Daň v mestách stúpa úmerne cenám realít

Nárast cien nehnuteľností, ale aj nedostatok peňazí na rozvoj infraštruktúry sa vo viacerých slovenských mestách premietol aj do zvýšenia dane z nehnuteľností.

Do budúcna sa dá predpokladať, že pribudnú mestá, ktoré odstupňujú miestne poplatky pre vlastníkov nehnuteľností podľa atraktivity jednotlivých častí mesta.

Výška dane z nehnuteľností bude v budúcnosti zrejme oveľa výraznejšia ako pred niekoľkými rokmi odrážala reálnu cenu nehnuteľností. Viaceré mestá už majú odstupňované poplatky, ktoré majitelia platia za rodinné domy, záhrady, pozemky či garáže, podľa lokalít, v ktorých sa nachádzajú. Zväčša sa pritom nižšia daň vzťahuje na vlastníkov nehnuteľností, ktoré sa nachádzajú v ťažšie dostupnom teréne alebo v lokalitách s nedostatočne dobudovanou infraštruktúrou.

Výška daní podľa zón

Odlišné sadzby dane z nehnuteľností pre domy a byty, ktoré sa nachádzajú v historickom centre a vo vzdialenejších mestských častiach majú spomedzi krajských miest zatiaľ len Bratislava a Košice.

O zonácii, ktorá by do budúcna mohla určovať výšku poplatkov pre potenciálnych investorov, ale zároveň odlíšiť sadzby dane pre vlastníkov nehnuteľností v najatraktívnejšej časti od zvyšku mesta, uvažuje už aj Banská Bystrica. Jej primátor Ivan Saktor vraví, že zonáciu na daň z nehnuteľností plánovalo mesto zaviesť od tohto roku, ale nestihlo ju včas pripraviť. "Hľadáme spôsob spravodlivosti, aby sme zvýhodnili zóny, o ktoré nie je až taký záujem zo strany developerov, lebo v nich napríklad chýba kanalizácia," netají podobný zámer do budúcna ani primátor Prešova Pavel Hagyari. V súčasnosti je metropola Šariša z hľadiska sadzieb daní z nehnuteľností čiastočne diferencovaná. Nižšie sadzby sa však zatiaľ týkajú len stavieb postavených na uliciach, vymenovaných vo všeobecne záväznom nariadení mesta. Podobne krajské mesto Trnava poskytlo daňové zvýhodnenie vlastníkom nehnuteľností, nachádzajúcich sa v katastrálnom území časti Modranka.

Odraz reálnej ceny

Hlavné mesto a metropola východného Slovenska postupovali pri určovaní výšky dane z nehnuteľností pre tento rok odlišne. Bratislava dane z nehnuteľností neupravovala, aj preto, že v minulosti ich sadzby nastavila tak, že sú najvyššie v rámci republiky. Primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský hovorí, že návrh na zvýšenie do mestského zastupiteľstva ani nepredkladal. "Využívame vnútorné rezervy mesta. Snažíme sa nezaťažovať občanov a skôr využiť možnosť zaťažiť investorov, ktorí do mesta prichádzajú, aby sa podieľali na ekonomickom rozvoji mesta," dodáva.

Košice zvolili v rámci mesta rozdielny prístup: pre obyvateľov neupravovali daň z nehnuteľností na väčšine území mesta, ale zdvihli daň pre vlastníkov nehnuteľností, ktoré patria do katastrálneho územia Starého Mesta. "Historické jadro mesta je najatraktívnejšou lokalitou aj z hľadiska cien realít," tvrdí primátor Košíc František Knapík. Podľa jeho slov sa poslanci košického mestského zastupiteľstva rozhodli upraviť daň z nehnuteľností v najužšom centre aj pod vplyvom zvýšenia cien realít objektov, ktoré sú zdaňované. "Nárast cien sme premietli do poplatku dane z nehnuteľností, ktorá by mala odrážať aj reálnu cenu nehnuteľností," povedal Knapík.

Vyššia záťaž pre podnikateľov

Sadzby dane z nehnuteľností neodrážali ceny realít už ani v Prešove. Aj tu to bol hlavný dôvod, pre ktorý sa predstavitelia mesta rozhodli pre tento rok výšku dane upraviť. Podľa prešovského primátora nie výrazne, vraví, že zvýšenie dane by mal vlastník bytu s plochou šesťdesiat metrov štvorcových pocítiť hlbším načretím do peňaženky asi o šesťdesiat korún.

"Keď porovnávame ceny nehnuteľností, ktoré vzrástli v Prešove za posledné tri roky aj o sto percent a keď si uvedomíme nárast cien ropy i mzdových nákladov, tak ich výška nebola adekvátna," tvrdí Hagyari. Dodáva, že z porovnania ceny nehnuteľností a dane z nehnuteľností v západnej Európe, USA, Kanade a na Slovensku vyplýva, že máme dane skôr symbolické, pričom náklady na údržbu a opravu sú takmer rovnaké.

Podnikateľské subjekty v metropole Šariša, ale aj v Žiline pocítia zvýšenie dane z nehnuteľností tento rok oveľa výraznejšie. V Žiline podľa slov primátora Ivana Harmana došlo po novelizácii všeobecne záväzného nariadenia k zvýšeniu daní z nehnuteľností v priemere o desať percent. Tvrdí však, že obyvateľov mesta žijúcich v bytoch či rodinných domoch by nárast daní nemal postihnúť. K miernemu zvýšeniu oproti predchádzajúcemu zdaňovaciemu obdobiu pristúpili poslanci mestského zastupiteľstva v prípade stavebných pozemkov. Najvýraznejšie pocítia úpravu sadzieb daní oproti vlaňajšku jednotlivci a firmy, ktorí využívajú nehnuteľnosti na podnikanie. Harman predpokladá, že zvýšením daní z nehnuteľností, ktoré zasiahne najmä podnikateľov, sa do pokladnice mesta dostane o dvanásť až trinásť miliónov korún viac ako pred rokom.

Investorov by mohla zaťažiť nová daň

Výstavba objektov, ktorých súčasťou sú aj parkovacie plochy sa môže investorom a stavebníkom od jesene tohto roku predražiť. Primátori krajských miest totiž predložili návrh zákona o miestnom poplatku za zaťaženie pozemných komunikácií na území obce.

Podľa neho by mohli zástupcovia miest a obcí fyzickým a právnickým osobám, ktoré získali stavebné povolenie na výstavbu objektov s minimálne desiatimi odstavnými a parkovacími stojiskami vyrubiť za každé miesto pre automobil jednorazový poplatok.

Peniaze, ktoré od investorov z poplatku získajú, plánujú použiť nielen na údržbu, rekonštrukciu a budovanie miestnych a obecných ciest, ale aj na riešenie širších dopravných vzťahov, ktoré musí sprevádzať výstavba objektov s desiatkami a stovkami miest na parkovanie.

Výšku miestneho poplatku síce primátori v návrhu zákona, ktorý by mohol nadobudnúť účinnosť v septembri, stanovili na 10-tisíc korún za jedno odstavné alebo parkovacie stojisko, ale s tým, že samosprávy môžu sadzbu poplatku znížiť alebo naopak zvýšiť podľa predstáv a potrieb obce či mesta. Primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský označil stanovený poplatok pre Bratislavu za minimalistický. Doplnil, že napríklad na území hlavného mesta Slovenska by táto miestna daň mohla byť výrazne vyššia.

Zástupcovia krajských metropol sa neobávajú, že by zavedením poplatku mohli odplašiť potenciálnych investorov. Návrh zákona totiž ponecháva mestám i obciam dostatočnú voľnosť na to, aby pri stanovovaní výšky poplatku postupovali diferencovane, prípadne si určili aj zóny, pre ktoré poplatok nezavedú vôbec.

Podľa primátora Košíc Františka Knapíka metropola východu momentálne potrebuje, už nielen na opravy, ale komplexné rekonštrukcie dopravnej infraštruktúry asi 1,5 miliardy korún, primátor Nitry Jozef Dvonč vyčíslil, že mesto pod Zoborom by do súvislej opravy a výstavby nových ciest na jeho území zužitkovalo 400 až 500 miliónov korún. Žilina vlani investovala do údržby ciest 50 miliónov korún, na ich sanovanie však potrebuje 500 až 700 miliónov korún a na zásadné vyriešenie dopravnej infraštruktúry, vrátane obchvatu, podľa primátora Ivana Harmana až miliardu korún.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 26 924
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 972
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 829
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 000
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 656
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 439
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 366
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 313
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 133
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 984

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.