SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Mať pod strechou hlavu aj štyri kolesá

Nájsť dobré bývanie v Bratislave ešte neznamená, že nenastanú starosti s "ubytovaním" vášho vozidla. Garáží i parkovacích miest je nedostatok. Napriek tomu, že sa nemajú kam pomestiť, automobilov pribúda. Uvažovali ste nad tým, kde bude stáť to vaše ...

Nájsť dobré bývanie v Bratislave ešte neznamená, že nenastanú starosti s "ubytovaním" vášho vozidla. Garáží i parkovacích miest je nedostatok. Napriek tomu, že sa nemajú kam pomestiť, automobilov pribúda. Uvažovali ste nad tým, kde bude stáť to vaše o pár rokov? Pokiaľ v Japonsku písomne nedeklarujete, že vlastníte miesto na parkovanie, nové auto si nekúpite, aj keby ste mali peňazí na štyri ďalšie.

Problémy so státím vozidla pred domom a zaplnené prístupové cesty vplývajú na atraktivitu a predajnosť nehnuteľnosti. Keď sa citeľne predlžujú príchody do zóny, v ktorej bývate, lokalita prestáva byť pre kupujúceho zaujímavá. Ak by mal majiteľ bytu denne štvrťhodinu krúžiť okolo domu a opakovane niesť nákupy zo vzdialeného zaparkovaného auta domov, celkovou úrovňou bývania nebude nadšený. Či už ide o bývanie v centre alebo v okrajovej časti Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko miest je v centre?

Ako potvrdzuje Tatiana Kratochvílová, riaditeľka sekcie dopravy a cestného hospodárstva Bratislavského magistrátu, hlavné mesto čoraz viac zápasí s nedostatkom parkovacích miest. V Bratislave je evidovaných asi 240 tisíc automobilov a okrem nich sem denne dochádza približne 180 tisíc ďalších. Napríklad v Starom meste, kam množstvo ľudí dennodenne cestuje za prácou, magistrát odhaduje počet parkovacích miest iba na zhruba 4300.

Žiaľ, u nás väčšinou platí: Ak na to mám, neprichádza do úvahy, aby som chodil do práce električkou alebo autobusom. Inak reagujú cestujúci v rozvinutých veľkomestách, napríklad vo švajčiarskom Zürichu, kde stretávate špičkových manažérov s notebookmi a hodinkami na zápästiach za tisícky frankov. K tejto situácii rozhodujúcou mierou prispieva fakt, že sa môžu pokojne nechať rozmaznávať presnou a pohodlnou mestskou dopravou. Nároky na rýchlosť presunu im nedovolia tráviť zbytočné hodiny v rannej a v podvečernej špičke. Navyše, suma za odtiahnutie vozidla z nesprávneho miesta na státie, sa môže nebezpečne priblížiť cene ojazdeného vozidla, v ktorom do tohto mesta pricestovali.

SkryťVypnúť reklamu

Nemusíme chodiť do Švajčiarska, aby sme pochopili, že uviaznutie v kolónach dnes už neznamená iba pár minút straty času, ale neraz sú to hodiny. A nepríjemným sankciám za státie a parkovanie vo vyhradených zónach sa Bratislave tiež nevyhnete.

Čo stojí ulica

Na rozdiel od cudziny, kde je často parkovanie na ulici drahšie ako vo verejných garážach, cena desať korún za hodinu počas parkovania na vyhradenej ulici v Bratislave, je prijateľná. Parkovacie karty si zakúpite v stánkoch alebo na mieste. Používajú sa iba v pracovných dňoch od ôsmej ráno do štvrtej popoludní. Oveľa vyššie sú sumy za parkovanie v podzemných i nadzemných garážach (za hodinu od 40 korún vyššie). Aj to je dôvod, prečo je natlačených tak veľa áut na uliciach. Platené, prípadne strážené parkoviská v meste vlastnia súkromníci a ceny v nich si majitelia regulujú sami. Nie všetky sú otvorené nepretržite. V Bratislave môžete použiť zadarmo veľké záchytné parkoviská, najmä v blízkosti nákupných centier a športovísk.

SkryťVypnúť reklamu

Pohodlnejšie bývať vďaka doprave

Potrebovali by toľkí Bratislavčania autá, keby mali istotu, že nebudú musieť zdĺhavo čakať na dopravné spoje? Štatistiky hovoria, že v priemere 80 percent času stoja na mieste - sú nečinné, čo je z pohľadu ekologicky zmýšľajúcich ľudí zbytočný a trochu drahý luxus. Sú krajiny, kde jediného pasažiera v aute trestajú povinnou jazdou v pomalšom cestnom pruhu na úkor viacčlennej posádky, ktorá má právo využívať označené rýchle pásma. Aj v našom hlavnom meste vznikajú situácie, keď auto prestáva byť pomocníkom. Je dôvodom na nervozitu pri pomalom napredovaní, zvládaní výtlkov vozoviek, cien za parkovanie i chod vozidla, jeho údržbu, splátky a prípadné pokuty, ktoré neraz ukrajujú z rodinného rozpočtu. Ten, kto už zažil na vlastnej koži krádež osobného automobilu, vie, aké to je - blížiť sa s obavami k miestu, na ktorom ste naposledy zaparkovali a čo znamená bezmocne držať v ruke kľúče od vozidla, ktoré už takmer s istotou neuzriete.

Vlastniť garáž alebo prenajať si vyhradené parkovacie miesto v okolí bydliska nebýva v niektorých častiach mesta jednoduchá záležitosť. Výhodou pre majiteľa zaparkovaného auta je, keď naň z okien bytu dovidí. Veľmi účinný je kamerový systém snímajúci z vchodov obydlí parkovaciu zónu ako na dlani. Ak si môžeme vybrať, nestojme s vozidlami pod košatými stromami a na neprehľadnej strane bytovky, kde nie sú okná.

Autá na balkóne a burzy voľných miest

Bratislava patrí z pohľadu parkujúceho Európana medzi najlacnejšie mestá. Pri porovnávaní cien v parkovacích domoch a v podzemných garážach zistíme, že Benátky majú prvenstvo vo výdavkoch za parkovanie, pretože stavba garáží je v tomto extrémne zavodnenom teréne príliš komplikovaná a vyžaduje si nemalé investície (suma za parkovanie môže byť aj okolo 60 eur, t. j. 2040 Sk/deň v meste). Opatrní musíme byť aj pri parkovaní v mestách, kde nás môže na území jednej lokality prekvapiť extrémne rozdielna suma za garážové alebo parkovacie miesto. Počas dňa sa naň postavíte za niekoľko eur, a v susednej ulici vás parkovanie vyjde desaťnásobne viac. Nedostatok parkovísk viedol vo Viedni k založeniu internetovej burzy, na ktorej si môžete dopredu zabezpečiť parkovacie miesto, ponúkané firmami alebo obyvateľmi mesta. Parkovanie na balkóne navrhuje zas istá nemecká architektonická firma, ktorá umožní vlastníkom luxusných apartmánov zaparkovať priamo na balkóne a vyriešiť tým problém s parkovacím miestom v preplnenom Berlíne. Ľudia nastúpia i s vozidlami do výťahu a nechajú sa vyviezť na poschodia pred svoj byt. Tvorcovia myšlienky argumentujú skúsenosťou, že autá pred očami bývajúcich sú veľmi bezpečným a pohodlným riešením.

Parkovacie miesto od magistrátu

Za povolené parkovacie miesto na miestnych komunikáciách I. a II. triedy na celom území Bratislavy sa vyrubuje daň za užívanie verejného priestranstva za m2/deň, pričom jeho plocha má spravidla 11 m2. Platené parkovacie miesto Tatiana Kratochvílová z Magistrátu definuje ako vyhradené parkovisko, ktoré povoľuje príslušný cestný správny orgán. Sadzba dane je pritom podľa nej rovnaká pre fyzické aj právnické osoby. Vyrubuje sa podľa toho, v ktorej mestskej časti je vyhradené parkovacie miesto. V Starom Meste je to desať korún za meter štvorcový a deň, v mestských častiach Nové Mesto, Ružinov a Karlova Ves sa odvádza šesť korún. V Dúbravke, Rači, Podunajských Biskupiciach

a Vrakuni sa platia tri koruny, v Devíne, Záhorskej Bystrici, Vajnoroch, Jarovciach, Rusovciach a v Čunove daň predstavuje korunu za každý meter štvorcový a deň parkovania. Daň za parkovanie pre vozidlá s osobitným označením (pre invalidných občanov) je na celom území hlavného mesta na miestnych komunikáciách I. a II. triedy 0,50 Sk/m2/deň.

Mestské časti

Tie disponujú parkovacími plochami a vyhradenými úsekmi ciest III. a IV. triedy. Parkovacie miesto v okrajových mestských častiach stojí niekoľko stoviek korún za rok, ale v centre môže vyjsť aj na desiatky tisícok ročne. Väčšina referátov dopravy, územného regionálneho rozvoja ponúka obmedzený počet parkovacích miest obyvateľom alebo podnikateľom do ročného prenájmu za úhradu na základe odsúhlasených kritérií a všeobecne záväzných nariadení, ktoré schvaľuje Miestne zastupiteľstvo. Napríklad v Petržalke (pokiaľ nespĺňate potrebné kritériá na získanie bezplatného parkingu občanov s preukazom ZŤP), si vyhradené miesto na státie neprenajmete, pretože táto mestská časť ich neponúka. Na základe našich zistení, nová koncepcia statickej dopravy sa momentálne dokončuje. Získanie ďalších voľných miest na parkovanie v Petržalke riešia aj rozširovaním počtu ciest s jednosmernou premávkou. Na základe prieskumu žiadostí občanov Devínskej Novej Vsi je vyhradený určený počet platených vyhradených miest (okolo 90), o ktoré sa obyvatelia uchádzajú vo výberovom konaní formou zalepenej obálky s ponukou. Minimálna sadzba za ročný prenájom parkovacieho miesta tu činí 8200 korún. Konečnú sumu si určia samotní výhercovia v súťaži. Ak je vyhradených len päť miest pred panelákom na prenájom a záujemcov je desať, vyššia ponuka je regulárnym dôvodom na jeho získanie. Ceny a podmienky sú v tejto mestskej časti jednotné pre fyzické osoby i pre podnikateľov.

V Karlovej Vsi a na Dlhých Dieloch je záujem o parkovacie miesta najvyšší. Jednotná suma za ročné prenajatie obyvateľovi je 5000 korún. Mestská časť Nové Mesto určila výšku poplatku za prenajatie takéhoto miesta 2 Sk/m2/deň (jedno miesto zaberá 11 až 14 m2), čo vychádza zhruba na 8700 korún na celý rok. V mestskej časti Ružinov si môže prenajať parkovacie miesto osoba, ktorá nie je podnikateľom za osem tisíc ročne. Právnické alebo fyzické osoby, ktoré sú podnikateľmi, zaplatia 20 tisíc korún za rok. Ostatné mestské časti tiež vychádzajú z potrieb a záujmu občanov v danej lokalite. Označenie tabuľkou, ohraničenie a údržbu priestoru na zemi si zväčša zabezpečuje sám nájomca na základe predložených kritérií.

Mária Tallová

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
          2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
          3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
          4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
          5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
          6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
          7. Dôležitosť duševnej pohody
          8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
          1. Nechajte sa zelektrizovať!
          2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
          3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
          4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
          5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
          6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
          7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
          8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
          1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 311
          2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
          3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
          4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
          5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
          6. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
          7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 796
          8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 703
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
          2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
          3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
          4. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
          5. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
          6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
          7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
          8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
          1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 715
          2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 311
          3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 096
          4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 911
          5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 802
          6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 122
          7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
          8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 653
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťZatvoriť reklamu