SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Ešte stále je miesto pre nové centrá

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz vi

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz viacej dostáva ku slovu estetika. Nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú dobré výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Hovorí to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Nové obchodné centrá a hypermarkety sa stali nedielnou súčasťou mnohých sídlisk, alebo okolia výpadoviek. Ešte stále ich nie je dosť?

Záleží, ako sa na túto vec pozeráme. Obchodné centrá prežívali svoj "boom" v západnej Európe a teraz sa investori presúvajú na stredovýchod kontinentu. Zatiaľ čo na Západe už pomaly ustáva akčná časť zábavy, nákupu a využívania voľného času v nákupných centrách, v nových členských štátoch únie dopyt po trávení voľného času v týchto priestoroch stále graduje. Tento vývoj sa však ustáli a aj naši obyvatelia v budúcnosti uprednostnia trávenie voľného času v prírode, na kultúrnych podujatiach, s rodinou či pri športových aktivitách.

Je z hľadiska počtu obchodných centier na tom Bratislava inak ako iné európske metropoly?

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava už pomaly napĺňa európsky priemer, ktorý hovorí o hodnotách jedného metra štvorcového predajnej plochy na obyvateľa.

I keď sa momentálne zdá, že počet obchodných centier je veľký, stále je priestor na otváranie nových kvalitných obchodno-zábavných objektov. Príkladom je potenciál územia v smerovaní na Záhorie.

Niektorí investori ako Hypernova či Carrefour odchádzajú. Iní chcú zasa prísť. Prečo je to tak a čo to o našom trhu vypovedá?

Slovensko dynamizuje maloobchodnú sieť. To, čo sa ešte na konci minulého storočia zdalo nemožné, je realitou. Obchodné spoločnosti prichádzajú i odchádzajú. Je to tak prirodzené, ako migrácia obyvateľstva. I obchod hľadá svoju efektivitu prežitia a napredovania. V pohľade na biznis i v obchode sme ešte stále trocha konzervatívni. Podnikanie i myslenie musí tieto pohľady prekonať.

SkryťVypnúť reklamu

Protimonopolný úrad rozhodol. Tesco nebude môcť prevziať prevádzky Carrefouru. Nájde sa záujemca, ktorý obsadí priestory po uvoľnených hypermarketoch Carrefouru prípadne Hypernovy?

To je problém, ktorý budú musieť vyriešiť prevádzkovatelia obchodných centier, v ktorých sa až doposiaľ hypermarkety nachádzali. Je prirodzené, že manažéri obchodných centier spravia všetko pre to, aby uvoľnené priestory nahradili ďalším kvalitným širokosortimentným obchodom, hypermarketom či veľkým supermarketom. Tieto sú logicky základným lákadlom vyššej návštevnosti obchodného centra.

Obchodné centrá vedia zvýšiť atraktívnosť územia. Iné, naopak, pôsobia rušivo a potenciálne zaujímavé lokality dokážu deklasovať na úroveň periférie. Dá sa s tým niečo robiť?

Je pravda, že projektovo doslova priemyselné haly sa premenili na hypermarkety. Avšak i táto etapa je našťastie už za nami. Objekty hypermarketov sa začínajú humanizovať nielen po architektonickej, ale i po estetickej stránke. Pekným príkladom je otvorenie Galérie Tesco v Trnave. Podobné projekty budú na Slovensku celkom určite nasledovať.

Aký najbližší vývoj môžeme od investorov veľkých projektov so zameraním na obchod očakávať?

Prichádza na rad dôraz na estetiku priestorov predajní. Vonkajšiu i vnútornú. Po prvých skúsenostiach s prevádzkou niektorých obchodných centier sa ukázalo, že nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú pozitívne výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Dobré príklady môžeme vidieť nielen vo veľkých obchodných centrách, akými sú v Bratislave Polus City Center, Aupark alebo Avion, ale i tých menších po území Slovenska, ako Mólo v Pezinku či sieť obchodných centier MAX. Mnohé z nich iste budú inšpirovať budúcich investorov pri ich rozhodnutiach.

Obchodníci chcú ísť do veľkých centier

Pohľad na obchodné prevádzky ukazuje, že najsilnejší prevádzkovatelia obchodných sietí na Slovensku vlani predávali vo viac ako päťsto prevádzkach na predajnej ploche väčšej ako 800 tisíc metrov štvorcových. Nie je bez zaujímavosti, že až 70 percent obchodných spoločností z rebríčka TOP 10 obchodných spoločností lokalizovalo niektoré zo svojich prevádzok do obchodných centier na Slovensku. Rebríček každoročne vypracováva agentúra pre prieskum trhu TERNO.

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
          2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
          3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
          4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
          5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
          6. Dôležitosť duševnej pohody
          7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
          8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
          1. Nechajte sa zelektrizovať!
          2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
          3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
          4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
          5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
          6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
          7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
          8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
          1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 107
          2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
          3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 256
          4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 965
          5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
          6. Dôležitosť duševnej pohody 4 922
          7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 748
          8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 606
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
          2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
          3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
          4. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
          5. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
          6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
          7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
          8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
          1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 703
          2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 286
          3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 188
          4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 095
          5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 800
          6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 064
          7. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 781
          8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťZatvoriť reklamu