SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Korupcie sa nebojím

Mestská časť Staré mesto v minulom roku vybrala na pokutách za čierne stavby štyri milióny, z toho tri milióny zaplatil investor z Fazuľovej ulice. Odpor verejnosti sa zdvihol aj proti nelegálnej nadstavbe na Hviezdoslavovom námestí či stavbe na Šancovej.

Všetky tieto stavby sú už dnes legalizované. Nový starosta Starého mesta Andrej Petrek chce sprísniť reguláciu zón a zastaviť tak živelnosť výstavby. Porušenie zákonov chce tvrdo trestať.

Boj stavebného úradu s čiernymi stavbami je ako boj s veternými mlynmi. Prečo je také ľahké tieto stavby legalizovať?

Ak stavebný úrad zistí, že stavba nie je povolená, podľa zákona najskôr vyzve stavebníka, aby si stavbu zlegalizoval. Ak stavebník splní podmienky, úrad musí dodatočne stavbu povoliť. Nepovolí ju, alebo vydá rozhodnutie o jej odstránení iba vtedy, keď je stavba v rozpore s verejným záujmom. Lenže dokázať, že je v rozpore s verejným záujmom, je veľakrát problém. Územný plán mesta nerieši územie do takých detailov, aby bolo na základe neho možné nejakú stavbu prikázať odstrániť.

Ako to chcete riešiť?

Pomocou územných plánov zón. Tie veľmi podrobne definujú mieru zastavanosti, výšku objektov, či typologický druh zástavby. Keďže sme v minulosti nemali veľkú časť Starého mesta pokrytú územnými plánmi zón, bolo prakticky nemožné zabrániť nelegálnym stavbám. Územné plány zón sú síce väčším obmedzením vlastníkov pozemkov, ale je to jediná cesta, ako presadiť verejný záujem v tejto oblasti.

Budete bojovať aj s drobnými stavbami?

Samozrejme. Pri takýchto stavbách je však postup oveľa jednoduchší. Stavebník si len vybaví dodatočné povolenie a zaplatí pokutu. Veľakrát je to len lenivosť, alebo neznalosť zákona vlastníkov domov. Našou úlohou nie je donútiť ich, aby stavbu odstránili, ale aby si ju legalizovali.

Pre denník Sme ste povedali, že sa čierne stavby chystáte búrať, čo je u nás celkom odvážny a priekopnícky krok...

Myslím, že sú miesta na Slovensku, kde to už vyskúšali. Základom je mať na to finančné prostriedky. Búracie práce, aj odvoz odpadu sú drahé. Budeme ich platiť z prostriedkov mestskej časti a preplatenie vymáhať od stavebníka.

Minulý rok bol rozpočet Starého mesta v mínuse štyridsať miliónov. Je mestská pokladnica schopná kryť náklady na búranie čiernych stavieb?

Ešte stále sme len v štádiu zostavovania rozpočtu, budeme ho schvaľovať na zastupiteľstve 27. marca. Nie je to jednoduché, ale verím, že rezerva na odstraňovanie čiernych stavieb sa nájde.

Koľko peňazí bude v rezerve?

Čiastku, aká by bola potrebná napríklad na zbúranie amfiteátra, teda päťdesiat miliónov, v rozpočte určite nebudeme mať na čierne stavby vyčlenenú. Na druhej strane verím, že čierna stavba rozsahu amfiteátra sa na území Starého mesta neobjaví. Som si istý, že pokiaľ sú jasne stanovené podmienky, nebudú ich investori porušovať takým flagrantným spôsobom, ako v minulosti, keď mali nádej hraničiacu s istotou, že ich čierna stavba bude dodatočne zlegalizovaná.

Proti tvrdým opatreniam budú investori protestovať. Ste pripravený odolávať tlakom?

Určite budú protestovať, to je prirodzené. Ale keď sú jasne stanovené pravidlá, nie je kam uhnúť. Starosta, či už ja, alebo ktokoľvek iný v budúcnosti, nemôže dať súhlas k niečomu, čo bude v rozpore so zákonom alebo s podzákonnou normou, ktorou je napríklad územný plán. To už nezáleží od vôle alebo nevôle starostu. Je to zákonný postup, ktorý bude musieť každý starosta dodržiavať.

Kde budú informácie o územných plánoch zón?

Tie, ktoré už máme schválené, chceme postupne dávať na internet. A hlavne budú k dispozícii na úrade v papierovej forme a ktokoľvek, kedykoľvek sa môže prísť s nimi oboznámiť. Mnohé realitné kancelárie neponúkajú pozemky so serióznou informáciou na možnosť ich využitia a limity používania. Je to pochopiteľné, keďže im ide o predaj za čo najvyššiu cenu, na druhej strane veľakrát sa cítia kupci oklamaní.

Sú územné plány zón platné aj bez územného plánu mesta?

Územný plán zóny, ak nie je v rozpore s územným plánom mesta, platí. Územný plán mesta by mal byť znovu predložený na schválenie na májovom zastupiteľstve. Plány zón by sa mali aktualizovať každých štyri-päť rokov, územný plán mesta každých desať rokov.

Neobávate sa korupcie pri aktualizácii územných plánov zón a územného plánu? Je tam viacero úrovní, na ktorých môže systém zlyhať.

Korupcie sa nebojím. Je síce možné motivovať poslancov pri hlasovaní o schvaľovaní, aby podporili nejaké iné riešenie, ale keďže si myslím, že ambíciou väčšiny poslancov je byť úspešným poslancom aj v ďalšom volebnom období, tak si veľmi dobre zvážia, či vyhovejú silnému investorovi, ktorý bude presadzovať svoju predstavu, na úkor verejnej mienky alebo požiadavky občanov.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
          2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
          3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
          4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
          5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
          6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
          7. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
          8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
          10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
          1. Slováci sú chlebovým národom
          2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
          4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
          5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
          6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
          7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
          8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
          9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
          10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
          1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 630
          2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 110
          3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 030
          4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 717
          5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 778
          6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 576
          7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 538
          8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 317
          9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 823
          10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 306

          Hlavné správy zo Sme.sk

          CYNICKÁ OBLUDA

          Marketingový génius Haščák

          Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.

          Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

          Slovensko už počúva Gorilu

          Jaroslav Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho čo i len jeden volič poveril touto úlohou.

          Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
          V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.