Ešte stále je miesto pre nové centrá

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz vi

Nevzhľadné hangáre, príjemné architektonické diela i luxusné zákutia prízemia polyfunkčných domov. To sú niektoré podoby dnešných priestorov, kam umiestnili svoje prevádzky obchodníci. Jedno je ale zrejmé. Oproti situácii spred desiatich rokov sa čoraz viacej dostáva ku slovu estetika. Nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú dobré výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Hovorí to analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Nové obchodné centrá a hypermarkety sa stali nedielnou súčasťou mnohých sídlisk, alebo okolia výpadoviek. Ešte stále ich nie je dosť?

Záleží, ako sa na túto vec pozeráme. Obchodné centrá prežívali svoj "boom" v západnej Európe a teraz sa investori presúvajú na stredovýchod kontinentu. Zatiaľ čo na Západe už pomaly ustáva akčná časť zábavy, nákupu a využívania voľného času v nákupných centrách, v nových členských štátoch únie dopyt po trávení voľného času v týchto priestoroch stále graduje. Tento vývoj sa však ustáli a aj naši obyvatelia v budúcnosti uprednostnia trávenie voľného času v prírode, na kultúrnych podujatiach, s rodinou či pri športových aktivitách.

Je z hľadiska počtu obchodných centier na tom Bratislava inak ako iné európske metropoly?

Bratislava už pomaly napĺňa európsky priemer, ktorý hovorí o hodnotách jedného metra štvorcového predajnej plochy na obyvateľa.

I keď sa momentálne zdá, že počet obchodných centier je veľký, stále je priestor na otváranie nových kvalitných obchodno-zábavných objektov. Príkladom je potenciál územia v smerovaní na Záhorie.

Niektorí investori ako Hypernova či Carrefour odchádzajú. Iní chcú zasa prísť. Prečo je to tak a čo to o našom trhu vypovedá?

Slovensko dynamizuje maloobchodnú sieť. To, čo sa ešte na konci minulého storočia zdalo nemožné, je realitou. Obchodné spoločnosti prichádzajú i odchádzajú. Je to tak prirodzené, ako migrácia obyvateľstva. I obchod hľadá svoju efektivitu prežitia a napredovania. V pohľade na biznis i v obchode sme ešte stále trocha konzervatívni. Podnikanie i myslenie musí tieto pohľady prekonať.

Protimonopolný úrad rozhodol. Tesco nebude môcť prevziať prevádzky Carrefouru. Nájde sa záujemca, ktorý obsadí priestory po uvoľnených hypermarketoch Carrefouru prípadne Hypernovy?

To je problém, ktorý budú musieť vyriešiť prevádzkovatelia obchodných centier, v ktorých sa až doposiaľ hypermarkety nachádzali. Je prirodzené, že manažéri obchodných centier spravia všetko pre to, aby uvoľnené priestory nahradili ďalším kvalitným širokosortimentným obchodom, hypermarketom či veľkým supermarketom. Tieto sú logicky základným lákadlom vyššej návštevnosti obchodného centra.

Obchodné centrá vedia zvýšiť atraktívnosť územia. Iné, naopak, pôsobia rušivo a potenciálne zaujímavé lokality dokážu deklasovať na úroveň periférie. Dá sa s tým niečo robiť?

Je pravda, že projektovo doslova priemyselné haly sa premenili na hypermarkety. Avšak i táto etapa je našťastie už za nami. Objekty hypermarketov sa začínajú humanizovať nielen po architektonickej, ale i po estetickej stránke. Pekným príkladom je otvorenie Galérie Tesco v Trnave. Podobné projekty budú na Slovensku celkom určite nasledovať.

Aký najbližší vývoj môžeme od investorov veľkých projektov so zameraním na obchod očakávať?

Prichádza na rad dôraz na estetiku priestorov predajní. Vonkajšiu i vnútornú. Po prvých skúsenostiach s prevádzkou niektorých obchodných centier sa ukázalo, že nielen poloha, ale i atraktívnosť interiéru pre obchod, zábavu a voľný čas prinášajú pozitívne výsledky pre prevádzkovateľov i úspech pre obchodníka. Dobré príklady môžeme vidieť nielen vo veľkých obchodných centrách, akými sú v Bratislave Polus City Center, Aupark alebo Avion, ale i tých menších po území Slovenska, ako Mólo v Pezinku či sieť obchodných centier MAX. Mnohé z nich iste budú inšpirovať budúcich investorov pri ich rozhodnutiach.

Obchodníci chcú ísť do veľkých centier

Pohľad na obchodné prevádzky ukazuje, že najsilnejší prevádzkovatelia obchodných sietí na Slovensku vlani predávali vo viac ako päťsto prevádzkach na predajnej ploche väčšej ako 800 tisíc metrov štvorcových. Nie je bez zaujímavosti, že až 70 percent obchodných spoločností z rebríčka TOP 10 obchodných spoločností lokalizovalo niektoré zo svojich prevádzok do obchodných centier na Slovensku. Rebríček každoročne vypracováva agentúra pre prieskum trhu TERNO.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Do you need to unwind after a stressful week at work?
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  4. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  5. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  6. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  7. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  8. Kreditná karta – áno alebo nie
  9. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  10. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 347
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 403
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 212
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 8 015
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 712
  6. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 303
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 239
  8. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 212
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 571
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 957

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Matúša Krčmárika

Turecko v Európe? Môžeme to definitívne vzdať

Erdogan si neposilnil moc, aby sa jej vzdal.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som človeku zachránil život

Príbeh, ktorý opisuje slovenské zdravotníctvo.

PLUS

Trojky vznikli náhodou. Experiment zmenil celý basketbal

Hráči trojkový oblúk odmietali.

DOMOV

Exekučnú amnestiu plánuje Gál uplatniť budúci rok

Andrej Danko spomína aj ďalší generálny pardon v Sociálnej poisťovni.

Neprehliadnite tiež

Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.