BRATISLAVA.Pri poistení domácnosti nad určitý limit (zvyčajne od 10-tisíc eur) vám poisťovňa predpíše, ako by mal byť váš majetok zabezpečený. V bežných prípadoch pri nižších sumách postačia bezpečnostné dvere, prípadne ešte alarm.
Ak ste sa však rozhodli ísť nad rámec toho, čo diktuje poisťovňa – napríklad investujete do kúpy kamerového systému či kvalitného trezoru, robíte to „sami pre seba“.
Takéto zariadenia isto zlodejov odstrašia alebo im sťažia činnosť. Poisťovňa však v bežných prípadoch nebude ochotná diskutovať s vami o cene poistenia.
„Nadštandardné zabezpečenie nemá žiaden vplyv na poistku, poisťovne neudeľujú zľavy, ak má klient zabezpečenie nad rámec podmienok,“ hovorí Pavol Meliš zo spoločnosti Hypocentrum.
„Stretol som sa so zľavami za zabezpečenie pri poistení motorových vozidiel, no nie pri poistení domácnosti,“ dodáva.
Domácnosť odporúča poistiť na 75 percent reálnej hodnoty (nové ceny). Ak neviete, akú hodnotu vaša domácnosť má, poisťovňa má niekoľko tabuliek, pomocou ktorých sa určí poistná suma.
Napríklad pri stanovení sumy podľa zariadenia, ako sú spotrebiče, nábytok a podobne, záujemca o poistenie len v tabuľke odškrtáva čo má a kalkulačka určí sumu.

Na čo dať pozor
Poistka na nehnuteľnosť
- zistite riziká, ktoré hrozia (napríklad, ak sa v okolí vyskytli krádeže a vandalstvá),
- uistite sa, že máte poistené aj vedľajšie objekty, musia byť vymenované v zmluve.
Proistenie domácnosti
- pozrite si limity plnenia za elektroniku a cennosti, niektoré poisťovne ich majú veľmi malé.
Hypocentrum

Odpísať úroky? Len niekedy
Prenajímať byt neznamená len inkasovať peniaze. Na čo pri prenájme nesmiete zabudnúť, radí daňová poradkyňa Dagmar Bednáriková.
Idem od mája prenajímať byt. Aké mám povinnosti a aké lehoty pre ne plynú na daňovom úrade?
V prvom rade sa musíte na daňovom úrade zaregistrovať.
Dostanete malú kartičku – osvedčenie o registrácii a pridelení daňového identifikačného čísla.
Pod týmto číslom budete komunikovať s daňovým úradom.
Ak už na daňovom úrade registrovaný ste a máte pridelené DIČ, stačí, ak prenájom bytu oznámite miestne príslušnému správcovi dane.
Oznamovaciu, ako aj registračnú povinnosť si musíte splniť do 30 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom ste začali s prenájmom.
Aké výdavky sa dajú odpočítať z daní, ak prenajímam byt? Aké doklady si mám odkladať do účtovníctva?
Z dosiahnutého príjmu z prenájmu si môžete odpočítať výdavky buď v skutočnej preukázateľne vynaloženej výške, alebo paušálne percentom z príjmov. Tie skutočné, preukázateľne vynaložené, musíte preukázať originálnymi dokladmi.
Ak sa pre ne rozhodnete, existuje viacero položiek, ktoré si môžete uplatniť. Napríklad nájomné za byt, platby za elektrinu, plyn, káblovú televíziu, náklady na inzerciu, odmeny realitnej kancelárii, ako aj iné, preukázateľne vynaložené, ktoré súvisia s dosiahnutím príjmu.
V prípade, že ste kúpili byt na úver, môžete do výdavkov zahrnúť aj úroky z úveru. Avšak len za predpokladu, že sa viažu k obchodnému majetku. To znamená, že prenajímanú nehnuteľnosť máte vloženú do obchodného majetku.
Potom si môžete do výdavkov zahrnúť okrem zaplatených úrokov aj odpisy bytu, prípadné opravy či výdavky na rekonštrukciu. Samotné splátky úveru nie sú daňovými výdavkami.
Treba pritom zvážiť, aký máte zámer s prenajímanou nehnuteľnosťou v budúcnosti.
Príjem z prípadného predaja je totiž v takomto prípade oslobodený až po piatich rokoch od vyradenia z obchodného majetku.
Paušálne výdavky nepreukazujete dokladmi. Ďalšie položky už však nemôžete odpočítať, pretože všetky výdavky, ktoré súvisia so zabezpečením prenájmu vášho bytu, sú v nich obsiahnuté.
Výdavky, paušálne aj reálne, musíte krátiť koeficientom v takom pomere, v akom je suma zahrňovaných príjmov k celkovým príjmom.