SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Pamätáte si, ako to bolo? Realitný trh v minulosti a dnes

Trh s nehnuteľnosťami na bývanie je na Slovensku už dlhšie pomerne stabilný. Na rozdiel od minulosti sa totiž do ponuky dostáva približne toľko bytov, koľko trh dokáže akceptovať a za výhodnejšie ceny. Prečítajte si, čo o tom hovorí analytik. Michal Zajíč

Kupujúci sú náročnejší, vzdelanejší a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch.Kupujúci sú náročnejší, vzdelanejší a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - ARCHÍV)

Píše Michal Zajíček, analytik LEXXUS

Tak ako ceny a výmery bytov sa menili aj požiadavky kupujúcich a ich ochota ísť do rizika.

Kupujúci sú v súčasnosti pri voľbe bývania náročnejší, sú však aj viac vzdelaní v oblasti obchodovania s nehnuteľnosťami a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch.

Trh sa prispôsobil aktuálnym nákupným preferenciám a poskytuje široké možnosti výberu v rámci lokality, veľkostnej kategórie, dispozičného riešenia, kvality i ceny. Stavia sa viac menších projektov, často s ponukou do 50 bytov, pričom aj výmera a skladba bytov je orientovaná na menšie byty. Developeri majú snahu fázovať výstavbu a predaj, najmä pri veľkých projektoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Výmera

Výstavba nízkometrážnych, tzv. štartovacích bytov sa stala populárnou v krízových časoch 2010 až 2012. Vďaka malým výmerám a nižším nákladom na výstavbu (najmä v prípade rekonštrukcií ubytovní, ktoré predstavovali časté riešenie), boli aj konečné ceny týchto malých bytov na prijateľnej úrovni, čo vyvolalo zvýšený dopyt.

Naopak, v projektoch budovaných pred krízou boli väčšie kategórie bytov, to znamená 4 – a 5-izbové byty, či mezonety ponúkané vo väčšom počte, ako teraz.

Nástupom krízy sa stali veľké byty vďaka vysokej cene nepredajné a v nových projektoch ich developeri radšej neriešili, keď tak vo veľmi obmedzenom počte.

Vo vybraných lokalitách a projektoch sa v posledných dvoch rokoch stali tieto veľké byty (najmä s terasami a výhľadom) veľmi žiadané a vďaka jedinečnosti si aj veľmi rýchlo nachádzajú majiteľov. Cena však zostáva stále citlivou témou.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiada sa kvalita. Alebo holobyty

Pred rokom 2009 boli kupujúci zvyknutí na výber zo širokej škály štandardného prevedenia bytov s bohatými možnosťami zmien, na ktoré sa dokonca špecializovali klientské centrá. Dnes sa najčastejšou ponukou v nových projektoch stáva stredný štandard, avšak v kvalitnom prevedení. Prevedenie bytov v nízkom štandarde sa úplne vytratilo a nahrádza ho holobyt, ktorý je častý aj pri luxusných nehnuteľnostiach. Pri bonitnejších klientoch sa totiž počíta s individualistickými požiadavkami.

Domáci klienti, niektorí len ako investori

Takmer 80 až 90 percent kupujúcich riešilo a naďalej rieši reálnu potrebu bývania. V rokoch 2011 až 2012 bol dopyt po štartovacom bývaní na vrchole, dnes prichádzajú na trh projekty s kombinovanou ponukou malých a stredných kategórií bytov.

Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti, po útlme, už tvoria časť kupujúcich aj investori, ktorí pred krízou často nakupovali balíky bytov v nových projektoch. Na rozdiel od predkrízových rokov, kedy to boli hlavne zahraniční klienti, sú to dnes len domáci.

Čo sa stalo s cenami

Priemerná cena bytov v nových bratislavských projektoch klesala od roku 2009 z hodnoty približne 2 080 EUR/m2 bez DPH na aktuálnu priemernú cenu 1 800 EUR/m2 bez DPH, ktorej pokles sa zastavil a už niekoľko kvartálov sa drží na rovnakej úrovni.

Od poradovníkov po istotu

V rokoch 2006 – 2008 bol záujem o nové byty veľký a rýchlo sa predávali. Pri niektorých bolo potrebné robiť poradovníky (napr. Tri Veže), v prípade menších projektov sa nezriedka podarilo vypredať projekt ešte pred jeho dokončením. Ročne sa predalo 4 až 5 000 bytov.

Zmenu klientského správania možno badať v krízových rokoch 2009 až 2010. Kvôli nedôvere v rozostavané projekty sa kupujúci začali viac zaujímať o dokončené projekty, predaj z papiera prakticky nefungoval. Vplyv krízy sa jasne odzrkadlil v počte predaných bytov, ktorých počet klesol na priemer 1 400 bytov za rok.

Kupujúcich si časom získali projekty, ktoré badateľne napredovali vo výstavbe a počas posledných dvoch rokov sa vracia dôvera v nové projekty a predaj z papiera. Kupujúci prejavujú záujem o nové byty už v štádiu začatia výstavby, pri niektorých projektoch už aj počas predpredaja, to znamená niekoľko mesiacov pred začatím výstavby, vo fáze finalizácie príprav odštartovania výstavby a povoľovacích procesov.

V súčasnosti sa developeri do predaja nových projektov púšťajú v momente vydania stavebného povolenia, prípadne súbežne so začiatkom výstavby rozbiehajú predpredaj s výhodnejšími cenami.

Na prieskum trhu a nastavenie projektu s ohľadom na potenciálnu cieľovú skupinu sa kladie oveľa väčší dôraz.

Od roku 2011 sa predaj bytov drží na priemernej úrovni 2 000 bytov za rok.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
          2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
          3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
          4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
          5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
          6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
          7. Magazín SME Ženy už v predaji
          8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
          9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
          10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
          1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
          2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
          3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
          4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
          5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
          6. Magazín SME Ženy už v predaji
          7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
          8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
          9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
          10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
          1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 548
          2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 676
          3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 465
          4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 750
          5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 127
          6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 801
          7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 898
          8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
          9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 233
          10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
          Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

          Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

          Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

          Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

          Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

          Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

          Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.