SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Nákupné centrá čaká boj o existenciu

Príchod nových značiek

na slovenský trh

a neutíchajúci záujem obyvateľstva o nakupovanie. To sú dva faktory, ktoré stále hrajú úlohu pri

rozhodovaní sa investorov pre výstavbu ďalších obchodných centier

na území hlavného mesta, alebo aspoň

rozširovanie tých,

čo už fungujú.

N a Bratislavský kraj, ktorému jednoznačne dominuje hlavné mesto, pripadá podľa GfK Slovakia až tretina predajných plôch nákupných centier celého Slovenska. Ďalej sa rozširujú, rovnako tak pribúdajú aj možnosti, kde môžu Bratislavčania

a návštevníci mesta nakupovať.

SkryťVypnúť reklamu

Avion Shopping Park už v marci rozšíril svoje priestory o predajné plochy pre svetovo známych nájomcov. Začiatkom novembra rozbehla spoločnosť Inter IKEA Centre Slovensko výstavbu ďalšej časti nákupnej zó-

ny, kde na jeseň 2009 pribudne

12-tisíc metrov štvorcových prenajímateľnej plochy pre 35 nových prevádzok. Najväčšiu časť priestorov obsadí predajca elektroniky, ktorý otvorením predajne v Avione vstúpuje na slovenský trh. Tohtoročné rozširovanie má za sebou aj Aupark, kde v auguste pribudlo nové krídlo

s viac ako 14-tisícmi metrami štvorcovými prenajímateľnej plochy.

Priestor na trhu

Fakt, že sa rozširuje celková pre-

dajná plocha v Bratislave, ako

aj možnosti nakupovania podľa riaditeľky nákupného centra Polus

City Center Petry Klasovej-Hándlovej ešte neznamená, že adekvátne tomuto nárastu stúpa aj kúpna sila Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu však bratislavský trh ešte stále láka aj nových hráčov. Zámer investovať prostriedky do významného obchodného centra

v Bratislave napríklad pred niekoľ-

kými dňami zverejnila realitná a in-

vestičná spoločnosť Meinl European Land, ktorú na Slovensku zastupuje firma Manhattan Real Estate Management. Podľa slov Mariána Sekulu, riaditeľa pre akvizície

a development slovenské zastú-

penie momentálne detailne analy-

zuje možnosti investície. Spoločnosť Meinl European Land pritom nie

je na Slovensku neznámym hráčom, okrem žilinského centra Dubeň

a košickej Optimy prednedáv-

nom dokončila akvizíciu obchod-

ného centra Saratov v bratislav-

skej mestskej časti Dúbravka. Prá-

ve Saratov býva označovaný za

príklad vydarenej rekonštruk-

SkryťVypnúť reklamu

cie niekdajšieho sídliskového nákupného strediska na moderné

a navštevované obchodné centrum lokálneho charakteru.

Malí vedľa veľkých

Väčšina obchodných centier, ktoré pribudnú v najbližších rokoch na území hlavného mesta Slovenska však zrejme bude súčasťou veľkých polyfunkčných centier a celkov. Takýto charakter by mala mať nákupná zóna s plochou 25-tisíc metrov štvorcových, zahrnutá do projektu spoločnosti EuroMax Slovakia. Ten by mal vyrásť

v Prievoze v roku 2010 a okrem nákupnej zóny obsiahne aj dve stovky bytov, hotelový komplex a kongresové centrum. Podobne budú možnosti nakupovania zahrnuté do objektov Tri veže či River Park.

Podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského by nákupné centrá, ktoré budú súčasťou obdobných projektov, mali slúžiť predovšetkým potrebám ľudí žijúcich a pracujúcich v okolitej lokalite. Nepredpokladá teda, že by mali regionálny či nadregionálny charakter ako napríklad obchodné centrá Aupark či Avion.

Centrá na dotyk

Podľa Drahovského je už Bratislava,

s výnimkou západnej časti mesta, nadregionálnymi obchodnými centrami nasýtená. Faktom však je, že hoci sa činnosť niektorých obchodných centier rozbiehala rozpačito, zatiaľ žiadne z tých, ktoré boli postavené v uplynulých siedmich rokoch, neukončilo svoju činnosť.

O tom, že sa všetky centrá na trhu udržia aj do budúcnosti nie je analytik tak úplne presvedčený, aj keď na pol milióna obyvateľov nie je počet centier príliš vysoký. Drahovský

si však myslí, že v budúcnosti môže spôsobiť centrám existenčné prob-

lémy skôr fakt, že na ploche mesta budú ležať nie príliš ďaleko od se-

ba. "Príde navyše doba, keď ľudia zistia, že nakupovanie nie je ideálna forma oddychu. To môže pre obchodné centrá znamenať boj o holú existenciu," dopĺňa.

V konkurenčnom boji majú jed-

noznačnejšiu šancu obstáť tie centrá, ktoré presvedčia návštevníkov o svojej špecifickosti. "Po tom, ako sa

v Bratislave otvorili ďalšie nákup-

né centrá je cieľom Polusu zacho-

vať si istú výnimočnosť, teda ponúknuť zákazníkom predajne, ale aj služby, ktoré v iných centrách za-

tiaľ nenájdu," tvrdí riaditeľka nákupného centra.

Nie za každú cenu

Jedným z hlavných prvkov úspešnosti nákupného centra je dobre zvolený mix nájomcov a ich predajní či služieb. Aj keď je pestrosť centra výhodnou, neplatí, že by sa ich prevádzkovatelia snažili udržať zákazníkmi nie veľmi vyhľadávané a efektívne prevádzky v centre za každú cenu, vrátane výrazne nižšej ceny za prenájom priestorov. Podľa Klasovej - Hándlovej treba odlišovať nájomné podmienky, ktoré sa týkajú služieb a predajní s odevami či obuvou. "Je logické, že ich finančné podmienky sú odlišné, preto-

že každý koncept funguje finančne

i ziskovo na inej úrovni. V zá-

sade však nie je možné držať služ-

by či obchody za každú ce-

nu. Sponzorovať ich pôsobenie

v centre nie je možné," vraví riaditeľ-

ka Polusu.

Rovnako tak si centrá podľa nej nemôžu dovoliť finančne podporovať obchody známych značiek, ktoré chcú pod svoju strechu dostať. Navyše musia počítať s tým, že otvorenie ďalších predajní tej istej značky v iných nákupných centrách spôsobí odlive zákazníkov do obchodov niekoľkých centier.

Obchodné centrá nezverejňujú,

do akej miery sa zatraktívnenie nákupných centier známymi znač-

kami premietlo do cien prenáj-

mov priestorov, pretože svoju rolu zohralo aj zostrenie konkurencie na trhu nákupných centier. "Polus City Center parametre prenájmu pri-

spôsoboval ako záujmu o prenájom priestorov v centre, tak aj novo vznikajúcim nákupným centrám," uviedla riaditeľka nákupného centra.

Filozofia zo západu

S udržaním sa niektorých nájomcov v obchodných centrách a na trhu už má väčšina bratislavských centier skúsenosti. Ani jedno z bratislavských nákupných centier sa počas uplynulých rokov nevyhlo zmene nájomníkov, ku ktorej došlo skôr, ako sa podľa pôvodných zámerov prenajímateľa i nájomcu predpo-

kladalo.

Drahovský si myslí, že väčšina developerov obchodných centier, ktorí vytvorili priestor pre prevádzkovateľov voľnočasových atrakcií, ktorí neuspeli, doplatila na to, že obsadzovali centrá v duchu filozofie úspešných nákupných centier vo vyspelej Európe. "Ešte chvíľu potrvá, kým našinci pochopia, že medzi nákupmi, stretávaním sa so známymi a aktívnym oddychom môže byť spojitosť," dodáva analytik. Tvrdí, že umiestnenie voľno-

časových aktivít do priestorov obchodných centier predpokladá šesť až osemhodinovú návštevu obyvateľstva, zatiaľ čo slovenskí návštevníci nie sú zvyknutí pobudnúť v obchodnom centre dlhšie ako tri či štyri hodiny a venovať sa

v ňom niekoľkým iným činnostiam mimo nakupovania.

Rozchody s nájomcami

S myšlienkou kúpania sa pod strechou obchodného centra i na jeho terase, ako aj s cenami, ktoré si za takúto formu prevádzkovateľ pýtal, sa zrejme úplne nestotožnili návštevníci nákupného centra Aupark. Brány vodného sveta Aulandia sa v apríli tohto roku po necelých dvoch rokoch fungovania zavreli a investorská spoločnosť Real Estate Liptov sa dostala do konkurzu. Do vybudovania aquaparku s rímskymi kúpeľmi pritom investovala 75 miliónov korún

a predpokladala, že sa jej táto suma do ôsmich rokov vráti.

S podobným nezdarom pred niekoľ-

kými rokmi skončilo fungovanie bowlingového areálu v nákupnom centre Polus City Center či troj-dimenzionálneho kina IMAX v ná-

kupnom centre Avion. Šťastie na prevádzkovateľa nemá ani multiplex kín v centre Polus City Center,

v prvej polovici decembra sa kinosály zavreli, pretože jeho vedenie ukončilo zmluvný vzťah s majiteľom spoločnosti Istropolis Cinema Center. Tá prevzala aj kiná v mimobratislavských zábavno-obchodných centrách MAX a činnosť kín v Poluse zastre-

šovala približne rovnako dlho, ako fungoval v Auparku vodný svet. Kino v novom šate by mal nový prevádzkovateľ otvoriť v prvých mesiacoch roku 2008.

Denisa Čimová

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
          2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
          3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
          4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
          5. Dodajte vašej pokožke šťavu
          6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
          7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
          8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
          1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
          2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
          3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
          4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
          5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
          6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
          7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
          8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
          1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 909
          2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 340
          3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 890
          4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
          5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 041
          6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 765
          7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 082
          8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 044
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
          2. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
          3. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
          4. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
          5. Ivan Mlynár: Transformácia spoločnosti, akú nepredpokladal a nechcel ani volič Smeru
          6. Ján Valchár: AKo Rusi nedobyli Mesiac
          7. Peter Svoreň: Banka Intesa Sanpaolo zaujala výbornými výsledkami
          8. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
          1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 204
          2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 848
          3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 946
          4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 729
          5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 411
          6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 234
          7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 052
          8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 780
          1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
          2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
          3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
          4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
          5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
          6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
          7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
          8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
          SkryťZatvoriť reklamu