Stupava

Od doby, kedy si na území Stupavy budovali prvé sídla vtedajší osadníci ubehlo veľa času. Mesto na dosah slovenskej metropoly významne zmenilo svoju tvár.

Dlhšiu dobu už nie je zaujímavé len pre starousadlíkov. Čoraz viac priťahuje Bratislavčanov túžiaciach po bývaní v pokojnejšej lokalite. Za atraktívnu lokalitu Stupavu považujú aj developeri, stavajú tu bytové komplexy.

Stupava je od Bratislavy vzdialená sedemnásť kilometrov a vďaka otvoreniu bratislavského tunela Sitina sa z nej dá dostať do stredu slovenskej metropoly autom aj v hustejšej premávke zhruba za pol hodiny.

Medzi oboma mestami pravidelne premávajú linkové spoje SAD, hoci primátor Stupavy Ján Beleš priznáva, že by to mohlo byť aj častejšie. Rezervy vidí najmä v počte liniek autobusovej dopravy, ktoré premávajú v neskorých večerných a nočných hodinách.

Zo Stupavy denne cestuje do Bratislavy a Malaciek za prácou viac ako 3000 ľudí. V meste je momentálne trvalo prihlásených 8606 obyvateľov. Mesto ale odhaduje, že na jeho území reálne žije viac ako 10 000 obyvateľov. Nie všetci novoprisťahovaní obyvatelia sa k trvalému bydlisku v Stupave nahlasujú.

Dobrá vybavenosť

Z pohľadu poskytovaných služieb je Stupava solídne vybaveným mestom. Funguje tu základná škola, základná umelecká škola s pôsobnosťou pre širší región a štyri plne obsadené materské školy. Na území mesta sa nachádza zdravotné stredisko i mestské kultúrne a informačné centrum.

Obyvatelia mesta sa nemôžu sťažovať na nedostatok malých obchodných prevádzok. Podľa primátora by ale nebolo na škodu, keby tu pribudla väčšia obchodná jednotka.

Momentálne obyvateľstvo zväčša cestuje za veľkými nákupmi do predajní na okraji Lamača, dostupnosť tejto bratislavskej štvrte zo Stupavy je otázkou slabej štvrťhodinky. Z tejto blízkosti však ťažia len motorizovaní Stupavčania. Aj preto sa v meste tešia na rozšírenie predajnej plochy supermarketu Billa. Vedenie reťazca sa týmto zámerom netají.

Infraštruktúra do roku 2010

Ak je dobré spojenie Stupavy s Bratislavou výhodou, za negatívum sa dá označiť dopravná záťaž, ktorú predstavuje pre mesto i jej obyvateľov prejazd vozidiel stredom mesta. Cesta 1. triedy prechádza priamo cez mesto a jej odklon v podobe obchvatu je podľa územného plánu otázkou dlhodobého časového horizontu.

Boľavým miestom mesta je zatiaľ aj dobudovanie kanalizácie na jeho území. Primátor Beleš vraví, že dobudovanie stokovej siete a rozšírenie čistiarne odpadových vôd si vyžiada 200 miliónovú investíciu. Vyriešenie tohto problému infraštruktúry mesta vidí primátor reálne do konca roka 2010 postupnou výstavbou na etapy.

Oddychové zóny

Stupava sa môže pochváliť dostatkom možností pre oddych a rekreáciu. Do kontaktu s prírodou sa obyvateľstvo dostane hneď po vstupe na takmer 20 hektárové územie bývalého grófskeho parku Károlyiovcov, alebo do lesoparku, ktorý je v bezprostrednom dotyku s Malými Karpatami. Neďaleko Stupavy tiež leží zrúcanina hradu Pajštún.

Mesto získalo prostriedky z eurofondov na vybudovanie cyklotrasy, ktorá by už koncom budúceho roku mala spojiť Stupavu s Moravskou medzinárodnou cyklistickou trasou, vedúcou popri rieke Morava.

Nové formy oddychu a relaxu do budúcna sľubuje projekt vybudovania relaxačno-športového centra, ktorá zasiahne aj objekt momentálne nevyužívaného stupavského kúpaliska.

Pokojná lokalita

Samospráva plánuje ďalší rozvoj Stupavy smerovať tak, aby zostala lokalitou pre pokojné bývanie s výhodou blízkosti dvoch väčších miest s dostatkom pracovných príležitostí - Bratislavy a Malaciek. "Podľa územného plánu sa pri aktivitách investorov otvárajú nové územia pre individuálnu bytovú výstavbu. Stupava mení svoju tvár, územia sa zastavujú, mesto sa rozširuje," tvrdí primátor.

uplynulých rokoch sa na území mesta pripravovalo niekoľko projektov bytových súborov, tento rok sa rozbehla ich výstavba. Po dostavbe štyroch bytových komplexov, ktoré sa už začali budovať, pribudne v meste do troch rokov spolu viac ako 500 bytov.

Mesto nemá záujem zahusťovať plochy v stabilizovaných častiach Stupavy, v tomto prípade regule mesta povoľujú zahustenie maximálne do rozsahu 15 percent existujúcej stavebnej hmoty v nich. Nové bytové objekty vyrastajú prevažne na bývalej poľnohospodárskej pôde, ale aj na plochách, ktoré boli v minulosti zastavané. To je napríklad prípad bytového komplexu Zipava, ktorý vyrastie na mieste niekdajšieho priemyselného objektu Zipp, alebo obytného súboru stavaného na ploche firmy Cevaservis.

Budúci rok by mesto chcelo rozbehnúť a v roku 2009 ukončiť výstavbu 22 nájomných bytov. Realizácia tohto projektu je však závislá od pridelenia dotácie mestu zo Štátneho fondu rozvoja bývania.

Vybrané sadzby dane z nehnuteľnosti (Sk/m2)

Daň zo stavieb

Rodinný dom

2,60

Záhradná chata 12

Garáž 12

Podnikateľské objekty, priemyselné stavby 35

Ostatné stavby 10

Daň z bytov

Byty 2,50

Nebytové priestory určené na podnikanie 30

Nebytové priestory určené na garážovanie 15

pri viacpodlažných stavbách sa sadzba zvyšuje o 2 Sk za každé ďalšie nadzemné podlažie

Zdroj: VZN mesta Stupava č.3/2006


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

EKONOMIKA

RTVS plánuje urobiť radikálne škrty vo vysielaní, ak sa nezvýšia príjmy

Súčasné príjmy sú vraj nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.