SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Výťah môže urobiť škrt cez rozpočet

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto .

Výťahy starnú spolu s bytovými domami. Narastajúcou dĺžkou prevádzky zariadenia výťahu, preťažovaním a z toho vyplývajúcou zvýšenou poruchovosťou sa zvyšuje riziko ohrozenia bezpečnosti. Rozsah opráv sa neustále zvyšuje, vyžaduje vyššie náklady a preto je lepšie sa na ne vopred pripraviť.

Momentálne neexistuje zákonom stanovená lehota, ktorá by nútila vlastníkov bytových domov vymeniť výťah, ktorý v dome používajú za nový. A to aj napriek tomu, že sa v tejto súvislosti často spomína Európska smernica o výťahoch, ktorú SR zapracovala do svojho právneho systému cez nariadenie vlády ešte v roku 2001 "Smernica sa týka len nových výťahov. Teda takých, ktoré sa ešte len uvádzajú do prevádzky," hovorí Ľudovít Zeman z Technickej inšpekcie a. s., pracovisko Bratislava. Všetky nové výťahy podľa nej musia spĺňať stanovené bezpečnostno-technické požiadavky. Napríklad musia mať kabínové dvere, signalizáciu núdzového stavu, obojsmerné dorozumievacie zariadenie medzi kabínou výťahu a servisnou firmou, núdzové osvetlenie kabíny a ostatné dôležité vybavenie. Prísne požiadavky na bezpečnosť nových výťahov sa na Slovensku zavádzali postupne. Časť z nich už zahŕňala aj technická norma od roku 1993.

Skryť Vypnúť reklamu

Stav zodpovedá veku i údržbeInak je to u výťahov, ktoré v budovách fungujú zo staršieho obdobia ako je rok 1993. Ich prevádzka sa riadi národnými predpismi. Tech-

nický stav takýchto výťahov zodpovedá dĺžke a náročnosti prevádzky a kvalite údržby. "V Bratislave majú mnohé výťahy v bytových domoch za sebou dvadsať, ale aj štyridsať či päťdesiat rokov prevádzky," vysvetľuje odborný pracovník Ján Zelený z firmy Rovex Slovakia. A je to na nich aj vidieť. Hoci prechádzajú povinnými technickými skúškami, riziko ohrozenia bezpečnosti prevádzky sa s pribúdajúcim rokmi zvyšuje.

Limitom sú peniaze

Ruku v ruke s narastajúcou poruchovosťou však ide o morálne a fyzické opotrebenie, vrátane neefektívnej dopravnej výkonnosti starších výťahov a ich značnej energetickej náročnosti. Mnohí obyvatelia bytových domov si preto kladú otázku, či si majú dať výťah zrekonštruovať alebo dokonca ho vymeniť za nový. Je v ich záujme, aby ich výťahy zodpovedali spomínanej smernici Európskej únie. Pokiaľ však stávajúce zariadenie spĺňa požiadavky bezpečnosti podľa platných predpisov v čase zhotovenia

Skryť Vypnúť reklamu

a ak správy z odborných prehliadok a skúšok ich potvrdia, je prístup vlastníkov bytov k výmenám a rekonštrukciám veľmi opatrný. Dôvodom sú hlavne vysoké náklady. Uprednostňujú preto lacnejšie inovácie za účelom zvýšenia spoľahlivosti výťahu a zdokonalenia jeho technického stavu, ako je napríklad výmena elektrovýzbroje (rozvádzače, ovládače), úprava interiérových častí výťahu a podobne. Je to finančne menej náročné, ale aj vďaka takýmto čiastkovým výmenám sa výťahy približujú normám platným pre nové výťahy.

Čo stoja opravy?

Napriek tomu, že sa vždy nájde, čo z fondu opráv akútne treba zaplatiť, odborníci vystríhajú: Ak máte starý výťah, pripravte sa, že jeho technický stav čoskoro nedovolí jeho prevádzku. Celková rekonštrukcia panelákového výťahu sa môže vyšplhať na sumu od 600 tisíc korún vyššie.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo zo starého výťahu môže a čo nemôže zostať, musí navrhnúť odborná firma. Najčastejšie to býva základné vybavenie šachty a vo-

didlá kabíny. Vymení sa kabína, pohon, elektrovýzbroj a ostatné bezpečnostné zariadenia sa doplňujú za tie, ktoré sú v súlade

s novou normou. Do úvahy prichádzajú napríklad obojsmerné zachytávače, výmena šachtových dverí, dopĺňajú sa kabínové dvere, osvetlenie šachty, či pevné vodidlá protiváhy. Všetky bezpečnostné prvky výzbroje musia mať osobitný certifikát, rekonštrukcia musí obsahovať autorizovanú projektovú dokumentáciu.

Menej finančne náročné sú čiastkové opravy. Keď výťah nespoľahlivo jazdí, môžu sa vymeniť napr. ovládače v kabíne a na poschodiach, rozvádzač a iné. Výmena elektrovýz-

broje môže orientačne vyjsť na sumu okolo 100 tisíc korún, táto čiastka je však veľmi orientačná, pretože závisí od nosnosti výťahu, počtu poschodí a pod. Výmena šachtových dverí môže stáť 15 tisíc až 20 tisíc korún za každý kus. Suma sa líši, opäť, od požadovaného štandardu. Osobitnou kapitolou je výmena interiéru kabíny. Podľa náročnosti zadávateľa môže stáť od 50 do 60 tisíc ale aj mnohonásobne viac.

Kvetoslava Kirchnerová , Halka Tytykalová

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
          2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
          3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
          4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
          5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
          6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
          7. Magazín SME Ženy už v predaji
          8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
          9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
          10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
          1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
          2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
          3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
          4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
          5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
          6. Magazín SME Ženy už v predaji
          7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
          8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
          9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
          10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
          1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 598
          2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 725
          3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 517
          4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 757
          5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 947
          6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 654
          7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 966
          8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 508
          9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 194
          10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 956
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
          Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

          Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

          Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

          Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

          Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

          Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

          Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.