SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Pamätáte si, ako to bolo? Realitný trh v minulosti a dnes

Trh s nehnuteľnosťami na bývanie je na Slovensku už dlhšie pomerne stabilný. Na rozdiel od minulosti sa totiž do ponuky dostáva približne toľko bytov, koľko trh dokáže akceptovať a za výhodnejšie ceny. Prečítajte si, čo o tom hovorí analytik. Michal Zajíč

Kupujúci sú náročnejší, vzdelanejší a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch.Kupujúci sú náročnejší, vzdelanejší a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - ARCHÍV)

Píše Michal Zajíček, analytik LEXXUS

Tak ako ceny a výmery bytov sa menili aj požiadavky kupujúcich a ich ochota ísť do rizika.

Kupujúci sú v súčasnosti pri voľbe bývania náročnejší, sú však aj viac vzdelaní v oblasti obchodovania s nehnuteľnosťami a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch.

Trh sa prispôsobil aktuálnym nákupným preferenciám a poskytuje široké možnosti výberu v rámci lokality, veľkostnej kategórie, dispozičného riešenia, kvality i ceny. Stavia sa viac menších projektov, často s ponukou do 50 bytov, pričom aj výmera a skladba bytov je orientovaná na menšie byty. Developeri majú snahu fázovať výstavbu a predaj, najmä pri veľkých projektoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Výmera

Výstavba nízkometrážnych, tzv. štartovacích bytov sa stala populárnou v krízových časoch 2010 až 2012. Vďaka malým výmerám a nižším nákladom na výstavbu (najmä v prípade rekonštrukcií ubytovní, ktoré predstavovali časté riešenie), boli aj konečné ceny týchto malých bytov na prijateľnej úrovni, čo vyvolalo zvýšený dopyt.

Naopak, v projektoch budovaných pred krízou boli väčšie kategórie bytov, to znamená 4 – a 5-izbové byty, či mezonety ponúkané vo väčšom počte, ako teraz.

Nástupom krízy sa stali veľké byty vďaka vysokej cene nepredajné a v nových projektoch ich developeri radšej neriešili, keď tak vo veľmi obmedzenom počte.

Vo vybraných lokalitách a projektoch sa v posledných dvoch rokoch stali tieto veľké byty (najmä s terasami a výhľadom) veľmi žiadané a vďaka jedinečnosti si aj veľmi rýchlo nachádzajú majiteľov. Cena však zostáva stále citlivou témou.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiada sa kvalita. Alebo holobyty

Pred rokom 2009 boli kupujúci zvyknutí na výber zo širokej škály štandardného prevedenia bytov s bohatými možnosťami zmien, na ktoré sa dokonca špecializovali klientské centrá. Dnes sa najčastejšou ponukou v nových projektoch stáva stredný štandard, avšak v kvalitnom prevedení. Prevedenie bytov v nízkom štandarde sa úplne vytratilo a nahrádza ho holobyt, ktorý je častý aj pri luxusných nehnuteľnostiach. Pri bonitnejších klientoch sa totiž počíta s individualistickými požiadavkami.

Domáci klienti, niektorí len ako investori

Takmer 80 až 90 percent kupujúcich riešilo a naďalej rieši reálnu potrebu bývania. V rokoch 2011 až 2012 bol dopyt po štartovacom bývaní na vrchole, dnes prichádzajú na trh projekty s kombinovanou ponukou malých a stredných kategórií bytov.

Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti, po útlme, už tvoria časť kupujúcich aj investori, ktorí pred krízou často nakupovali balíky bytov v nových projektoch. Na rozdiel od predkrízových rokov, kedy to boli hlavne zahraniční klienti, sú to dnes len domáci.

Čo sa stalo s cenami

Priemerná cena bytov v nových bratislavských projektoch klesala od roku 2009 z hodnoty približne 2 080 EUR/m2 bez DPH na aktuálnu priemernú cenu 1 800 EUR/m2 bez DPH, ktorej pokles sa zastavil a už niekoľko kvartálov sa drží na rovnakej úrovni.

Od poradovníkov po istotu

V rokoch 2006 – 2008 bol záujem o nové byty veľký a rýchlo sa predávali. Pri niektorých bolo potrebné robiť poradovníky (napr. Tri Veže), v prípade menších projektov sa nezriedka podarilo vypredať projekt ešte pred jeho dokončením. Ročne sa predalo 4 až 5 000 bytov.

Zmenu klientského správania možno badať v krízových rokoch 2009 až 2010. Kvôli nedôvere v rozostavané projekty sa kupujúci začali viac zaujímať o dokončené projekty, predaj z papiera prakticky nefungoval. Vplyv krízy sa jasne odzrkadlil v počte predaných bytov, ktorých počet klesol na priemer 1 400 bytov za rok.

Kupujúcich si časom získali projekty, ktoré badateľne napredovali vo výstavbe a počas posledných dvoch rokov sa vracia dôvera v nové projekty a predaj z papiera. Kupujúci prejavujú záujem o nové byty už v štádiu začatia výstavby, pri niektorých projektoch už aj počas predpredaja, to znamená niekoľko mesiacov pred začatím výstavby, vo fáze finalizácie príprav odštartovania výstavby a povoľovacích procesov.

V súčasnosti sa developeri do predaja nových projektov púšťajú v momente vydania stavebného povolenia, prípadne súbežne so začiatkom výstavby rozbiehajú predpredaj s výhodnejšími cenami.

Na prieskum trhu a nastavenie projektu s ohľadom na potenciálnu cieľovú skupinu sa kladie oveľa väčší dôraz.

Od roku 2011 sa predaj bytov drží na priemernej úrovni 2 000 bytov za rok.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
          7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
          8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
          9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
          10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
          1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          3. Hygge ako životný štýl
          4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
          5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
          7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
          10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
          1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 572
          2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 593
          3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 099
          4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 972
          5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 750
          6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 514
          7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 898
          8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 638
          9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 580
          10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 490
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Plošné testovanie na Covid-19.

          PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

          5 h
          Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

          Marček si odpykáva 25 rokov.

          13 h
          Na Slovensku už očkujú aj seniorov.

          Už sa môžu hlásiť ľudia nad 85 rokov.

          14 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.

          13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          30. máj