SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Ešte stále je miesto pre nové centrá

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz vi

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz viacej dostáva ku slovu estetika. Nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú dobré výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Hovorí to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Nové obchodné centrá a hypermarkety sa stali nedielnou súčasťou mnohých sídlisk, alebo okolia výpadoviek. Ešte stále ich nie je dosť?

Záleží, ako sa na túto vec pozeráme. Obchodné centrá prežívali svoj "boom" v západnej Európe a teraz sa investori presúvajú na stredovýchod kontinentu. Zatiaľ čo na Západe už pomaly ustáva akčná časť zábavy, nákupu a využívania voľného času v nákupných centrách, v nových členských štátoch únie dopyt po trávení voľného času v týchto priestoroch stále graduje. Tento vývoj sa však ustáli a aj naši obyvatelia v budúcnosti uprednostnia trávenie voľného času v prírode, na kultúrnych podujatiach, s rodinou či pri športových aktivitách.

Je z hľadiska počtu obchodných centier na tom Bratislava inak ako iné európske metropoly?

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislava už pomaly napĺňa európsky priemer, ktorý hovorí o hodnotách jedného metra štvorcového predajnej plochy na obyvateľa.

I keď sa momentálne zdá, že počet obchodných centier je veľký, stále je priestor na otváranie nových kvalitných obchodno-zábavných objektov. Príkladom je potenciál územia v smerovaní na Záhorie.

Niektorí investori ako Hypernova či Carrefour odchádzajú. Iní chcú zasa prísť. Prečo je to tak a čo to o našom trhu vypovedá?

Slovensko dynamizuje maloobchodnú sieť. To, čo sa ešte na konci minulého storočia zdalo nemožné, je realitou. Obchodné spoločnosti prichádzajú i odchádzajú. Je to tak prirodzené, ako migrácia obyvateľstva. I obchod hľadá svoju efektivitu prežitia a napredovania. V pohľade na biznis i v obchode sme ešte stále trocha konzervatívni. Podnikanie i myslenie musí tieto pohľady prekonať.

Skryť Vypnúť reklamu

Protimonopolný úrad rozhodol. Tesco nebude môcť prevziať prevádzky Carrefouru. Nájde sa záujemca, ktorý obsadí priestory po uvoľnených hypermarketoch Carrefouru prípadne Hypernovy?

To je problém, ktorý budú musieť vyriešiť prevádzkovatelia obchodných centier, v ktorých sa až doposiaľ hypermarkety nachádzali. Je prirodzené, že manažéri obchodných centier spravia všetko pre to, aby uvoľnené priestory nahradili ďalším kvalitným širokosortimentným obchodom, hypermarketom či veľkým supermarketom. Tieto sú logicky základným lákadlom vyššej návštevnosti obchodného centra.

Obchodné centrá vedia zvýšiť atraktívnosť územia. Iné, naopak, pôsobia rušivo a potenciálne zaujímavé lokality dokážu deklasovať na úroveň periférie. Dá sa s tým niečo robiť?

Je pravda, že projektovo doslova priemyselné haly sa premenili na hypermarkety. Avšak i táto etapa je našťastie už za nami. Objekty hypermarketov sa začínajú humanizovať nielen po architektonickej, ale i po estetickej stránke. Pekným príkladom je otvorenie Galérie Tesco v Trnave. Podobné projekty budú na Slovensku celkom určite nasledovať.

Aký najbližší vývoj môžeme od investorov veľkých projektov so zameraním na obchod očakávať?

Prichádza na rad dôraz na estetiku priestorov predajní. Vonkajšiu i vnútornú. Po prvých skúsenostiach s prevádzkou niektorých obchodných centier sa ukázalo, že nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú pozitívne výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Dobré príklady môžeme vidieť nielen vo veľkých obchodných centrách, akými sú v Bratislave Polus City Center, Aupark alebo Avion, ale i tých menších po území Slovenska, ako Mólo v Pezinku či sieť obchodných centier MAX. Mnohé z nich iste budú inšpirovať budúcich investorov pri ich rozhodnutiach.

Obchodníci chcú ísť do veľkých centier

Pohľad na obchodné prevádzky ukazuje, že najsilnejší prevádzkovatelia obchodných sietí na Slovensku vlani predávali vo viac ako päťsto prevádzkach na predajnej ploche väčšej ako 800 tisíc metrov štvorcových. Nie je bez zaujímavosti, že až 70 percent obchodných spoločností z rebríčka TOP 10 obchodných spoločností lokalizovalo niektoré zo svojich prevádzok do obchodných centier na Slovensku. Rebríček každoročne vypracováva agentúra pre prieskum trhu TERNO.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
          2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
          3. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
          4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
          5. Odpady nad zlato
          6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
          7. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
          8. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
          9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
          10. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
          1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
          2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
          3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
          4. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
          5. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
          6. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
          7. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
          8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
          9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
          10. Odpady nad zlato
          1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 179
          2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 990
          3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 366
          4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 169
          5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 558
          6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 068
          7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 587
          8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 402
          9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 344
          10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 272
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

          Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


          20. sep

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Blogy SME

          1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
          2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
          3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
          4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
          5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
          6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
          7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
          8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
          1. Vladimír Bohm: Podporovať migráciu a utečencov? - Áno, ale inak ako doteraz
          2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #16 - Prvý beh vonku a mnoho iného
          3. Jozef Sitko: Dilema dnes: Zákonnosť či spravodlivosť?
          4. Vladimír Troják: Trojdňový cyklovýlet na Moravu
          5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope
          6. Roland Vizner: Krach Evergrande je vážny, dlhy dosahujú 3-násobok HDP Slovenska. No nie je to Lehman. Pripomína skôr Arca či Váhostav po Čínsky, teda krát 300 :)
          7. Robert Škerko: Moja cesta na vidiek
          8. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
          1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 209
          2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 242
          3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 924
          4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 652
          5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 053
          6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 475
          7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 4 499
          8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 739
          Skryť Zatvoriť reklamu