Námestie čaká na investora

Pred ôsmimi rokmi predstavilo hlavné mesto Slovenska širokej verejnosti aj návštevníkom medzinárodného veľtrhu nehnuteľností MIPIM vo francúzskom Cannes originálny projekt Revitalizácia Námestia SNP. Hoci predstavitelia mesta tvrdia, že sa projektu ...

Pred ôsmimi rokmi predstavilo hlavné mesto Slovenska širokej verejnosti aj návštevníkom medzinárodného veľtrhu nehnuteľností MIPIM vo francúzskom Cannes originálny projekt Revitalizácia Námestia SNP. Hoci predstavitelia mesta tvrdia, že sa projektu v centre Bratislavy nevzdali, v jeho uskutočnení príliš nepokročili.

Centrálne námestie premenené na pešiu zónu, atraktívne obchodno-spoločenské centrum s celkovou plochou vyše 7600 metrov štvorcových, rozmiestnené v srdci mesta v niekoľkých podzemných podlažiach a osemsto parkovacích miest ukrytých pod zemou. Takúto podobu mohlo mať dnes Námestie SNP, ak by sa mestu podarilo premeniť projekt revitalizácie Námestia SNP z podoby architektonických návrhov do reálneho života. Osem rokov po oficiálnom predstavení však nad definitívnou architektonickou podobou projektu oživenia námestia i jeho budúcnosťou stále visia otázniky.

Umŕtvené peniaze?

V agende Mestskej časti Bratislava-Staré Mesto sa s oživením centrálneho námestia počítalo už v roku 1997. Otcom revitalizácie bol jej vtedajší starosta a dnešný primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský. Podľa Aleny Kopřivovej, hovorkyne Miestneho úradu Mestskej časti Bratislava - Staré Mesto, prišiel s touto myšlienkou na konci svojho prvého volebného obdobia vo funkcii starostu a projekt bol časťou jeho volebného programu do druhého volebného obdobia. "Jedinečné v tej dobe bolo, že hneď od začiatku prizýval k tvorbe projektu obyvateľov Starého Mesta, ale aj ostatných Bratislavčanov", spomína Kopřivová.

Po zvolení Ďurkovského za primátora ostal projekt v agende Starého Mesta. Jeho nový starosta Andrej Petrek v decembri 2006 otvoril s Ďurkovským, ktorý už v tom čase zastával post primátora, diskusiu o tom, že by realizácia projektu prešla na hlavné mesto.

"Staré Mesto projekt oficiálne ponúklo hlavnému mestu, to aj deklarovalo vôľu odkúpiť ho od staromestskej samosprávy," vraví Kopřivová. Mestská časť, ktorú zastupuje, má podľa nej v tomto projekte "umŕtvených" 25 miliónov korún.

Hľadá sa investor

Revitalizácia Námestia SNP však mešká pre oveľa vyššie sumy, než sú náklady na jeho prípravu a dilemu, či má projekt zastrešovať mestská časť alebo mesto.

Už pri prezentácii projektu bolo jasné, že pôjde o investične náročný projekt. V tom čase sa predpokladalo, že sa nebude financovať zo štátneho rozpočtu, ani z pokladnice mesta.

Koncom januára 2000 predstavitelia staromestskej samosprávy odhadli jeho investičné náklady na 2,2 miliardy korún. Predpokladali, že ich do projektu prinesie súkromný investor kombináciou komerčného a dodávateľského úveru.

O sedem rokov neskôr primátor Ďurkovský uviedol, že nie je rozhodnuté, či obnovu námestia bude mesto financovať z verejných zdrojov alebo v spolupráci so súkromným investorom.

VEĽKOLEPý projekt

Po ôsmich rokoch od predstavenia by sa investícia do projektu v jeho pôvodne navrhnutej podobe vyšplhala na podstatne vyššiu sumu. Vhodného investora pre projekt mesto i obchodná spoločnosť SNP Invest, ktorá vznikla v roku 2001 z iniciatívy súčasného bratislavského primátora, stále hľadá. "Magistrát hlavného mesta sa nikdy nevzdal myšlienky revitalizácie Námestia SNP. Mesto eviduje niekoľko domácich investorov, ktorí prejavili záujem o tento projekt," potvrdila Mária Račková z tlačového oddelenia magistrátu.

Podľa architekta Petra Beňušku, ktorý je podpredsedom Slovenskej komory architektov a zároveň i mestským poslancom, boli parametre projektu revitalizácie Námestia SNP nastavené príliš veľkolepo. "Vtedajší starosta Ďurkovský projektu nestanovil žiadne finančné limity, želal si, aby šlo o veľkú investíciu s využitím podzemia," vraví Beňuška. Dopĺňa, že projektanti už pri zrode projektu spochybňovali návratnosť takejto investície. "Po troch rokoch hľadania investora sa ukázalo, že to, čo projektanti povedali odhadom, teda že projekt nie je finančne zrealizovateľný a zaplatiteľný, sa aj stalo," dodáva Beňuška.

Malý záujem o podzemie

Z pohľadu architektov, ale aj potenciálnych investorov sa javilo a stále ešte aj javí problematické najmä využitie podzemných priestorov pre obchod a služby.

Prenajímatelia komerčných nehnuteľností, ktoré v centre mesta vhodnými priestormi pod zemou disponujú, napríklad Starej tržnice či Royko pasáže, totiž narážajú na jeden zásadný problém: nájsť nájomcov, ktorí by mali záujem obsadiť priestory, tie v podzemí spomínaných dvoch objektov ostávajú dodnes nevyužité.

Beňuška nepochybuje o tom, že podzemné garáže by sa pod námestím uživili, o návštevnosti obchodných priestorov a návratnosti prostriedkov do nich vložených však pochybuje. Podzemie by podľa neho malo šancu na využitie skôr v prípade, ak by mesto uvažovalo o zriadení metra a z podzemia by viedli východy z podzemnej dráhy.

S oživovaním Námestia SNP sa však podľa bratislavského magistrátu nemôže začať bez rokovaní a dohody s budúcim nájomcom Starej tržnice, či vlastníkmi veľkých nehnuteľností, ktoré stoja na námestí. Takým je napríklad developerská spoločnosť Orco Group, ktorá sa stala vlastníkom obchodného domu Dunaj.

Denisa Čimová / foto: Pavol Funtál, vizualizácia: archív MČ Bratislava-Staré Mesto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 599
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 791
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 475
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 267
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 207
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 126
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 103
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 072
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 600
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 556

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

Neprehliadnite tiež

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.