoľahlivo jazdí, môžu sa vymeniť napr. ovládače v kabíne a na poschodiach, rozvádzač a iné. Výmena elektrovýz-

broje môže orientačne vyjsť na sumu okolo 100 tisíc korún, táto čiastka je však veľmi orientačná, pretože závisí od nosnosti výťahu, počtu poschodí a pod. Výmena šachtových dverí môže stáť 15 tisíc až 20 tisíc korún za každý kus. Suma sa líši, opäť, od požadovaného štandardu. Osobitnou kapitolou je výmena interiéru kabíny. Podľa náročnosti zadávateľa môže stáť od 50 do 60 tisíc ale aj mnohonásobne viac.

Kvetoslava Kirchnerová , Halka Tytykalová

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
          2. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
          3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
          4. Odpady nad zlato
          5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
          6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
          7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
          8. Znalec slovenského brandy
          9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
          10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
          1. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
          2. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
          3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
          4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
          5. Odpady nad zlato
          6. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
          7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
          8. Znalec slovenského brandy
          9. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
          10. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
          1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 164
          2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 389
          3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 325
          4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 3 632
          5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 594
          6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 992
          7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 829
          8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 531
          9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 212
          10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 208
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Po kedysi dominantnej záchranke Falck získala v tendri z roku 2019 najviac pozemných staníc záchranka LSE - Life Star Emergency.

          Inšpektorát práce jej udelil pokutu 23-tisíc eur.


          2 h
          Rozhovory ZKH: Milan Krajniak.

          Krajniak kritizuje aj ministra Mikulca.


          a 1 ďalší 6 h
          Čínska developerská spoločnosť Evergrande

          Svet straší kolaps gigantickej čínskej firmy.


          6 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Blogy SME

          1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
          2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
          3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
          4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
          5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
          6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
          7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
          8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
          1. Roland Vizner: Krach Evergrande je vážny, dlhy dosahujú 3-násobok HDP Slovenska. No nie je to Lehman. Pripomína skôr Arca či Váhostav po Čínsky, teda krát 300 :)
          2. Robert Škerko: Moja cesta na vidiek
          3. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
          4. Človek v ohrození: Libanon: láska na prvý pohľad?
          5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Istota matiek vs. neistota otcov
          6. Helena Smihulova Laucikova: Bodkované
          7. Unicef Slovensko: Haiti: Mesiac po zemetrasení
          8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu?
          1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 681
          2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 651
          3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 901
          4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 660
          5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 041
          6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 378
          7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 5 171
          8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 729
          Skryť Zatvoriť reklamu