SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Ešte stále je miesto pre nové centrá

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz vi

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz viacej dostáva ku slovu estetika. Nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú dobré výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Hovorí to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Nové obchodné centrá a hypermarkety sa stali nedielnou súčasťou mnohých sídlisk, alebo okolia výpadoviek. Ešte stále ich nie je dosť?

Záleží, ako sa na túto vec pozeráme. Obchodné centrá prežívali svoj "boom" v západnej Európe a teraz sa investori presúvajú na stredovýchod kontinentu. Zatiaľ čo na Západe už pomaly ustáva akčná časť zábavy, nákupu a využívania voľného času v nákupných centrách, v nových členských štátoch únie dopyt po trávení voľného času v týchto priestoroch stále graduje. Tento vývoj sa však ustáli a aj naši obyvatelia v budúcnosti uprednostnia trávenie voľného času v prírode, na kultúrnych podujatiach, s rodinou či pri športových aktivitách.

Je z hľadiska počtu obchodných centier na tom Bratislava inak ako iné európske metropoly?

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislava už pomaly napĺňa európsky priemer, ktorý hovorí o hodnotách jedného metra štvorcového predajnej plochy na obyvateľa.

I keď sa momentálne zdá, že počet obchodných centier je veľký, stále je priestor na otváranie nových kvalitných obchodno-zábavných objektov. Príkladom je potenciál územia v smerovaní na Záhorie.

Niektorí investori ako Hypernova či Carrefour odchádzajú. Iní chcú zasa prísť. Prečo je to tak a čo to o našom trhu vypovedá?

Slovensko dynamizuje maloobchodnú sieť. To, čo sa ešte na konci minulého storočia zdalo nemožné, je realitou. Obchodné spoločnosti prichádzajú i odchádzajú. Je to tak prirodzené, ako migrácia obyvateľstva. I obchod hľadá svoju efektivitu prežitia a napredovania. V pohľade na biznis i v obchode sme ešte stále trocha konzervatívni. Podnikanie i myslenie musí tieto pohľady prekonať.

Skryť Vypnúť reklamu

Protimonopolný úrad rozhodol. Tesco nebude môcť prevziať prevádzky Carrefouru. Nájde sa záujemca, ktorý obsadí priestory po uvoľnených hypermarketoch Carrefouru prípadne Hypernovy?

To je problém, ktorý budú musieť vyriešiť prevádzkovatelia obchodných centier, v ktorých sa až doposiaľ hypermarkety nachádzali. Je prirodzené, že manažéri obchodných centier spravia všetko pre to, aby uvoľnené priestory nahradili ďalším kvalitným širokosortimentným obchodom, hypermarketom či veľkým supermarketom. Tieto sú logicky základným lákadlom vyššej návštevnosti obchodného centra.

Obchodné centrá vedia zvýšiť atraktívnosť územia. Iné, naopak, pôsobia rušivo a potenciálne zaujímavé lokality dokážu deklasovať na úroveň periférie. Dá sa s tým niečo robiť?

Je pravda, že projektovo doslova priemyselné haly sa premenili na hypermarkety. Avšak i táto etapa je našťastie už za nami. Objekty hypermarketov sa začínajú humanizovať nielen po architektonickej, ale i po estetickej stránke. Pekným príkladom je otvorenie Galérie Tesco v Trnave. Podobné projekty budú na Slovensku celkom určite nasledovať.

Aký najbližší vývoj môžeme od investorov veľkých projektov so zameraním na obchod očakávať?

Prichádza na rad dôraz na estetiku priestorov predajní. Vonkajšiu i vnútornú. Po prvých skúsenostiach s prevádzkou niektorých obchodných centier sa ukázalo, že nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú pozitívne výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Dobré príklady môžeme vidieť nielen vo veľkých obchodných centrách, akými sú v Bratislave Polus City Center, Aupark alebo Avion, ale i tých menších po území Slovenska, ako Mólo v Pezinku či sieť obchodných centier MAX. Mnohé z nich iste budú inšpirovať budúcich investorov pri ich rozhodnutiach.

Obchodníci chcú ísť do veľkých centier

Pohľad na obchodné prevádzky ukazuje, že najsilnejší prevádzkovatelia obchodných sietí na Slovensku vlani predávali vo viac ako päťsto prevádzkach na predajnej ploche väčšej ako 800 tisíc metrov štvorcových. Nie je bez zaujímavosti, že až 70 percent obchodných spoločností z rebríčka TOP 10 obchodných spoločností lokalizovalo niektoré zo svojich prevádzok do obchodných centier na Slovensku. Rebríček každoročne vypracováva agentúra pre prieskum trhu TERNO.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
          3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
          4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
          5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
          6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
          7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
          2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
          3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
          4. Budovanie zelenej značky
          5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
          6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
          7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
          8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
          9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
          10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
          1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 655
          2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 078
          3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 816
          4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 227
          5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 781
          6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 697
          7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 543
          8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 446
          9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 441
          10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 299
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Daniel Lipšic.

          Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

          4 h

          Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

          1 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.

          13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          30. máj