SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra
EDITORIÁL

História jednej garsónky, alebo aj tak sa predáva

Zaujala ma ponuka na predaj jednej z garsóniek v pokojnej lokalite bratislavskej mestskej časti Dúbravka. Nie, že by som chcela kúpiť, hoci opis sľuboval pekné a útulné bývanie. Spomínaná garsónka však bola zhruba o stotisíc drahšia ako ostatné a mňa ...

Zaujala ma ponuka na predaj jednej z garsóniek v pokojnej lokalite bratislavskej mestskej časti Dúbravka. Nie, že by som chcela kúpiť, hoci opis sľuboval pekné a útulné bývanie. Spomínaná garsónka však bola zhruba o stotisíc drahšia ako ostatné a mňa zaujímala príčina.

Keď som použila vyhľadávač - ejhľa. Na príslušnej ulici z nejakého dôvodu buď vypredávali celý blok rovnakých zrekonštruovaných garsóniek, alebo niečo nebolo v poriadku. Otvárala som inzeráty jeden za druhým. Za púhy mesiac som našla na jednu, a podľa sprievodného popisu zrejme tú istú garsónku, sedem ponúk za rôzne ceny a od siedmich realitných kancelárií. Nie, že by sa konečné ceny veľmi rozchádzali. Skôr to bolo tak, že niektorý zo sprostredkovateľov navonok sumu o niečo znížil a po kliknutí na podrobnosti obchodného prípadu som sa dozvedela, že cena je ta spomínaná v úvode plus treba prirátať bližšie neuvedenú províziu realitnej kancelárie. Začala som premýšľať nad tým, čo to asi spraví so štatistikami ponukových cien na Slovensku a či kvôli jednej, ale opakovane ponúkanej drahšej garsónke nevyskočili ceny v lokalite.

Nie. Podobné prípady som našla v Ružinove, v Petržalke i v Novom Meste. Ďalej hľadať mi už prišlo zbytočné. Situácia, keď sa líšia nielen ceny nehnuteľnosti v občianskej inzercii a v inzercii realitných kancelárií, ale aj ceny realitných kancelárií navzájom, je zrejme bežným pravidlom tohto trhu.

Na skutočnosť, že niektoré realitné kancelárie bez povolenia predávajúceho preberajú súkromné inzeráty, už S-reality upozornili. Ale že by si sprostredkovatelia kradli inzeráty aj medzi sebou?

Občan chce predať nehnuteľnosť. Snahu uzatvoriť exkluzívnu zmluvu s realitnou kanceláriou veľmi nemá. Nechce totiž dávať realitke peniaze za províziu, pretože má často pocit, že realitná kancelária mu nepomôže tak rýchlo alebo kvalitne, ako by si predstavoval. Nemusí to tak byť. Veď aj sprostredkovateľské zmluvy môžu byť korektné. Ale môže sa to stať. Ak je zmluva postavená tak, že realitnú kanceláriu nemotivuje predávať, ale sa jej vyplatí skôr počkať a zinkasovať províziu aj vtedy, keď nepredala, takéto pocity sú na mieste. Predávajúci, ktorý sa nechce, alebo nemôže spoľahnúť na jednu kanceláriu, a pritom potrebuje rýchlo predať, potom chodí odo dverí ku dverám a jeho nehnuteľnosť sa dostáva do ponuky pod hlavičkou viacerých sprostredkovateľov.

Čo s tým? Ťažko robiť arbitra. Trhu by sa zišlo viac etiky, menej dravosti a snahy zarobiť hlava nehlava čo najviac. A to platí pre predávajúcich rovnako ako sprostredkovateľov.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
          2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
          3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
          4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
          5. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
          6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
          7. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
          8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
          10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
          1. Slováci sú chlebovým národom
          2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
          4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
          5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
          6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
          7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
          8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
          9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
          10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
          1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 630
          2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 110
          3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 030
          4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 717
          5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 778
          6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 576
          7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 538
          8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 317
          9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 823
          10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 306

          Hlavné správy zo Sme.sk

          CYNICKÁ OBLUDA

          Marketingový génius Haščák

          Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.

          Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

          Slovensko už počúva Gorilu

          Jaroslav Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho čo i len jeden volič poveril touto úlohou.

          Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
          V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.