SME
Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

Pri Devínskej sa stavia, pribudnú ďalšie kruhové objazdy

Na ploche o niečo viac ako kilometer štvorcový vyrástlo neďaleko Devínskej Novej Vsi deväť kruhových objazdov. Plánujú sa ďalšie. Developer aj experti na dopravu hovoria, že je to v poriadku.

Vzdialenosť medzi okružnými križovatkami limitujú predpisy. Výnimkou sú malé miestne komunikácie, tam ich možno umiestniť bez obmedzenia vzdialenosti.Vzdialenosť medzi okružnými križovatkami limitujú predpisy. Výnimkou sú malé miestne komunikácie, tam ich možno umiestniť bez obmedzenia vzdialenosti.(Zdroj: MAPY GOOGLE)

Ak si chcete vyskúšať intenzívnu jazdu po okružných križovatkách, vyberte sa v Bratislave smerom na Devínsku Novú Ves.

Po ceste do Devínskej Novej Vsi v Bratislave absolvujete dva kruhové objazdy. Keď pokračujete k obchodnému domu Metro, nájdete tam kruhové objazdy tiež. Ďalšie vybudovali za hobbymarketom Hornbach a viacero ich ešte v blízkosti pribudne.

V lokalite medzi diaľnicou a mestskou časťou sa totiž intenzívne stavia nová štvrť. Developer potrebu toľkých kruhových objazdov obhajuje.

„V rámci projektu Bory sme doteraz postavili tri väčšie okružné križovatky na hlavnej ceste (pozn. II/505) a šesť menších vo vnútri nášho územia,“ píše Lea Krčmáriková z Penta Investments.

„Treba si uvedomiť, že developujeme plochu s rozlohou 155 hektárov, na ktorej postupne vznikajú obchody,“ dodáva.

Plánujú aj bývanie

Okrem už spomenutých predajní má pribudnúť Merkury Market, Decatlon a ďalšie, stavia sa obchodno-zábavné centrum Bory Mall. Potom má nasledovať rezidenčná zóna.

bm-interier_r4887-120x90.jpg„Žiadna z križovatiek nie je zbytočná, dopravná infraštruktúra v rámci interných komunikácii nákupnej zóny Bory bola optimalizovaná pre najplynulejší pohyb vozidiel aj pri najväčšej dopravnej záťaži. Aj keď niektoré križovatky nie sú momentálne vyťažené, v horizonte niekoľkých rokov, po predaji všetkých pozemkov a zaplnení obchodnej zóny budú plniť svoj účel,“ píše Penta Investments.

Hoci sa to teraz obyvateľom Devínskej Novej Vsi môže vidieť ako úsmevná rarita, za pravdu developerovi dáva aj Výskumný ústav dopravný.

Na prvý pohľad sa javí, že navrhnuté riešenie je v súlade s technickými predpismi a vhodne bude usmerňovať a upokojovať dopravu v budúcej zástavbe, píše Pavol Kajánek z výskumného ústavu.

Budú riešiť aj Hodonínsku

Počet kruhových objazdov ešte nie je konečný. Spoločnosť chystá výstavbu okružnej križovatky pri obchodno-zábavnom centre Bory Mall (v časti jej projektu pri dialnici D2), čo je spojené so samotnou výstavbou Bory Mall-u.

„Postavíme aj okružnú križovatku na Hodonínskej. Je to síce mimo nášho projektu, ale chceme zlepšiť dopravnú situáciu v celej lokalite, preto zainvestujeme aj do tejto križovatky“, píše Krčmáriková. V súčasnosti sa tu vytvárajú zápchy.

Nevylučuje ani vznik ďalších malých okružných križovatiek vo vnútri územia, čo bude súvisieť s riešením dopravy a parkovania pri jednotlivých obchodoch.

VIZUALIZÁCIA NÁKUPNEJ ZÓNY - PENTA INVESTMENS

Vedeli ste?

Pravidlá pre výstavbu okružných križovatiek.

Kde by mali byť

  • Okružné križovatky na komunikácii sa volia oproti klasickým križovatkám najmä z dôvodu zvyšovania bezpečnosti cestnej premávky a potrebného upokojenia dopravy.
  • Ich použitie je vhodné na miestach, kde existuje predpoklad, že do križovatky bude z každej jej smeru vchádzať porovnateľné množstvo vozidiel.
  • Podľa príslušného technického predpisu je okrem iného vhodné použiť okružné križovatky najmä na plochách s ich približne rovnakým využitím, daným typom zástavby či v miestach s nižšou intenzitou dopravy.

Ako ďaleko môžu byť od seba

  • Vzájomná vzdialenosť križovatiek na miestnych komunikáciách sa určuje na základe funkčnej triedy a miestnej komunikácie a jej smerového usporiadania.
  • V konkrétnom prípade pri Devínskej Novej Vsi by riešená komunikácia, na ktorej sú vybudované okružné križovatky mohla spadať do funkčnej triedy C2 alebo C3, čo sú obslužné mestské komunikácie. Najmenšia dovolená vzájomná vzdialenosť križovatiek na miestnych komunikáciách funkčnej triedy C2 je 200 metrov a najmenšia dovolená vzájomná vzdialenosť križovatiek na miestnych komunikáciách funkčnej triedy C3 je bez obmedzenia.
  • Požadované vzdialenosti sa môžu primerane skrátiť za predpokladu umiestnenia zvislého dopravného značenia v predpísaných vzdialenostiach, tak aby sa zabezpečil prejazd vozidiel na úsekoch medzi križovatkami.
  • Takéto riešenie sa musí zdôvodniť kapacitnými výpočtami a výpočtom dĺžky čakajúceho radu vozidiel.

Aké môžu byť veľké

  • vonkajší priemer okruhu je obvykle v rozmedzí D = 25 m - 40 m,
  • výnimočne sa môže priemer navrhnúť ako D = 20 m,
  • šírka vozovky na okruhu sa určuje bez započítania prstenca v rozmedzí min. 5,5 m – max. 7,5 m v závislosti od priemeru.
  • výnimočne môže byť šírka vozovky na okruhu 4,0 m

Zdroj: Výskumný ústav dopravný (ht)

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
          2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
          3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
          4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
          5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
          6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
          7. Darujte od srdca pre rozum
          8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
          9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
          10. Získajte výnos až 15 % ročne
          1. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
          2. Heroes: Klienti sú naši hrdinovia
          3. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
          4. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
          5. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
          6. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
          7. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
          8. Vaše auto vám už neukradne nikto
          9. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
          10. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
          1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 650
          2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 12 609
          3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 737
          4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 299
          5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 411
          6. Darujte od srdca pre rozum 6 623
          7. SME proti extrémizmu na školách 6 241
          8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 080
          9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 996
          10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 894

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Galkovci poslúžili Smeru a SNS. Parlament však chcú blokovať Beblavý a spol.

          Danko spomína možnosť vykázania poslancov zo sály.

          Poslanci PS/Spolu s tortou na rečníckom pulte parlamentu.

          Voderady sa opäť pokúsia predať. Cena je rekordne nízka

          Dražba by mala prebehnúť v polovici marca.

          Voderady-outlet
          Milan Lučanský počas diskusie SME.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.