Dláždený dvor mnoho napovie

Napriek tomu, že mnohí majitelia rodinných domov už prepadli

zimnej nečinnosti

a exteriér nechávajú

v rukách prírody, nájdu

sa aj takí, ktorí už

rozmýšľajú, ako si ho

na jar vylepšia. Majitelia novostavieb, ktorých zastihla zima a nemajú

už čas na dokončenie dvorov, majú tak

aspoň dosť času

na rozhodovanie

sa o najvhodnejšej

dlažbe pre okolie

ich domu.

Štýly, akými ľudia pretvárajú svoje spevnené plochy, podliehajú móde rovnako ako oblečenie. Existuje nespočetné množstvo druhov, variácií, kombinácií dlažieb, ktoré sa môžu použiť pri realizácii exteriéru. Dôležité je, aby upravené plochy okolo domu jemne dotvárali celkový vzhľad domova.

Najčastejšou chybou podľa odborníkov býva to, že ľudia pri výbere farby dlažby chcú mať rovnako farebnú fasádu, dlažbu a nakoniec aj plot. Napríklad žltý dom so žltou dlažbou a celé to oplotiť žltým alpským plotom. Všetko zostane nevýrazné a celkový efekt pôsobí jed-

noliato.

Denne na očiach

Pri výbere betónových výrobkov si treba uvedomiť, že dlažbu budete užívať veľa rokov a denne ju budete mať na očiach. Základom by mala byť určitá koncepcia riešenia. Nielen kvôli samotnej dlažbe, palisádam

a ostatným prvkom, ale aj vzhľadom na budúci rast stromov a kríkov. Zvažujte, ako bude výrobok užívaný a ako bude zaťažený prevádzkou. Farbu dlažby na dvore budete vnímať intenzívnejšie ako napríklad jej tvar, preto vyberajte takú, ktorá je vám príjemná. Nezabudnite však ani na to, že ak použijete dlažbu napríklad žltej farby pred garáž, za pár mesiacov na nej budete mať koľaje od pneumatík.

Dlažbu treba farebne kombinovať. "Veľmi dobre vyzerajú lemy chodníkov intenzívnejšej farby, farebne odlíšené schodisko či vhodne

zvolený vyskladaný vzor," odporúča Alica Reháková z topoľčianskej firmy REHAK Paving. Vhodné je nakupovať dlažby od jedného výrobcu z dôvodu jednotnosti fa-

rieb dlažieb a ďalších výrobkov pre terénne úpravy.

Hrúbka dlažby

Pri výbere dlažby myslite na

jej kvalitu a vhodnú hrúbku. Odborníci však vystríhajú: Ak za pár rokov nechcete chodiť namiesto po dlažbe po štrku, zabudnite na odlievané dlaždičky kvetinkového vzoru a dlažby s hladkým, ale

šmykľavým povrchom. Dlažba musí spĺňať požiadavky vysokej pevnosti, mrazuvzdornosti a odolnosti proti chemickým rozmrazovacím látkam. Ideálna hrúbka je šesť centimetrov. Takáto dlažba unesie osobné auto, takže je vhodná pred a do garáží a taktiež aj na chodníky a iné spevnené plochy dvora.

Lacnejšou alternatívou je štvorcentimetrová dlažba, po ktorej sa však neodporúča jazdiť autom.

Ako sa to robí

"Prvou fázou vytvorenia zadláždenej plochy sú zemné práce s cieľom vytvoriť kvalitné lôžko - vyrovnanú a riadne zhutnenú pôdu pripravenú pre zhotovenie podkladových vrstiev," vysvetľuje technický poradca Semmelrock Stein+Design Dlažby Peter Futo. Skladba podkladovej vrstvy je priamo závis-

lá od konkrétnych geologických pomerov a od predpokladaného zaťaženia budúcej plochy. Najvhodnejším materiálom je drvené kamenivo frakcie 8 - 16, 11 - 22, 16 - 32, 32 - 63 milimetrov, pre vrchnú ukladaciu vrstvu je to zase frakcia 2 - 5 alebo 4 - 8 milimetrov. Veľký dôraz je potrebné klásť na správne a kvalitné zhutnenie jednotlivých podkladových vrstiev vibračnou platňou, ktorej hmotnosť by nemala presahovať 150 kg. Celú plochu sa odporúča prejsť minimálne päťkrát. Pokladaciu vrstvu je nutné výškovo o päť až osem milimetrov nadsadiť, pretože pri konečnom vibrovaní zadláždeného krytu jeho úroveň poklesne.

Typickou chybou pri pokladaní dlažby je nedodržanie šírky škár tri až päť milimetrov. Výsledkom je ulamovanie horných hrán dlaždíc, či obrubníkov.

Záverečnou fázou je špárovanie plochy. Prvé sa robí po zahutnení plochy, po druhom zahutnení nasleduje druhé špárovanie. Špárovací piesok celkovo uzamyká plochu. Je dôležité použiť kvalitný, na to určený drvený kremičitý piesok frakcie 0 - 2 prípadne 0 až 4 milimetre, podľa druhu dlažby a šírky dilatačných škár.

Usporiadanie dlaždíc

Vzory pokládky nie sú len vecou vzhľadu. Na cestách s premávkou treba dlažbu pokladať jednoznačne diagonálne k smeru jazdy. Tak sa dosiahne, že sa záťaž rozloží rovnomerne na všetky štyri strany dlažby, zachytí sa posuvná a otočná sila a zvuky, ktoré vytvárajú pneumatiky pri prejazde cez dlažbu sa zredukujú do maximálne možnej miery.

Vlastnosti betónových výrobkov

Majú dlhú životnosť a sú dosta-

točne odolné proti pôsobeniu

prevádzky a poveternostným vplyvom. Neznamená to však, že

sú nezničiteľné a nepoškoditeľ-

né. Výhodou prvkov malých formátov je ich výmena pri lokálnych poškodeniach, ale nesprávnym užívaním je možné poškodiť i celú plochu.

Každý betón má určitú nasiakavosť, ktorá spôsobuje prenikanie vody do hmoty betónu a jej opätovné vyparovanie. Do povrchových vrstiev betónu tak vnikajú nečistoty, ktoré tam ostávajú. Môžu sa tam dostať však aj oleje, rozpúšťadlá a podobne. Preto, ak sa bude na dlažbe napríklad grilovať, treba zvoliť materiál, z ktorého je možné znečistenie odstrániť alebo inak zamedziť vnikaniu škodlivín do hmoty betónu.

"Najviac zašpinenia dlaždíc spôsobuje stavebná činnosť vykonávaná po zhotovení dláždeného krytu alebo úpravy okolitých plôch," hovorí o skúsenostiach zo stavieb Futo. Už len prach rôznych silikátových hmôt, lepidiel a omietok pri rozbaľovaní papierových vriec môže zmeniť farebný odtieň dlaždíc. Podstatne horšie sú nálepky hotovej malty, tmelov alebo betónov na betónových výrobkoch. "Dnešné malty a tmely sú väčšinou modifikované a odstránenie nálepky chemickou cestou je takmer nemožné. Väčšinou je treba kombinovať mechanické odstraňovanie

s chemickými čistidlami, ale aj tak už bude očistený povrch iný ako pri dlaždiciach neznečistených," upozorňuje.

Údržba

Okrem znečistenia dláždených povrchov je ďalšou závadou rast vegetácie v špárach medzi dlaž-

dicami alebo tvorba machov a rias na povrchu dlaždíc. Túto vegetá-

ciu je možné odstrániť chemický-

mi prostriedkami, ale väčšinou opäť narastie. Zabrániť jej rastu môže spodná stavba, lôžko z hrubého a jemného drveného kame-

niva a vhodne zvolený škárovací piesok.

Povrch betónu je možné proti znečisteniu ochrániť, ale opatrenia je treba previesť čo najskôr po zhotovení dláždeného krytu. Ochrana krytu spočíva v jeho impregnácii, ktorá zamedzí priesaku kvapalín

a roztokov do povrchových vrstiev betónu. Pre impregnáciu sú naj-

vhodnejšie prípravky na báze zmesi siloxanov. Ide o nízkomolekulárne látky, ktoré prenikajú do pórov v hmote betónu a upchávajú ich. Takto upravený betón sa podstatne lepšie čistí a prachové čas-

tice nevnikajú do betónu.

Kvetoslava Kirchnerová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
          2. Keď Slováci krotia morský vietor
          3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
          4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
          5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
          6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
          7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
          8. Vizuálny smog je problém
          9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
          10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
          1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
          2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
          3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
          4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
          5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
          6. Keď Slováci krotia morský vietor
          7. Ochrana pred tropickou horúčavou
          8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
          9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
          10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
          1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 213
          2. Vizuálny smog je problém 10 822
          3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 5 996
          4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 400
          5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 106
          6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 932
          7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 333
          8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 271
          9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 924
          10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 829

          Hlavné správy zo Sme.sk

          AUTO

          Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

          Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

          DOMOV

          Spor o Ústavný súd sa opakuje. Zmeny možno ani nebudú

          Kiska zatiaľ vymenil štyroch sudcov z trinástich.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov