SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Investor Hlavnej stanice chce pozemky už teraz

Mesto pozemky investorovi nechce dať skôr ako budú električky.

BRATISLAVA – Investor projektu Predstaničné námestie v Bratislave, spoločnosť Transprojekt, požiadal mesto o vlastnícke, prípadne záložné právo na pozemky okolo Hlavnej stanice. Ako informoval bratislavský primátor Milan Ftáčnik, pozemky okolo Hlavnej stanice by chcel ako zálohu pre získanie úveru.

Mesto však pozemky investorovi nechce dať skôr ako vybuduje podzemnú električkovú trať, nesúhlasí ani s vytvorením záložného práva na pozemky.

Spoločnosť Transprojekt požiadala mesto o zriadenie vlastníckeho alebo iného práva k pozemkom v okolí Hlavnej stanice pre získanie stavebných povolení, výstavbu a bankové financovanie projektu. Mesto však pozemky odmieta investorovi dať skôr ako postaví podzemnú električkovú trať.

Investor sa bráni

Podľa investora ide o neštandardný postup, ak im nechce mesto pozemky odpredať ani k nim zriadiť záložné právo. V tlačovej správe to uviedla mediálna zástupkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová.

„Ide o neštandardný postup, ktorý neumožní zo strany investora garantovať akékoľvek termíny týkajúce sa uskutočnenia projektu. V praxi to totiž znamená, že každú jednu žiadosť o užívanie verejného priestranstva bude musieť schvaľovať mestské zastupiteľstvo,“ uviedla Adamová.

Podľa primátora Ftáčnika je však požiadavka odpredaja pozemkov pred ukončením stavby či zriadenie záložného práva nad rámec Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, ktorú bývalé vedenie mesta uzavrelo s investorom ešte v roku 2010. Ako dodal, záložné právo by pozemky pri Hlavnej stanici zaťažilo a v prípade, že by investor úver nesplácal, mesto by mohlo o pozemky prísť.

„Držíme sa rámca, že investor je dostatočne finančne silný, aby mohol projekt zrealizovať. Do vlastníctva dostane pozemky vtedy, ak nám do stanoveného času vybuduje podzemnú električku. Dovtedy majú byť pozemky v držbe mesta, aby mohlo držať istú kontrolu nad procesom,“ povedal Ftáčnik.

Mesto Bratislava žiada od investora Predstaničného námestia garancie, že projekt dokončí. Dokázať to má podanými žiadosťami o stavebné povolenia i pripravenosťou financovať projekt.

Tri malé projekty

Podľa Ftáčnika investor podal žiadosti o stavebné povolenie v troch malých objektoch v predstaničnom priestore. Tak si investor predĺžil územné rozhodnutie, ktoré by mu inak tento rok prepadlo. Ďalšie stavebné povolenia však nepodáva. Mesto po investorovi tiež chcelo, aby preukázal, že má na realizáciu projektu peniaze. Bankovú garanciu však investor podľa Ftáčnika nepreukázal.

„Bankovú garanciu nepreukázal, ale naopak sme od neho dostali požiadavku, aby sme mu pozemky predali skôr ako v roku 2016, aby ich mohol založiť a použiť ako vklad do úveru,“ povedal Ftáčnik.

Podľa spoločnosti Transprojekt sú problémom aj nedoriešené vzťahy mesta s tretími stranami v priestore okolo Hlavnej stanice. Ako uviedla Adamová, časť pozemkov majú v správe iné spoločnosti. Ak by sa na pozemkoch začali práce, podľa investora by zákonite došlo k súdnym sporom.

Primátor Ftáčnik priznáva, že niektoré pozemky spravujú tretie strany. Ide napríklad o pozemok v správe Dopravného podniku Bratislava, ktorý mu musí mesto odňať a dať do vzťahu k spoločnosti Transprojekt. Podľa Ftáčnika však túto situáciu riešia a nie je to problém, ktorý by investora brzdil v podávaní žiadostí o stavebné povolenia.

Dodatok stále bez podpisu

Mesto má s investorom od roku 2010 podpísanú Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve. V súčasnosti obe strany rokujú o dodatku, ktorý má zmluvu doplniť o práva a záväzky pre investora i garancie pre mesto. V dodatku k zmluve investor navrhol aj presný harmonogram prác na projekte.

Ako informoval Ftáčnik, pre časový sklz zo strany mesta sú pripravení predĺžiť termín ukončenia stavby do polovice roku 2017. Investor má podľa harmonogramu začať štartovaciu fázu projektu tento rok v októbri, termín začiatku výstavby komunikácii a infraštruktúry je naplánovaný podľa dodatku na november 2014, s výstavbou hlavnej budovy má investor začať koncom apríla 2015.

Podzemnú električkovú trať však musí Transprojekt dokončiť najneskôr do júna 2017. Ak investor stanovené termíny prekročí o viac ako 90 dní, mesto bude môcť podľa dodatku od zmluvy odstúpiť. Mesto podľa súčasnej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve od projektu jednostranne odstúpiť nemôže, investor totiž zatiaľ svoje záväzky podľa zmluvy plní.

Prvú časť kúpnej ceny totiž zaplatil v stanovenom čase, termín odovzdania dokončenej a skolaudovanej stavby ešte nevypršal. Dodatok k zmluve však zatiaľ nie je platný, keďže ho zmluvné strany ešte nepodpísali.

Primátor Ftáčnik zatiaľ nevie, kedy by mohli dodatok podpísať. „ Kedy bude podpísaný neviem, z našej strany sme pripravení, ale investor sa do dodatku snaží dostať viac,“ dodal primátor.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
          2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
          3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
          4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
          5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
          6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
          7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
          8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
          9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
          10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
          1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
          2. Bim Challenge 2019
          3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
          4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
          5. Grilovacia sezóna je zahájená!
          6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
          7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
          8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
          9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
          10. Kúzlo pravidelného investovania
          1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 16 216
          2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 14 850
          3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 830
          4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 485
          5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 843
          6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 976
          7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 296
          8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 3 763
          9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 520
          10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 332

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Srí Lankou otriasli výbuchy.
          Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

          Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra 40 rokov

          Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

          Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
          Boris Kollár.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.