Turecko zúročuje záujem

Na medzinárodnej aréne patrí turecký realitný trh k tým, ktoré rýchlo rastú. Vývoj naštartoval ekonomický rozvoj,

ako aj snaha o vstup do Európskej únie. Krajina sa teší rastúcemu záujmu zahraničných investorov. Všetko sa začalo v Istanbule a ostatných dôležitých centrách. No teraz sa boom preniesol aj do menších tureckých miest. A, ako inak, popri rozvojových impulzoch sa objavujú aj problémy.

Nové investície v Turecku prinášajú rastúci záujem o kancelárske priestory. Tých je však nedostatok. Väčšina kancelárskych priestorov v Istanbule spadá do "horšej", v medzinárodnom hodnotení B-triedy.

Nedostatok nových kancelárskych priestorov pocítilo Turecko najmä vlani. Píše sa to v analýze spoločnosti Colliers International. Viaceré firmy, ktoré by si za normálnych okolností vybrali kvalitné kancelárske priestory A-triedy, sa preto museli uspokojiť s nižšou triedou, čo so sebou nesie nedostatočné parkovacie kapacity a slabšiu infraštruktúru.

Firmy, ktoré neboli schopné umiestniť svoje kancelárie v centrálnych business oblastiach hlavného mesta, museli hľadať menej výhodné alternatívy, medzi ktoré patrí napríklad istanbulská oblasť Ümraniye alebo okolie letiska. Na druhej strane spoločnosti, ktoré už mali prenajaté priestory v centrálnych oblastiach Istanbulu, ako sú Levent, Zincirlikuyu, Etiler, Maslak a Gayrettepe, sa rozhodli ponechať si ich, lebo mali strach, že nenájdu lepšie a výhodnejšie. Vyhli sa tak riziku, že pri snahe vymeniť tieto priestory napríklad za väčšie už žiadne adekvátne nenájdu. "Tento trend sa podpísal pod skutočnosť, že podiel neobsadených administratívnych plôch neprerušovane klesal, v lukratívnych oblastiach sa dostal pod päť percent a blíži sa k nulovej úrovni," uvádza Colliers.

Zo strany Európy alebo Ázie Stúpajúci dopyt po priestoroch a nedostatok aktuálnej ponuky vedú k rastu cien istanbulských prenájmov. Ich výška pritom závisí aj od lokality - či ide o európsku alebo ázijskú stranu mesta. Kým na európskej strane prekročila priemerná sadzba za prenájom kancelárskych priestorov A-triedy 22 dolárov za meter štvorcový mesačne, na ázijskej strane mesta to bolo 15 dolárov. Za prenájom priestorov v nových business centrách v najlukratívnejších častiach Istanbulu pýtali investori aj vyše 35 dolárov za meter štvorcový mesačne.

Spoločnosť Colliers International v analýze prognózuje, že na mieste starších budov vyrastú časom nové a hlavne kvalitnejšie priestory a ponuka kancelárií sa tak zvýši aj v najžiadanejších lokalitách. Podľa odborníkov však ani rastúca ponuka nebude schopná pokryť dopyt, a tak ceny prenájmov budú stúpať vo všetkých oblastiach.

Konkurencia bazárom Dopyt po kvalitných maloobchodných priestoroch zo strany medzinárodných i domácich obchodníkov vyústil do vlny obrovského rozvoja nákupných centier po celom Turecku. Viaceré z veľkých nadnárodných značiek, ktoré vstúpili na turecký maloobchodný trh, dosiahli plánované ciele zisku a predajnosti. Čo sa však týka podielu maloobchodnej plochy na obyvateľa, Turecko zaostáva za západnou i východnou Európou. Podľa aktuálnej ročenky Maloobchodné priestory v Európe, ktorú vydala organizácia ICSC, turecký trh má veľký potenciál vzhľadom na silný rast spotrebiteľských výdavkov a obľúbenosť značkového tovaru medzi spotrebiteľmi.

Prvá vlna investícií do maloobchodu v Turecku sa zamerala na metropoly - Istanbul, Ankaru a Izmir. V súčasnosti tieto strediská tvoria dve tretiny celkovej ponuky nákupných centier v krajine. Najväčšie a najziskovejšie projekty stoja napríklad v lokalitách Sisli a Levent. V dôsledku nasýtenosti trhu a rýchleho rastu cien pôdy vyplývajúceho z nedostatočnej ponuky sa začali investori obzerať po príležitostiach. Mimo veľkomiest sa však museli vyrovnať s existenciou tradičného spôsobu predaja - bazármi, kde sa na jednom mieste sústreďujú rozličné produkty, pričom ich ceny nie sú fixné, ale vznikajú ako výsledok dojednaní medzi predávajúcim a kupujúcim. Ale aj v stredne veľkých mestách sa už kultúra obchodu mení, a to najmä pod vplyvom prichádzajúcich moderných maloobchodných prevádzok.

Druhá vlna investícií v maloobchode, ktorou Turecko v súčasnosti prechádza, zavalila malé mestá a mestečká. Colliers predpokladá, že rozvoj maloobchodného sektora v malých mestách bude pokračovať. Odhady podporuje aj fakt, že hoci výnosy v oblasti maloobchodu v Istanbule, Izmire a Ankare začali klesať na úroveň sedem až osem percent, malé mestá dosahujú výnosy na úrovni desať až jedenásť percent.

Golf predĺžil sezónu Ekonomický rozvoj Turecka a expanzia turizmu zaručujú stálu atraktivitu hotelovému trhu. Keďže v tejto oblasti podnikania sa výrazne prejavuje sezónnosť, hotely v južnej a západnej časti Turecka, ktoré boli aktívne a obsadené predovšetkým v lete, čelia problémom s obsadenosťou v zimnom období. V snahe vyhnúť sa tomu sa investori snažia hľadať alternatívne riešenia. Jedným z nich je aj propagácia golfovej turistiky, ktorá vyplynula z predchádzajúcich investícií v krajine.

Golf sa stáva veľkou príležitosťou existujúcich turistických centier na zvýšenie návštevnosti predovšetkým v období od septembra do mája. Mestom spojeným s golfovými hotelmi a klubmi je predovšetkým Belek. Podľa predpokladov spoločnosti Colliers sa golfová turistika a budovanie hotelov pre golfistov neobmedzí iba na tento región, ale rozšíri sa aj v ostatných turistických regiónoch Turecka.

Logistické firmy láka východ Turecko môže ťažiť zo všeobecného trendu, ktorým je outsourcing logistických aktivít. Po expanzii Európskej únie smerom na východ a pokračujúcej integrácii sa cieľom logistických centier stáva východná Európa. Nízke náklady na pracovnú silu spolu s vysokým potenciálom pre rozširovanie a výhodnou geografickou polohou posúvajú dopyt na východ, teda napríklad do Turecka. Hoci odvetvie logistiky je v Turecku relatívne mladé, v súčasnosti radikálne rastie v dôsledku hromadného príchodu nadnárodných logistických spoločností. Colliers predpokladá, že ceny prenájmov priemyselných a skladových priestorov porastú. V rokoch 2008 a 2009 by mohol dopyt po skladových priestoroch v Turecku vzrásť na 650-tisíc až milión metrov štvorcových.

Bývanie z priemyselných zón S rastúcim tlakom na získanie pôdy na bytové alebo komerčné účely prichádza predovšetkým v Istanbule k transformácii starších priemyselných zón, ktoré stáli na území mesta. Priemyselné zóny z mesta vytlačili a viaceré časti Istanbulu na oboch stranách Bosporského prielivu sa menia na bývanie.

Dopyt po bývaní v meste ovplyvňujú najmä blízkosť dopravného spojenia, blízkosť lokalít, v ktorých plánujú investovať veľké holdingy a blízkosť existujúcich alebo plánovaných nákupných centier.


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
          2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
          3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
          4. Rastie nám pokrivená generácia?
          5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
          6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
          7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
          8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
          9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
          10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
          1. Detské zúbky sú veda
          2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
          3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
          4. Rastie nám pokrivená generácia?
          5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
          6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
          7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
          8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
          9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
          10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
          1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 558
          2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 422
          3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 158
          4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 721
          5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 320
          6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 649
          7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 521
          8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 426
          9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 260
          10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 876

          Hlavné správy zo Sme.sk

          ŠPORT

          Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

          Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

          SVET

          Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

          Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

          Neprehliadnite tiež

          V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

          Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

          Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

          Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.

          Stavebná produkcia medziročne klesla

          Oproti februáru 2016 sa celková stavebná produkcia znížila o 10,7 percenta.

          Príspevok na zateplenie domu bude možné opäť získať v druhej polovici roka

          Maximálna dotácia má stúpnuť zo 6500 na 8500 eur.