Vykopali sme zlatý poklad

Spoločnosť Ballymore začína v týchto dňoch s predajom apartmánov v komplexe Eurovea. Ten vyrastie v blízkosti historického centra Bratislavy a dunajského nábrežia. Získanie atraktívnej lokality, v ktorej sa dá skĺbiť bývanie na dobrej adrese s oddychom .

Spoločnosť Ballymore začína v týchto dňoch s predajom apartmánov v komplexe Eurovea. Ten vyrastie v blízkosti historického centra Bratislavy a dunajského nábrežia. Získanie atraktívnej lokality, v ktorej sa dá skĺbiť bývanie na dobrej adrese s oddychom i nakupovaním, prirovnáva marketingový riaditeľ Ballymore George Kozlowski k objaveniu zlatého pokladu. Nepopiera, že pridanú hodnotu, akú bývanie v tejto lokalite ponúkne, si záujemcovia zaplatia. Cena bytov totiž výrazne prevyšuje cenu na trhu ponúkaných nehnuteľností.

Eurovea mala podľa pôvodných informácií stáť už v roku 2009, no jej prvá etapa bude dokončená o rok neskôr. Prečo?

Rok 2009 bol ambíciou, ale ak hovoríme o projekte rozsahu a veľkosti Eurovey, nie je možné všetko predvídať. Sú tu rôzne faktory, ako napríklad nepriaznivá zima, pre ktorú môže dojsť k sklzu troch či šiestich mesiacov. Jediným dôvodom, prečo nechceme veci uponáhľať a riskovať je naša snaha po dokonalosti. Ak máme architektom predložený návrh, nezoberieme ho zo stola a nepovieme stavajte. Vraciame sa k nemu, diskutujeme o ňom, zlepšujeme ho. Ak došlo k sklzu, tak jedine vďaka našej snahe o čo najväčšiu kvalitu a dokonalosť.

Čím bude Eurovea iná, ako ostatné projekty?

Predovšetkým lokalitou. Rozširujeme historické centrum mesta a približujeme ho k rieke. Doposiaľ bolo oddelené od Dunaja cestou, my ho posúvame priamo až na breh rieky. Vytvárame kozmopolitné mestečko v rámci mesta. To, čo sa na Slovensku nazýva polyfunkčný projekt, ktorý v sebe zahŕňa voľnočasovú zložku, maloobchodné priestory, administratívu, atraktívne byty a hotel.

Podarilo sa nám nájsť dostatočne veľký pozemok, ktorý nám umožňuje skĺbiť všetky tieto funkcie. Na Slovensku je to výnimočné,ako keby ste našli drahý kameň alebo vykopali zlatý poklad. Vo svete je niekoľko obdobných lokalít, kde sa to podarilo.

Kde napríklad?

Jedným z najvýznamnejších miest na svete je oblasť Londýna, ktorá sa volá Docklands. Dvadsať rokov bola spustnutá, zanedbaná, bol to pozostatok slávnych a veľkých dokov, ktoré ostali nevyužité po tom, ako sa zmenil spôsob prepravy námorného tovaru a rozvinula sa kontajnerizácia. V lokalite po revitalizácii vyrástol projekt Canary Wharf, ktorý sa dnes považuje za druhé finančné centrum po londýnskom City. Bolo tam však treba vybudovať okrem administratívnych budov aj priestory na bývanie, obchod, kultúrnu infraštruktúru. V Bratislave to bude podobne.

V čom vidíte podobnosť medzi Bratislavou a Londýnom?

Rieka sa aj v slovenskom hlavnom meste stáva centrom, okolo ktorého budú vyrastať budovy. Tak ako všade vo svete, v Londýne, Paríži, Viedni, New Yorku, je magnetom pre rozvoj developerských aktivít. Tu vidím budúci rast a rozvoj Bratislavy.

V Londýne sa otvárajú nábrežia Temže, developerom bude k dispozícii tridsaťmíľový, teda asi štyridsaťosemkilometrový úsek na výstavbu. Developeri sa nestávajú vlastníkmi brehov rieky, ale zaväzujú sa tvoriť tam parky a verejné priestranstvá. Výstavbou otvárajú a približujú bezprostredné okolie rieky ľuďom. To je to, čo by sa malo a bude sa diať aj v Bratislave.

Súčasne s výstavbou Eurovey sa v Bratislave buduje niekoľko väčších projektov. Neobávate sa nezáujmu o váš projekt?

V Bratislave je v centrálnej oblasti stále veľmi veľký dopyt a nízka ponuka obchodných priestorov. Nízka ponuka a vysoký dopyt je aj po určitých typoch architektúry.

Ponuka na trhu sa síce bude v dohľadnej dobe rozvíjať, ale stále bude nižšia, než bude dopyt po tomto type projektov. Záujemcovia o bývanie, ale aj o prenájom obchodných či administratívnych priestorov už nikdy nebudú mať takú príležitosť usídliť sa v takej časti mesta ako teraz. Vznikajú aj ďalšie lokality, napríklad blízko Zimného prístavu, ale tá naša je najbližšia k centru.

Eurovea sa prezentuje ako kozmopolitný projekt. Akú časť apartmánov predpokladáte, že predáte Slovákom?

V tomto štádiu sa nevieme presne vyjadriť k percentám. V uplynulých rokoch sme dostali zhruba tritisíc predbežných vyjadrení záujmu, po spustení propagačnej kampane asi pred tromi týždňami dvesto či tristo telefonických dotazov denne so žiadosťou o ďalšie informácie. To je porovnateľné so záujmom o podobné projekty v Anglicku. Očakávame, že lokálny záujem bude značný.

Počítate aj so záujemcami spoza hraníc?

Reklamu sme zamierili do Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Som si istý, že aj Íri a Briti sa na projekt pozerajú so záujmom a zvažujú možnosť kúpy. Celosvetovo má naša spoločnosť takú povesť, že ak na niektorý z trhov ide a postaví tam projekt, tak stojí za to sa o ponuku v ňom zaujímať.

Mení sa svet, aj spôsob, akým ľudia žijú. Kupujú majetky inde vo svete, Američania napríklad v Európskej únii, Briti v Španielsku či vo Francúzsku. My Íri kupujeme všade, kde sa dá. Eurovea je a bude magnetom nielen pre Slovákov, ale pre ľudí z celého sveta.

Dlho sa čakalo na okamih, keď zverejníte ceny vašich apartmánov. Porovnanie vašich bytov s cenou za bývanie v konkurenčných projektoch však sťažuje fakt, že uvádzate ceny za jednotlivé typy bytov, nie prepočet za meter štvorcový. Prečo?

Apartmány v Eurovey nie je možné porovnávať s bežným konvenčným bytom. Naša cena odráža pridanú hodnotu - lokalitu, blízkosť centrálneho námestia i rieky, hotela, reštaurácie, kina. Je veľmi ťažké prísť s matematickým vzorcom, ktorým by sa urobil prepočet na meter štvorcový plochy. Aj keď bolo pre nás výzvou kvantifikovať pridanú hodnotu, ktorú navyše ponúkame.

Naplnil sa predpoklad, že za meter štvorcový plochy bytu, ktorý je súčasťou projektu Eurovea zaplatí záujemca viac ako za rovnakú plochu bytu v projekte River Park, kde stojí meter štvorcový aj 155-tisíc korún?

Pri určovaní ceny sme vychádzali v prvom rade z nákladov na výstavbu, špecifikáciu zariadenia a vybavenia bytov, do projektu sme zapojili tím medzinárodných dizajnérov a popredných výrobcov komponentov. V konečnom dôsledku, keby sme to prepočítali na plochu, dostaneme sa na úroveň 210-tisíc korún za meter štvorcový. Ale nešli sme tou cestou, že by sme si na začiatku povedali cenu za meter štvorcový a potom sme dospeli ku konečnej cene bytu.

Zverejnené ceny sú uvádzacie? Budú sa postupom času zvyšovať?

Tvrdo a dlho sme sa zamýšľali nad stanovením hodnoty bytov, ale sú to ceny, ktoré budeme uvádzať, keď začneme s predajom 15. a 16. marca.

Dizajn bytov v komplexe Eurovea vychádza z britského a írskeho konceptu. Osloví záujemcov o kúpu nehnuteľností na Slovensku?

Dizajn je skôr o kvalite a integrite. Každý, kto videl náš mezonetový byt newyorského typu tvrdil, že by v takom chcel bývať. Dizajnéri reagujú na potreby ľudí, tí chcú buď súčasný - moderný, alebo potom tradičný dizajn. Byty v Eurovey oslovujú ľudí, ktorí majú klasický vkus pre kvalitný dobrý dizajn. Už neplatí, že by ľudia zo strednej a východnej Európy nechceli žiť v interiéri, ktorý by bol rovnaký ako v iných metropolách sveta. Je prekvapivé, ako rýchlo sa architektúra a dizajn menia, tie, ktoré používame dnes, sú odlišné od tých, aké sme používali pred tromi rokmi.

V tíme máte široké zastúpenie ľudí z krajín celého sveta. Je to pre vaše projekty typické?

Neprijímame myšlienky, nápady, kreativitu, alebo prax len z jednej krajiny, ale z mnohých prostredí. Sme developerská spoločnosť, ktorá to, čo robí, robí na komerčnom základe, teda za peniaze, ale jednotlivci sú práci veľmi oddaní.

Keď sme našli tento priestor a pozemok, mali sme veľkú víziu: Čo na ňom spravíme tak, aby to uspokojilo túto lokalitu a zároveň našu kreativitu. Keď niečo navrhneme, vždy sa pozrieme späť a povieme si: Fajn, ale nemôžeme urobiť niečo lepšie, inak, aby sme dodali mestu i priestoru hodnotu? Považujem

za veľké dobrodružstvo ísť do nového mesta s tým, že môžeme zvýšiť jeho hodnotu a kvalitu.

Do akej miery boli architekti a projektanti v Bratislave limitovaní požiadavkami mesta? Museli projekt prispôsobovať?

V rámci predprojektovej prípravy a procesu, ktorý viedol k vydaniu potrebných povolení tu boli dve zásadné požiadavky zo strany mesta. Prvá sa týkala protipovodňovej ochrany. Za normálnych okolností sa v Bratislave stavia proti storočnej vode, na nás bola vznesená požiadavka, aby sme postavili ochranu proti tisícročnej vode.

Druhá požiadavka sa týkala zachovania pohľadu na Bratislavský hrad. V rámci prvej fázy projektu to teda znamenalo obmedzenie na päť poschodí.

Druhá etapa polyfunkčného projektu Eurovea však už výškové budovy obsahuje.

Áno. Tu je obmedzenie dané výškou vežiakov, ktoré stavia J&T. To je maximum, limit. Najvyššie budovy pôjdu od mosta, miernou krivkou sa budú zvažovať smerom k divadlu a k centru mesta. Je to lepšie vyvážené, pretože ak by boli všetky budovy nízke, celý priestor by stratil to, čo nazývame vizuálnou váhou.

Beriete polyfunkčný komplex Panorama City, ktorý postaví neďaleko vášho projektu J&T ako konkurenciu, alebo ako doplnok lokality?

Bude dopĺňať územie, na ktorom staviame my.

George Kozlowski

Írsky architekt a dizajnér sa narodil v roku 1950, vyštudoval Cambridge College of Architecture, kde získal aj titul MBA. Marketingu v oblasti nehnuteľností a developmentu sa venuje 37 rokov, pre developerskú spoločnosť Ballymore pracuje pätnásť rokov. Počas svojej profesnej kariéry pôsobil v rôznych európskych krajinách, ale aj v USA.

Jeho záľubou je lietanie.

Denisa Čimová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
          2. Keď Slováci krotia morský vietor
          3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
          4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
          5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
          6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
          7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
          8. Vizuálny smog je problém
          9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
          10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
          1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
          2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
          3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
          4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
          5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
          6. Keď Slováci krotia morský vietor
          7. Ochrana pred tropickou horúčavou
          8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
          9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
          10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
          1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 364
          2. Vizuálny smog je problém 9 561
          3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 446
          4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 136
          5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 082
          6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 851
          7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 365
          8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 246
          9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 905
          10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 794

          Hlavné správy zo Sme.sk

          AUTO

          Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

          Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

          ŠPORT

          Namiesto starého hotela kúpil Trenčín. A prišiel futbalový zázrak

          Futbalisti Trenčína zahanbili oveľa bohatší klub.

          DOMOV

          Spor o Ústavný súd sa opakuje. Zmeny možno ani nebudú

          Kiska zatiaľ vymenil štyroch sudcov z trinástich.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov