SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Výrobcovia cementu a transportbetónu zvýšia ceny

Výrobcovia základných materiálov pre stavebné práce zdraženie zdôvodňujú snahou o zachovanie kvality a tým, že už nemajú ako šetriť.

BRATISLAVA. Ceny cementu a transportbetónu sa majú v budúcom roku zvýšiť. Výrobcovia základných materiálov pre stavebné práce to zdôvodňujú snahou o zachovanie kvality a obmedzeným priestorom na ďalšie úsporné opatrenia.

Spoločnosť Holcim so sídlom v Rohožníku, ktorá je najväčším domácim producentom cementu, sa rozhodla zvýšiť ceny, pretože v nich musí zohľadňovať rast vstupných nákladov, dane či investície do modernizácie. Marketingový a obchodný riaditeľ Holcimu Patrik Polakovič vo štvrtok informoval, že úpravu cien spresnia v tomto mesiaci, ale podľa neho zvýšenie bude jednociferné.

SkryťVypnúť reklamu

"Nedomnievam sa, že vplyv na finálne ceny stavebných prác bude zásadný. Pokiaľ sa vyberú správne materiály a kvalita, stavba môže zlacnieť," povedal Polakovič. Holcim podľa neho garantuje kvalitu svojich výrobkov a preto nechce robiť kompromisy.

"Cena stavebných materiálov tvorí dvadsať, tridsať percent z ceny stavby a ak chceme pomôcť celému sektoru stavebníctva, nesmieme ich cenu znižovať na úkor kvality," dodal.

Aj podľa výrobcov transportbetónu je pre zachovanie kvality stavieb potrebné ceny upraviť.

"Väčšina firiem produkujúcich transportbetón hospodári so stratou a už nemá možnosť urobiť žiadne ďalšie úsporné opatrenia na zníženie svojich nákladov. Nedá sa vylúčiť, že niektoré spoločnosti začali šetriť i na kvalite svojich produktov, čo môže mať v konečnom dôsledku vplyv na kvalitu stavieb," upozornil prezident Slovenskej asociácie výrobcov transportbetónu (SAVT) Milan Rohlíček.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba betónu na Slovensku medzi rokmi 2008 a 2012 sa prepadla takmer o polovicu, pričom zároveň sa to prejavilo aj na poklese cien.

"Firmy s viac ako 20 zamestnancami v tomto segmente v minulom roku vyprodukovali stratu vo výške vyše 7 mil. eur," priblížil Rohlíček. Výrobu betónu preto začali dotovať zo ziskov z minulých rokov, ale podľa neho to nie je dlhodobo udržateľné. "Zdá sa, že sme na hrane. Pokiaľ nenastane náprava v pokrivených cenách, za ktoré sme nútení predávať, je reálny predpoklad, že niektorí výrobcovia začnú šetriť i v oblasti kvality," povedal Rohlíček.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolt Lukáč potvrdil, že sa výrazne znížil dopyt po stavebnej produkcii, pričom sa enormne zvýšil tlak na zníženie ceny prác.

SkryťVypnúť reklamu

"Pokles stavebnej výroby a s ním súvisiaci tlak na pokles cien má pre stavebné firmy veľmi nepriaznivé dôsledky. Mnohé z nich už nedokážu investovať ani do základnej obnovy svojich zariadení, čo ovplyvňuje aj celkovú kvalitu stavebných projektov," tvrdí Lukáč.

Cena podľa neho nemôže byť jediným a rozhodujúcim kritériom pri stavebných projektoch, rovnako dôležitá, ak nie ešte dôležitejšia, musí byť kvalita. "A tú možno dosiahnuť len vtedy, ak cena a kvalita budú v rovnováhe," dodal prezident ZSPS.

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
          2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
          3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
          4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
          5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
          7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
          1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
          2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
          3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
          4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
          5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
          6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
          7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 885
          2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 880
          3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 516
          4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
          5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 785
          6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 194
          7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
          8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

          Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


          2 h
          Peter Schutz.

          Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


          1 h
          Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

          V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


          5 h
          Vojna na Ukrajine

          Vojna na Ukrajine pokračuje.


          a 5 ďalší 18 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
          2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
          3. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
          4. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
          5. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
          6. Mária Drahošová: Máte pravdu
          7. Ján Šubák: Plán "B"
          8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
          1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 013
          2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
          3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
          4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 429
          5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 772
          6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 436
          7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
          8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 720
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťZatvoriť reklamu