SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Vo veľkom štýle

Ak vo veľkom, tak doslova. Nové územia, na ktorých sa rodia plány výstavby jednotlivých nových celkov v Bratislave a jej okolí sa nemerajú na desiatky hektárov, ale na stovky, prípadne tisíce. Gigantické projekty - informácie o nich sa rodia postupne ...

Ak vo veľkom, tak doslova. Nové územia, na ktorých sa rodia plány výstavby jednotlivých nových celkov v Bratislave a jej okolí sa nemerajú na desiatky hektárov, ale na stovky, prípadne tisíce. Gigantické projekty - informácie o nich sa rodia postupne tak ako získavajú konkrétnejšie kontúry spolu s prichádzajúcimi investormi.

Do veľkých celkov sa nepúšťajú žiadni začiatočníci - najväčšie projekty v blízkom čase v hlavnom meste a jeho okolí plánujú Penta Investments, Cresco Group spolu s Quinlan Private a HB Reavis Group. Nejde o prísne špecializované územia, ale o celé polyfunkčné štvrte budované na zelenej lúke. "Aktuálnou snahou novodobých developerov v Európe i vo svete je popretie obdobia fukcionalizmu a striktného členenia miest na zóny bývania, práce a oddychu," hovorí o tvorbe takýchto projektov projektový riaditeľ Penta Investments Vladimír Škrovan. Funkčne obmedzené zóny minulosti totiž prinášajú najmä dopravné a sociálne problémy. Nahradiť by ich mal ideál dnešného urbanizmu, ktorý podľa Škovrana predstavuje vytvorenie polyfunkčného miesta s veľkým dôrazom na genia loci (ducha miesta) a ľudskú mierku.

Veľká zelená lúka je príležitosťou pre vytvorenie dvadsaťštyrihodinového života ľudí bez nutnosti cestovania za prácou, službami a oddychom. Súčasťou projektov rozvoja veľkých doteraz nezastavaných území býva často vytvorenie car-free zóny, parkov, ihrísk avšak pri dodržaní nočnej hustoty obyvateľstva na hektár odpovedajúcej urbanizovanému prostrediu.

230 hektárov...

Toľko by mal mať projekt Penta Investments s názvom The Port - Lamačská brána. Nachádzať sa bude na vstupe do Bratislavy medzi diaľnicou D2, cestou do Devínskej Novej Vsi a cestou k Volkswagenu. Vďaka svojej veľkosti poskytuje veľkorysé možnosti využitia najnovších trendov urbanizmu novovzniknutých štvrtí v Európe a vo svete.

Na novom území by malo vzniknúť na ploche 140 000 m2 obchodno - zábavné centrum so zábavným parkom a multifunkčným športovým komplexom. Vyrastie tu moderné administratívne centrum i nízkopodlažné obytné súbory s komplexnou ponukou služieb vrátane materskej škôlky, školy a zdravotného zariadenia. V území plánuje vybudovať svoje prevádzky niekoľko veľkých obchodných reťazcov z oblasti potravín, nábytku, obchodu so stavebným materiálom a záhradou, ako aj spotrebnej elektroniky, ktoré v tejto časti Bratislavy nie sú zastúpené. Penta tu zároveň plánuje vybudovať dopravný prestupný uzol medzi železnicou, autobusovou dopravou a električkami, nachádzať by sa tu mala mimoúrovňová križovatka s predĺžením Saratovskej ulice, pribudnúť by mala nová trasa električky, ktorá v budúcnosti pripojí mestskú časť Devínska Nová Ves.

Výstavba sa tak ako je pri veľkých projektoch pravidlom uskutoční po etapách. Začatie prvej etapy je naplánované na prvý štvrťrok budúceho roka s predpokladaným ukončením koncom roka 2009. V prvej etape sa postavia prevádzky obchodných reťazcov a spomínané obchodno - zábavné centrum. Začiatok druhej etapy, súčasťou ktorej budú ostatné funkčné celky, by mal prísť v roku 2010. "Port znamená prístav, aj preto by sme chceli, aby ľudia do tejto zóny nechodili len za nákupmi, ale aby sa pre nich vďaka komplexným funkciám stala miestom, kde budú žiť, pracovať, či zabávať sa," hovorí Martin Danko z Penta. Presnejšie zámery chce spoločnosť verejnosti sprístupniť v druhej polovici tohto roka.

135 hektárov...

Na tejto ploche by malo vzniknúť petržalské Južné mesto - South City. Podľa informácie spoločnosti Cresco Group a Quinlan Private, momentálne dotvárajú Master plán celého územia. Začiatok výstavby sa predpokladá už na budúci rok. Začať by sa malo s časťou zóny A, kde je naplánované bývanie (viac ako 157 tisíc metrov štvorcových), administratíva i obchodné priestory. "Nechceme vytvoriť uzatvorené predmestské geto, ale tvoríme miesto na bývanie mestského charakteru, ktoré sa stane atraktívnym príkladom pre zdokonalenie prostredia celej Petržalky," prihovára sa najmä budúcim investorom v anglickej verzii materiálu o projekte South City developer.

Naplánované je multifunkčné územie. Zámerom projektu je vytvoriť mestské prostredie, charakteristické rozmanitosťou a pestrosťou. Postaviť by tu mali rôzne typy bývania, občianskej vybavenosti ako školy, škôlky, zdravotnícke zariadenia, i administratívne priestory, ktoré zabezpečia pracovné miesta. Mali by tu byť aj športové a rekreačné zariadenia pre relax. Všetko s bohatým zastúpením zelene a vody.

Zóna A sa rozprestiera na západnej hranici celého územia. Podstatnú časť oblasti zaberá plánované železničné depo. Rezidenčné a občianske budovy v tejto zóne by mali prispieť k vytvoreniu polyfunkčného mestského prostredia, predovšetkým v súvislosti s konečnou stanicou systému železničnej prepravy. Zóna B bude centrálnou časťou územia s najvyšším podielom obytnej plochy. Dopĺňať ju budú budovy občianskej vybavenosti a administratívne priestory. Pri vytváraní tejto zóny sa zvažuje umiestnenie električkovej trate, ktorá by umožnila spojenie s už zastavanými časťami Petržalky ako aj s budúcimi časťami na juhu rozvíjajúceho sa mesta. Zóna C by mala byť prevažne určená na bývanie, tak ako ju na to predurčuje prírodný potenciál lokality - jej výraznou črtou je umelý kopec, ktorý developer plánuje prispôsobiť a začleniť do zastavaného prostredia.

Južné mesto (South City)

Bývanie 794 485 m2

Komerčné priestory 268 971 m2

Obchod 169 059 m2

Sociálne a kultúrne zariadenia

92 022 m2

Hotel 25 858 m2

Spolu 1 350 395 m2

2200 hektárov...

Ak sa o HB Reavis Group hovorí, že je bežcom na dlhé trate, tento projekt to len potvrdzuje. Na území o takejto rozlohe je naplánovaný pred siedmimi rokmi medializovaný projekt EuroValley. Developer HB Reavis Group sa do projektu zapojil až v auguste roku 2005. Na dve z jeho častí, E a C, sú podľa marketingového manažéra spoločnosti Mira Sedláka vydané stavebné povolenia. Ďalšie územie je v štádiu prípravy. Kedy sa začne stavať sa zatiaľ nevie. "Vedú sa rokovania s niekoľkými veľkými investormi. Čo bude ďalej, budeme vedieť povedať, až keď sa rokovania uzavrú," hovorí Sedlák. Ako zdôrazňuje, EuroValley nie je špekulatívnym projektom, teda projektom, ktorý sa najskôr postaví a až potom sa ponúkne ďalším záujemcom. Stavať sa bude na mieru a podľa dopytu.

EuroValley by sa mal budovať v troch etapách, rozdelený je na šesť zón, ktoré sa nachádzajú pri Veľkých Levároch, Malackách a Plaveckom Štvrtku. Pôvodný zámer výhradne technologického parku postupne získal na žiadanejšej polyfunkcii - okrem výroby, logistiky, vývoja a výskumu sa ráta aj s bývaním a zónami pre trávenie voľného času. Prvé dve časti parku (E - 33 hektárov a C - 120 hektárov) budú orientované na logistiku a ľahkú výrobu.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
          2. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
          3. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
          4. Unikát medzi značkami. CUPRA
          5. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
          6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
          7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
          8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
          9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
          10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
          1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
          2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
          3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
          4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
          5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
          6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
          7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
          8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
          9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
          10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
          1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 109
          2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 932
          3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 887
          4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 899
          5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 525
          6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 920
          7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 550
          8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 060
          9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 956
          10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 848

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Cynická obluda

          Hrozí nám Kollár vo vláde?

          Kalkulačka povolebných koalícií bez Smeru je momentálne veľmi krutá. Ale zároveň aj veľmi milosrdná.

          Únia Londýnu: Nevťahujte nás do brexitu, my sme svoju úlohu splnili

          Britský parlament dohodu o odchode asi nestihne schváliť načas.

          Ako dlho bude ešte viať britská vlajka v Európskom parlamente?

          V anglickom Essexe našli v kamióne 39 tiel, vodiča zatkli

          Polícia sa snaží obete identifikovať.

          Kamión v meste Grays, v ktorom objavili 39 tiel.
          Béla Bugár.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.