SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Pri Devínskej sa stavia, pribudnú ďalšie kruhové objazdy

Na ploche o niečo viac ako kilometer štvorcový vyrástlo neďaleko Devínskej Novej Vsi deväť kruhových objazdov. Plánujú sa ďalšie. Developer aj experti na dopravu hovoria, že je to v poriadku.

Vzdialenosť medzi okružnými križovatkami limitujú predpisy. Výnimkou sú malé miestne komunikácie, tam ich možno umiestniť bez obmedzenia vzdialenosti.Vzdialenosť medzi okružnými križovatkami limitujú predpisy. Výnimkou sú malé miestne komunikácie, tam ich možno umiestniť bez obmedzenia vzdialenosti. (Zdroj: MAPY GOOGLE)

Ak si chcete vyskúšať intenzívnu jazdu po okružných križovatkách, vyberte sa v Bratislave smerom na Devínsku Novú Ves.

Po ceste do Devínskej Novej Vsi v Bratislave absolvujete dva kruhové objazdy. Keď pokračujete k obchodnému domu Metro, nájdete tam kruhové objazdy tiež. Ďalšie vybudovali za hobbymarketom Hornbach a viacero ich ešte v blízkosti pribudne.

V lokalite medzi diaľnicou a mestskou časťou sa totiž intenzívne stavia nová štvrť. Developer potrebu toľkých kruhových objazdov obhajuje.

„V rámci projektu Bory sme doteraz postavili tri väčšie okružné križovatky na hlavnej ceste (pozn. II/505) a šesť menších vo vnútri nášho územia,“ píše Lea Krčmáriková z Penta Investments.

„Treba si uvedomiť, že developujeme plochu s rozlohou 155 hektárov, na ktorej postupne vznikajú obchody,“ dodáva.

Plánujú aj bývanie

Okrem už spomenutých predajní má pribudnúť Merkury Market, Decatlon a ďalšie, stavia sa obchodno-zábavné centrum Bory Mall. Potom má nasledovať rezidenčná zóna.

bm-interier_r4887-120x90.jpg„Žiadna z križovatiek nie je zbytočná, dopravná infraštruktúra v rámci interných komunikácii nákupnej zóny Bory bola optimalizovaná pre najplynulejší pohyb vozidiel aj pri najväčšej dopravnej záťaži. Aj keď niektoré križovatky nie sú momentálne vyťažené, v horizonte niekoľkých rokov, po predaji všetkých pozemkov a zaplnení obchodnej zóny budú plniť svoj účel,“ píše Penta Investments.

Hoci sa to teraz obyvateľom Devínskej Novej Vsi môže vidieť ako úsmevná rarita, za pravdu developerovi dáva aj Výskumný ústav dopravný.

Na prvý pohľad sa javí, že navrhnuté riešenie je v súlade s technickými predpismi a vhodne bude usmerňovať a upokojovať dopravu v budúcej zástavbe, píše Pavol Kajánek z výskumného ústavu.

Budú riešiť aj Hodonínsku

Počet kruhových objazdov ešte nie je konečný. Spoločnosť chystá výstavbu okružnej križovatky pri obchodno-zábavnom centre Bory Mall (v časti jej projektu pri dialnici D2), čo je spojené so samotnou výstavbou Bory Mall-u.

„Postavíme aj okružnú križovatku na Hodonínskej. Je to síce mimo nášho projektu, ale chceme zlepšiť dopravnú situáciu v celej lokalite, preto zainvestujeme aj do tejto križovatky“, píše Krčmáriková. V súčasnosti sa tu vytvárajú zápchy.

Nevylučuje ani vznik ďalších malých okružných križovatiek vo vnútri územia, čo bude súvisieť s riešením dopravy a parkovania pri jednotlivých obchodoch.

VIZUALIZÁCIA NÁKUPNEJ ZÓNY - PENTA INVESTMENS

Vedeli ste?

Pravidlá pre výstavbu okružných križovatiek.

Kde by mali byť

  • Okružné križovatky na komunikácii sa volia oproti klasickým križovatkám najmä z dôvodu zvyšovania bezpečnosti cestnej premávky a potrebného upokojenia dopravy.
  • Ich použitie je vhodné na miestach, kde existuje predpoklad, že do križovatky bude z každej jej smeru vchádzať porovnateľné množstvo vozidiel.
  • Podľa príslušného technického predpisu je okrem iného vhodné použiť okružné križovatky najmä na plochách s ich približne rovnakým využitím, daným typom zástavby či v miestach s nižšou intenzitou dopravy.

Ako ďaleko môžu byť od seba

  • Vzájomná vzdialenosť križovatiek na miestnych komunikáciách sa určuje na základe funkčnej triedy a miestnej komunikácie a jej smerového usporiadania.
  • V konkrétnom prípade pri Devínskej Novej Vsi by riešená komunikácia, na ktorej sú vybudované okružné križovatky mohla spadať do funkčnej triedy C2 alebo C3, čo sú obslužné mestské komunikácie. Najmenšia dovolená vzájomná vzdialenosť križovatiek na miestnych komunikáciách funkčnej triedy C2 je 200 metrov a najmenšia dovolená vzájomná vzdialenosť križovatiek na miestnych komunikáciách funkčnej triedy C3 je bez obmedzenia.
  • Požadované vzdialenosti sa môžu primerane skrátiť za predpokladu umiestnenia zvislého dopravného značenia v predpísaných vzdialenostiach, tak aby sa zabezpečil prejazd vozidiel na úsekoch medzi križovatkami.
  • Takéto riešenie sa musí zdôvodniť kapacitnými výpočtami a výpočtom dĺžky čakajúceho radu vozidiel.

Aké môžu byť veľké

  • vonkajší priemer okruhu je obvykle v rozmedzí D = 25 m - 40 m,
  • výnimočne sa môže priemer navrhnúť ako D = 20 m,
  • šírka vozovky na okruhu sa určuje bez započítania prstenca v rozmedzí min. 5,5 m – max. 7,5 m v závislosti od priemeru.
  • výnimočne môže byť šírka vozovky na okruhu 4,0 m

Zdroj: Výskumný ústav dopravný (ht)

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
          2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
          3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
          4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
          5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
          6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
          7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
          8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
          1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
          2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
          3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
          4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
          5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
          6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
          7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
          8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
          1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 418
          2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 999
          3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 822
          4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
          5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
          6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 648
          7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 191
          8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Dana Janebová: Svetlo pre teba
          2. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
          3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
          4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
          5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
          6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
          7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
          8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
          1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 718
          2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 125
          3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
          4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 115
          5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 094
          6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 662
          7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
          8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          SkryťZatvoriť reklamu