SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Dláždený dvor mnoho napovie

Napriek tomu, že mnohí majitelia rodinných domov už prepadli

zimnej nečinnosti

a exteriér nechávajú

v rukách prírody, nájdu

sa aj takí, ktorí už

rozmýšľajú, ako si ho

na jar vylepšia. Majitelia novostavieb, ktorých zastihla zima a nemajú

už čas na dokončenie dvorov, majú tak

aspoň dosť času

na rozhodovanie

sa o najvhodnejšej

dlažbe pre okolie

ich domu.

Štýly, akými ľudia pretvárajú svoje spevnené plochy, podliehajú móde rovnako ako oblečenie. Existuje nespočetné množstvo druhov, variácií, kombinácií dlažieb, ktoré sa môžu použiť pri realizácii exteriéru. Dôležité je, aby upravené plochy okolo domu jemne dotvárali celkový vzhľad domova.

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšou chybou podľa odborníkov býva to, že ľudia pri výbere farby dlažby chcú mať rovnako farebnú fasádu, dlažbu a nakoniec aj plot. Napríklad žltý dom so žltou dlažbou a celé to oplotiť žltým alpským plotom. Všetko zostane nevýrazné a celkový efekt pôsobí jed-

noliato.

Denne na očiach

Pri výbere betónových výrobkov si treba uvedomiť, že dlažbu budete užívať veľa rokov a denne ju budete mať na očiach. Základom by mala byť určitá koncepcia riešenia. Nielen kvôli samotnej dlažbe, palisádam

a ostatným prvkom, ale aj vzhľadom na budúci rast stromov a kríkov. Zvažujte, ako bude výrobok užívaný a ako bude zaťažený prevádzkou. Farbu dlažby na dvore budete vnímať intenzívnejšie ako napríklad jej tvar, preto vyberajte takú, ktorá je vám príjemná. Nezabudnite však ani na to, že ak použijete dlažbu napríklad žltej farby pred garáž, za pár mesiacov na nej budete mať koľaje od pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu

Dlažbu treba farebne kombinovať. "Veľmi dobre vyzerajú lemy chodníkov intenzívnejšej farby, farebne odlíšené schodisko či vhodne

zvolený vyskladaný vzor," odporúča Alica Reháková z topoľčianskej firmy REHAK Paving. Vhodné je nakupovať dlažby od jedného výrobcu z dôvodu jednotnosti fa-

rieb dlažieb a ďalších výrobkov pre terénne úpravy.

Hrúbka dlažby

Pri výbere dlažby myslite na

jej kvalitu a vhodnú hrúbku. Odborníci však vystríhajú: Ak za pár rokov nechcete chodiť namiesto po dlažbe po štrku, zabudnite na odlievané dlaždičky kvetinkového vzoru a dlažby s hladkým, ale

šmykľavým povrchom. Dlažba musí spĺňať požiadavky vysokej pevnosti, mrazuvzdornosti a odolnosti proti chemickým rozmrazovacím látkam. Ideálna hrúbka je šesť centimetrov. Takáto dlažba unesie osobné auto, takže je vhodná pred a do garáží a taktiež aj na chodníky a iné spevnené plochy dvora.

SkryťVypnúť reklamu

Lacnejšou alternatívou je štvorcentimetrová dlažba, po ktorej sa však neodporúča jazdiť autom.

Ako sa to robí

"Prvou fázou vytvorenia zadláždenej plochy sú zemné práce s cieľom vytvoriť kvalitné lôžko - vyrovnanú a riadne zhutnenú pôdu pripravenú pre zhotovenie podkladových vrstiev," vysvetľuje technický poradca Semmelrock Stein+Design Dlažby Peter Futo. Skladba podkladovej vrstvy je priamo závis-

lá od konkrétnych geologických pomerov a od predpokladaného zaťaženia budúcej plochy. Najvhodnejším materiálom je drvené kamenivo frakcie 8 - 16, 11 - 22, 16 - 32, 32 - 63 milimetrov, pre vrchnú ukladaciu vrstvu je to zase frakcia 2 - 5 alebo 4 - 8 milimetrov. Veľký dôraz je potrebné klásť na správne a kvalitné zhutnenie jednotlivých podkladových vrstiev vibračnou platňou, ktorej hmotnosť by nemala presahovať 150 kg. Celú plochu sa odporúča prejsť minimálne päťkrát. Pokladaciu vrstvu je nutné výškovo o päť až osem milimetrov nadsadiť, pretože pri konečnom vibrovaní zadláždeného krytu jeho úroveň poklesne.

Typickou chybou pri pokladaní dlažby je nedodržanie šírky škár tri až päť milimetrov. Výsledkom je ulamovanie horných hrán dlaždíc, či obrubníkov.

Záverečnou fázou je špárovanie plochy. Prvé sa robí po zahutnení plochy, po druhom zahutnení nasleduje druhé špárovanie. Špárovací piesok celkovo uzamyká plochu. Je dôležité použiť kvalitný, na to určený drvený kremičitý piesok frakcie 0 - 2 prípadne 0 až 4 milimetre, podľa druhu dlažby a šírky dilatačných škár.

Usporiadanie dlaždíc

Vzory pokládky nie sú len vecou vzhľadu. Na cestách s premávkou treba dlažbu pokladať jednoznačne diagonálne k smeru jazdy. Tak sa dosiahne, že sa záťaž rozloží rovnomerne na všetky štyri strany dlažby, zachytí sa posuvná a otočná sila a zvuky, ktoré vytvárajú pneumatiky pri prejazde cez dlažbu sa zredukujú do maximálne možnej miery.

Vlastnosti betónových výrobkov

Majú dlhú životnosť a sú dosta-

točne odolné proti pôsobeniu

prevádzky a poveternostným vplyvom. Neznamená to však, že

sú nezničiteľné a nepoškoditeľ-

né. Výhodou prvkov malých formátov je ich výmena pri lokálnych poškodeniach, ale nesprávnym užívaním je možné poškodiť i celú plochu.

Každý betón má určitú nasiakavosť, ktorá spôsobuje prenikanie vody do hmoty betónu a jej opätovné vyparovanie. Do povrchových vrstiev betónu tak vnikajú nečistoty, ktoré tam ostávajú. Môžu sa tam dostať však aj oleje, rozpúšťadlá a podobne. Preto, ak sa bude na dlažbe napríklad grilovať, treba zvoliť materiál, z ktorého je možné znečistenie odstrániť alebo inak zamedziť vnikaniu škodlivín do hmoty betónu.

"Najviac zašpinenia dlaždíc spôsobuje stavebná činnosť vykonávaná po zhotovení dláždeného krytu alebo úpravy okolitých plôch," hovorí o skúsenostiach zo stavieb Futo. Už len prach rôznych silikátových hmôt, lepidiel a omietok pri rozbaľovaní papierových vriec môže zmeniť farebný odtieň dlaždíc. Podstatne horšie sú nálepky hotovej malty, tmelov alebo betónov na betónových výrobkoch. "Dnešné malty a tmely sú väčšinou modifikované a odstránenie nálepky chemickou cestou je takmer nemožné. Väčšinou je treba kombinovať mechanické odstraňovanie

s chemickými čistidlami, ale aj tak už bude očistený povrch iný ako pri dlaždiciach neznečistených," upozorňuje.

Údržba

Okrem znečistenia dláždených povrchov je ďalšou závadou rast vegetácie v špárach medzi dlaž-

dicami alebo tvorba machov a rias na povrchu dlaždíc. Túto vegetá-

ciu je možné odstrániť chemický-

mi prostriedkami, ale väčšinou opäť narastie. Zabrániť jej rastu môže spodná stavba, lôžko z hrubého a jemného drveného kame-

niva a vhodne zvolený škárovací piesok.

Povrch betónu je možné proti znečisteniu ochrániť, ale opatrenia je treba previesť čo najskôr po zhotovení dláždeného krytu. Ochrana krytu spočíva v jeho impregnácii, ktorá zamedzí priesaku kvapalín

a roztokov do povrchových vrstiev betónu. Pre impregnáciu sú naj-

vhodnejšie prípravky na báze zmesi siloxanov. Ide o nízkomolekulárne látky, ktoré prenikajú do pórov v hmote betónu a upchávajú ich. Takto upravený betón sa podstatne lepšie čistí a prachové čas-

tice nevnikajú do betónu.

Kvetoslava Kirchnerová

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
          2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
          3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
          4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
          5. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
          6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
          7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
          8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
          1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
          2. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
          3. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
          4. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
          5. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
          6. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
          7. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
          8. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
          1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 970
          2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 044
          3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 779
          4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 986
          5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 886
          6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 825
          7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 957
          8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 1 648
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Jeden z troch návrhov nových policajných áut.

          Treba kúpiť vyše 4100 vozidiel.


          a 2 ďalší 23. jún
          Vizualizácia pokračovania projektu River Park.

          Projekt čaká na povolenia roky.


          13 h
          Peter Tkačenko

          Keď sa obviňujú, dá sa veriť aj obom.


          14 h
          Logo podcastu Dobré ráno.

          Vedia muži rozoznať hraný orgazmus? A majú queer muži horší vzťah s otcami? Máme pre vás vedecké odpovede.


          a 2 ďalší 2 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor
          2. Anton Sládek: Bratislava - Staromestská ulica
          3. Milan Buno: 7 knižných tipov: Klimatické vojny. Bude násilie jednou z ciest?
          4. Michael Achberger: Plávanie vs chudnutie: aká je pravda?
          5. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
          6. Lórant Kulík: Umenie: V bývalej likérke prezentujú študenti spektrum umeleckej a vedeckovýskumnej činnosti Fakulty umení TUKE v Košiciach
          7. Andrea Vörösová: Bude každý druhý človek autista?
          8. Vladimír Krátky: Lebo Fico - sa stále ešte dá ,
          1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 013
          2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 261
          3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 898
          4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 5 879
          5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 822
          6. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 551
          7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 136
          8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 2 917
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
          2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
          3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
          4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
          6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
          7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
          SkryťZatvoriť reklamu