SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Stredná Európa chce ešte nakupovať

Na rok 2014 je v celej Európe naplánovaných 171 nových projektov obchodných centier a rozšírenie desiatok ďalších. V strednej Európe ich má pribudnúť tridsať, vrátane nového projektu Bory Mall v Bratislave.

Ako najväčší projekt na Slovensku sa v roku 2014 očakáva otvorenie nákupného centra Bory Mall s rozlohou 55 000 štvorcových metrov.Ako najväčší projekt na Slovensku sa v roku 2014 očakáva otvorenie nákupného centra Bory Mall s rozlohou 55 000 štvorcových metrov. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - C&W/PENTA)

V Európe je v priemere na 1 000 obyvateľov 262 štvorcových metrov obchodnej plochy. V strednej Európe je to 209 štvorcových metrov.

Za prvý polrok roku 2013 bolo v krajinách strednej Európy (Poľsko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko) predaných do užívania 190 000 štvorcových metrov nových plôch v nákupných centrách. Najviac z nich - 126 000 štvorcových metrov - v Poľsku. A stále je priestor pre ďašie, tvrdí poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield.

Na európskom trhu nákupných centier pribudlo v tomto období celkom 1,8 miliónov štvorcových metrov nových plôch.

Spoločnosť predpokladá, že v druhom polroku roku 2013 pribudne k ponuke nových priestorov v strednej Európe ďalších 540 000 štvorcových metrov celkovej prenajímateľnej plochy a za celý rok 2013 sa v regióne postaví 730 000 štvorcových metrov.

Ešte sa dá

„Stredná Európa má stále potenciál pre novú výstavbu, nasýtenosť trhu je o dvadsať percent nižšia ako je európsky priemer," píše v tlačovej správe k reportu European Shopping Centre Development poradca.

Developeri svoju pozornosť tak zameriavajú na prirodzené medzery vo vybraných mestách a predovšetkým na zefektívnenie stávajúcich centier.

PLOCHA V NÁKUPNÝCH CENTRÁCH V STREDNEJ EURÓPE – ROZDELENIE PODĽA KRAJÍN

graf_r8657_res.jpg

Zdroj: Cushman & Wakefield, december 2013

"Trh v strednej Európe sa vyvíja prirodzene a odpovedajúcim tempom sa približuje západným ukazovateľom,“ prehlásil Jonathan Hallett, výkonný riaditeľ pre stredoeurópsky región v spoločnosti C&W.

Najväčšími projektmi odovzdanými do užívania v strednej Európe v druhom polroku 2013 sú poľské projekty Galeria Bronowice v Krakove (60 000 m2), Poznań City Center v Poznani (58 000 m2) a Galeria Katowicka v Katoviciach (53 000 m2). V Českej republike otvorili Galeriu Šantovka (46 000 m2) v Olomouci, v Maďarsku sprevádzkovali druhú fázu projektu Árkád Center (20 000 m2) a projekt CET (12 000 m2) v Budapešti.

Na Slovensku v prvej polovici 2013 nepribudlo žiadne nákupné centrum, počas druhej polovice roka otvorili prvý slovenský outlet vo Voderadoch, blízko Trnavy. One Fashion Outlet má rozlohu 15 000 štvorcových metrov.

Nájdite si vhodnú plochu pre Váš projekt. Stavebné pozemky na komerčné, alebo zmiešané využitie uverejňujeme na reality.sme.sk

Predbehli nás Poliaci

Priemerná rozloha plôch v nákupných centrách 27 krajín EÚ je 262 štvorcových metrov na 1 000 obyvateľov. Pričom priemer v strednej Európe dosahuje 209 štvorcových metrov na 1 000 obyvateľov.

Najviac nasýtenejším trhom so 225 štvorcových metrov plochy nákupných centier na 1 000 obyvateľov je Poľsko, ktoré vďaka tohtoročnej silnej výstavbe predbehlo Slovensko.

Maďarsko len s 136 štvorcových metrov plochy nákupných centier na 1 000 obyvateľov hodnotí C&W ako krajinu s vysokou mierou nenasýtenosti. Česká republika má 210 štvorcových metrov obchodov na 1 000 obyvateľov.

Čaká sa na Bory

Na rok 2014 je v celej Európe naplánovaných 171 nových projektov a 65 rozšírení stávajúcich centier, plocha pripravovaných projektov sa odhaduje na 6,2 milióna štvorcových metrov.

Ako budú vyzerať Bory: TU

V strednej Európe developeri zverejnili na rok 2014 plány na otvorenia 30 nových center. Spoločne s rozširovaním stávajúcich objektov sa tak na rok 2014 pripravuje zhruba 760 000 štvorcových metrov nových plôch.

Ako najväčší projekt na Slovensku sa v roku 2014 očakáva otvorenie nákupného centra Bory Mall s rozlohou 55 000 štvorcových metrov.

V súčasnosti sa stavajú projekty City Arena Trnava a Forum Poprad. "Obe patria medzi regionálne schémy, ktoré budú dominantami miest,” hovorí Matúš Furman, vedúci maloobchodného oddelenia v Cushman & Wakefield na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
          2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
          3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
          4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
          5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
          6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
          7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
          8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
          9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
          10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
          1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
          2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
          3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
          4. Budovanie zelenej značky
          5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
          6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
          7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
          8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
          9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
          10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
          1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 504
          2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 066
          3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 831
          4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 223
          5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 780
          6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 692
          7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 542
          8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 444
          9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 440
          10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 297
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Daniel Lipšic.

          Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

          5 h

          Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

          2 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.

          13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          30. máj