SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Aj kúpa starého bytu sa dá reklamovať

Kúpili ste byt a zistili ste, že nespĺňa vaše požiadavky? Objavili ste chyby, ktoré v žiadnom prípade nemá mať, alebo je jeho prevádzka finančne náročnejšia ako predávajúci deklaroval pri obhliadke? Skúste takúto nehnuteľnosť reklamovať. Možno budete ...

Kúpili ste byt a zistili ste, že nespĺňa vaše požiadavky? Objavili ste chyby, ktoré v žiadnom prípade nemá mať, alebo je jeho prevádzka finančne náročnejšia ako predávajúci deklaroval pri obhliadke? Skúste takúto nehnuteľnosť reklamovať. Možno budete jeden z mála na Slovensku, kto sa na niečo podobné podujme.

Podľa skúseností oslovených realitných agentov aj spotrebiteľskej organizácie sú na Slovensku reklamácie hlavne starých bytov ešte len v plienkach. "Nestalo sa nám to ani raz od roku 1993, teda odkedy sa pohybujeme na realitnom trhu," hovorí realitný agent Hugo Wagner. Podobne reagoval aj realitný agent Peter Beláň: "V praxi som sa s takýmto prípadom ešte nestretol."

Chyby starých sa akceptujú

Dôvodov je viacero. Prvým môže byť apatia Slovákov, prípadne slabé vedomosti v tejto oblasti. Jednoducho málo ľudí vie, že aj byt, či dom možno reklamovať, rovnako ako akúkoľvek inú vec kúpenú v obchode.

Podľa občianskeho zákonníka je všeobecne záručná doba dvojročná. Kupujúci a predávajúci sa však môže dohodnúť aj na dlhšej. "Odporúčala by som dať do zmluvy dlhšiu záruku, aspoň päť rokov. Napríklad pri novostavbách je automatická záruka až desať rokov," konštatuje Jana Drgoncová zo spotrebiteľskej organizácie Infospot.

Aj ona tvrdí, že zatiaľ sa na nich obracali iba kupujúci bytov v novostavbách. Ich problémy súviseli väčšinou s kolaudačnými a nie so stavebnými nedostatkami "So starým bytom sa nám zatiaľ nikto neozval. Tie sa totiž kupujú tak, ako sú, ich chyby sa v podstate akceptujú," vysvetľuje Drgoncová.

Kúpili byt aj s plesňami

Dokazuje to aj prípad, akých je na Slovensku určite viacej. Alica si so svojím manželom kúpila trojizbový byt v bratislavskej Dúbravke. V dvanásťposchodovom paneláku, na najvyššom poschodí. Asi po pol roku zistili, že v byte sa v chladnom a vlhkom období tvoria plesne. "Predávajúci nám o nich pochopiteľne nič nepovedal. Boli sme strašne nahnevaní, ale situáciu sme riešili iba odstránením plesní," hovorí Alica. Tie sa však každý rok v rovnakom období vrátili. Jednoducho na jar a v lete, keď sa byt môže permanentne vetrať, plesní niet. Na jeseň a v zime, kedy nastáva vykurovacie obdobie a s vetraním je to o čosi horšie, prichádzajú.

Toto je jedna z vád bytu, o ktorej len ťažko môže predávajúci tvrdiť, že bola skrytá, teda, že o nej nevedel. Ak ale existenciu plesní popiera aj za čas, keď sa byt užíval, netreba ustupovať. "Treba dokázať, že vlhkosť bola v byte ešte skôr ako nehnuteľnosť kupujúci prebral. Takýto dôkaz mu zabezpečí znalecký posudok. A v takom prípade musí predávajúci poskytnúť kompenzáciu," tvrdí Beláň. A to buď finančnú, alebo formou opráv v byte.

Ak sú závady neodstrániteľné, mal by predávajúci vrátiť peniaze. "Tak ako to funguje pri reklamácii čohokoľvek iného," vysvetľuje Drgoncová. Aj Beláň je presvedčený, že úplné vrátenie nehnuteľnosti si vie predstaviť iba v tom prípade, ak vady znemožňujú normálne užívanie bytu. Aj to je podľa neho najschodnejšie dosiahnuť súdnou cestou.

Pozor na to, čo leží

Aby mohol kupujúci nehnuteľnosť reklamovať, musí si dávať pozor na to, akú kúpno-predajnú zmluvu podpíše. Existuje totiž právna formulka, ktorú zvyknú predávajúci na svoju ochranu dať do zmlúv. Tá znie: "ako byt stojí a leží". "Podpisom takejto formulky sa kupujúci zrieka možnosti reklamácie, a to aj v prípade skrytých vád," tvrdí Beláň. Wagner zase konštatuje, že väčšina používa také zvraty ako: kupujúci sa dôkladne oboznámil s faktickým stavom bytu. Prípadne, že byt sa predáva v stave, zodpovedajúcom jeho veku a opotrebeniu alebo predávajúci vyhlasuje, že mu nie sú známe také vady bytu, na ktoré by mal kupujúcich upozorniť. Občas sa v zmluvách chyby konkretizujú, ako "v tej a tej miestnosti je taký a taký problém, o ktorom bol kupujúci upovedomený. "Jednoducho ide o to, byť krytý práve pre prípad neskoršieho možného konfliktu," dodáva Wagner.

Dôvera má hranice

Čo teda robiť, aby nebola potrebná reklamácia? "V prvom rade je veľmi dôležitá podrobná a dôkladná obhliadka. Ak sa stane, že čas obhliadky vyjde na večernú hodinu, odporúčame me uskutočniť ešte jednu za denného svetla a detailne prejsť celý byt," konštatuje Wagner. Dodáva ďalej, že majiteľovi vyslovene radia neututlávať chyby bytu, práve preto, že sa to nemusí vyplatiť.

Podľa Beláňa by sa kupujúci nemal spoliehať iba na dobré slovo predávajúceho. Mal by si možné problémy s bytom zisťovať po vlastnej linke.

Okrem dostatočnej obhliadky je dôležité informovať sa v správcovskej spoločnosti spravujúcej dom, v ktorom sa byt nachádza. "Tá by mala mať informácie o všetkých problémoch, ktoré sa v dome vyskytli. Rovnako vie lepšie informovať aj o energetickej náročnosti kupovaného bytu," dodáva Beláň. Rovnako pri preberaní bytu treba skontrolovať, či je v stave, v akom bol v čase obhliadky a aký je popísaný v zmluve. "Stalo sa nám, že pri preberaní nefungovali nejaké elektrické zásuvky. Riešilo sa to zľavou 20-tisíc korún z kúpnej ceny," hovorí Beláň.

Preto aj realitný agent Roman Kaholek upozorňuje na nevyhnutnosť skontrolovať byt pri preberaní. "Ak má byt chybu, s ktorou sa kupujúci nedokáže zmieriť, nemá byt ani prebrať," odporúčajú realitní agenti. <

Čo hovorí Občiansky zákonník

§ 596 - 600

- Ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť.

- Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť.

- Právo odstúpiť od zmluvy má aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.

- Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením práv.

- Vady musí kupujúci uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu. Práva zo zodpovednosti za vady sa môže kupujúci domáhať na súde, len ak vady vytkol najneskôr do 24 mesiacov od prevzatia veci.

- Právo na náhradu nevyhnutných nákladov môže kupujúci uplatniť na súde, len ak náklady predávajúcemu oznámi v lehote do dvoch rokov.

- Uplatnením práv zo zodpovednosti za vady nie je dotknuté právo na náhradu.

§ 610

- Písomnou zmluvou je možné dohodnúť aj iné dojednania majúce povahu výhrad a podmienok pripúšťajúcich zánik právneho vzťahu založeného kúpnou zmluvou.

- Pokiaľ sa nedohodlo inak, zanikajú tieto výhrady a podmienky najneskôr uplynutím jedného roka od uzavretia kúpnej zmluvy, ak ich predávajúci v tejto lehote neuplatnil.

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
          2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
          3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
          4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
          5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
          6. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
          1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
          2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
          3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
          4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
          5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
          6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
          7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 874
          2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 878
          3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 484
          4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
          5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 537
          6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 050
          7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
          8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 820
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

          Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


          1 h
          Peter Schutz.

          Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


          39m
          Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

          V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


          4 h
          Vojna na Ukrajine

          Vojna na Ukrajine pokračuje.


          a 5 ďalší 17 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
          2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
          3. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
          4. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
          5. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
          6. Mária Drahošová: Máte pravdu
          7. Ján Šubák: Plán "B"
          8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
          1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 013
          2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 601
          3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 156
          4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 386
          5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 766
          6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 423
          7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 828
          8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 718
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          SkryťZatvoriť reklamu