SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Vlaková stanica má zmeniť imidž

Hlavná železničná stanica v Bratislave má vyše storočnú tradíciu a zažila veľa zmien. V najbližších rokoch má opäť dostať novú tvár - novú staničnú halu, v okolí hotel, obchodné, administratívne centrá a nový dopravný uzol.

Vlaková stanica je miesto stretnutí a rozlúčiek, ale je aj vizitkou mesta. Podľa nej vedia často návštevníci, aj obyvatelia zhodnotiť jeho imidž.

Na budove hlavnej bratislavskej železničnej stanice storočnú históriu nevidieť. Od roku 1871, kedy ju postavili podľa projektu architekta I. Feiglera, sa viackrát zmenila. Na začiatku minulého storočia ju prestavali a rozšírili, v 80tych rokoch pred ňou pribudla neestetická moderná prístavba. Zmenilo sa aj okolie stanice, ktoré dnes pôsobí zanedbane.

Skryť Vypnúť reklamu

Najstaršia stanica parnej železnice

Pôvodná budova stanice z roku 1848 stojí neďaleko dnešnej, na rohu Pražskej a Šancovej ulice. Podľa historika Vladimíra Tomčíka to bola najstaršia stanica parnej železnice na Slovensku, aj v Uhorsku. Železnica vtedy strategicky spojila Bratislavu s Viedňou, napájala sa na Severnú dráhu cisára Ferdinanda. Budova je dnes technickou pamiatkou a sídli v nej železničné riaditeľstvo.

Keďže stanica bola iba odstavná a neumožňovala priebežné pripojenie na ďalšie trate, postavili v roku 1871 po dokončení železnice do Budapešti novú budovu, ktorú využívame dodnes.

Prestavba "od podlahy"

Blízko spomínanej budovy vznikli začiatkom 20. storočia dva objekty železničného skladu, ktoré sú dnes kultúrnymi pamiatkami. Sídli v nich Dopravné múzeum, jedno z najna-vštevovanejších múzeí na Slovensku. Sklad číslo II plánujú v rámci rekonštrukcie zbúrať, o čom sa už dlhší čas vedie polemika.

Skryť Vypnúť reklamu

Stanicu a Predstaničné námestie by mala v najbližších rokoch rekonštruovať firma IPR Slovakia. So začatím rekonštrukcie sa ráta už v tomto roku. Prístavbu z roku 1988 majú v rámci rekonštrukcie zbúrať, namiesto nej by mali postaviť novú staničnú halu s presklenou kupolou. Mal by vzniknúť centrálny terminál pre autobusy, električky a trolejbusy, pred stanicou by mala byť pešia pasáž a stromoradia. Vzniknúť má obchodné centrum, dve administratívne centrá, hotel s asi päťsto lôžkami a podzemné garáže. Na celý komplex by malo byť napojené Dopravné múzeum a pôvodná budova železničnej stanice. Cesty by sa mali rozšíriť, dopravne by sa mali napojiť ulice Pražská, Žabotova a Štefanovičova.

Verejné prerokovanie zámeru

Ochranári poukazujú na to, že projektu má padnúť za obeť všetka existujúca zeleň, ako aj na neprimerané zvýšenie dopravného zaťaženia. Na viaceré územia v meste vrátane Predstaničného námestia pred niekoľkými týždňami podali žiadosť o stavebnú uzáveru až do schválenia nového územného plánu. Čaká sa na stanovisko Starého mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Verejné prerokovanie zámeru na rekonštrukciu Predstaničného námestia bude v stredu 21. marca na Miestnom úrade Staré mesto na Vajanského nábreží od piatej hodiny popoludní.

Ďalšie číslo prílohy S-reality vyjde 30.3. 2007. Okrem iného v ňom nájdete: Budovy mieria do nebies, Neporiadok v bytovom dome, Ceny rodinných domov a pozemkov v Bratislave a okolí.

Ela Nahálková

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Vitajte v postapokalyptickom svete
          2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
          3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
          4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
          5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
          6. Päť chýb pri zateplení strechy
          7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
          8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
          9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
          10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
          1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
          2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
          3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
          4. Úprava osobného motorového vozidla
          5. Important information for Brazilians living in Slovakia
          6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
          7. Vitajte v postapokalyptickom svete
          8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
          9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
          10. Päť chýb pri zateplení strechy
          1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 002
          2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 633
          3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 420
          4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 544
          5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 817
          6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 719
          7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 611
          8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 376
          9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 178
          10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 160
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.