SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Investor Hlavnej stanice chce pozemky už teraz

Mesto pozemky investorovi nechce dať skôr ako budú električky.

BRATISLAVA – Investor projektu Predstaničné námestie v Bratislave, spoločnosť Transprojekt, požiadal mesto o vlastnícke, prípadne záložné právo na pozemky okolo Hlavnej stanice. Ako informoval bratislavský primátor Milan Ftáčnik, pozemky okolo Hlavnej stanice by chcel ako zálohu pre získanie úveru.

Mesto však pozemky investorovi nechce dať skôr ako vybuduje podzemnú električkovú trať, nesúhlasí ani s vytvorením záložného práva na pozemky.

Spoločnosť Transprojekt požiadala mesto o zriadenie vlastníckeho alebo iného práva k pozemkom v okolí Hlavnej stanice pre získanie stavebných povolení, výstavbu a bankové financovanie projektu. Mesto však pozemky odmieta investorovi dať skôr ako postaví podzemnú električkovú trať.

Skryť Vypnúť reklamu

Investor sa bráni

Podľa investora ide o neštandardný postup, ak im nechce mesto pozemky odpredať ani k nim zriadiť záložné právo. V tlačovej správe to uviedla mediálna zástupkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová.

„Ide o neštandardný postup, ktorý neumožní zo strany investora garantovať akékoľvek termíny týkajúce sa uskutočnenia projektu. V praxi to totiž znamená, že každú jednu žiadosť o užívanie verejného priestranstva bude musieť schvaľovať mestské zastupiteľstvo,“ uviedla Adamová.

Podľa primátora Ftáčnika je však požiadavka odpredaja pozemkov pred ukončením stavby či zriadenie záložného práva nad rámec Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, ktorú bývalé vedenie mesta uzavrelo s investorom ešte v roku 2010. Ako dodal, záložné právo by pozemky pri Hlavnej stanici zaťažilo a v prípade, že by investor úver nesplácal, mesto by mohlo o pozemky prísť.

Skryť Vypnúť reklamu

„Držíme sa rámca, že investor je dostatočne finančne silný, aby mohol projekt zrealizovať. Do vlastníctva dostane pozemky vtedy, ak nám do stanoveného času vybuduje podzemnú električku. Dovtedy majú byť pozemky v držbe mesta, aby mohlo držať istú kontrolu nad procesom,“ povedal Ftáčnik.

Mesto Bratislava žiada od investora Predstaničného námestia garancie, že projekt dokončí. Dokázať to má podanými žiadosťami o stavebné povolenia i pripravenosťou financovať projekt.

Tri malé projekty

Podľa Ftáčnika investor podal žiadosti o stavebné povolenie v troch malých objektoch v predstaničnom priestore. Tak si investor predĺžil územné rozhodnutie, ktoré by mu inak tento rok prepadlo. Ďalšie stavebné povolenia však nepodáva. Mesto po investorovi tiež chcelo, aby preukázal, že má na realizáciu projektu peniaze. Bankovú garanciu však investor podľa Ftáčnika nepreukázal.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bankovú garanciu nepreukázal, ale naopak sme od neho dostali požiadavku, aby sme mu pozemky predali skôr ako v roku 2016, aby ich mohol založiť a použiť ako vklad do úveru,“ povedal Ftáčnik.

Podľa spoločnosti Transprojekt sú problémom aj nedoriešené vzťahy mesta s tretími stranami v priestore okolo Hlavnej stanice. Ako uviedla Adamová, časť pozemkov majú v správe iné spoločnosti. Ak by sa na pozemkoch začali práce, podľa investora by zákonite došlo k súdnym sporom.

Primátor Ftáčnik priznáva, že niektoré pozemky spravujú tretie strany. Ide napríklad o pozemok v správe Dopravného podniku Bratislava, ktorý mu musí mesto odňať a dať do vzťahu k spoločnosti Transprojekt. Podľa Ftáčnika však túto situáciu riešia a nie je to problém, ktorý by investora brzdil v podávaní žiadostí o stavebné povolenia.

Dodatok stále bez podpisu

Mesto má s investorom od roku 2010 podpísanú Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve. V súčasnosti obe strany rokujú o dodatku, ktorý má zmluvu doplniť o práva a záväzky pre investora i garancie pre mesto. V dodatku k zmluve investor navrhol aj presný harmonogram prác na projekte.

Ako informoval Ftáčnik, pre časový sklz zo strany mesta sú pripravení predĺžiť termín ukončenia stavby do polovice roku 2017. Investor má podľa harmonogramu začať štartovaciu fázu projektu tento rok v októbri, termín začiatku výstavby komunikácii a infraštruktúry je naplánovaný podľa dodatku na november 2014, s výstavbou hlavnej budovy má investor začať koncom apríla 2015.

Podzemnú električkovú trať však musí Transprojekt dokončiť najneskôr do júna 2017. Ak investor stanovené termíny prekročí o viac ako 90 dní, mesto bude môcť podľa dodatku od zmluvy odstúpiť. Mesto podľa súčasnej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve od projektu jednostranne odstúpiť nemôže, investor totiž zatiaľ svoje záväzky podľa zmluvy plní.

Prvú časť kúpnej ceny totiž zaplatil v stanovenom čase, termín odovzdania dokončenej a skolaudovanej stavby ešte nevypršal. Dodatok k zmluve však zatiaľ nie je platný, keďže ho zmluvné strany ešte nepodpísali.

Primátor Ftáčnik zatiaľ nevie, kedy by mohli dodatok podpísať. „ Kedy bude podpísaný neviem, z našej strany sme pripravení, ale investor sa do dodatku snaží dostať viac,“ dodal primátor.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
          7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
          8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
          9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
          10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
          1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
          2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
          3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          5. Hygge ako životný štýl
          6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
          7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
          9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 826
          2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 601
          3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 164
          4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 682
          5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 098
          6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 071
          7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 438
          8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 259
          9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 120
          10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 007
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

          Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

          14 h
          Komentár Zuzany Kepplovej

          Takto sa to robí, do psej matere!

          Zuzana Kepplová.

          Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

          2 h
          Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

          Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

          22. jan

          Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

          6 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.

          13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          30. máj