Ešte stále je miesto pre nové centrá

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz vi

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz viacej dostáva ku slovu estetika. Nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú dobré výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Hovorí to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Nové obchodné centrá a hypermarkety sa stali nedielnou súčasťou mnohých sídlisk, alebo okolia výpadoviek. Ešte stále ich nie je dosť?

Záleží, ako sa na túto vec pozeráme. Obchodné centrá prežívali svoj "boom" v západnej Európe a teraz sa investori presúvajú na stredovýchod kontinentu. Zatiaľ čo na Západe už pomaly ustáva akčná časť zábavy, nákupu a využívania voľného času v nákupných centrách, v nových členských štátoch únie dopyt po trávení voľného času v týchto priestoroch stále graduje. Tento vývoj sa však ustáli a aj naši obyvatelia v budúcnosti uprednostnia trávenie voľného času v prírode, na kultúrnych podujatiach, s rodinou či pri športových aktivitách.

Je z hľadiska počtu obchodných centier na tom Bratislava inak ako iné európske metropoly?

Bratislava už pomaly napĺňa európsky priemer, ktorý hovorí o hodnotách jedného metra štvorcového predajnej plochy na obyvateľa.

I keď sa momentálne zdá, že počet obchodných centier je veľký, stále je priestor na otváranie nových kvalitných obchodno-zábavných objektov. Príkladom je potenciál územia v smerovaní na Záhorie.

Niektorí investori ako Hypernova či Carrefour odchádzajú. Iní chcú zasa prísť. Prečo je to tak a čo to o našom trhu vypovedá?

Slovensko dynamizuje maloobchodnú sieť. To, čo sa ešte na konci minulého storočia zdalo nemožné, je realitou. Obchodné spoločnosti prichádzajú i odchádzajú. Je to tak prirodzené, ako migrácia obyvateľstva. I obchod hľadá svoju efektivitu prežitia a napredovania. V pohľade na biznis i v obchode sme ešte stále trocha konzervatívni. Podnikanie i myslenie musí tieto pohľady prekonať.

Protimonopolný úrad rozhodol. Tesco nebude môcť prevziať prevádzky Carrefouru. Nájde sa záujemca, ktorý obsadí priestory po uvoľnených hypermarketoch Carrefouru prípadne Hypernovy?

To je problém, ktorý budú musieť vyriešiť prevádzkovatelia obchodných centier, v ktorých sa až doposiaľ hypermarkety nachádzali. Je prirodzené, že manažéri obchodných centier spravia všetko pre to, aby uvoľnené priestory nahradili ďalším kvalitným širokosortimentným obchodom, hypermarketom či veľkým supermarketom. Tieto sú logicky základným lákadlom vyššej návštevnosti obchodného centra.

Obchodné centrá vedia zvýšiť atraktívnosť územia. Iné, naopak, pôsobia rušivo a potenciálne zaujímavé lokality dokážu deklasovať na úroveň periférie. Dá sa s tým niečo robiť?

Je pravda, že projektovo doslova priemyselné haly sa premenili na hypermarkety. Avšak i táto etapa je našťastie už za nami. Objekty hypermarketov sa začínajú humanizovať nielen po architektonickej, ale i po estetickej stránke. Pekným príkladom je otvorenie Galérie Tesco v Trnave. Podobné projekty budú na Slovensku celkom určite nasledovať.

Aký najbližší vývoj môžeme od investorov veľkých projektov so zameraním na obchod očakávať?

Prichádza na rad dôraz na estetiku priestorov predajní. Vonkajšiu i vnútornú. Po prvých skúsenostiach s prevádzkou niektorých obchodných centier sa ukázalo, že nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú pozitívne výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Dobré príklady môžeme vidieť nielen vo veľkých obchodných centrách, akými sú v Bratislave Polus City Center, Aupark alebo Avion, ale i tých menších po území Slovenska, ako Mólo v Pezinku či sieť obchodných centier MAX. Mnohé z nich iste budú inšpirovať budúcich investorov pri ich rozhodnutiach.

Obchodníci chcú ísť do veľkých centier

Pohľad na obchodné prevádzky ukazuje, že najsilnejší prevádzkovatelia obchodných sietí na Slovensku vlani predávali vo viac ako päťsto prevádzkach na predajnej ploche väčšej ako 800 tisíc metrov štvorcových. Nie je bez zaujímavosti, že až 70 percent obchodných spoločností z rebríčka TOP 10 obchodných spoločností lokalizovalo niektoré zo svojich prevádzok do obchodných centier na Slovensku. Rebríček každoročne vypracováva agentúra pre prieskum trhu TERNO.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Nestíhate nakupovať darčeky?
          2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
          3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
          4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
          5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
          6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
          7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
          8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
          9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
          10. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
          1. Nestíhate nakupovať darčeky?
          2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
          3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
          4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
          5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
          6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
          7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
          8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
          9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
          10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
          1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 65 902
          2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 718
          3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 874
          4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 851
          5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 8 623
          6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 6 365
          7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 812
          8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 906
          9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 742
          10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 2 789

          Hlavné správy zo Sme.sk

          PLUS

          Odborník: Máme dôkazy, že Mayovia zmizli zo dňa na deň

          Slovák Milan Kováč hovorí o veľkom objave.

          PÍŠE GWYNNE DYER

          V Saudskej Arábii sa hrá o tróny

          Za korunným princom už stojí len kráľ.

          SVET

          Ebola zasiahla miliónové mesto, umierajú aj lekári

          Zdravotníkom sa podarilo zachrániť život novorodeného dievčatka.

          DOMOV

          Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

          Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov