Turecko zúročuje záujem

Na medzinárodnej aréne patrí turecký realitný trh k tým, ktoré rýchlo rastú. Vývoj naštartoval ekonomický rozvoj,

ako aj snaha o vstup do Európskej únie. Krajina sa teší rastúcemu záujmu zahraničných investorov. Všetko sa začalo v Istanbule a ostatných dôležitých centrách. No teraz sa boom preniesol aj do menších tureckých miest. A, ako inak, popri rozvojových impulzoch sa objavujú aj problémy.

Nové investície v Turecku prinášajú rastúci záujem o kancelárske priestory. Tých je však nedostatok. Väčšina kancelárskych priestorov v Istanbule spadá do "horšej", v medzinárodnom hodnotení B-triedy.

Nedostatok nových kancelárskych priestorov pocítilo Turecko najmä vlani. Píše sa to v analýze spoločnosti Colliers International. Viaceré firmy, ktoré by si za normálnych okolností vybrali kvalitné kancelárske priestory A-triedy, sa preto museli uspokojiť s nižšou triedou, čo so sebou nesie nedostatočné parkovacie kapacity a slabšiu infraštruktúru.

Firmy, ktoré neboli schopné umiestniť svoje kancelárie v centrálnych business oblastiach hlavného mesta, museli hľadať menej výhodné alternatívy, medzi ktoré patrí napríklad istanbulská oblasť Ümraniye alebo okolie letiska. Na druhej strane spoločnosti, ktoré už mali prenajaté priestory v centrálnych oblastiach Istanbulu, ako sú Levent, Zincirlikuyu, Etiler, Maslak a Gayrettepe, sa rozhodli ponechať si ich, lebo mali strach, že nenájdu lepšie a výhodnejšie. Vyhli sa tak riziku, že pri snahe vymeniť tieto priestory napríklad za väčšie už žiadne adekvátne nenájdu. "Tento trend sa podpísal pod skutočnosť, že podiel neobsadených administratívnych plôch neprerušovane klesal, v lukratívnych oblastiach sa dostal pod päť percent a blíži sa k nulovej úrovni," uvádza Colliers.

Zo strany Európy alebo Ázie Stúpajúci dopyt po priestoroch a nedostatok aktuálnej ponuky vedú k rastu cien istanbulských prenájmov. Ich výška pritom závisí aj od lokality - či ide o európsku alebo ázijskú stranu mesta. Kým na európskej strane prekročila priemerná sadzba za prenájom kancelárskych priestorov A-triedy 22 dolárov za meter štvorcový mesačne, na ázijskej strane mesta to bolo 15 dolárov. Za prenájom priestorov v nových business centrách v najlukratívnejších častiach Istanbulu pýtali investori aj vyše 35 dolárov za meter štvorcový mesačne.

Spoločnosť Colliers International v analýze prognózuje, že na mieste starších budov vyrastú časom nové a hlavne kvalitnejšie priestory a ponuka kancelárií sa tak zvýši aj v najžiadanejších lokalitách. Podľa odborníkov však ani rastúca ponuka nebude schopná pokryť dopyt, a tak ceny prenájmov budú stúpať vo všetkých oblastiach.

Konkurencia bazárom Dopyt po kvalitných maloobchodných priestoroch zo strany medzinárodných i domácich obchodníkov vyústil do vlny obrovského rozvoja nákupných centier po celom Turecku. Viaceré z veľkých nadnárodných značiek, ktoré vstúpili na turecký maloobchodný trh, dosiahli plánované ciele zisku a predajnosti. Čo sa však týka podielu maloobchodnej plochy na obyvateľa, Turecko zaostáva za západnou i východnou Európou. Podľa aktuálnej ročenky Maloobchodné priestory v Európe, ktorú vydala organizácia ICSC, turecký trh má veľký potenciál vzhľadom na silný rast spotrebiteľských výdavkov a obľúbenosť značkového tovaru medzi spotrebiteľmi.

Prvá vlna investícií do maloobchodu v Turecku sa zamerala na metropoly - Istanbul, Ankaru a Izmir. V súčasnosti tieto strediská tvoria dve tretiny celkovej ponuky nákupných centier v krajine. Najväčšie a najziskovejšie projekty stoja napríklad v lokalitách Sisli a Levent. V dôsledku nasýtenosti trhu a rýchleho rastu cien pôdy vyplývajúceho z nedostatočnej ponuky sa začali investori obzerať po príležitostiach. Mimo veľkomiest sa však museli vyrovnať s existenciou tradičného spôsobu predaja - bazármi, kde sa na jednom mieste sústreďujú rozličné produkty, pričom ich ceny nie sú fixné, ale vznikajú ako výsledok dojednaní medzi predávajúcim a kupujúcim. Ale aj v stredne veľkých mestách sa už kultúra obchodu mení, a to najmä pod vplyvom prichádzajúcich moderných maloobchodných prevádzok.

Druhá vlna investícií v maloobchode, ktorou Turecko v súčasnosti prechádza, zavalila malé mestá a mestečká. Colliers predpokladá, že rozvoj maloobchodného sektora v malých mestách bude pokračovať. Odhady podporuje aj fakt, že hoci výnosy v oblasti maloobchodu v Istanbule, Izmire a Ankare začali klesať na úroveň sedem až osem percent, malé mestá dosahujú výnosy na úrovni desať až jedenásť percent.

Golf predĺžil sezónu Ekonomický rozvoj Turecka a expanzia turizmu zaručujú stálu atraktivitu hotelovému trhu. Keďže v tejto oblasti podnikania sa výrazne prejavuje sezónnosť, hotely v južnej a západnej časti Turecka, ktoré boli aktívne a obsadené predovšetkým v lete, čelia problémom s obsadenosťou v zimnom období. V snahe vyhnúť sa tomu sa investori snažia hľadať alternatívne riešenia. Jedným z nich je aj propagácia golfovej turistiky, ktorá vyplynula z predchádzajúcich investícií v krajine.

Golf sa stáva veľkou príležitosťou existujúcich turistických centier na zvýšenie návštevnosti predovšetkým v období od septembra do mája. Mestom spojeným s golfovými hotelmi a klubmi je predovšetkým Belek. Podľa predpokladov spoločnosti Colliers sa golfová turistika a budovanie hotelov pre golfistov neobmedzí iba na tento región, ale rozšíri sa aj v ostatných turistických regiónoch Turecka.

Logistické firmy láka východ Turecko môže ťažiť zo všeobecného trendu, ktorým je outsourcing logistických aktivít. Po expanzii Európskej únie smerom na východ a pokračujúcej integrácii sa cieľom logistických centier stáva východná Európa. Nízke náklady na pracovnú silu spolu s vysokým potenciálom pre rozširovanie a výhodnou geografickou polohou posúvajú dopyt na východ, teda napríklad do Turecka. Hoci odvetvie logistiky je v Turecku relatívne mladé, v súčasnosti radikálne rastie v dôsledku hromadného príchodu nadnárodných logistických spoločností. Colliers predpokladá, že ceny prenájmov priemyselných a skladových priestorov porastú. V rokoch 2008 a 2009 by mohol dopyt po skladových priestoroch v Turecku vzrásť na 650-tisíc až milión metrov štvorcových.

Bývanie z priemyselných zón S rastúcim tlakom na získanie pôdy na bytové alebo komerčné účely prichádza predovšetkým v Istanbule k transformácii starších priemyselných zón, ktoré stáli na území mesta. Priemyselné zóny z mesta vytlačili a viaceré časti Istanbulu na oboch stranách Bosporského prielivu sa menia na bývanie.

Dopyt po bývaní v meste ovplyvňujú najmä blízkosť dopravného spojenia, blízkosť lokalít, v ktorých plánujú investovať veľké holdingy a blízkosť existujúcich alebo plánovaných nákupných centier.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
          2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
          3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
          4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
          5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
          6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
          7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
          8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
          9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
          1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
          2. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
          3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
          4. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
          5. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
          6. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
          7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
          8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
          9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
          1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 770
          2. Najužitočnejšia appka 17 703
          3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 11 904
          4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 742
          5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 627
          6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 387
          7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 600
          8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 995
          9. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 641
          10. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 3 140

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

          Firma z Bránikovho blogu robila čistky

          Sĺpček Zuzany Kepplovej

          Čo by mal Šefčovič pochopiť

          Veru, nie sme ako Španieli.

          DOBRÉ RÁNO

          Dobré ráno: Ako nevidiaci zistí, že má šaty rovnakej farby

          S čím všetkým sa musí nevidiaci vysporiadať.

          Píše Samuel Jezný

          Kňazi vraj znásilňujú deti. Môžu za to liberáli

          Biskup čelí obvineniu zo zneužitia dieťaťa. Z reakcie cirkvi zastáva rozum.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov