SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Ciss City bude najvyššia. Zatiaľ

V roku 2013 by mala stáť najvyššia budova na Slovensku v Žiline. S výškou 144 metrov by sa ňou mala stať veža Ciss City. Investor je presvedčený, že 42 podlaží je presne to, čo Žilina potrebuje. Stavba by sa mala zároveň stať centrom budúceho obchodno-pr

iemyselného areálu, akéhosi žilinského Down Townu, teda nového centra mesta.

Panoráma Žiliny by sa v najbližšom čase mala radikálne zmeniť. "Veža Ciss City bude prvou lastovičkou. Dokončiť ju chceme v roku 2013. Našou víziou je však, že kompletný down town bude postavený do päťdesiatich rokov," hovorí Milan Cibulka, konateľ spoločnosti CISS z Martina.

V Žiline podľa neho nie je lepší priestor, kde by mohol ich projekt vzniknúť. "Nie sme v tom sami, naša veža by však mala byť dominantou," hovorí Cibulka. Stavbu, ktorá by sa po svojom dokončení mala stať najvyššou nielen v širokom okolí, ale na celom Slovensku, chcú postaviť v momentálne chátrajúcej priemyselnej zóne. Umiestniť by tu chceli garážové státia, obchodné priestory, reštaurácie, byty, hotel, kancelárske priestory.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko vyrastie vedľa plánovaného diaľničného privádzača, po ktorom sa do Žiliny dostanete z Bratislavy, či Košíc. Nasledovať by mali ďalšie objekty.

Doprava najlepšiA v meste

"Ak výškové budovy rastú v centre mesta, býva problémom dopravné napojenie. Na mieste, kde plánujeme výstavbu my, bude najlepšie v meste. Práve preto si myslím, že by tu mohli vyrásť aj ďalšie objekty," hovorí Alexander Koban, autor myšlienky Ciss City z architektonickej kancelárie Kobach architects.

Privádzač zároveň oddelí celý areál od najbližšieho sídliska. "Našou snahou je vytiahnuť zahusťovanie sídlisk a centra mesta do časti, ktorá je na to predurčená," hovorí Cibulka.

Priestor, kde chcú stavať, potrebuje nové využitie. Už v týchto dňoch tu plánuje svoje investície aj niekoľko ďalších firiem. "O pár rokov bude toto územie veľmi zaujímavé, nielen pre nás, ale aj iných. My sme tu len prví," hovorí Koban. Areál si predstavujú ako miesto, kde by sa sústredili stavebníci a pre stavbu by tu bolo možné dostať všetko. Organizovali by sa tu aj konferencie a výstavy.

SkryťVypnúť reklamu

Postaviť najvyššiu budovu na Slovensku cieľom projektu nebolo, vraj to tak len vyšlo. "Myslím, že objekty v Bratislave pôjdu rýchlo omnoho vyššie. V tejto fáze prípravy je to však momentálne pravdepodobne najvyšší projekt," hovorí Koban. Myšlienka podľa neho bola daná už dávnejšie a po konzultáciách s mestom vyšlo spomínaných 42 podlaží a 144 metrov.

Čakajú na územné rozhodnutie

Štúdia je v pôvodnej podobe už pred územným rozhodnutím. Posudzovanie vplyvu na životné prostredie je hotové, ministerstvo s projektom problém nemalo. Plány by však ešte drobnými zmenami mohli prejsť. "Možno pridáme ešte jedno podlažie parkovacích plôch a pôjdeme ešte viac do zeme. Jedna vec je platná norma na počet parkovacích miest, druhá vec je zasa reálna potreba. Normy sú dnes už zastaralé," hovorí Alexander Koban.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok by sa s projektom chceli dostať po stavebné povolenie. Keď všetko pôjde podľa predpokladov, budúci rok plánujú začať stavať. Stavba by mohla trvať dva, dva a pol roka.

Mesto a miesto má potenciál

Žilina je významné centrum a vždy bola významná dopravná križovatka. Príchodom kórejských automobiliek sa v regióne vytvoril trojuholník Žilina - Ostrava - Katovice. Kia do Žiliny stiahla veľké množstvo ľudí zo severného Slovenska. Firmy tu potrebujú kvalitné zázemie, rovnako ako ľudia byty.

"V tejto časti sa nachádza rieka Rajčianka, je tu diaľničné pripojenie a železnica. Myslím, že je to najlepšie miesto, kde by mohlo vyrásť nové, obchodno-administratívne centrum Žiliny," hovorí Cibulka. V okolí rieky by chceli aj oddychovú zónu, cyklotrasy a rôzne športoviská.

Postoj samosprávy zatiaľ s otáznikom

Proti projektu sa celkom odmietavo nestavia ani mesto. Vraj vyzerá zaujímavo. "Odbor hlavného architekta sa týmto projektom už dlhšie zaoberá. Zatiaľ však nebola ukončená odborná diskusia. Preto ešte nie je celkom jasné, či je mesto Žilina pripravené na stavbu takéhoto rozsahu a či bude tento projekt akceptovať," povedal hovorca mesta Martin Barčík. V každom prípade rozvoj zóny, kde má byť projekt, umiestnený mesto víta, pretože ide o revitalizáciu bývalého priemyselného pásma.

Investor v konečné kladné stanovisko pevne verí. "Od mesta sme dostali na úvod rokovaní kladné vyjadrenie a verím, že sa zhodneme. Myslím, že každý primátor by takúto stavbu privítal. Veď ideme robiť poriadok v priemyselnej zóne. Nejdeme stavať nikde v centre, alebo nebodaj v pamiatkovej zóne," vysvetľuje Koban.

S hlavným architektom mesta sa podľa neho zhodli, že práve toto územie by na takúto výstavbu mohlo byť vhodné.

Záujem o prenájom isto bude

Potenciálnych záujemcov o prenájom vo svojej veži ešte nemajú. "Ešte čakáme na vydanie územného rozhodnutia, akonáhle ho budeme mať, môžeme začať rokovať s potenciálnymi záujemcami," hovorí Cibulka.

Toho, že nebude záujem sa neboja. "Vôbec sa neobávame, že by sme našich 42 podlaží nenaplnili," hovorí Cibulka. Projekt veže v tvare očnej šošovky a celého nového žilinského Down Townu, ktorým sa inšpirovali v USA, podľa predstaviteľa spoločnosti Ciss možno vyzerá futuristicky, mesto by však oživil.

Nielen samotnú myšlienku, ale aj stavebný materiál chcú použiť taký, aby za pár rokov nezostarol.

Michal Trško

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
          2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
          3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
          4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
          5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
          6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
          7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
          8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
          1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
          2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
          3. Shell myslí na slovenské komunity
          4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
          5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
          6. Agrokomplex 2022
          7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
          8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
          1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 334
          2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 113
          3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 150
          4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 734
          5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 491
          6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
          7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 640
          8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 488
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Poľovnícka chata v obci Čifáre, v ktorej sa stretávali Robert Fico a spol.

          Sťažnosť vyšetrovateľa Juhása zamietla prokurátorka, ktorá priťažila aj čurillovcom.


          3 h
          Sklamaný tréner Weiss.

          Tréner Mostaru reagoval na trénera Slovana: Kolega Weiss je sebavedomý.


          1 h
          V Maďarsku postaví CATL svoju druhú európsku fabriku.

          Fabrika firmy CATL za sedem miliárd eur prinesie Maďarsku dôležité know-how.


          9 h
          Ranný brífing SME

          Prečítajte si najdôležitejšie správy.


          2 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
          2. Štefan Vidlár: Zasek zle
          3. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
          4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
          5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
          6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
          7. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
          8. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
          1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 744
          2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 624
          3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 542
          4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
          5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
          6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
          7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
          8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 434
          1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
          2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
          3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
          4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
          5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
          6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
          7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
          8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
          SkryťZatvoriť reklamu