Pamätáte si, ako to bolo? Realitný trh v minulosti a dnes

Trh s nehnuteľnosťami na bývanie je na Slovensku už dlhšie pomerne stabilný. Na rozdiel od minulosti sa totiž do ponuky dostáva približne toľko bytov, koľko trh dokáže akceptovať a za výhodnejšie ceny. Prečítajte si, čo o tom hovorí analytik. Michal Zajíč

Kupujúci sú náročnejší, vzdelanejší a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - ARCHÍV)

Píše Michal Zajíček, analytik LEXXUS

Tak ako ceny a výmery bytov sa menili aj požiadavky kupujúcich a ich ochota ísť do rizika.

Kupujúci sú v súčasnosti pri voľbe bývania náročnejší, sú však aj viac vzdelaní v oblasti obchodovania s nehnuteľnosťami a zároveň majú viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch.

Trh sa prispôsobil aktuálnym nákupným preferenciám a poskytuje široké možnosti výberu v rámci lokality, veľkostnej kategórie, dispozičného riešenia, kvality i ceny. Stavia sa viac menších projektov, často s ponukou do 50 bytov, pričom aj výmera a skladba bytov je orientovaná na menšie byty. Developeri majú snahu fázovať výstavbu a predaj, najmä pri veľkých projektoch.

Výmera

Výstavba nízkometrážnych, tzv. štartovacích bytov sa stala populárnou v krízových časoch 2010 až 2012. Vďaka malým výmerám a nižším nákladom na výstavbu (najmä v prípade rekonštrukcií ubytovní, ktoré predstavovali časté riešenie), boli aj konečné ceny týchto malých bytov na prijateľnej úrovni, čo vyvolalo zvýšený dopyt.

Naopak, v projektoch budovaných pred krízou boli väčšie kategórie bytov, to znamená 4 – a 5-izbové byty, či mezonety ponúkané vo väčšom počte, ako teraz.

Nástupom krízy sa stali veľké byty vďaka vysokej cene nepredajné a v nových projektoch ich developeri radšej neriešili, keď tak vo veľmi obmedzenom počte.

Vo vybraných lokalitách a projektoch sa v posledných dvoch rokoch stali tieto veľké byty (najmä s terasami a výhľadom) veľmi žiadané a vďaka jedinečnosti si aj veľmi rýchlo nachádzajú majiteľov. Cena však zostáva stále citlivou témou.

Žiada sa kvalita. Alebo holobyty

Pred rokom 2009 boli kupujúci zvyknutí na výber zo širokej škály štandardného prevedenia bytov s bohatými možnosťami zmien, na ktoré sa dokonca špecializovali klientské centrá. Dnes sa najčastejšou ponukou v nových projektoch stáva stredný štandard, avšak v kvalitnom prevedení. Prevedenie bytov v nízkom štandarde sa úplne vytratilo a nahrádza ho holobyt, ktorý je častý aj pri luxusných nehnuteľnostiach. Pri bonitnejších klientoch sa totiž počíta s individualistickými požiadavkami.

Domáci klienti, niektorí len ako investori

Takmer 80 až 90 percent kupujúcich riešilo a naďalej rieši reálnu potrebu bývania. V rokoch 2011 až 2012 bol dopyt po štartovacom bývaní na vrchole, dnes prichádzajú na trh projekty s kombinovanou ponukou malých a stredných kategórií bytov.

V súčasnosti, po útlme, už tvoria časť kupujúcich aj investori, ktorí pred krízou často nakupovali balíky bytov v nových projektoch. Na rozdiel od predkrízových rokov, kedy to boli hlavne zahraniční klienti, sú to dnes len domáci.

Čo sa stalo s cenami

Priemerná cena bytov v nových bratislavských projektoch klesala od roku 2009 z hodnoty približne 2 080 EUR/m2 bez DPH na aktuálnu priemernú cenu 1 800 EUR/m2 bez DPH, ktorej pokles sa zastavil a už niekoľko kvartálov sa drží na rovnakej úrovni.

Od poradovníkov po istotu

V rokoch 2006 – 2008 bol záujem o nové byty veľký a rýchlo sa predávali. Pri niektorých bolo potrebné robiť poradovníky (napr. Tri Veže), v prípade menších projektov sa nezriedka podarilo vypredať projekt ešte pred jeho dokončením. Ročne sa predalo 4 až 5 000 bytov.

Zmenu klientského správania možno badať v krízových rokoch 2009 až 2010. Kvôli nedôvere v rozostavané projekty sa kupujúci začali viac zaujímať o dokončené projekty, predaj z papiera prakticky nefungoval. Vplyv krízy sa jasne odzrkadlil v počte predaných bytov, ktorých počet klesol na priemer 1 400 bytov za rok.

Kupujúcich si časom získali projekty, ktoré badateľne napredovali vo výstavbe a počas posledných dvoch rokov sa vracia dôvera v nové projekty a predaj z papiera. Kupujúci prejavujú záujem o nové byty už v štádiu začatia výstavby, pri niektorých projektoch už aj počas predpredaja, to znamená niekoľko mesiacov pred začatím výstavby, vo fáze finalizácie príprav odštartovania výstavby a povoľovacích procesov.

V súčasnosti sa developeri do predaja nových projektov púšťajú v momente vydania stavebného povolenia, prípadne súbežne so začiatkom výstavby rozbiehajú predpredaj s výhodnejšími cenami.

Na prieskum trhu a nastavenie projektu s ohľadom na potenciálnu cieľovú skupinu sa kladie oveľa väčší dôraz.

Od roku 2011 sa predaj bytov drží na priemernej úrovni 2 000 bytov za rok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
          2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
          4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          5. Keď Slováci krotia morský vietor
          6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
          8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
          9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
          10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
          1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
          2. Keď Slováci krotia morský vietor
          3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
          4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
          5. Do we have "Sagans" in language education?
          6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
          7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
          8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
          9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
          10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
          1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 749
          2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 18 103
          3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 218
          4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 7 842
          5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 724
          6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 346
          7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 254
          8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 515
          9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 276
          10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 885

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Café Európa: Kvalita médií a dezinformácie na Slovensku

          V akom stave sú slovenské médiá. Sledujte diskusiu naživo.

          KOMENTÁRE

          Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie (píše Ivan Mikloš)

          Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

          ŠPORT

          Hamšík zrejme pôjde do Číny: Chcel by som skúsiť niečo nové

          Som sklamaný, že nám opäť titul ušiel, uviedol Marek Hamšík.

          Neprehliadnite tiež

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov

          V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

          Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

          Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

          Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.